Annons:
Etiketthästar
Läst 5137 ggr
Taxelina1
2014-08-18 13:28

Varg dödade schettlands ponnisar.

Annons:
[SuperNaturalBeing]
2014-08-29 13:31
#1

och vad är egentligen meningen med en sån här artikel? Att spä på varghatet ännu mer och att ytterligare uppmuntra till utrotningen av sveriges vargar? Ja, det är tråkigt att deras hästar blev byten, men vi ska komma ihåg att vargen ifråga inte har gjort något fel. Det är VI som har gjort fel genom att flytta in och ta över allt mer av deras marker och sen skjuta dem när de gör det som vargar gör: att jaga. Har man djur i marker där det finns varg får man allt se till att skydda dem. Gör man inte det får man acceptera vissa förluster och inte gå till jägarna och gnälla. Om det inte går att stängsla så finns det andra sätt. Lamor t.ex. (ja du läste rätt, lamor! )

Taxelina1
2014-08-29 15:58
#2

#1 Här är det inte frågan om någon utrotning av vår varg.

Bara fruktansvärt tragiskt att vargen går på våra tamdjur. Och det finns ingenting som hindrar den. Vargen är ett mycket smart rovdjur. Att ta tamboskap är bekvämare än att fånga vilda djur.

Sätter in en länk här utan att för den skulle få höra att det är en varghatar sida…😎 Här finns massor av information om allt som har medvargen att göra. Och allt finns det källor för. Mycket läsbart.

http://www.vargfakta.se/orebro-lan/

Hälsning från en stor djurvänCool

Wellcraft
2014-08-29 20:10
#3

Vargfakta som vanligt, ha-ha.
Det finns mycket som kan hindra en varg. Ordentliga staket, boskapsvaktande hund till exempel.
Dock (tyvärr) så är ordentliga staket riktigt dyrt & boskapsvaktandehundar vill folk inte ska finnas bland människor, för folk vill kunna klampa runt överallt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[SuperNaturalBeing]
2014-08-29 21:18
#4

#2  Fast jag står ändå fast vid att det känns misstänksamt. Varför ska man,  på en jaktsida, göra en intervju som handlar om att ens kära hästar blev dödade av vargar, då varghatet är så stort som det är? Det känns bara som ytterligare ett försök att lite diskret peka ut vargen som ett skadedjur som bör utrotas.  Det var bara det jag ville påpeka. 

#3 Ja jag har uppfattat att det kostar en del med bra stängsel och så, men samtidigt tycker jag att om man har djur i vargmarker och inte skyddar dem kan man inte sen komma och säga "kolla vad de hemska vargarna gjorde med mina djur!" och begära att vargarna ska skjutas.  (Nu var det inte det man gjorde i just den intervjun som det länkas till i tråden, men har sett det i många andra artiklar). Visst är det tråkigt när det blir såhär, och kostar pengar gör det också, men ändå. Det är ju inte vargarnas fel att vi måste leva tillsammans.

Wellcraft
2014-08-30 13:59
#5

#4 Tycker precis som du.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Taxelina1
2014-08-31 00:43
#6

#3 Kul att du håller med mej lite där.

#4 Jag förstår inte riktigt. Man behöver inte vara "varghatare" bara för att man inser att vargen ställer till en massa. Jag själv hatar inte vargar. Ordet "hata" låter så lågt. Jag älskar vargen. Den är ett vackert och intelligent rovdjur, men ställer till en väldigt massa problem, tyvärr. Så jag ser väl den verkliga verkligheten.

Vargen tar över mer och mer.  Om någons hund hoppade in och dödade en massa får, så skulle den skjutas. Eller beläggas med koppeltvång. Men när vargen härjar så får man inte göra någonting. Försök att förstå djurbönderna…dom är helt maktlösa. En varg som fått smak på lättfångat byte fortsätter. När det går så långt att det blir skyddsjakt överklagas det och vargen får fortsätta. Vargar som håller sej i skogarna och inte ställer till en massa kan fortsätta att leva sina liv.  Dom lever som vargar bör göra.  Och vara skygga…

Det talas om öppna landskap och levande landsbygd. Ekologisk mat på våra barns matbord och då även närodlat. Men problemen är att fler och fler företag på landsbygden lägger ner för situationen är ohållbar. Jag har bekanta som förlorat enstaka får genom vargens besök i hagen. Men dom orkar inte anmäla det. Orkar inte få en massa smygande personer in på husknuten som ska se till att allt går rätt till. Att ingen skyddsjagar den stackars vargen. Folk som inte drar sej för att komma med hotelser och olaga intrång.  Allt har blivit så sjukt…så extremt…

Och det där med att ha djur i vargmarker? Men vad ska man göra då, tycker du? Fåren var ju där först… När djurägaren stängt in efter konstens alla regler och ändå går vargen in…

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
IngelaLpo
2014-09-03 09:59
#7

Det finns bara ett parti som har en politik i vargfrågan som gör det möjligt att bo på landet. Landsbygdspartiet oberoende heter vi. Vi vill ha 0 frilevande vargar.

En lösning är att göra något av våra stora naturreservat till "safaripark". Ett helt ekosystem med rovdjur och bytesdjur. Såsom i andra länder där man har farliga rovdjur

Taxelina1
2014-09-03 15:29
#8

#7 Så Landsbygdspartiet oberoende står för ett "Rewilding Europe" ??? Det har jag varken läst eller hört tala om !?!?!?

Hälsning från en stor djurvänCool

jossan84
2014-09-10 23:41
#9

#7 Så alla andra partier gör det omöjligt att bo på landsbygden?

Vill man bo på en plats där de finns varg i närheten så är jag av den åsikten att då får man ta seden dit man kommer och acceptera varg. Är man rädd om djuren så finns det vargstängsel och om jag inte minns fel så får man bidrag för sådant (?). Vill man inte bo där vargar lever så finns det många fina platser (även på landsbygden) som inte har vargar i närheten. Dit är man välkommen :)

Heder till kvinnan som blev av med sina hästar, men ända accepterar vargarna.

Det fanns en tid när människans makt var så liten att det ända vi kunde göra var att försöka skydda djuren, vi vaktade dem eller hade dem inne på natten. Nu är vår makt så stor att vi snabbt skulle kunna utrota detta djur som haft så stor betydelse för mänskligheten, men betyder det att vi borde göra det?

Taxelina1
2014-09-11 12:09
#10

#9

 Man får ta seden dit man kommer?

Kan du förklara lite närmare hur du tänker där🤔

Visst finns det stängsel. Ca 50kr/metern kan man få i bidrag. Om man har tur att bli beviljad. Och om man har tur att det finns pengar kvar. Men det är inget hinder för vargen. Vill den, så tar den sej igenom ändå.

http://www.vargfakta.se/nyheter/24-far-vargdodade-vargangrepp-utanfor-karlstad/

Vargrevir

Vet du hur ett vargrevir fungerar. När jag läser ditt inlägg låter det som om landsbygden är en större park och när man går in i reviret går man genom en grind.

Du verkar hyffsat insatt i frågan…så jag undrar om du har någon lösning? Något förslag? Alla sätt är bra utom dom dåliga brukar jag säga🤔

Hälsning från en stor djurvänCool

jossan84
2014-09-11 13:24
#11

#10 Med seden dit man kommer menar jag att om man väljer att bo i ett visst område så tycker jag att man får acceptera de djur som finns där. Helt enkelt :)

Jag är biolog med inriktning mot naturvård och även om jag inte kan kalla mig vargexpert så har jag nog koll på hur de lever. Jag är även husdjursagronom så jag förstår problemet för lantbrukarna. Men jag tycker absolut inte att man ska utrota vargen utan man får lära sig att skydda djuren från den, vi är människor, vi är smarta, men att bara utrota är otroligt hänsynslöst. Jag kan tycka att skyddsjakt är ok om ett enskilt djur blir ett problem, men många vargar håller sig faktiskt i skogen och till de vilda bytena.

Taxelina1
2014-09-11 18:29
#12

#11 Men jag tror inte jag någonsin har uttryckt mej angående att utrota vargen? Du ser ganska kort på vargproblematiken. Hur många tror du har "valt" att bo bland vargen? Oftast har djurägarna ärvt sina gårdar och tagit över verksamheten efter sina föräldrar. Vargproblematiken började ju för inte så länge sedan. Man kan krasst säga att gårdarna fanns före vargens intåg i moderna tider. Vargen är också otroligt smart. Den klurar ut lösningar hur många hinder vi än sätter upp. Nu har den ju bevisligen gått igenom ett staket med stark ström. Det såg du om du läste länken. Det är inte vargen i skogarna som ställer till problem. Det är individer som tassar runt bland våra gårdar. Oftast dagtid. Men så fort en skyddsjakt beviljas, så blir den överklagad. Nu är ändringar kring det tydligen på gång. Senast i dag läste jag om en häst som blivit attacerad av varg 20 meter från boningshuset. Visst ja, jag såg ju en som knallade över gräsvallen och upp i skogen igår morse också. Det är så vanligt med varg att man knappt bryr sej längre. Men det förklarar varför det är soprent i våra skogar. Jag fotograferar djur och natur och har inte sett rådjur här på några veckor vilket är rätt ovanligt. Vart går gränsen?

Hälsning från en stor djurvänCool

jossan84
2014-09-12 00:55
#13

#12 Du svarade på mitt inlägg om inlägg #7. Så det var det jag syftade på. De vill ha 0 vargar så jag tolkade det som att du försvarade det inlägget.

Och nej, jag tycker inte att det är en lösning att utrota. Stammen måste dock innehålla ett visst antal individer som har möjlighet att träffas för att vara livskraftig, så man kan inte gå ut och skjuta random djur. Anledningen till att vissa skyddsjaktansökningar inte går igenom kan vara tex. att djuret är genetiskt viktigt och kan bidra till minskad inavel och friskare stam om det får leva (i vissa fall har man försökt flytta dessa djur, men ibland vandrar de ju tyvärr tillbaka) eller för att det är ett alfadjur som är så viktigt för flocken att den kan splittras om alfadjuret dör. Då kan dessa djur som splittrats bli problem istället. Men ansökningar har även gått igenom och djur har skjutits.

Jag tror inte att de valt att bo just bland vargar de som bor där, men de har valt att bo i ett område som (möjligen utan deras vetskap) är naturligt varghabitat och där det förmodligen fanns gott om varg även innan den på 1800-talet utrotades mha. skottpengar. Denna period är en bråkdel av dess tid i Skandinavien.

Människor vill styra allt som styras kan, för sin egen skull. Detta har gjort att vi får allt mindre och mindre respekt för naturen. Det är bara sorgligt.

Annons:
Taxelina1
2014-09-12 08:18
#14

#13 Så du menar att hela mellan sverige ska tömmas? Jag är mycket insatt i vargfrågan. Och jag trodde även du var det då du är biolog? När länstyrelsen godkänner en skyddsjakt har besiktnings personal letat dna (vargskit eller annat) och kunnat konstaterat vad för individ det är. Därefter godkänner dom skyddsjakten…men…då finns det organisationer som lever för att att överklaga alla beslut. Herregud, det är ju rena farsen, och vilka kostnader sen. Blir det ett paragraf 28 fall, då vet man ju tyvärr inte vilken individ det är. Men men boende på landsbygden måste ha rätt att försvara sina djur. Dagens stam är livskraftig. Och inte är den utrotningshotad heller. Och cirkusen med att flytta den stackars tiken var dömd att misslyckas från början. Det var flera forskare som sa att det inte skulle fungera, men det gjordes i alla fall på skattebetalarnas bekostnad. Flera miljoner av våra pengar gick till detta och den stackars tiken flyttades minst 5 gånger. Sövas får dom bara göra 3 gånger. Dom fick dispans för en 4 gång. Men innan dess hade hon ett annat namn och var flyttad. Jag blir både ledsen och förb… när jag tänker på vad denna tik fått gå igenom. Sen planeradesmdet att hon skulle få en kull för att sedan avlivas. Sånt här vill inte jag att mina skattepengar ska gå till. Utpräglat djurplågeri som bekostas av oss och helt öppet. Para en hundtik och ta valparna från henne vid 3 dygns ålder för att sedan avliva henne. Du skulle hamna uppe i rätten, bli av med skk, s medlemskap och få djurförbud…

Hälsning från en stor djurvänCool

jossan84
2014-09-14 19:30
#15

#14 Oj, du är verkligen arg :)
Då kan man ju verka för en vargpolitik där det är lättare att få igenom skyddsjakt istället för att utrota alla vargar.

Det råder ofta delade meningar om populationen är livskraftig eller ej, men enligt SLU är den ännu starkt hotad, men på "bättringsvägen". Detta tack vare naturvårdsinsatser.

Varför ska Mellansverige tömmas? Tror du att alla som bor där hatar varg?

Taxelina1
2014-09-15 10:39
#16

Nej…jag är absolut inte arg😃 Det kommer man ingen vart med. När du läser mina inlägg får du tänka mej som en lugn sansad person med glasögonen på nästippen som inte höjer rösten😉

Jag har fortfarande inte sagt att jag vill utrota vargen. Jag tycker väldigt bra om varg och har gjort i hela mitt +50 åriga liv😉Därför är jag hyffsat insatt i det som händer och sker i vårt land.

Visst är det delade meningar. En del säger si och en del säger så…vem som har rätt får väl framtiden utvisa.

Du säger att vi får flytta på oss om vi bor i vargrevir och har problem med dom. Hela Mellansverige är nedlusat av varg. Hänger du inte med i utvecklingen angående vargens utbredning?

Vi måste inte utrota och det är även för sent. Stammen är inte längre hanterbar. Det är skyddsjakten djurägarna skriar efter. Men så fort det sker blir det överklagat. Alltså lever problemindividen vidare och fortsätter ställa till det. Nu går dom även igenom rovdjursanpassade stängsel med stark ström i. Hur mycket djurägarna än skyddar sina djur, kommer vargen hitta på lösningar. Titta på fåret som blev uppätet utifrån. Fåret var på ena sidan staketet och vargen på andra…i och för sej inget el, men tjocka brädor. Du ser bild här nedan.

http://bohuslaningen.se/nyheter/tanum/1.3348493-varg-dodade-fem-far-trots-eltrad

http://www.vargfakta.se/nyheter/nytt-vargangrepp-bakom-el-stangsel-fem-far-doda/

http://www.vargfakta.se/sida-om-vargangrepp/om-vargangrepp/

Sista länken handlar lite om angrepp överlag.

http://www.vargfakta.se/nyheter/inget-kant-vargrevir-nytt-saljargument-av-maklare/

Det är ingen nyhet att det blir svårare att sälja fastigheter där det finns fasta revir. Det handlar om enorma summor som går till spillo. Är det meningen att gårdar ska stå och förfalla för att ingen vill bo i kända revir?

Här blev vi varse om det senast i måndags då vi hjälper en person som ska starta eget med nötboskap för att hålla alla värdefulla naturbeten öppna. Juristen tog det på största allvar, då dom inte hade en aning om att det finns varg i skogen, eller rättare sagt ute på slätten. Och att dom troligen håller på att skapa nytt revir även nedanför bergen. Bland annat jakten som skulle arrenderas ut, påverkas mycket negativt. Vem betalar flera tusen för en mark som är tom?

http://www.vargfakta.se/referensbibliotek/

http://www.vargfakta.se/nyheter/vi-behover-betesdjuren-att-halla-varat-landskap-oppet/

http://www.vargfakta.se/nyheter/tacka-ats-delvis-upp-genom-staket/

Ursäkta om det blev många länkar. Smidigt att leta på "Vargfakta" för där hittar man allt som relaterar till vargen. Och eftersom det även finns källa så delar jag länkarna. Alla dom här incidenterna har jag även läst på andra håll😎

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
2014-09-15 11:00
#17

Det här hittade jag på en annan sajt. De är inte konstigt om man kallar vissa varg föreningar för sekter…

Hälsning från en stor djurvänCool

jossan84
2014-09-15 11:49
#18

Oj, jag hoppas verkligen att det där senaste är ett skämt :P

Som sagt gjorde jag mitt första inlägg mot inlägg #7, och det är de som vill utrota vargen och som tycker att alla undra partier gör det "omöjligt" att bo på landet, vilket jag tycker är en smula överdrivet. Har inte sagt att du vill det utan det är dem jag är upprörda på. Jag tycker att det är ok med skyddsjakt och tycker att man ska verka för det istället för utrotning. Att man vill utrota visar att man inte har någon respekt alls för naturen.

Jag skulle snarare uttrycka det som att Sverige är nedlusat av ungefär 9 miljoner människor, de runt 300 vargarna som hankar sig fram i skogen och lever som de alltid har gjort (förutom när du inte en period när de var utrotade) vet jag inte om man kan kalla nedlusning ;)

Vi människor har enväldigt hittat på något som heter mänskliga rättigheter som  då bland annat innebär att vi ska kunna bo bar vi vill och massa annat och eftersom naturen inte hittat på någon motsvarighet så verkar de mänskliga rättigheterna över naturen och naturen får flytta på sig. Vi människor är inte dumma vi ;)

Taxelina1
2014-09-15 14:02
#19

#18 Tyvärr är det nog inte ett skämt. Sånt här dravel stoppar dom i ungdomar som inte vet bättre. Tragiskt…

300 vargar som hankar sej fram🤔 Vart har du fått den siffran ifrån? Självklart påverkar inte vargen 9 miljoner människor. Utan det är människorna på landsbygden och de små samhällena som påverkas. Så 9 miljoner personer är ganska överdrivet. Kanske missförstod dej där, men ville ha det sagt ändå.

http://www.vargfakta.se/vargfakta/hur-manga-vargar-finns-det-i-sverige-sommaren-2011/

Den här länken är från 2011. Det är nu 2014 och vi har fått ytterligare föryngringar. Kikade på WHO och dom hade ungefär samma fakta.

Hälsning från en stor djurvänCool

[annloo]
2014-09-15 16:58
#20

#19 jag tror att #18 menade att hela Sveriges natur förstörs av 9 miljoner människor. Jag tycker också att "människans rättigheter" går för långt ibland. Vargen behövs i naturen, självklart tycker jag att skyddsjakt på aggressiva individer som attackerar är ok men att ta bort  viktiga delar i ekosystem bara för att den minst sagt utspridda människan ska ha all plats tycker jag är fel. Var finns respekten gentemot djur och natur?

Annons:
jossan84
2014-09-15 23:11
#21

#19 De siffror jag sett senaste året har varierat mellan 200 och 500 st (ingen vet ju säkert) så "runt 300" var en uppskattning från min sida. I sammanhanget har det dock inte så stor betydelse om de är 200 eller 500. De är fortfarande få. Alla dessa har ju inte heller kontakt med varandra i praktiken.

Och som #20 skrev så menar jag inte att vargen påverkar alla människor, utan att landet är "nedlusat" (som du uttryckte det med vargarna) av 9 miljoner människor som härjar runt med sina rättigheter och förstör för naturen.

TrasselTroll
2014-09-16 12:22
#22

#17 Har du länk till vart du hittade det där?

Taxelina1
2014-09-19 10:54
#23

#22 Ja det har jag. Men inget jag lägger ut här. Egentligen skulle jag inte lagt ut den här. Men ville visa vad som pågår i dessa sekter. #21 Visst har vargarna kontakt med andra individer. Hur ska dom annars föra sina gener vidare. Tyvärr är det inte alltid som populärt att en utomstående varg kommer för nära ett annat revir. Då blir det slagsmål på liv och död. Hittas den då döda vargen får till 90% jägarna ut för det. Fast det egentligen är en "naturlig död" Flera revir går omlott. Det är nog en rätt stor skillnad från 200-500 individer. Särskilt när dom lever på en ytan som mellansverige rymmer. Då blir det ganska trångt. #20 Respekten för naturen…Vi som bor nära naturen då? Men det stora problemet är ju att alla skyddsjakter överklagas. Vargar med avvikande bereenden får fortsätta leva loppan och döda får, hästar och nötboskap och inte att förglömma alla sällskapshundar som tas på gårdar och i trädgårdar.

Hälsning från en stor djurvänCool

Wylde
2014-09-19 14:37
#24

#22 Ingen mening med att be Taxelina uppge källa eller ens för den delen fakta. Tro mig, jag har försökt…

Taxelina1
2014-09-20 16:50
#25

#24 Till det här inlägget vill jag inte det. Jag vill inte hänga ut dom mer än jag gjort. Artikeln är väl sjuk så det räcker och blir över, eller hur…?

Oftast svarar jag i mobilen och jag kan inte länka därifrån. OCH vill ni veta mer får ni leta själva, så enkelt är det😉Så svårt är det ju inte😎

Lögner kommer man ingen var med, så ni får utgå ifrån att det jag skriver stämmer överens med verkligheten. Något annat finns inte för mej. Här är det fakta som gäller. Och så länge det finns källa till fakta så tar jag upp det här. Skulle jag komma med lögner och sedan bli avslöjad, skulle det se väldigt löjligt ut…🤔

(Har inget minne av att vi diskuterat något)

Hälsning från en stor djurvänCool

vallhund
2014-09-22 15:17
#26

Återigen kommer du dragandes med vargfakta.se, den sidan är lika trovärdig som avpixlat.se.

Lite reaktioner från hästfolk:

http://www.bukefalos.com/threads/varg-dodade-tva-minihastar-i-hage.1266173/
http://www.bukefalos.com/threads/vargar-dodade-tva-ponnyer.1266350/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Taxelina1
2014-09-22 16:32
#27

#26  Tack för länken…Vart man än läser så är det samma reaktioner. Hemskt ledsamt😢

Som jag alltid säger och det vet du också…så länge det finns källa så använder jag fakta därifrån. Enkelt helt enkelt😉Många gånger kan man hitta det på expressens eller aftonbladets sidor. Men allt står på Vargfakta så varför ska jag leta och googla för då?

Vad är avpixlat.se ?

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
vallhund
2014-09-22 18:07
#28

Det är där de lite mer obskyra SD anhängarna håller till.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
2014-09-23 11:37
#29

#7 Farliga rovdjur har vi gått om i Sverige. 9 miljoner är de väl nu ungefär.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2014-09-23 15:42
#30

Människan tar död på många fler jakt hundar. Ta inte med hunden i ett varg revir om du är rädd om den.

De är jägarna som gnäller för att de vill ha vargens mat. Urk.. De är äkliga fovdjur värre än vargen. De är helt ok för dem o skade skuta vilt djurplågare.

O går en varg in på någon annans revir blir den i väg skrämd. O de går väl ändå o se om en varg bivit dödad av en människa eller ett djur????

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Taxelina1
2014-09-25 09:22
#31

#28 Okey…jaha sånt engagerar inte mej… Jag ser om mitt eget i stället.

Fick konstaterat i går att det finns 6 olika individer här i mitt närområde som dom kunnat räkna in den senaste månaden. Det är väl så pass trångt för dom uppe i bergen. Orolig att dom etablerar revir här nere också.

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/rovdjursstangsel-runt-skola

Hälsning från en stor djurvänCool

veggie4every1
2014-09-25 12:38
#32

Kanske någon här inte har denna dokumentären? Den är intressant tycker jag. Man experimenterar med att använda vargarnas ylande som skydd.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Taxelina1
2014-09-25 13:38
#33

#32 Kan inte öppna den. Skydd, hur menar du?

Alla förslag tas tacksamt emot😉

Hälsning från en stor djurvänCool

veggie4every1
2014-09-25 19:31
#34

#33 Ok, synd, men om du söker på "A man among Wolfes" så kanske du får upp den. Finns på youtube.

I alla fall så handlar den om Sean Ellis (stavfelvarning) som är riktigt duktig på vargar. Han är lite varg själv nästan, haha…Lever bland dom och studerar dom.

I en del av filmen så åker Sean till Polen tror jag det var. Där har bönderna stora problem med att vargarna anfaller boskapen. Sean sätter upp en slags ljudanläggning hos bonden med ylande vargar och förklarar att vargarna ylar på det sättet för att markera revir och att det respekteras av andra flockar så de inte inkräktar på det området.

Hoppas du kan se den. Det är en väldigt intressant film ungefär 45 minuter lång tror jag🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Taxelina1
2014-09-26 09:33
#35

Hmmm, trevligt att ha vargyl hela dagarna. Ett vargyl är också ett sätt att hålla kontakt med sina artfränder.

Om det skulle fungera…varför använder sej inte svenska myndigheten den metoden🤔 Jag har kontakt med några vargforskare och även gått på många föreläsningar. Ingenstans tar dom upp detta.Vet inte vad jag ska tro. Att andra flockar skulle respektera tror jag inte så mycket på, då dom är väldigt rivaliserande och det blir slagsmål på liv och död när andra försöker ta över reviret. Och det är även mattillgången som styr.

Hade en varg här som satt och ylade utanför husknuten några meter upp i skogen. Våra hundar hakade på direkt. Varenda hårstrå på kroppen stog rakt upp på mej faktiskt hähä😉Nu har en person konstaterat att det rör sej 6 olika individer här i knutarna😮

Men alla förslag är som sagt välkomna.

Hälsning från en stor djurvänCool

veggie4every1
2014-09-26 13:28
#36

#35 Ylandet kan nog ha olika betydelser. Era hundar talade väl kanske om att det var deras revir och för vargarna att inte komma dit :)

Vargarna har ju sitt språk och kommunikation även om det blir revirslagsmål ibland. Att prova något nytt som skonar både vargar och boskap borde vara  intressant även i Sverige eftersom gamla metoder inte verkar vara så effektiva. Jag vet inte hur intresserad Sverige är att samarbeta med andra länder.

Men så vitt jag minns så var det här nytt och på försöksstadiet. Jag minns inte 100% vad som sades i filmen, det är ett tag sedan jag såg den.

Det skulle vara roligt i alla fall att höra vad du tycker om filmen. Det är spännande att se honom med vargarna. Han äter med dom och är alpha ett tag. Det är föräldralösa vargar han fött upp sedan födseln har jag för mig. I en scen lär han en valp att yla, helt bedårande söt är den lille. Men när han kom tillbaka från Polen så var han inte alpha längre så det blev lite jobbigt för honom i flocken. Då fick han vara undergiven istället.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sweetsalad
2014-09-26 18:30
#37

Inte så mycket om just boskap å sällskaps djur, mer hur viktiga alla djur är, och hur vargen påverkar vårt ekosystem på ett bra sätt… Men ja, nu smyger jag i väg för sånna här ämnen är lite för laddade för min smak :(

veggie4every1
2014-09-26 20:45
#38

#37 Vilken fin film 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

jossan84
2014-09-27 12:33
#39

#22 Du misstolkar ju mina inlägg. Har inte sagt att de inte har kontakt med andra individer, men ALLA runt 300 vargar har inte kontakt med varandra.

chade
2014-09-28 20:57
#40

nu har inte jag läst allt som skrivits men jag ser det såhär. Vargen ser massa får/hästar/kossor whatever, som är inhägnade, som inte kan springa ut  (det vet den inte till en början, men kanske fattar det sen när dom inte kan springa längre än vad tråden räcker, kommer han ju såklart inse att  det är en lätt matkälla. Precis som oss, när vi åker driven på Donken och hämtar hamburgare. Sätter man upp rejälare staket eller se till att hålla vargen ute så får man inget problem med det. För vem fan vill betala 80 spänn för en hamburgare om man måste klättra i en hinderbana för att få den? Vargen gör inget konstigt, jagar för mat that's it. Ska vi bannlysa alla djur som kommer i närheten av samhällena och städerna så kan vi lika gärna bomba hela Sverige med napalm. Igår höll jag på att köra över en grävling på cykeln, mitt inne i stan. Vem vet, den kanske hade vart och bitit ihjäl någons ute kanin? Men inte fan blir det någon hetsjakt på den..

ja det är otroligt synd om de som blivit av med boskapsdjur och husdjur till vargen och andra djur, men dom gör fortfarande det av en anledning, för att få mat eller känner sig hotade, Ta det inte personligt. De sitter inte på möten och bestämmer vad eller vem de ska jaga varje eftermiddag.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

chade
2014-09-28 21:03
#41

MEN jag är inte emot att ta bort individer som man prövat allt med, för vissa vargar är "knäppa" om man får säga så utan att folk misstolkar.

Men jag är för att rädda det som räddas kan, då har man i alla fall försökt och bättre kan man inte göra!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Taxelina1
2014-09-29 23:44
#42

Jag säger som så många gånger tidigare. Det finns nog ingen här som vill utrota något djur. varken varg, grävling eller annat…

Men problemindivider måste bort.

#40 Du har nog missat en del som skrivits här. Vargen tar sej in även vid 5 trådiga elstaket.

I dag fick jag höra om en varg som grävde sej in under ett 5 trådigt. Ström fick han i sej men likt förb… skulle han in till djuren. Ägaren fick syn på den och försökte jaga ut den. Den kröp ut samma väg och fick ytterligare ström i sej. Om den hade brytt sej om strömmen när han grävde sej in så skulle den väl backat tillbaka tycker man😎

Tyvärr så finns det inget hinder. Hur mycket vi än hägnar in, så kommer den hitta lösningar ändå. Dom är som sagt mycket smarta.

#36 Var det han som dödades till slut? Hörde talas om en som levde med vargarna men att det gick för långt och till slut blev det för mycket. Tror jag sett filmen tidigare.

Man ska inte leka med vilda rovdjur. Av den enkla anledning att dom är vilda rovdjur🤔

Hälsning från en stor djurvänCool

veggie4every1
2014-09-30 01:09
#43

#42 Shaun Ellis lever. Åtminstone levde han 2013. Hans arbete och forskning med vargarna fortsätter idag så vitt jag vet. Han leker inte med vargarna precis. Jag tycker hans forskning bör respekteras även i Sverige och jag tror att han kan vara på rätt väg.

Att kommunicera med vargarna på vargarnas språk kan vara lösningen. Elstängsel  är ju då inte lösningen uppenbarligen😎

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Taxelina1
2014-09-30 09:42
#44

Det måste varit en annan man jag syftar på. Har läst om  män som levt med både varg och björn som till slut dödats av dessa, tyvärr.

 Visst är det bra om man kan komma på lösningar. Men vargen är smart. Mycket smart. Den har en mycket större hjärna än till exempel hunden. Den löser hela tiden olika problem vi ställer den inför. Som till exempel stängslingarna. 99% av alla jag pratar varg med skriar alltid och säger att man måste stängsla. Det är den enda lösningen dom kör med. Hur många gånger jag än bevisar att stängslingen inte fungerar så är det alltid det dom kräver.

Risken finns ju att man till slut tvingas stängsla likadant som i djurparkerna. För frågan är ju hur långt det kommer gå innan gränsen är nådd.

Hälsning från en stor djurvänCool

[annloo]
2014-10-01 11:27
#45

#44, vad tycker du man ska göra då? Ingen här säger emot att problemindivider ska tas bort, så jag förstår inte riktigt vad du försöker komma fram till?

vallhund
2014-10-01 12:13
#46

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Taxelina1
2014-10-03 09:12
#47

#45 Min önskan är att man ska kunna lyssna på dessa som drabbas. Att dom ska kunna anmäla attacker utan att för den skull få underliga människor som smyger omkring runt husknuten. Det räcker med att vargen gör det. Att det sker skyddsjakt direkt inom 1-2 dygn då den attackerande vargen oftast dyker upp igen. Då får man den skyldiga. Men så fort det klubbas för en skyddsjakt så sitter någon flummig förening och överklagar besluten.

Att öka för en förståelse att bönder drabbas hur dom än gör. Ändå får dom skulden när något inträffar. Att folk ska förstå att man inte bara slänger upp ett staket hur som helst på ojämna marker. Man måste kunna ha djur på beten utan risker att det hela tiden händer attacker från varg. Det finns både björn, järv, lo och örn också men dom attackerna går nästan att räkna på en hand. Jag vet och jag förstår att rovdjuren försöker ta tamboskap om dom kommer åt. Men just vargattackerna sker ju dagligen och det är ju en massaker. Jag vet hur vargen fungerar och den blir blockad.  Har flera bekanta som har får. Dom säger allihop, att om den gick in och tog ett får vore det väldigt tungt, men ingen katastrof.  Men när man kommer ut och hittar sönderslitna lemlästade djur som fortfarande lever, lamm som försöker dia sin döda mamma, ett får som fått hela bakdelen söndersliten och börjar lamma och försöker ta hand om den nyfödda…det finns inte ord för det. Men många ser inte detta. Och då förstår man inte heller vidden av det hela.

Jag är ingen bakåtsträvare och tycker om vargen som art. Men inte det den står för när allt sker så grymt och djurägarna inte har något stöd. Visst, dom får ersättning. Men det ersätter ju inte det grymma djurägaren upplever genom att förlora sina djur på detta sätt.

Vi behöver ha mulbetning på marker annars försvinner den biologiska mångfalden.  Både för gödslingen och betningen. Ofta behöver man ha dom beta på marker där man inte kan odla och inte köra med maskiner. Där är det också väldigt svårt med stängsling. Grannen har en gammal fårhage som inte använts på några år. Där är nu en mur av sly. Vill vi ha det så?

Min önskan är att folk ska kunna driva sina familjeföretag utan att okunniga säger "flytta då"  Det är ju ändå dom som ser till att vi får mat på borden. Visst går det att äta importerat, men vill alla stoppa i sej antibiotika behandlat eller risk för salmonella. Åtminstone jag vill äta mat som producerats på svenskt vis.

Se bara hur det ser ut med våra hundar. När folk inte kan ha sina hundar lösa i trädgårdarna utan att dom blir tagna mitt på dagen när ägaren finns i närheten.

Vargen går ju inte bara på får. Dom går ju på både nöt och häst också. Men nu vet jag att det håller på att vända. Fler och fler har fått upp ögonen för hur det ser ut, tack och lov.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/06/notkviga-dodad-av-varg/

Här står det att dom befarar fler attacker på nöt i framtiden.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3683542.svd

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/slutar-med-djur-efter-vargattack

Det finns hur mycket som helst att läsa om man googlar lite😉

Som sagt. Min önskan är att djurägarna ska få mer förståelse.

Hälsning från en stor djurvänCool

[annloo]
2014-10-03 10:25
#48

# 47  Kanske handlar denna diskussion om att vissa tycker att man även ska prioritera det vilda djurliv som finns i Sverige, där alla delar är otroligt viktiga :)  Vilka åtgärder tycker du är lämpliga för att underlätta för bönderna då? Tror att få saknar empati för får som lider och dödas i onödan av vargar som fått en knäpp, men på dig låter det som att du vill att vargen ska bekämpas på ytterligare sätt? 

Jag kan knappast googla mig till dina personliga tankar och åsikter :)

Annons:
vallhund
2014-10-03 17:48
#49

#47

" Men så fort det klubbas för en skyddsjakt så sitter någon flummig förening och överklagar besluten."

" Men just vargattackerna sker ju dagligen och det är ju en massaker. "

"Jag är ingen bakåtsträvare och tycker om vargen som art. Men inte det den står för när allt sker så grymt och djurägarna inte har något stöd. "

Ditt varghat framgår tydligt av det du skriver, din kunskap om naturen verkar blind när det kommer till ämnet varg, tror du på allvar att rovdjur äter med kniv o gaffel vid dukade bord?

😮

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

*~HamsterHamster~*
2014-10-03 22:22
#50

okej, då kann vi väl skjuta ihjäl och utrota lla rovdjur, vi människor som art är ju värst av alla(dock är jag vegetarian), tigrarna stör de äter urinvårnanas boskap, lejon, vargar, krokodiler vi får utrota allihopa så att vi människor kan leva ifred och göra vad vi vill för att vi vill och inte accepterar att dess rovdjur egentligen är de som hör hemma i våra skoga och inte vi -.-

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Upp till toppen
Annons: