Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 3926 ggr
Rafflan
2014-08-10 07:59

Finns det inget djurskydd för vilda fåglar?

Dessa j*vla vilda fåglar med brutna vingar som hoppar runt och väntar på att någon katt ska döda dem långsamt. Vart finns deras djurskydd?

Dem som är så illa skadade att jag kan fånga dem och se att dem verkligen är skadade åker jag till veterinären och låter dem avlivas. Dem som inte kan flyga men inte verkar vara nåt fel på sätter jag ute på ett säkert ställe från katter och hoppas det bara är chock (sett många av dem återhämtar sig och flyga iväg :D)

Men dessa som jag hittade nu när jag var ute och gick morgon promenad med hundarna, kaja med bruten vinge som hoppas runt på en gräsmatta och inte går att fånga. Vart är deras djurskydd? vart vänder man sig så dem slipper dö av svält eller av katt? En jägare kan snabbt döda en sån, men det verkar inte proriterat :(

Annons:
[krysopras]
2014-08-10 08:39
#1

Det är olika från kommun till kommun. T ex i Helsingborg skjuter de kaniner med myxomatos, men inte i Ängelholm. Skadade fåglar och andra skadade vilda djur kan man ta till den veterinär som har det uppdraget, i Helsingborg är det Din Veterinär, på jourtid Djursjukhuset. 

Man kanske måste komma ihåg att naturen är full av djur och många av dem lider innan de dör, det är så naturen funkar. Det är inte alls trevligt, men det är ett av villkoren för att leva vild. Djur som människor håller i fångenskap har vi ett annat ansvar för. Djur som vi skadar genom jakt eller med bilar likadant. 

Det är hemskt att se ett lidande djur, men jag tror att det är ett omöjligt uppdrag att ta hand om alla skadade vilda djur.

Martin
2014-08-10 08:45
#2

Finns i Malmö, Fågelskydd Spillepengen: http://skof.se/fsk/spillepeng/index.php

Icke att förglömma är det en hel del fåglar som låtsas ha brutna vingar och hoppar omkring på marken för att skydda bon, ungar osv. Men det hoppas jag du har koll på innan du börjar fånga in fåglar.

mvh Martin

[krysopras]
2014-08-10 08:47
#3

Glömde skriva att det finns olika föreningar för fåglar t ex Fågelcentralen.  http://www.fagelcentralen.se/ Även KFV finns, katastrofhjälp för vilt. http://www.kfv-riks.se/

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Rad/Skadade-vilda-djur/#

Rafflan
2014-08-10 15:01
#4

#1 jag vill inte ta hand om den eller rädda den, en fågel med skadad vinge är en död fågel, vill bara inte att den ska lida utan avlivas, men går ju inte att ta till veterinären om den inte går att fånga :/

#2 ja det vet jag, båda jag och veterinären kollar ju igenom fågeln innan den avlivas, som jag skrev tidigare så är det ju många som bara är i chock och egentligen mår bra. Men det var inte det de handla om, det var dem fåglar man inte kan fånga in.

#3 dem är väl bara för att ta emot och rehabilitera fåglar?

[krysopras]
2014-08-11 08:45
#5

Återigen, naturen är naturen. Där bryter fåglar vingar, smådjur skadas av rovdjur, små oskyldiga rivsår blir infekterade och leder till sepsis. Naturen är ohyggligt full av lidande eftersom naturen inte har sjukvård och äldrevård och annat som människan organiserat åt sig.

Ärligt talat tror jag inte att det finns någon kommun i världen som skulle ha råd och möjlighet att leta upp vartenda skadat djur och ta hand om det. Och det är väl kanske inte så naturen skall "skötas" heller. Jag avskyr djurprogram på tv eftersom de alltid slutar med att nån leopard får en skråma som inte läker och sen sliter asgamarna köttet från benen på den medan den fortfarande lever.  Jag vill bara ropa åt filmmakarna: Gör nåt då! Hjälp den stackars leoparden! Men det gör de aldrig. Naturen är väldigt magstark.  Vi är mycket urbaniserade numera.  På gott och ont.

Nu skrev jag långt för detta ämne berör mig mycket.

Rafflan
2014-08-11 17:12
#6

#5 nej men om vi hittar ett lidande djur har vi möjlighet att avsluta lidandet, har jag hittat en räv eller en hjort hade en jägare kunna kommit till platsen och skjutit den, men bara för att det är en skadad fågel så finns de ingen.

Sen är detta inte naturligt då den antingen blivit påkörd vid vägen eller flygit in i ett av lgh husen, händer hela tiden här men oftast dör dem.

Annons:
[krysopras]
2014-08-13 11:04
#7

Ja, det är orättvist, givetvis. Återigen är det säkert en fråga dels om resurser dels om att bespara oss människor obehag. En skadad sparv som hoppar in i ett buskage för att dö röner inte samma uppmärksamhet som en stor vacker hjort som ligger och dör mitt bland folk. Dessutom omsätts ett gråsparvskadaver mycket snabbare än kroppen av en död hjort som ju kan ligga i veckor och stinka och se hemsk ut. 

Djur som bor i stadsmiljö gör det av fri vilja, (om fri vilja är motsatsen till tvång) för att fördelarna med att bo nära människan är större än nackdelarna. Tillgången till mat är större, förekomsten av riktigt hungriga rovdjur är mindre. 

Människan är det enda djur som tar andra djurarters lidande på stort allvar. Vi gör mycket grymma och hemska och fel saker, men vi har (de flesta av oss) förmågan att vara empatiska och hjälpa icke-artfränder - även om vi kanske inte använder oss av den förmågan. Jag tycker att det är viktigt att komma ihåg. 

En annan sak vi kan komma ihåg om vi månar om de vilda djuren är att inte ha utekatt. De är rovdjur som inte tillhör den naturliga faunan och de dödar och skadar massor av djur, främst fåglar.

Rafflan
2014-08-13 18:16
#8

#7 väldigt bra det du skriver :)

Men ang katten, en katt hade kunnat avslutat denna fågels lidande så hade den sluppit svälta ihjäl :/

marathos
2014-08-15 00:00
#9

Kan man hjälpa ett djur till mindre lidande är det bra.

För vilda djur som kan gå att rädda finns det viltrehabiliterare, se länk som #3 la ut på Kfv. Där kan man få råd vad man ska göra, det går också att söka närmaste viltrehabiliterare.

Är det djur man kan fånga in kan man åka till det lokala djursjukhuset o få det avlivat.

Det ska finnas kommunjägare i varje kommun. Antar att de arbetar lite olika, men här har de skjutit skadade fåglar.

marathos
2014-08-15 00:03
#10

Men det är verkligen som TS skriver, vilda djur har inte mycket till djurskydd o i många situationer är det svårt att hjälpa dem.

Mitt tidigare inlägg var menat som information var det kan gå att få hjälp, i bästa fall.

Rafflan
2014-08-15 13:50
#11

#9 ja viltrehab hjälper dock bara utrotningshotade arter i första hand, vilket är mycket bra, men för vanliga djur finns det inte alltid plats och tid :/

marathos
2014-08-15 15:57
#12

Jag har t o m lämnat en måsunge som fått hjälp, så det kanske är lite olika.

Rafflan
2014-08-15 18:12
#13

#12 okej, ja bra det :)
Ja som sagt beror det nog på hur mycket plats och tid dem har :)

Annons:
jossan84
2014-08-24 17:16
#14

Jag lärde mig när jag gjorde jägarteorin att om man hittar ett skadat djur i behändigt storlek så har man rätt att döda djuret själv med det tillhygge man kan hitta, tex. en kofot eller spade. Är det ett större djur (tex. om man ser ett skadat rådjur) ska man ringa polisen så att en av kommunens jägare kan spåra och skjuta det.

Rafflan
2014-08-24 18:22
#15

 #14 ja som sagt kan jag komma nära kan jag ta dem till veterinären i området och får dem avlivade, kommer jag dock inte nära kan jag inte göra så mycket, i bäst fall tas dem av en katt eller ett rovdjur vilket måste vara en hemskt känsla då dem kan inte kan fly :( alt svälter dem ihjäl :(

jossan84
2014-08-24 19:30
#16

Åh, andra sidan svälter rovdjuren ihjäl om det inte finns byten ;)

Rafflan
2014-08-25 08:41
#17

#16 dem enda rovdjuren här är katter, dem får mat av matte så dem behöver ingen skadad fågel ;)
Rovdjur som dödar ett byta det är naturens gång, en fågel som blir påkörd, inte kan fly och dödas av en katt, det är människan som orsakat detta ;)

jossan84
2014-08-26 00:36
#18

#17 Jag vet inte var "här" är, men här i Stockholm finns det gott om räv, grävling, mink, rovfålar, ormar, råttor mm som gärna tar en skadad fågel som middag.

Rafflan
2014-08-26 00:57
#19

#18 ja det är då sällan jag har sett en räv, grävling, mink eller liknande i vårt villa/lgh område, dock finns det gott om dem i skogen :)

Upp till toppen
Annons: