Annons:
Etikettmoral-och-etik
Läst 9256 ggr
Lina Strindlund
2014-10-24 09:48

Varför skaffa djur?

Jag skulle vilja (fortsätta) diskutera varför vi skaffar djur… Jag har tänkt rätt mkt på det på sistone, och vill gärna höra era tankar, känslor, åsikter och erfarenheter. Men jag vill inte ha några elaka påhopp på de som kanske vågar berätta här om misstag de gjort. Håll god ton. :) peace.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
[1990]
2014-10-24 09:52
#1

Skaffade hund för att jag kände ett behov av att ta hand om en annan varelse och så mycket kärlek man fått tillbaka! Nästa gång jag skaffar hund får det bli en omplacerad, just för att det finns så många herrlösa djur som behöver ett tryggt hem.

Saffran0Spice
2014-10-24 09:53
#2

Jag skaffade djur för att bilda min egen familj när jag flyttade. Jag skaffade dem också för allt jag får ut av dem och att jag i min tur kan hjälpa någon som behöver ett hem.
2 av mina 3 djur kommer från hemska förhållanden och jag får ut mycket glädje av att ha kunnat hjälpa dem - och de är troligen glada att få slippa sin fd misär/problem.

Så jag skaffade djur av själviska och osjälviska skäl - och ångrar mig inte en dag över att jag gjorde de valen ^^

Fridaaaa
2014-10-24 09:58
#3

Uppväxt med djur & de får mig att må bra. De är familjemedlemmar också, alla våra djur är det. De finns alltid där för en när man är t.ex ledsen & behöver tröst, men även bra sätt att komma ut & gå mer, komma ut mer i friska luften t.ex Ja djur är bra på så många sätt & ger en glädje & kärlek!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2014-10-24 10:04
#4

Jag skaffar djur av egoistiska anledningar. Jag lever med psykisk ohälsa och kronisk värk och djuren ger mig livskvalité och något att kliva upp på morgonen för. De förbättrar min hälsa för jag rör mig mer, jag är positivare, ja, lycklig!

Som djurägare så har jag skrivit på ett moraliskt kontrakt att alltid ge dom det allra bästa de kan få, även om det skulle innebära att bo med någon annan som inte har de hinder i hälsan som jag har.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lina Strindlund
2014-10-24 11:36
#5

Kul att så många redan skriver i tråden. :) Ni får gärna diskutera mera varför folk bör /inte bör skaffa djur. 

Det som jag tänkte på när jag startade tråden, är hur lätt det är att lockas till att köpa djur, och det går snabbt och lätt att göra själva köpet, men SEN… När man har djuret hemma är det en hel del jobb, ofta saker man inte visste, saker som var värre än man trodde, och kanske tröttnar man, eller blir en dålig djurägare. Så varför är det så lätt att lockas till att skaffa djur, fast inte så lätt att HA djur?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
2014-10-24 11:40
#6

Jag har en hund, som jag skaffade som valp, Lovis, hon är nu 11 år. :) Hon har väl haft det ganska bra hos mig, lite upp och ner i perioder hur mkt .aktiviteter hon fått och så där. Skaffade kaninen Gertrud för ett år sedan, men det blev så jobbigt, och kaninen trivdes inte jättebra, för hon hade ingen kaninkompis. Jag beslutade att omplacera henne och nu bor hon i en ladugård i en stor box med 2 andra kaniner och de är jättebra kompisar! ❤️ Jag är så glad att jag tog beslutet att omplacera henne. Det var ett väldigt osjälviskt val, jag kände att kaninens välbefinnande måste gå först. Men såklart är mitt liv enklare nu med mindre städning och söndergnagda grejer i lägenheten… känns skönt att slippa ansvaret. Jag kan ju hälsa på henne då och då. Räcker med hunden Lovis just nu! Man behöver inte ÄGA djur för att man är djurvän, eller för att kunna umgås med djur. Det finns ju tex. 4H-gårdar. 👍


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
[Thiah]
2014-10-24 15:15
#7

Tyvärr har jag  gjort misstag  men som tur är lärt mig av dem. Skaffat djur av helst egoistiska orsaker. Jag behöver dom för att må bra helt enkelt. 

Vår son kommer alltid ha djur hemma för jag tycker det är en sådan lärdom och rikedom.  Sen vad för sorts djur beror på. Men måste säga att mina små möss var nått av det underbaraste jag haft så det är inte beroende av storleken.

Lina Strindlund
2014-10-28 21:16
#8

Jag tycker att de som säljer djur borde ta mer ansvar, och inte ha vilseledande reklam! Dvs. söta bilder med djuren och blommor på sin hemsida, utan att riktigt visa hur det är i verkligheten; skit, sjukdom, beteendeproblem. Allt sånt som är naturligt och som ägaren måste ta hand om.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[VampireGirlElvira]1
2014-10-29 10:11
#9

Jag skaffade mig mina djur för sällskapets skull. Jag har haft två undulater, två nymfparakiter, två dvärghamstrar, fem råttor, akvariefiskar, just nu två gerbiler och en katt. Plus att jag är en sån person som behöver pyssla med något. (Vill inte ha nåt skit med att jag har haft mycket djur, jag kan säga nu på direkten att jag inte hade dom alla på samma gång. Det här är mellan tio års tid.)

Lina Strindlund
2014-11-01 20:35
#10

#7 Vill du berätta mer om de misstag du tycker du har gjort?  Vi andra kan säkert lära oss av det. :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

molam
2014-11-02 18:23
#11

Skaffa ett djur poch du blir aldrig mer ensam, om du behandlar djuret väl då har du en vän för livet, jag fick min hund för jag var så galet deprimerad pga att allt var skit i skolan och överallt jag kände inte längre för att leva, jag tyckte det hade gått för lång och jag hade Aldrig haft en riktig vän. Mamma tog hem Kazzie (hund) och hon hade haft det minst lika illa som jag, tillsammans byggde jag och Kazzie upp varandras självkänsla hon fick mig att bli mycket gladare och hon ick mig att känna migälskad, och detsamma gjorde jag med henne trots allt jag och hon gått igenom så är hon nu värdlens underbaraste hund och jag är världens gladaste människa, min hund är mitt liv och hon skaffades för att ge en person ett bättre liv, och får samma sak tillbaka.

MAn skaffar ett djur för att slippa känna sig ensam eller slippa VARA ensam, för att djur kommer aldrig att svika.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Persifone
2014-11-02 23:17
#12

Jag har husdjur (hundar) för att de är underbara att dela sitt liv med. Har alltid en kompis som vill hitta på något. 

Sedan är det inte så krävande att umgås med djur, du kan prata om vad du vill och de tjafsar inte emot eller avbryter ;)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

jela96
2014-11-08 12:53
#13

Jag har två kaniner och har alltid haft djur runt mig (katter,kaniner, hundar och fiskar)

Jag skaffade djur för att ta hand om någon annan och man får en bra kompis och blir aldrig ensam. Jag är och har alltid varit en riktig djurvän som sätter djuren först. Alla med djur vet hur mycket kärlek man får och det är helt underbart!

Jag tycker att man borde tänka igenom beslutet innan man skaffar djur. Det är ett stort ansvar som man måste vara beredd att ta och man måste även tänka sig framtiden. Jag tycker inte man ska skaffa djur utan att vara påläst och man måste ha som tanke att ta hand om djuret hela djurets liv.

Man bör inte skaffa djur 'bara för att' och inte heller till sitt barn om man inte själv är intresserad för barn kan tröttna. Har sett så många annonser om föräldrar som köpt kaniner till sina barn som ligger ute på blocket bara efter några månader för att barnen tröttnat eller inte tyckte de va så kul. Men djur lär barn att ta ansvar och jag är väldigt glad att jag är uppväxt med djur för det är så givande.
Men som sagt, man måste själv vara intresserad.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
liljegren
2014-11-10 10:59
#14

Fåren har vi för naturvård. Hundarna för att valla fåren. Katterna för att ta råttorna i ladugårn. Hästarna är för det egna höga nöjets skull

Rumblebee
2014-11-13 20:14
#15

Jag skaffar djur för att dom är en del av mig. Kan inte leva utan djur. Främst vill jag ha djur som uppskattar att bli hanterade. Nu har jag bara en afrikans landsnäck och det är ju inte ett djur man kan/bör sitta och kela med medans man tittar på tv typ. Och det känns väldigt tomt utan ett kontaktsökande djur. Att skaffa djur tycker jag ska vara något som man tänker igenom ordentligt. Oavsett om det är en hamster eller en sköldpadda eller katt eller vad som helst. Jag tycker man ska fundera på om man gillar det djuret och att man läser på ordentligt, inte bara om hur de ska skötas utan även deras beteenden och nackdelar. Det är så synd att en hel del verkar se djur som saker. Som en film eller spel man kan göra sig av med när det inte är roligt längre. Undrar hur många av alla de djur som omplaceras/avlivas var impulsköp… Jag erkänner att det är ju hur lätt som helst stt kära ned sig i ett djur, men man måste ju verkligen fråga sig själv om man klarar av ansvaret som medföljer. Speciellt om det är exotiska djur, för de verkar generellt talat kunna vara lite mer krävande än de vanligaste husdjuren.

viktoria91
2014-11-22 17:41
#16

Jag är uppväxt med djur och hade känts väldigt konstigt att inte ha några. Har en ponny, 3 katter och en hund. 2 av katterna kommer från dåliga förhållanden. Jag har djur för dem får mig att må bra och känna mig älskad som människor inte kan. Deras kärlek är äkta.

Lina Strindlund
2015-02-13 21:36
#17

#14 låter ju bra. Men hur är det med fåren, blir de inte stressade av att hundarna vallar dem? man kan ju istället locka dem med en hink foder. :) hundarna kan ju göra annat. :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

vallhund
2015-02-14 16:29
#18

#17 Bra vallhundar stressar inte får/nöt/ankor eller vad man nu har för vallningsobjekt. Hink med kraftfoder räcker naturligtvis om man har en liten flock handtama får. Funkar dock inte på större besättningar eller andra djurslag så ssom kvigor o ungtjurar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

molam
2015-02-15 17:19
#19

#17 och har man en väldigt het Vallare då är det första Prio att ta ner den till en nivå som inte stressar Djuren, I vallning ska djuren röra sig i lugn och sansad takt. Så stressade och Rushade Vallare som inte gör några framsteg alls är inte välkomna i många fårhagar.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Cahira
2015-02-16 00:00
#20

Jag måste bara dela med mig. Vi använder inte vallhund och vi använder inte någon hink. Vi använder lockrop vid förflyttning.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Stockholmsbruden]
2015-02-23 21:14
#21

För att sammansvetsa familjen kanske?

zickan
2015-02-26 22:47
#22

Tror stor del av varför jag skaffade djur är pga jag var så mobbad i skolan. Tog lång tid innan jag fick diagnos adhd och kunnat förstå på vad det var fel på mig. Haft stora svårigheter att klara att va social mot människor. Blir fort trött i folkmassor, sedan sjunker humöret. Är även väldigt känslig mot folk. Känner direkt på vad jag tycker om personer, en del klarar jag knappt av att vara runt utan att känna det obehagligt. 

Har även stora behov att aktivera mig själv hela tiden för att inte bli uttråkad. Blir jag uttråkad så sätter jag mig ner sedan går dagarna och inget blir gjort. Samt att jag blir deprimerad till självskadebeteende att vara ensam. 

Känner mig lätt ensam runt folk, men aldrig runt djur. Har dessutom haft svårt med pojkvänn pga mitt humör och svårigheten att ändå va social fast jag nu kan va översocial andra gånger. Och med att familjen bor på gotland. Så är jag helt ensam här. 

Djuren skapar min familj, min harmoni i livet och ger allt jag behöver.  Alla djuren har olika värden. Även "tråkiga" djur man knappt kan hantera kan man istället pyssla om, inreda för osv. Mår bra att få va lite huslig och de är alltid tacksamma för minsta lilla. 

Men de är även oerhört intressanta, invecklade varelser med olika personligheter. Är inte bara familjemedlem utan även en hobby man aldrig kan lära sig allt om.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[hundvän]
2015-03-16 18:07
#23

Ja har hundar för älskar verkligen dessa djur och behöver kamratskapen de ger mig. Tycker också det är väldigt kul att träna hundar.

De övriga djuren har jag som hobby, självklart gosar jag med dessa också men dessa är mer som ett intresse. Tycker det är intressant att studera de när djuren är i sina burar (därför ska man ha stora burar till alla sina smådjur).

Tycker att vissa burmått vi har här i Sverige är helt kassa. Tex till råtta/mus/hamster/chinchilla osv…..tur att de flesta har större.

StuteriQveiar
2015-03-17 09:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Detta är varför!

StuteriQveiar
2015-03-17 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Och det här! Alla födda av mammor som tydligt talat om att de vill att jag ska vara med under fölning!

StuteriQveiar
2015-03-17 18:56
#26

En stor del av min text till första bilden försvann 😉😊 Återkommer med en utförligare beskrivning av vad som gör att jag har djur. En kärleksförklaring till dem! 💜😊

StuteriQveiar
2015-03-17 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag har djur därför att de är mina bästa vänner! Deras lycka gör mig lycklig! Jag har alltid haft djur, från det jag föddes. Mina barn växer upp med djur. När jag var liten o ledsen kröp jag ner i halmen hos min ponny, eller kramades med hunden.💜 Jag kunde aldrig gå någonstans utan min hund som liten. Då var mamma tvungen att ha henne inne, annars rymde hon o kom efter mig. 💜 Att sitta tyst i en box med ett "vildrussföl" som nyss är hemkommen från Lojsta hed, och som kastar sig iväg så fort man rör sig. Att sitta där blixtstilla i väntan på första nyfikna snusningen av "bebisen", första smakprovet av mig, då man biter ihop för att inte skrämmas genom att låta för att det gör ont. De är ju nyfikna och bebisar. Allt måste undersökas grundligt… 💜 Att ha sådan symbios med djuren att man känner, utan att veta varför: "Nu är det dags att gå till stoet som ska föla, för nu är det på gång". Att då mötas av mjukt hummande och ett sto som lägger sig ner, precis som om hon visste att jag skulle komma, just precis då…💜 Vi har övervakning hela fölperioden, men trots det är det säkraste sättet att veta, för mig, vad de talar om för mig med ex små subtila vippningar på öronen, blicken o kroppsspråket i övrigt. Lycka är också när katten väljer att kissla nedanför fötterna på en, när hunden (Collie) är så avslappnad att den inte parerar eller spänner sig när man lyfter den, därför att den är så trygg. 💜 Lycka är även då min älskade häst väljer att ligga kvar i gräset på betet istället för att följa med mig, och är så trygg i det att man kan lyfta ett ben i sänder, i hopp om att den kanske skulle kunna tänka sig att vakna… Med resultat att matte ställer in ridningen för att hon (jag) inte har hjärta att störa i solskenet. 💜 Finns såå mkt mer, men jag väljer att stoppa här. 😊 Avslutar med ett kort på min äldsta dotter och hennes älskade lilla häst Imma, som föddes hos oss när dottern var 6 år. Tyvärr är lilla Imma inte längre med oss, utan hon lever sedan 4 år tillbaka i Trappalandia, de evigt gröna ängarna i hästhimlen. Hon blev 14 år… 😢

Annons:
[brinker]
2015-03-18 21:58
#28

Kan enbart svara på varför jag skaffat djur.

1) Har alltid älskat djur sedan jag kunde krypa säkerligen innan dess också.

Djur är rena, oskyldiga, kärleksfulla, ärliga, tydliga och bara helt underbara.

Mina föräldrar var ju självklart de som skaffade djur först, undulater, från det blev det gojja, sedan hund, en till hund (min) och nu katt (min). Alltså totalt just nu har jag 1 hund o 1 katt.

Jag har alltid velat ha katt sedan liten och det tog 26 år tills jag skaffade.

När man väl skaffat djur så blir det nog svårt att leva ett liv utan, för om man är en normal människa inser man hur kärleksfulla ett djur är och hur mycket glädje och mening ett djur medför till ens liv. Samt att man blir mer öppensinnad känner jag.

jossan84
2015-03-29 21:52
#29

För mig är det sällskap och intresset för genetik och intresset för att producera egen mat :)

viktoria91
2015-04-03 21:13
#30

Samma sak som varför vissa skaffa barn. Alltså skapa en familj, men jag föredrar andra arter.

Whippetgerbilen
2015-04-06 15:46
#31

Sällskap!

Dogs is my world ♥

[Roe Deer]
2017-06-15 10:48
#32

Jag är uppvuxen med husdjur som alltid fick ha bur-luckorna öppna under uppsikt, och inhägnad inomhus (lägenhet). Det var kanin, marsvin, hamstrar, fåglar… ja även hundar. Alla var vänner med varandra.  På senare år (idag 27 år gammal) har jag gjort valet att inte ha husdjur, just nu i alla fall.

 Jag hade ett tag en omplaceringskatt som jag tyvärr blev allergisk mot, som min mor nu har hand om. Hela avelsgrejen känns idag så hypad. Jag förstår att man vill hålla djur vid gott psyke varpå  rena raserna hålls levande, Många skaffar nog husdjur av egoistiska skäl, det känns inte naturligt att man ska leka matchmaker och tvinga djur göra ungar -.- det är ju en annan  sak om djuren gillar varandra. 

Att ha husdjur innebär även att hålla sig i god ton med dem, de utgör inget mänskligt hot om de är tama. Jag älskar djur och natur men har inget behov av att idag leva med ett djur. Jag säger hellre det än ordet "ÄGA". Människan gillar att äga saker… varelser. Ska man väl ha ett djur vid sin sida, så ska det vara för bådas skull. Man ska inte enbart tillgodose sitt eget sällskapsbehov.

AnnaFagerell
2017-06-15 22:19
#33

Trevlig tråd även om den inte handlar om djurskydd 😊😍

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: