Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 1400 ggr
Em_
10/10/14, 12:21 AM

Subventionerad djursjukvård?

Skulle du vilja att skatten höjdes för att subventionera djursjukvården?

Motivera gärna :) Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala?


Annons:
Zepp
10/10/14, 12:27 AM
#1

Pengar till forskning och utbildning skall betalas via skatt.. direkt djursjukvård skall betala via försäkring.. alternativt av ägaren.

Jag betalar redan skatt.. och betalade alla räkningar för djursjukvård via egen plånbok.

Sen så är jag inte bange för att delas ut bidrag till olika organisationer som sysslar med djursjukvård..  om det handlar det om ett allmänintresse!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Thiah]
10/11/14, 7:27 AM
#2

jag svarade nej. Allmännyttiga saker (sjukvård, skola osv) ska betalas via skatten, resten får man betala själv. 

Betalade för ett år sedan över 10 000 på en månad för min sjuka katt. Jag avr dum nog att inte ha försäkring. klantigt och dyrt men ett måste ändå.

[Emma--]
10/11/14, 12:34 PM
#3

Nej. Det finns redan så mycket som betalas via skatt och det är svårt att ens det ska bli bra på alla områden.

Visst skulle jag önska att vården för djuren vore billigare, har lagt ut mycket pengar på veterinärvård. Men tror det är bäst om djurägare får stå för den biten själva. En försäkring gör ju så att vården direkt blir lite billigare egentligen.

[Nyfiken22]
10/14/14, 2:56 PM
#4

Jag vill inte betala mer skatt dock kunde dem slopa barnbidragen och subventionera djursjukvården med dem pengarna.

Cragan
10/14/14, 3:15 PM
#5

#4 skulle vilja se den politikern som lägger det föslaget slopa barnbidraget för att lägga pengarna på djursjukvården  fast att jag vill se det är nog för att jag tycker om att se politiker begå politiskt självmord 🤫

Marr
10/15/14, 9:43 AM
#6

Någon form av subventionering borde finnas och hur hög skulle skatten bli per capita? Att ta bort barnbidraget vore skandal. Tänk på alla ensamstående mammor och låginkomsttagare. Dom behöver varenda krona.

Väldigt många missbrukare har djur och skulle det vara en billig slant för dom så kanske man får mer inblick och vård till de djuren. Trots att jag är en trafikskadad förtidspensionär så skulle jag kunna tänka mig lägga lite skatt för detta ändamål.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
oh-la
10/27/14, 11:51 AM
#7

nej, det tycker jag inte. djur är trots allt ingen rättighet, och tyvärr skulle inte en skattesubventionering fungera speciellt bra i djursjukvården. det finns inga statliga djursjukhus, och inga kommunalt anställda veterinärer. resultatet skulle bli en variant av de vinstdrivande vårdbolagen, skillnaden är att det inom djursjukvården skulle innebära 100% skattkesubventionerad vinst till djurkliniker. någonstans tycker jag att vi har större bekymmer i det här landet än att personer inte åker till veterinären för att det är för dyrt, tolka mig rätt. 

djur är inte en rättighet, det är skyldigheter som betalas tillbaks med ovillkorlig kärlek. människan är ett djur som välsignats med den helt fantastiska förmågan till logik, och planering. vi kan planera för många år framöver, se att det kan komma svåra tider efter bra tider, prioritera och prioritera bort. vi kan lägga undan och spara för våra djur för den dag då vi har det knapert. vi kan försäkra våra djur, eller spara om det är det vi vill. man löser inga problem med skattesubventioner, snarare så att vi komemr ha fler riskkappitalister som ser vinning i att starta djurkliniker, och vipps hamnar våra skattepengar, som trots allt är ändliga, i andra länders banker där de inte beskattas. 

nej, satsa snarare på utbildning. ställ krav på djurägare. kräv registrering av katter, ha kurser i skolan med inriktning på djurvård och djurägandeskap. förbjud försäljning av djur i affärer. jag tror faktiskt att det finns andra ställen att satsa på som ger ett bättre resultat för djurens välmående i det långa loppet än att subventionera veterinärvård.

Upp till toppen
Annons: