Annons:
Etikettdjurskydd-i-andra-länder
Läst 1855 ggr
[Emma--]
2014-09-26 18:13

(DR) Call of the wildman - stress m.m för djuren?

Jag har animal planet hemma för att jag helt enkelt älskar att lära mig mer om djur. (även om det i många fall är diskuterbart om man faktiskt får lära sig något)
Tänker mest ur djurskydd här, men djurrätt är välkommet i tråden också.

Men så har vi program som call of the wildman som får mig att fundera om det är en kanal jag vill ha kvar.

Jag verkligen avskyr programmet och funderar varje gång hur mycket onödig stress djuren får utstå varje gång han fångar dom med sina händer. Springer och kastar sig efter djuren, fångar dom i svansen m.m

Tänkte då googla lite om frågan, och hittade då en massa som pekar på att det är ännu värre än vad jag faktiskt trott. 
Som att djuren fångas två gånger t.ex för att det under någon omgång ska ske efter ett manus.  Som tvättbjörnsbebisarna som inte fick den vård dom behövde omgående för att det skulle bli bra på film när han hittar och räddar dom. 
Eller som när han brottar ner en zebra som alltså ska ha bedövats precis innan han börjar fånga den med sina händer. 

Någon fler som sett programmet och reagerat över hans sätt att fånga djuren?

Om det stämmer det jag hittat, eller om ens lite stämmer, så används djuren som underhållning och inte med djurens bästa i tankarna. För hittar man t.ex små bebisar som behöver hjälp dygnet runt hos någon expert så ska det inte vänta bara för att det ska gå att få det bra fångat på film. 
(Nu har jag dock inte orkat gräva långt bland källorna. )

Annons:
veggie4every1
2014-09-26 22:54
#1

#0 Men det är väl klart att djuren används som underhållning och att man inte har djurens bästa intresse i tankarna för då skulle de inte användas som underhållning eller något annat heller för den delen.

Människans intressen kommer alltid först. Vi har djur som hobby, vi vinner pengar och spelar om pengar på djur, vi äter djur, vi använder djur som kläder och produkter, vi tjänar pengar på djur och vi använder djur som underhållning.

Självklart är inte detta utnyttjande i djurens bästa intresse utan det är i vårt intresse.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vallhund
2014-09-26 22:58
#2

Det är ungefär så det går till när PETA producerar sina s.k. "under cover" filmer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Emma--]
2014-09-27 10:21
#3

#1 Det är bara trist att något sånt ska behöva innebära så mycket underhållning för att det ska vara viktigare än djuren. Och även om nu inget skulle stämma och om det man ser i programmet stämmer så känns det fortfarande hemskt mot djuren när allt ska fångas av honom själv med i princip utan hjälpmedel. När han springer och jagar dom, kastar sig efter dom, drar ut dom i svansen m.m Och det känns bara så fel att dom utmålar programmet som att han räddar djuren och så var historian så pass mycket värre än jag först trodde. #2 Känns inte relevant hur peta gör och inte gör i den här tråden som handlar om ett program. Litar inte heller på dom.

Upp till toppen
Annons: