Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 3384 ggr
Gasoline
9/28/14, 8:12 PM

Vad är husdjur?

(Hoppas att det är OK att jag tar frågan på denna sidan)

Jag och min syster hade en ganska intressant diskussion, vi hade nämligen lite olika syn på vad ett husdjur var. 

Vad innebär order "husdjur" för dig? Inget svar är mer rätt eller fel, då jag endast vill veta vad ordet innebär för dig och inte vad det egentligen är. 👍

Annons:
Vovisch nr2
9/28/14, 8:14 PM
#1

Ett djur som man dagligen umgås och har roligt med som förgyller sin vardag! 🙂Undantag för akvariefiskar och reptiler!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

chade
9/28/14, 8:19 PM
#2

Ett husdjur för mig är mina katter och min häst, för att jag har dem som familjemedlemmar och vänner. men om jag hade vart bonde och haft grisar eller kossor bara för produktsyftet man får av dem så är det inte husdjur för mig. Men hade jag haft grisar eller kossor för nöjes skull och skapa band med dem så skulle det bli mina husdjur!

Även om det låter konstigt att säga att en häst, ko, gris, eller höns är husdjur för att de inte är i hemmet så anser jag att min häst är mitt husdjur fast att han inte ''bor hemma'' 😃

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Perly
9/28/14, 8:20 PM
#3

Djur som bor inuti huset (inte vilda djur som fått för sig att bosätta sig väggar och dylikt då alltså).

Alltid Oavsett

chade
9/28/14, 8:21 PM
#4

#1 varför inte fiskar eller reptiler tycker du? För mig är det självklart att  det också är husdjur, för man kan ju älska dem fast att dom inte visar det tillbaka 😂Vill bara höra hur du tänker 🙂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Vovisch nr2
9/28/14, 8:27 PM
#5

#4 Jag menar att man inte inte umgås eller har roligt med dem "fysiskt" om du förstår vad du menar! Fiskar "leker" man inte direkt med och reptiler är mer av ett intressedjur som man inte gosar särskilt mycket med, men de är såklart också härliga husdjur! Har själv många akvarium och pratar med mina fiskar…. hihi🤪 De förgyller mitt liv på ett annat sätt än att gosa som t.ex.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

chade
9/28/14, 8:34 PM
#6

#5 Ja men då är jag med på hur du tänker 🙂 Jag tycker ju att du har rätt på ett vis också, när du lägger upp det så, men samtidigt håller jag fast vid vad jag tycker. Så jag känner lite blandat för det där med akvariefisk och reptiler nu haha 😂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
[Emma--]
9/28/14, 8:36 PM
#7

Husdjur för mig är alla djur som vi människor väljer att ha i våra hem.

vallhund
9/28/14, 9:12 PM
#8

Håller med #7 vill dock poängtera att jag inte inkluderar ev häst även om man har den till ridning o gossas med den.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Em_
9/28/14, 10:27 PM
#9

Däggdjur som man har för sällskap eller produktion.


veggie4every1
9/29/14, 12:23 AM
#10

För mig är husdjur lika med alla sällskapsdjur som vi håller för vårt nöjes skull. Jag inkluderar även då hästar som husdjur. Djuren behöver inte hållas i huset för att vara husdjur för mig.

Jag är dock medveten om att det nog inte är korrekt, men det handlade ju inte tråden om😉

Är förövrigt inte särskilt förtjust i ordet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kadoor
10/6/14, 9:27 PM
#11

Ett husdjur är för mig ett djur som bor hos oss i vårt hus, som vi sköter om och ser till att den/de mår bra. Just hästar, kor osv ser jag inte som husdjur/sällskapsdjur på samma sätt eftersom att de inte bor i vårt hus. Dock kan jag räkna hästar som sällskapsdjur. :)
Bondgårdsdjur vet jag inte riktigt vad jag ska kalla dem, kanske bondgårdsdjur…? 😂
Kan ju ta upp sällskapsdjur också, och det är för mig djur som vi har som sällskap. Antingen på gården, i hemmet eller liknande. Och då används de inte till någonting, utan vi har de mest för skojs skull. Om de "används" på olika sätt, till exempel en ko används till att ge mjölk eller hästen till att tävlas, då heter det något helt annat. Kommer inte på allt man kallar djuren för i huvudet, men ja… ;) samma djur kan vara både sällskapsdjur och husdjur, medan ett annat kanske bara är ett sällskapsdjur etc. ^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Mollypierce
10/7/14, 6:08 PM
#12

Ett husdjur för mig är en familjemedlem. Om det är en vandrandepinne eller häst spelar ingen roll.

uz00x
10/13/14, 7:50 PM
#13

Ett djur som du älskar, del av familjen liksom! :)

Annons:
*~HamsterHamster~*
10/13/14, 8:04 PM
#14

"vårt nöjes skull" jag själv tycker att det inte låter bra att säga det på det viset… Det låter som om vi kan göra allt med dem för vårat nöje.

För mig är husdjur djur som man tagit till sig för att behandla dem som vänner, med respekt och med det de behöver ha. Vi har tagit ansvaret för djuret så vi ska se till att de har det så bra som möjligt. Enligt mig är husdjur alla djur som man "äger" och behandlar med respekt, ger dem den frihet och den utfodring osv. det behöver. Om man inte behandlar de med respekt blir det tyvärr lätt till att de blir gosedjur och leksaker istället för Djuren som de egentligen ska vara.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Tjeja
10/13/14, 8:09 PM
#15

Jag skulle vilja dela upp det som i folkmun oftast refereras till som husdjur!

Det finns Husdjur, sällskapsdjur och nyttodjur.

Nyttodjur är vanligtvis tex boskap.

Sällskapsdjur har man en relation med för relationens skull i första hand, även om de kan vara till nytta också.

Husdjur är djur man har i hemmet till kel eller till nytta eller både och!

Husdjur och sällskapsdjur är för mig alltså två helt olika saker som ofta kommer hand i hand!

Husdjur är för mig de sällskapsdjur man har hemma i huset. Häst är för mig ett sällskapsdjur, men inget som man har inomhus i normala fall så det är ändå inget husdjur. 

Märker dock att många lägger en värdering i om ett djur är husdjur eller inte, som om husdjur skulle vara emotionellt mer "värda" än andra djur. Men för mig talar man då om sällskapsdjur när det handlar om en emotionell relation.

Även husdjur kan en del ha utan att de har någon emotionell relation till djuret som en familjeindivid.  I sverige är det ovanligt men in andra länder kan man tex ha hundar och katter i sitt hem som nyttodjur, men ser på dem ungefär på samma sätt som boskap. Dvs de är till nytta men inte till kel och sällskap. Tex katter håller ohyra borta, hundar vaktar huset etc.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Jessicahagstrom94
10/13/14, 10:02 PM
#16

Husdjur är alla våra djur som ingår i familjen tycker jag.

Upp till toppen
Annons: