Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 4862 ggr
Saffran0Spice
7/17/14, 10:33 AM

38 får dödade av varg

Nu har det varit en stor vargattack - 38 av 43 får blev dödade.
Väldigt ledsamt att fåren gick hädan, men hoppas de låter vargen/vargarna vara =(

http://bohuslaningen.se/nyheter/munkedal/1.3304885-38-far-dodade-i-stor-vargattack

Annons:
*~HamsterHamster~*
7/17/14, 10:44 AM
#1

Väldigt synd, det får mig bara att tänka på… Hur vet de att det var en varg?  Jaja spåren säger mycket, Men egentligen ska ju människorna se till att skydda sitt boskap ordentligt.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Forest]
7/20/14, 10:46 AM
#3

Att skaffa bättre stängsel som hindrar att vargen tar sig in är kanske något man bör tänka på OM det finns risk för just sånt här. Jag tycker verkligen synd om både fårägaren och fåren. Jag trodde inte att varg bara döda för att döda utan att dog tog det dom behövde i matväg sen återkommer för mer om det var så lätt att få sig lite mat.

Cragan
7/20/14, 11:53 AM
#4

#3  blir överslag för rovdjur i sådana miljöer  flyktdjur på begränsat utrymme med ett rovdjur många höns får osv har gått åt på det sättet

*~HamsterHamster~*
7/20/14, 12:19 PM
#5

#3 vargar som får tillgång till en sån stor bytesflock på en gång förfaller i dödlusten som utlöses när ett djur flyr och eftersom det var mer än ett djur jagade de mer än ett får. Säkert så flydde alla får och vargen vet inte vad den ska göra, det är Dödinstinkten som utlöses. Samma sak händer hos vissa jakthundar och andra hundar när de kommer in i en flock med får eller kanske in i en hönsgård. Instinkten för att döda ett flyende djur sitter fortfarande kvar i generna. Inte hos alla hundar, men hos många. Man kan såklart uppfostra sin hund. Det finns så många respektlösa hundägare som bara släpper sina ouppfostrade hundar. I tyskland, amerika och andra länder händer det rätt ofta att en hund är orsaken för en sådan katastrof :/

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Forest]
7/20/14, 12:39 PM
#6

Förstår att det kan bli "överslag" och dödandet blir inte bara för mat i magen. Hoppas att det blir bra stängsel till tamdjuren ett rovdjursavvisande stängsel så minimeras risken för detta inträffar igen.

Annons:
Taxelina1
7/31/14, 7:38 PM
#7

#1  Länsstyrelsens besiktningsman kommer ut och besiktar, flår, mäter och konstaterar vad för rovdjur som dödat dessa djur, på plats. Han/hon kan snabbt och enkelt konstatera att det var varg.

När vargen kommer in i ett hägn blir det rena popcorn effekten. Fåren är skrämda och trycker ihop sej. Sen klipper vargen varje får som försöker springa undan. Det blir med andra ord massaker.

Tänk er in i att ni en dag kommer ut och hittar fåren blodiga, uppsvällda, en del fortfarande levande, en del lamm försöker dia sina döda mammor. Andra står helt apatiska. Får och lamm som era barn nappat och satt söta namn på. Det är så hemskt detta som sker. Får och lamm som får gå i en inhägnad precis utanför stallet utan grönt att beta, för vargen smyger omkring. Det är inte bara fåren som riskerar att dödas. även våra hundar.

Förra året var det 39 attacker på hundar. Om jag inte har helt fel så var 37 med dödlig utgång. Och INGEN av dessa incidenter var jaktrelaterade…alltså helt vanliga sällskapshundar. För inte så länge sedan var det en Collie som fick sätta livet till. Dom hittade endast ett lår efter den. Jag vill inte sätta in bild, men den som vill kan skicka mej ett pm så ordnar jag det.

Det där med att inhägna bättre och så vidare är jag hemskt trött på att höra. Vargen tar sej bevisligen även in i vargsäkrade hägn. Även fria får som inte går inhägnade råkar ut för massaker vilket visat sej i Frankrike.

I dag läste jag till exempel om en herde som omringades av 4 vargar i Italien. Problemen finns överallt. Och alltid lika tragiskt när det inträffar. Så det hjälper ju inte ens om man har folk som vaktar sina får.

Hälsning från en stor djurvänCool

Wellcraft
7/31/14, 8:35 PM
#8

Tror inte fårbönderna tycker det är särskilt sorgligt med döda får, tror det handlar mer om förlust ang pengar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

*~HamsterHamster~*
7/31/14, 8:45 PM
#9

Om rovdjursstängsel är så hemskt dyrt och att man är trööt på att höra sådant skaffa Boskapsvakthund då? de kan jaga bort flera vargar utan att själva bli allvarligt skadade. Vargen kommer om den inte ger sig vara mer skadad än hunden.

Det är en billigare och säkrare variant av alltihopa.

Klart att det är hemskt när det händer, Och det är jag som är trött på att det är värre när en varg dödar än en massa jägare som skjuter ihjäl både sina hundar och andra hundar. Vildsvin som dödar hundar och boskap. Nej det är ju värre när en varg gör sådant också om det händer mycket mer sällan än jägare som skjuter ihjäl hundar.

Tigrar tar jätter och folket dödar tigrarna och går emot dem med spjut och andra vapen, men då blir det "stackars tiger".

Acceptera att Rovdjur är rovdjur och att det är människan som har gjort så att de äns vågar  komma till oss. Så jo det är människans fel och rovdjuren kan inte göra något mot deras instinkter.

Klart att det är jätte tragiskt och hämskt när sådant händer, jag själv älskar får och alla djur, men skyll inte allt på rovdjuren också om det var dem.

Ps: genom bra betonerad , elektrisk, taggtrådad minst 2m hög utåtvikat rovdjurstängsel med stålelementer kommer inget rovdjur igenom. Om man gjort det rätt så har man skydd mot alla sorters rovdjur, förutom kanske iller och rovfåglar.

#8 tyvärr är många bönder så, men vissa älskar verkligen sina djur. I australiska fårfarmer och andra farmer på världen(Det med svansarna händer tyvärr nästan överallt) ser man ju folk som skär sina får blodiga, Tar bort svanserna utan bedövning utan de kedjas på ett bord. Får som slängs på marken får som skakas, får som får stryk.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Wellcraft
7/31/14, 8:57 PM
#10

#9 Nja vägrar tro på det faktiskt. Visst finns det folk som har fåren som hobby, men om nu bonden ändå ska skicka djuren till slakt så kan jag verkligen inte tro på att de är älskade, utan att det hela enbart handlar om förluster.

Boskapshundar kan vara farliga mot allmänheten, varpå folk protesterar. Folk vill ha rätten att kunna klampa överallt numera.
Ett par ka ovtjarkor runt en hjord & en varg skulle inte komma särskilt långt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Taxelina1
8/4/14, 1:13 PM
#11

Boskapsvaktande hundar skaffar man inte hur som helst. Och vem vågar gå igenom en hage där den hunden vaktar sina får…inte jag i alla fall. Hunden skadar inte vargen. Den sliter den i stycken. Som vargen gör med våra hundar.

#8 Men självklart tycker dom om sina djur ! varför skulle dom annars jobba 24/7 med dom? Genom ett får, får man lamm, men man får också ull. Fin ull som ger  kläder av naturligt material. När man slaktar fåret , får man mat. Av skinnet gör man fällar man kan sitta på och som värmer barnen i pulkan, när man pimplar eller sitter ute en vinter och tar en fika. Skinnfällen är även extremt bra mot liggsår så dom används flitigt inom vården där patienter är liggandes långa tider eller sitter i rullstolar med mera.

Så hur man kan påstå att djurägaren inte sörjer sina djur, det kan jag absolut inte förstå. Då har man inte träffat personerna i fråga…

Jag sätter in en länk här. Jag vill varna för starka bilder. Det är en boskapsvaktande hund som kastar sej över en varg. Är det det här ni förespråkar?

http://www.vargfakta.se/nyheter/boskapsvaktande-hund-dodar-varg/

Hälsning från en stor djurvänCool

*~HamsterHamster~*
8/4/14, 1:37 PM
#12

#11 har du fler videor av när detta händer? detta är ju inte det som händer varje dag precis, Dessutom Brukar hundarna skälla bort rovdjuren innan de angriper. I schweiz används hundarna för att skydda 30.000 får, Innan varje fårflock står det en skylt hur man ska beté sig bland hundarna. Hundarna vet att de inte ska gå på människor. Hundarna växer upp bland fåren och brukar bara väldigt sällan lämna flocken. Dessutom så verkar ägaren inte preis ha någon inflytan på sin hund.

Så nä, de sliter inte vargar i stycken, det är isåfall väldig, väldigt sällan.

Ingen förstår nog detta, men man kan ju kolla^^

http://www.youtube.com/watch?v=5flIqb-hyU4

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

vallhund
8/4/14, 2:50 PM
#13

#11 Som vanligt länkar du till en varghatarsajt, tröttsamt.

#12  Herdehundarna kan visst anfalla människor om de uppfattar dem som ett hot mot sin flock.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
*~HamsterHamster~*
8/4/14, 3:20 PM
#14

#12 klart de kan, jag sa inte att de inte kan göra det. Oj, jag skrev nog lite krångligt. Som de tycker är ett hot mot flocken ja. Först skälla sedan anfalla. Därför finns ju skyltarna.

#11 varför hatar du vargar?

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Wellcraft
8/4/14, 4:13 PM
#15

#11 Som tidigare nämnt, så länkar du till en sajt som för hat mot vargar.

Tror fortfarande inte att de älskar sina djur, isf har du en konstig definition av ordet älska. Det du rabblar upp, är nämligen produktionsdjur - nyttodjur som ska producera. Känner en hel del som äger produktionsdjur och nej - de älskar inte sina djur, det vore ganska osmidigt när de går till slakt.
Tycka om? Ja såklart, det man får ut utav djuren. Man sitter inte och tycker om varenda individ, gosar med dem eller skiljer dem speciellt mycket åt.
Samma sak där, tycker man om individerna blir det jobbigt när de ska till slakt.
Så nej, vi pratar om produktionsdjur, vargdödade produktionsdjur ger förluster - vilket ger ett stort back.

Börjar tröttna på folk som kör argumentet "tänk på de stackars bönderna vad de måste gråta över Rosa, Greta & alla andra" ungefär, förluster & vinster handlar det om när man lever på ett djurslag inte att man tycker om individerna.

Och ja, jag förespråkar boskapsvaktande hundar till 100%. Bönder slipper oroa sig & vargar slipper skjutas i onödan. Vargar är inte dumma, tids nog lär de sig att fårflockar där det finns boskapsvaktandehundar runt, dom ger man fan i.
Det är knappast heller säkert att vargen ens vågar ta sig förbi ex. en ka ovtjarka från första början. Vargar är rovdjur, men inte dumma som sagt, en ovtjarka är mycket större & starkare än en varg.

#12 Har du erfarenhet av en boskapsvaktande hund? De eliminerar allt hot mot flocken, människor kan också vara ett hot, om en människa bestämmer sig för att bete sig dumt kan det faktiskt gå illa, eftersom människor vill ha rätten att kunna gå överallt, finns det säkert några stolpskott som ilsket skulle varandra rätt igenom hjorden - vi svenskar är nämligen lite bortskämda vad gäller sådant.
Jag är inte proffs på boskapsvaktandehundar, men efter att ha växt upp med en sådan blandning vågar jag ändå påstå att jag kan en del.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

*~HamsterHamster~*
8/4/14, 5:31 PM
#16

#15 bra inlägg :D själv har vi "bara" erfarenhet av Kuwasz, Jag kan inte direkt påstå att den eliminerade  allt som var hot för oss. Jag hoppas inte att eran blandning gjorde det heller. Klart att den skyddar och vaktar dessutom känner man sig så mycket säkrare med en sådan. Vänner och besök var inget problem så länge det var man själv som bjöd in personerna. Det var nog därför den inte gillade brevbärare^^ Det var btw. min pappas gamla vovve.

Dessutom händer det väldigt mycket oftare att man blir biten av andra hundraser. Så nej inte heller ska man skylla på boskapsvakthundar som bara gör sitt jobb. Däremot sådana respektlösa hundplågare som vill att kamphundar är kamphundar och att rottweiler ska skälla och bita.  Det var en Schäfer här omkring som man inte kunde ta sig i närheten utav eftersom den bet. Framförallt i amerika händer det ofta att folk dödas och eller skadas av hundar. Boskapsvakthundar är lite svårare att uppfostra, närapå nästan omöjligt att få bort deras instinkt att skydda flock och familj.

Vet inte om jag har helt fel eller bara är dum, men det är mina erfarenheter :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Wellcraft
8/4/14, 5:56 PM
#17

#16 Skrev ett långt inlägg som försvann, så skriver ner igen lite kortfattat.

Jo hot skulle hon så lätt eliminera, dock ses inte besökare, gäster eller släkt som hot, oavsett om hon kände igen dem eller ej, tog vi emot dem så sket hon i dem.
Skulle någon däremot bryta upp dörren & bete sig hotfullt eller våldsamt, då skulle det vara farligt för denne person.

Riktiga boskapsvaktande hundar är relativt ovanligt i Sverige, de som äger en tar i majoritetsfall sitt ansvar - genom att hägna in tomt & hålla hunden under strikt uppsikt & gärna varna med någon skylt.
Kan vara därför man inte lika ofta blir biten av just denna hundsort.

Man kan aldrig ta ifrån en hund med så starka instinkter sitt beskyddande beteende, men man kan kontrollera det till viss del. Nu är dessa hundar extremt egentänkande & självständiga, då de ska jobba utan människa, de kommer aldrig gå att kontrolleras helt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Forest]
8/4/14, 7:29 PM
#18

Allemansrätten gör det svårt att ha en boskapsvaktande hund, risken är mycket stor att den skadar folk, det är väl rätt knepiga hundar som kräver sin ägare. Jag tror för visso att en flock vargar skadar en hund oavsett hur stor den är.

Wellcraft
8/4/14, 10:01 PM
#19

#18 Man ska alltid ha fler hundar som kan backa upp varandra.
Eftersom att de flesta av dessa hundar har så tjock päls & är gjorda för att döda varg så är det svårt för vargen att ens kunna ge hunden ett ordentligt hugg.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Taxelina1
8/5/14, 2:35 PM
#20

#14 Först skälla ?  Jag har inte hört en KO skälla. Den går på hotet utan förvarning. Har bekanta som har KO som vakt, med tillstånd. Och jag älskar varg. Har läst varg sedan barnsben. Skillnaden mellan dej och mej är att jag lever i verkligheten😉

VALLHUND !!! För hundrafemtielfte gången… Det är en ren faktasidan som du varje gång smutskastar. Tittade du på länken överhuvudtaget? Tror du den är fejkad och filmad bara för Vargfaktas sida eller…?

Med risk för att åka ur gruppen nu…så är det ingen förlust. Vallhund ställer till det på flera sidor och det är förbannat tråkigt då hen är väldigt kunnig när det gäller djur. Jag har försvarat dej i mångt och mycket och det är du medveten om. Men nu är det slut med det. När du ställer till det på andra sajter vill du ha medhåll, men nu är det slut med det…

Tack för mej😎

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Wellcraft
8/5/14, 2:45 PM
#21

#20 Förstår inte vad vallhund ställt till med? 

Har du haft en KO själv? För det där är rent skitsnack. En ka ovtjarka varnar alltid & blockerar först, dvs skäller och blockerar vägen & ger många signaler till hotet att denne ska försvinna. Måste varit ett riktigt dåligt exemplar din bekante måste fått & ett riktigt farligt, eller så kanske hen inte  uppfostrat denne korrekt? Finns nämligen folk som kan råka gå in på folks egendomar av misstag, har de tänkt på det?
En ka ovtjarka ska inte attackera utan förvarning, då är något ganska fel.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Linnea
8/5/14, 2:54 PM
#22

Som jag ser det finns det två huvudsakliga problem. 1 den norra halvan av landet hålls vargfri, detta vore det mest lämpliga stället för varg eftersom där inte bor så mycket folk. 2 alla vargar som uppvisar oskyggt beteende bör skjutas omgående. En skygg varg går inte nära hus och folk.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Wellcraft
8/5/14, 3:00 PM
#23

#22 Jag har sett många skygga djur gå runt husen på natten, rådjur, älg, hare & räv t.ex.  Tänder man en lampa försvinner de dock illa kvickt. Tror att vargen kan röra sig kring ett människohus då det inte är någon liv eller rörelse där utan att för den skullen vara oskygg.
Fast du kanske syftade på om människor rörde sig där samtidigt?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Linnea
8/5/14, 3:04 PM
#24

#23 Många hundar har ju attackerats med ägaren närvarande. Kanske man får göra så att djuren kan gå in på natten utan att vargen kan komma in. Tex genom att ha halsband med magnet på, en del kattluckor funkar så och tekniken används även till mjölkkor som mjölkas med robot.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Taxelina1
8/5/14, 3:06 PM
#25

#21 Jag har bekanta som har KO. Olustiga hundar över lag. Dom har tillstånd att ha dom till vakt. Och när dom inte vaktar hålls dom instängda. De  första dom hade var mycket socialt tränade och inne hundar.  Och dom släppte inte in någon okänd varken i trädgården eller in i huset. Skulle man dit, ringde man först. Den ena försökte hela tiden ta ena sonen. Vuxen och elitidrottsman men han hade svårt att hålla mot hunden. Så den fick till slut gå till de sälla jaktmarkerna. Deras gård är inhägnad med skyltar. Smyger man in där ändå..ja…Det är ju därför dom har dom.

Men risken att någon går in på egendom/bete är väl i alla fall likadant, eller…? Om man har dom på inhägnad egendom eller som boskapsvaktande i en stor hage. Dom här ägarna har mångårig hund och djurvana och är väldigt duktiga med dressyr och lydnad. Men man har dom inte intill benen hala dagarna. Och går dom som boskapsvaktande finns det ingen annan än hunden där. Och det är ju det ni vill framhålla hela tiden när ni rekommenderar dessa hundar.

KO,n är avlad för ett speciellt syfte. Och det är inte för att vara en snäll och gosig sällskapshund. Dom ser ju enormt snälla och goa ut. Som söta nallebjörnar man bara vill krama🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
8/5/14, 3:19 PM
#26

#22 Om du får iden att släppa ut din hund för en snabb kvälls/morgon kissning är det helt kört om du bor i varg revir eller i närheten. Finns vargen runt ditt hus stryker din hund med på ett par sekunder. Nu är det hyffsat ljust, men mörkret kommer allt närmare och då har du inte samma koll.

Hälsning från en stor djurvänCool

Wellcraft
8/5/14, 4:02 PM
#27

#25 Jodå jag vet exakt vad en ko går för, har jag sagt att de är "stora nallebjörnar"?
Tycker bara din bekants hundar låter som ganska lustiga exemplar. Vår släppte inte heller in någon främmande - men först blockerade den & markerade tydligt att här är det stopp & det räckte, självklart skulle vi aldrig tillåta några olyckor utan vi bröt i tid & tog över.
Inte kastade hon sig över någon bara sådär.
Jag vet även att dessa hundar jobbar självständigt utan förare, jag behöver inte lektioner när det gäller denna ras ;)
Man kanske får sålla ut de dåliga individerna & bara avla på de bra? Dvs dem som vaktar som de ska, varna först & sedan attack.

https://www.youtube.com/watch?v=p8-Pb-ixIAA
Där är det en del  vaktande hundar irl, tycker ingen ser ut att vara benägen att slita sönder något? Vad jag ser är att de just varnar & markerar först - som de ska. 
I videon finns även ett tydligt exempel hur hunden skyddar en katt mot en valp genom att blockera - ser inte heller här någon benägenhet att kasta sig över valpen?
Detta är en uppfödare av just ko så källan är ganska trovärdig.
http://www.ovcharkaklubben.se/Raser/KOStart.htm även här står det lite.

Att hunden är skarp som in i norden och har en stark tendens att kunna attackera, betyder inte att den kastar sig på allt som kan ses som ett hot.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Taxelina1
8/5/14, 4:07 PM
#28

#27 Som jag tolkar dej så har du erfarenhet av endast ett exemplar. Då är det nog svårt att se hur olika individer fungerar.

Hälsning från en stor djurvänCool

Wellcraft
8/5/14, 4:47 PM
#29

#28 Jaså? Snabb att dra slutsatser?
Jag har varit så intresserad av rasen sedan vår gick bort att jag faktiskt pratat med både kennlar, träffat hundar & även besökt en kennel  i Riga när jag var på språng där.
Dessutom hade min f.d granne på landet en hane. Så jag kan lova dig, jag vet hur rasen ska fungera, då jag läst på i fyra år & träffat olika hundar. Jag har träffat  både sämre & bättre exemplar, men inga rabiata mördarhundar som du målar upp.
Som jag tolkar dig, har du erfarenhet av dåliga exemplar. En kau ovtjarka ska inte attackera utan förvarning, om du kollar på mina länkar så står det bl.a att hunden vaktar med skall, hur skulle hunden hinna med att skälla så att denne hinner störa ev. grannar när den bara attackerar på en gång?
Det luktar fördomar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
8/5/14, 6:37 PM
#30

#20 Nej det är inte en faktasida.

Fö klassas det du skrev som förtal samt personligt påhopp, ej tillåtet på iFokus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Taxelina1
8/5/14, 7:14 PM
#31

#30 Jag är fullt medveten vad jag skrev. Det är inte första gången du är i blåsväder.

Dom som vet vad och hur jag brukar skriva vet också att det här inte är likt mej. Men till slut tappar även jag tålamodet. Vargfakta är just vad det heter…Vargfakta. Det som tas upp finns det bevis för. Ingenting annat. Men det jag misstänker i det här fallet är att många blir överbevisade och då tar till detta med att det är en negativ sida. Jag har varit med så länge att jag vet hur visorna går…ända till den dag då attacken sker i folks närhet. Då ändras visan.

#29 Skk och även den som tog in rasen ångrade sej gruvligt men då var det redan försent.  Många före detta hundägare kan berätta hur dom råkat illa ut. Den är inte avlad för vårt sätt att leva. Avel går ut på att behålla eller finslipa rasens egentliga egenskaper. Och här får den inte arbeta för det den är avlad för. Och ett avelsarbete att få bort Ko,n sitt nedärvda beteende tar många år och generationer och kommer aldrig lyckas.  Det luktar inte fördomar, det kallas "Erfarenhet från en hunduppfödare" sedan många år tillbaka😎 Och sedan om jag inte minns fel så skrev jag att den slet vargen i stycken. Ingenting annat+ Men i det här fallet höll den ju ihop i och för sej. Dog gjorde den i alla fall😉 Vill vi ha sånt i våra hagar? Hur kommer allemansrätten se ut om några år. Flera meter höga elstaket för att hålla vargen borta. Men då även folk som kräver att få passera inhägnaden då dom tar för givet att man får gå överallt.

#27 Vad hade hänt om ni inte fanns i närheten och kunde bryta i tid. Låter inte direkt som någon trevlig hund man vill ha bland folk🤔 Varna först och sedan attack🤔

Hälsning från en stor djurvänCool

Wellcraft
8/5/14, 10:42 PM
#32

Du behöver heller inte upplysa mig om aveln på denna hund, det kan du spara till den som vill höra din version.
Du verkar tro att jag beskriver denna ras som mjuk? Nej, rasen är otroligt skarp men som du beskriver låter inte alls som ovtjarkan.
Då dessa vaktar vid många berg & gårdar borde ju dödsantalen pga av ko'n vara otroligt hög, men det är den inte.

Om inte någon hade hunnit bryta i tid? Då hade hunden fortsatt att blockera & hade personen då ifråga med våld försökt ta sig förbi hade den fått sig en attack.

Det är så lustigt… Jag letar & letar bland kennlar & andra informationssidor om just denna ras… Men jag hittar inget text som beskriver dem som du gör?

Men du föder alltså upp denna ras?

http://www.caucasian.se/sida15.html
"Den kaukasiska ovtjarkan skiljer sig också genom att vara känd för att, om den måste försvara sin flock, inte känna sin egen smärta om den skadas vid ett sådant tillfälle. Men oftast räcker det dock med att varna inkränktaren för att avvärja faran."

http://www.ovcharkaklubben.se/Klubben/Klubben.htm
"Utpräglad försvarsinstinkt och har en tendens att bli enmanshund, men försvarar hela sin flock. Mentalt och fysiskt stark och tålig, och snäll mot den egna flocken. Misstänksam och avvaktande mot främmande människor. Kräver tidig socialisering.- Skäller när den vaktar, omgivningen kan bli störd. "

Sen har vi youtube länken jag visade också… Borde man inte varna folk om nu hunden styckar allt i sin väg? Om det du nu påstår är sant, hur är det då möjligt för hunden att vara godkänd i Sverige & dessutom kan hållas bland folk.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

*~HamsterHamster~*
8/5/14, 11:31 PM
#33

#32👍

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Cragan
8/6/14, 12:12 AM
#34

#31 om inte vargfakta har ändrat inriktning så är siten starkt anti varg som iaf tidigare har valt att skippa väldigt mycket fakta om vargen som inte ställer den i dålig dager.

#32 KO är en voffe jag själv skulle vilja ha men gäller att vara insatt i vilka linjer man skaffar då rasen har 3 linjer men ganska stora skillnader i betende (moskva linjen = lite mer för vanligt folk, arbetande linjen = exakt vad det låter som en boskaps vaktande, o sist militär linjen populärt kallad spetznas linjen i ryssland = en grizzly är nog säkrare att ha hemma)

Annons:
vallhund
8/6/14, 1:00 AM
#35

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Wellcraft
8/6/14, 9:05 AM
#36

#34 Precis, det stämmer som du säger. Dock föder kennlarna i Sverige upp hundar som funkar på en svensk gård med rätt ägare, fortfarande kan de bli livsfarliga men det är inga hundar som kastar sig på folk hur som helst, jag vågar påstå att det bara är den militära ovtjarkan som gör det & jag tvivlar på att vi har sådana hundar i Sverige.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
8/6/14, 11:19 AM
#37

#35 Den texten har man läst ett par gånger, tänkte länka den men hittade den inte, tycker den beskriver rasen bra (och denna ras är svår att beskriva) men målar inte upp rasen som rabiata mördarhundar för det…

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

*~HamsterHamster~*
8/6/14, 4:14 PM
#38

Tänkte bara tillägga en sak, Bönder kan älska sina djur också om de ska slaktas. Vi har höns, de får gå runt fritt får naturlig mat. Mycket plats får gå i gå i minst ett år om de inte får sjukdom.

Vi tycker de är roliga, vi pratar med dem ja vi gosar med dem, ger dem namn. Vi tackar för djuret när det slaktas. Vi älskar dem också om familjen ska äta dem^^

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Taxelina1
8/8/14, 11:22 PM
#39

#38 Där sa du ett sant ord. Det är så djurägare ser på sina djur😉 Inte för att få bidrag när djuren dödas av varg. Det här är djur som dom jobbar med 24/7. Nappar och pysslar om när dom behöver extra tillsyn. Som barnen sätter namn på och har bråttom hem till, efter skolan. Med mera, med mera…

OT Angående höns, så saknar jag våra väldigt mycket. Rovfåglarna tog dom för oss så vi slutade med höns. Vi hade Orpington och när barnen var små så bar dom runt på dom, tog in dom på sina rum. Kommer ihåg att ena hette Kudden för den var så varm och fluffig. När dom hade kycklingar fick vi plocka fram dom under vingarna på dom utan att dom gjorde något. Dom ruvade fram 2 kullar om året. Otroligt fin hönsras. Vänliga och lugna😎 Därför gör det så fruktansvärt ont när man kommer hem efter jobbet och hittar halvt uppätna fortfarande levande djur som ligger och tittar bedjande på en när man kommer fram till dom. Värst är det när barnen  hittar dom först 😭

Hälsning från en stor djurvänCool

Wellcraft
8/9/14, 12:45 AM
#40

Jag tror på att bönder kan älska sina djur om de har djuren i mindre skala(precis som jag skrev ang. hobbyuppfödare/ägare).
Men när det börjar likna en industri, eller djurfabrik, eller när bonden inte ens har någon kontakt med djuren utan det är bara en flock som försörjer en, så köper jag det bara inte & kommer aldrig göra det heller.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Taxelina1
8/10/14, 1:01 PM
#41

#40 Lagården min man jobbat på i närmare 30 år lades ner nu i sommar. Dom lyckades sälja de flesta djuren men många gick även till slakt. Det  stog 3 vuxna män och grät helt öppet när det sista åkte. Själv orkade jag inte gå ner dit 😭 Så var snäll och säg inte att det bara är något som försörjer dom. Man får en känsla för varenda individ. Det var så trevligt när kogubbarna satt och pratade om att den ena gick i brunst, den andra fick extra tillsyn, den tredje behövde nog lite veterinär vård då hon haltade lite och så vidare. Dom hade vissa kor som följde dom som hundar. Man måste lära känna varje djur så man ser om det inträder en förändring hos dom. Det kallas "Djuröga" Och även om man har mjölkrobotar så måste varje djur ses över. Om man inte gjorde det, skulle det finnas sjuka djur som inte fick vård.  Och en veterinär kostar skjortan att kalla in.

Och så här är det hos vilka djurägare man än ser. Får man sjuka djur tas dom heller inte emot på slakterierna. Tycker man inte om djur, så finns det bekvämare sätt att få in pengar på. Att jobba med djur blir en livsstil. Det vet alla som har häst. Det är djuren som styr ens liv. Och det är ett liv man själv valt eller fått i arv. Man kan jobba på kontor också. Inget skit undernaglarna. Klockan 16,00 slår man igen datorn, går hem och lägger dagen bakom sej. Jobbar man med djur så kliver man oftast upp vid 05,00 slänger i sej en kopp kaffe och sedan ut till djuren på några timmar, hem till frukost vid 09,00. Ut igen och fixa stängsel, foder och övrigt. Och sedan går dagen. Lite fritid då man fixar med annat tills sista kollen på djuren innan man tippar i kull. Så livet kretsar kring djuren.

När Majgull ligger uppsliten och hennes lamm försöker dia sin döda mamma och Gullros står och flämtar med ögonen fulla av smärta då hela bakdelen hänger i en slamsa och så vidare….vem känner inte smärta för sina djur? Man blir förtvivlad och maktlös😕

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Wellcraft
8/10/14, 2:19 PM
#42

#41 Du missuppfattar helt, jag har inte nämnt något om att man inte tycker om djuren, klart man tycker om djur när man jobbar med dem.
Men knappast såsom jag älskade mina hästar eller älskar min hund.
Jag har varit på besök i en ("bra) ladugård med produktionskor i, och jag kan säga det att jag skulle aldrig, aldrig sätta mitt eget husdjur i sådana förhållanden.
(Fanns både lösdrift, spiltor osv)
Men varför gör bönderna så? Det blir för dyrt annars, man måste få in pengar.
Och jag ser ingen bonde som mår dåligt av att se sina djur i de förhållande de bor i varje dag, för de mår inte dåligt över det, vilket jag skull gjort - om det var mitt djur som stod där.

Klart bönderna gillar djuren & jobbar man i en ladugård i 30 år så är det självklart att man trivs och har svårt att lämna, men det är inte samma sak som jag syftar på.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Taxelina1
8/11/14, 12:12 PM
#43

Varför bönderna gör vad…? Om du syftar på varför dom la ner alltihop? Då kan jag svara på att driften blev för dyr. Man måste få ett företag att gå jämt upp åtminstone. Folk handlar det mesta från utlandet. Man har inte en aning om vilken skit man stoppar i sina barn och sej själva. Men det är billigare. Ät en svensk matbit och ät en soppa dagen efter så har man samma summa kvar i plånboken…plus ett förhoppningsvis bättre samvete😉

Du kan inte jämföra dina hästar med får eller ko besättning. För våra djur har du aldrig träffat. Och varför älskar du dina djur mer än vad jag älskar alla våra? Hur vet du det? Du uttrycker dej väldigt luddigt🤔

Vet du, det blir skit i en lagård. Och luktar gör det också. Alla djuren gör ifrån sej på ett eller annat sätt.   Vi har haft praktikanter i lagården som har gått djurvårds utbildningen. Dom kunde inte fatta att man mjölkade korna på JULAFTON. Och att man behövde skrapa skit flera gånger om dagen😮

Nej, det finns för många som vet  för lite för att föra en saklig diskussion. Så är det och så kommer det förbli tills folk plockar av sej skygglapparna😎

Hälsning från en stor djurvänCool

Wellcraft
8/11/14, 2:00 PM
#44

#43 Jaså blir det skit i en ladugård? Intressant upplysning.
Men att låta djur stå uppbundna hela året fram till sommarbete, eller gå på lösdrift (som ju ska vara såå bra) i en trång ladugård finner inte jag särskilt etiskt.
Djur som står på betong med lite spån & sitt eget skit. 
Fem djur som trängs på en minimal yta där de knappt kan vända sig.
Djur som står i en box med sin nyfödda kalv (som snart ska tas ifrån henne) där de knappt finns rum att vända sig, även här stod samtliga djur i sitt eget skit (vissa upp till precis under knäna).
Kalvar på en yta av mindre än 1 kvm osv.
Efter att ha besökt & informerats av detta ställe som var jättebra kan jag inte påstå att kärleken är särskilt hög.
Varför kan jag inte jämföra kärleken mellan mina djur & produktionsdjur?
Jag säger såhär, jag skulle aldrig låta min häst stå uppbunden hela året, gång på gång betäcka denne & ta dennes föl ifrån henne, jag skulle inte klara det då jag älskar henne & känner för mycket empati med henne.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Taxelina1
8/11/14, 6:21 PM
#45

Vet du vad…Vi kommer ingen vart här. Vi kan skriva tills fingertopparna blöder. Jag står för det jag står för och vad jag anser. Sen får du tycka och tänka som du vill, givetvis. Det får alla.

Men som jag skrev i förra inlägget…

Nej, det finns för många som vet  för lite för att föra en saklig diskussion. Så är det och så kommer det förbli tills folk plockar av sej skygglapparnaCool

Så nu hoppar jag av denna diskussion tills det kommer något mer aktuellt😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Wellcraft
8/11/14, 6:25 PM
#46

#45 Ja jag vet då inte för lite iaf.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Taxelina1
8/15/14, 12:11 PM
#47

Hälsning från en stor djurvänCool

*~HamsterHamster~*
8/15/14, 8:59 PM
#48

#47 Usch, synd när sådant händer.

Dock en annan sak som irriterar mig, rovdjuren får inte göra sådant enligt människor, men vi får döda hundratals fler djur än rovdjur gör. Vi får hålla djuren så att de har det extremt dåligt. vi får hänga upp dem på bakbenen medans de är levande. Det är rovdjurens naturliga instinkt. Tycker att det är extremt synd att sådant händer, men det är rovdjur.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
Taxelina1
8/18/14, 1:33 PM
#49

VEM får hänga upp levande djur i bakbenen?

Inte att förglömma. Vi är det största rovdjuret😉

Om vargen tog ett får och sedan var nöjd skulle ingen protestera. Men när det blir massaker är det en helt annan sak.

Startade en ny tråd då vargen/vargarna dödat två små schettisar. Ett sto med föl.

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
8/25/14, 2:38 PM
#50

http://www.faravelsforbundet.com/startsida/arkiv/22-rovdjur/1100-dagbok-fran-ervalla-del-1-4

Jag hittade det här efter mycket letande. Här berättar en fårägare hur dom känner, hur allt går till, många känslor, stress och vardagliga ting runt en stor fårbesättning som drabbades av varg för en tid sedan. Hur dom kämpade och ansökte om stängsel, hur mycket man får i ersättning och så vidare. Kan vara lite intressant för den som tror att ersättningen är 100 % angående stängslingen😎

Hälsning från en stor djurvänCool

[krysopras]
8/29/14, 8:08 AM
#51

#50

Det var en väldigt bra artikel, och mycket sorglig. Jag tycker inte att det är rimligt att så många får ska lida för att vi absolut måste ha varg. Jag vill inte ha köttproduktion där djur står uppstallade alltid, men om vi ska ha varg kan vi inte producera kött på annat vis. Det känns inte rätt alls, får är försvarslösa och det är väl känt att rovdjursstängsel inte garanterar att vargen tar sig in till djuren ändå.

Taxelina1
8/29/14, 8:30 AM
#52

Kunde inte länka tyvärr. Det var en artikel om Frankrike och deras problem. Där fanns även en bild på en tacka som var söndersliten i hela bakdelen och hade precis lammat. Tackan lever fortfarande och försöker ta sej an lammet 😢

Usch, det var så sorgligt…

Hälsning från en stor djurvänCool

[SuperNaturalBeing]
8/29/14, 2:09 PM
#53

#51  "Jag tycker inte det är rimligt att så många får ska lida för att vi absolut måste ha varg" 

Hur menar du här? För för mig låter det som att du tycker att vi ska utrota alla vargar, vilket man får tycka, MEN jag själv tycker att det är löjligt. VI flyttar in i deras områden och stjäl deras marker och sen gnäller VI när det finns varg i våra trädgårdar. Vad gör man i andra länder där det finns betydligt mycket mer varg än i Sverige undrar jag? Vad ger oss rätten att utrota en hel stam med djur bara för att göra våra liv bekvämare? Ja, man kan inte skydda sina djur på ett sånt sätt att det är 100% garanterat att vargen inte tar sig in, och ja, det är tråkigt när sånt här händer, men att svara med utrotning är i mina ögon fel. Dessutom vet man ALDRIG vad som kan hända om man tar bort en länk i näringskedjan. Sånt kan få oanade konsekvenser, är det verkligen värt att riskera det?

Taxelina1
8/29/14, 3:55 PM
#54

#53 Utrota? Vem vill utrota vargen?

För ca 30 år sedan hade vi inte varg här. Några enstaka individer kanske men dom gick att räkna på ena handen. Och under ca 100 år fanns den inte. Allt fungerade utan problem. Vi har alltså inte flyttat in i deras områden. Vi har heller inte stulit deras mark. Den fanns ju inte här under många år. Om du googlar lite så ser du att dom har samma problem i alla andra länder.

Ett exempel är det jag skrev om i #52

 Skillnaden mellan vårt land och andra är att vi inte haft några dödliga attacker på människa, vilket dom haft utomlands.

Hälsning från en stor djurvänCool

[krysopras]
8/29/14, 6:53 PM
#55

#54

Man kan kanske rentav tänka sig ett scenario där människorna i vårt land begår kollektivt självmord för att överlämna den mark vi stulit från vargen till vargen? Den som förespråkar en så radikal förbättring av världen bör kanske själv föregå med gott exempel? Men jag är inte säker på att man menar just sig själv och sina närmaste när man talar om hur "vi" eller "människan" har förstört jordklotet och att det vore bättre med färre människor. Det är alltid andra människor än en själv det borde vara färre av.

Sverige ser helt enkelt inte ut som det gjorde för 100 år sedan när vi senast hade varg här. Vi bor betydligt fler människor här. Det är inget vår regering har några som helst planer att ändra på, tvärtom blir vi fler i rasande takt.

Vi behöver producera människomat småskaligt och hållbart, men vi kan inte rimligtvis servera vargar eat-all-you-can-buféer i tätbebyggda områden. Då får väl tamboskap leva instängda året om istället, så att vargen kan få gå omkring fritt. Varg i tätbefolkade områden i Sverige är ett fruktansvärt resursslöseri. Förutom pengar kostar det en enorm massa lidande.

Annons:
[SuperNaturalBeing]
8/29/14, 9:38 PM
#56

#54 Det finns många som vill just det så ordet "utrota" har jag inte tagit ur luften om det är det du tror. Jag har hört det användas en hel del i vargdebatten. Sen behöver man inte haka upp sig på vems mark Sverige nu skulle vara för jag menade inte att det är någons mark överhuvudtaget, så där erkänner jag att jag uttryckte mig dåligt. Låt mig omformulera. Det jag menade var att vi alla bor här och ingen har mer rätt att vara här än någon annan.  Och en vargstam på 500 individer i ett land så stort som Sverige är ..ingenting… Det är en population vi borde kunna klara av och inte försöka skjuta bort.  I Rumänien t.ex. , som är betydligt mindre, finns det ca 3000 och ändå är vargdebatten inte alls lika stor som här, trots att de sannolikt har ännu mer problem med varg än vad vi har.

Jag tycker bara det är märkligt. 

#55 Ta inte i på det viset. Du skriver som att det i varje gathörn skulle krylla av vargar som tar varenda får/gris/ko/häst etc de kan komma åt. Vargarna tar inte så mycket att våran matproduktion lider eller ens påverkas. Visst, för den enskilde bonden blir det en stor förlust att hux flux förlora 38 får, men hur ofta inträffar vargattacker? Och hur ofta i en så stor skala? Precis. 

Edit: Och som jag sa uttryckte jag mig dåligt i mitt förra inlägg. Jag påstådde aldrig att vi inte har rätt att bo i samma områden som vargarna, det jag menade var att vargarna (och alla andra djur också) har lika stor rätt att bo här som vi.

Taxelina1
8/31/14, 12:59 AM
#57

Visst tar vargen djur så det påverkas. Flera djurägare lägger ner sina företag då dom hela tiden jobbar i motvind. Det händer flera gånger i veckan vargattacker på får, hästar eller nötboskap. Alla incidenter hamnar inte i dagstidningarna. Media skulle aldrig våra skriva om det.

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/ny-vargattack-nara-vittsjo

Om du har missat det, så bor flertalet av oss, i vargrevir.

Hälsning från en stor djurvänCool

oh-la
9/8/14, 1:25 PM
#58

idag uppgår fårnäringen till ungefär 300 000 får i sverige, årligen dödas ca 100-200 får i vargattacker i genomsnitt. till det kan också tilläggas att enligt Jordbruksverkets statistik fortsätter antalet fårbönder i sverige att öka, trots att vargstammen är större. man ser ingen minskning eller avveckling av de svenska fårbestånden alls.

hela den här återkommande skrämselpropagandan gällande våra barn och att ha vargen inpå knuten… de senaste 50 åren finns 17 konstaterade fall av vargangrepp med dödlig utgång i hela Europa, Nordamerika och Ryssland. björn står för många fler olyckor än varg någonsin kommer göra och att skrämmas med att våra barn kommer bli tagna av varg är fullkomliga dumheter. 

ett djur som vi i så fall istället skulle fundera på om det får röra sig i våra skogar är älgen. 5 personer dör årligen i kollisioner med älg. antalet viltolyckor (större vilt tot. rådjur, älg, vildsvin, rovdjur och hjort) är i genomsnitt 45 000/år, och antalet allvarligt skadade är upp emot 800. gissa vad som kostar det här samhället mest? vem skriker om att utrota älgen?

Taxelina1
9/10/14, 11:11 AM
#59

#58 Ruggig statisik du kommer med angående vargangrepp på människan. Ju fler vargar, ju fler angrepp. Här visar det ju att vargen faktiskt tar människor om den kommer åt.

Själv har jag inte skrivit någonstans om att vargen tar barn. Jag har skrivit att några familjer ansökt om bidrag till att stängsla in gården då vargen tassar omkring där hela tiden och dom vågar inte låta barnen leka själv utomhus längre. Men att vargen tar barn har jag nog inte nämnt någonstans.

Om du räknar antalet varg mot antalet bilar så blir lite annorlunda statistik 😉

Senast igår fick en granne jaga bort två vargar i hästhagen. Så ser livet ut på landet…

Hälsning från en stor djurvänCool

oh-la
9/10/14, 11:40 AM
#60

#59, sammanlagda antalet vargar i hela Europa, ryssland och nordamerika. i världen finns det mellan 100 000-200 000 vargar. i dessa tre delar av världen har vi under 50 år på det antalet vargar 0,34 angrepp om året på både fler vargar och fler människor. älg har vi bara i sverige 5 om året. sannolikheten för ett vargangrepp är alltså i princip obefintlig. ruggig statistik? inte ruggigare än risken att gå ut i skogen och få ett fallande träd över sig, mycket mindre sannolikt än att krocka med en älg.

statistiken visar inte att varg tar människor "om den kommer åt". med 100 000 vargar och låt oss säga en fjärdedel av dessa (lågt räknat) i dessa tre delar av världen skulle jag säga att varg inte tar människor utom i ett fåtal undantagsfall. på låt säga 25000 vargar i dessa tre delar av världen, varav 17 vargangrepp med dödlig utgång på 50 år och räknat på att vargantalet aldrig ökar eller minskar under 50 års tid utan konstant ligger på detta tal har vi alltså ett vargangrepp/år på var 0,0000136:e varg… det innebär i princip att du får gå ut i skogen och träffa 10 000 vargar för att träffa en som potentiellt skulle kunna döda dig. situationen runt dessa 17 vargangrepp ingår inte i statistiken, så man kan inte säga om vargen angripit oprovocerat eller exempelvis skjutits innan och gått till angrepp.

chansen att i sitt liv stöta på 10 000 vargar i sverige säger sig självt… varg tar inte människor om dom kommer åt. fästingar tar människor om dom kommer åt.

Taxelina1
9/10/14, 4:06 PM
#61

Men tydligen tar den ändå människor då och då…men ärligt talat är jag inte speciellt oroad. Det är nog mest landsbyggdens och dess innevånare jag oroar mej för allvarligt talat… Hur dom ska kunna leva och bo och sköta en gård utan att vargen är där och ställer till.

Varifrån kommer vår mat?

Här får ni ytterligare en länk med får som dödats. Det tar aldrig slut på eländet…

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/stor-vargattack-utanfor-karlstad#.VBBFlrzhKl4.facebook

Och här var det "riktigt med kräm" i staketet. Vet inte vad man ska skylla på den här gången😎

Hälsning från en stor djurvänCool

Mysan59
10/9/14, 6:18 PM
#62

Vargfakta som dom kallar sig, är en varghatarsida och har inte mycket till fakta.

Att många ungvargar blivit oskygga beror på att vissa jägare medvetet gick in för att skjuta föräldraparen just för att dom unga vargarna inte skulle lära sig att vara skygga för människor. 

Och vet ni varför? Jo för dessa varghatare ville att flera människor, som inte tagit ställning till vargens vara eller icke vara, skulle sälla sig till hatarnas sida.

Jag vet, för jag kände jägare förut på den tiden när det började med licensjakten 2010 och hörde när dom diskuterade detta. 

Dessutom Taxelina1 så har varg inte dödat några människor i Sverige sen 1800-talet och då var det människans eget fel, som vanligt. Några tog en vargvalp och höll den i fångenskap så den blev orädd för människor.

Sedan antingen rymde den eller släpptes fri och eftersom den då inte lärt sig jaga och inte var rädd för människor så anföll den och dödade flera stycken.

Googla på Gysingevargen så kan du läsa mer om det.

Annons:
Taxelina1
10/11/14, 10:35 AM
#63

#62 Vargfakta är en Faktasida. Tydligen har många inte insett det. Allt du vill läsa om vargen, positivt eller negativt, fakta om storlek, konsumtion, valpar med mera med mera kan du läsa där. Sidans skapare har några gånger anlitats som sakkunnig i till exempel tv nyheterna där en debatt varade mellan honom och Ann Dalerius.

Gysingevargen har jag läst om många gånger. Klart vi inte haft några dödsfall. Den har ju varit borta under många år…och själv är jag inte ett dugg orolig för att råka illa ut för en varg. Men självklart har jag respekt, då det är ett vilt djur. Respekt som jag har för varje vilt/tamt djur. Problemet är alla tamdjur som hamnar som vargens föda och eller blir lemlästade.

Angående ungvargar så har vi under flera år haft problem med ungvargar som hittar på allt möjligt här. Tar får mitt på dagen inne i en by, jagar flickor på häst. Förföljer folk. Jagar grannens katt uppe på verandan…när flera personer står intill. Dom här ungvargarna har båda föräldrarna kvar. Reviret har funnits här i flera år. En ungvarg är inte speciellt skygg av naturen. Men likt förb…kan den skada och ställa till. Ingen ursäkt för att det är en ungvarg. Man får inte jämföra en hund och en varg i ålder då vargen växer och utvecklas mycket fortare.

Har du varit med på någon vargjakt? Det låter som du är väldigt insatt. Du kan väl berätta lite hur det gick till.? Hur man ser vilket djur som är alfa och inte, för det är en väldigt intressant fråga? Jag slukar allt som har med varg att göra. Jag tycker det är mycket intressant och blir glad att någon med erfarenhet kan berätta mer🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Denna kommentar har tagits bort.
Mysan59
10/13/14, 12:59 PM
#65

#63 Om du vill läsa FAKTA om vargen och andra rovdjur så rekommenderar jag De fem stora - http://www.de5stora.com/ för Vargfakta är inte fakta, det är en varghatarsida. Läs De fem stora och jämför.

Så du menar att vargar jagar flickor på häst och förföljer folk och jagar grannens katt uppe på verandan?! På fullt allvar? Vem har lurat i dig detta? Eller påstår du att du har sett allt detta? 😃

Du vet väl att det många gånger har framkommit efter undersökningar att det är HUNDAR som gjort detta. Även när det gäller får som blivit dödade, så har det ibland visat sig vara lösa hundar. Inte alltid, men ibland.

Ett par exempel:  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5798369

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15713220.ab

VAR nånstans skrev jag att jag varit med i en vargjakt? Skulle aldrig falla mig in att vara med och döda oskyldiga djur! Däremot skrev jag att jag hört jägare som jag kände då, när jag bodde på landet, diskutera hur dom skulle göra för att ställa till det bland folk och vargar och det genom att skjuta bort föräldraparen så ungvargar inte skulle hinna lära sig varken att jaga eller vara rädda för människor. och därför vara nära dom.  

Unga djur är nyfikna, men det innebär inte att dom är farliga just då, men självklart ska man ha respekt för alla djur, vilda som tama och framförallt rovdjur. 

Hur dom skiljer vargarna åt, alfaparet mot övriga vargar, får du fråga dom om, jägarna alltså, för det vet jag inte. Är säkert inte så svårt om man verkligen vill gå in för att hitta dom. Varghatare drar sig inte för nånting, har jag lärt mig genom åren.

VildaVittra
10/13/14, 1:22 PM
#66

Vargfobikerna röstar bort inlägg som argumenterar emot deras "fakta", intressant. Eller vilken regel bröt mitt inlägg emot? Sagoboken Rödluvan och vargen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taxelina1
10/14/14, 1:29 PM
#67

Vart tog #64 vägen? #65 Om du missat att vargar blir blockerade vid jakt, har du inte den kunskap jag trodde dej ha. Det var en ung vargtik som tog sej upp på verandan. Min man och son och andra grannar var där. Sen gick hom ut på banvallen (nedlagd) och jagade sork. Att det var en hona såg dom när hon kissade. Dom stog nära och lös med lampa på henne. Hon hade även gått in i två fårhägn och slagit får. Mitt på dagen. Jagade även flickor på häst. En tjej blev förföljd från stallet till boningshuset. När hon kom innanför grinden filmade hon med mobilen. Då glimmade flera än två ögon. Den här tiken gick sedan ner på E18 och blev påkörd. Allt finna det dna på. Därför vet dom att det var hon som gjorde allt. Ibland var hon själv och andra gånger var dom tre. Troligen kullen som föddes på våren och kom ner från bergen. Jag skulle aldrig berätta någon osanning då jag är mån om rätt information. Varför komma med lögner??? Självklart har jag läst om Det fem stora. Jag älskar varg, som sagt…och jag slukar allt som har med vargen att göra. Men jag har inga skygglappar och ser vad djuren ställer till med. Dom skygga märker vi inte av utan det är dom som ställler till problem vi drabbas av. Dom individer som är så smarta att dom tar lättfångat byte i djurhägnen.

Hälsning från en stor djurvänCool

Mysan59
10/14/14, 7:43 PM
#68

#67 Men nu är det så här, om vi ska återgå till rubriken och vad den handlade om.

Har man tamboskap så får man ta mig tusan se till att skydda dom, när man bor på landet med rovdjur omkring sig. Punkt! 

Det är precis som alla andra företagare som måste skydda sitt mot inbrott och liknande. 

Att snyfta inför tidningar så fort en jakthund blivit dödad av varg, men inte bry sig ett jäkla dugg när hunden blir dödad av vådaskott eller bilist, DET stör mig så in i helsicke! Är det inte lika synd om hunden oavsett hur den dör?! 

Alla dessa lögner som varghatare kommer med. Jag bodde själv i en liten by som låg mitt i skogen mellan Nora, Lindesberg och Hällefors (2004-2009) och där pratades det om att det fanns mycket varg där. 

På dom 5 åren, så jag två vargar EN enda gång, och det var runt 23-tiden en vinterkväll när jag och dottern (vuxen) skulle rasta hundarna. 

Vargarna passerade byn ca 40-50 m framför oss. Dom tittade till en sekund på oss och sen gick dom vidare in i skogen. 

Alltså - dom var inte hotfulla alls! Hundarna var dessutom kopplade. 

Hur som helst så lärde jag känna några jägare under dom här åren, en av dom bodde på en rätt stor gård, ca 6 km ifrån oss, i en ännu mindre by och hade tonåringar som cyklade runt omkring. Aldrig hörde jag ett ord om att dom var rädda om barnen skulle bli tagna av varg.

MEN när jag flyttade därifrån, så kunde jag läsa på FB att dom minsann hade varg springande på gården. Jaha ja… Sen när licensjakten började 2010, då var samma person ute och jagade vargar i flera veckor. Varför inte bara sätta sig på verandan och vänta in den då, om den nu var där hela tiden? Märkligt, minst sagt.

Likaså så hörde vi en dag om att varg tagit TIO får från en familj vi kände till. När vi träffar familjen själva, så visar det sig att det var ETT får den tagit…

Så alla lögner som hatarna sprider, ger jag inte mycket för. 

Ditt snack om att du älskar varg, låter väldigt märkligt eftersom du verkar vara inne och läsa mycket skit om vargar på diverse hatarsidor, bland annat Jakt- och jägare och, som sagt, Vargfakta, som dom kallar sig och dom du tror har alla fakta om vargen.

Du låter dessutom inte som nån som vet så mycket om varg, utan mera som om du lyssnat på folk som sprider lögner. 

Och till sist: Vad menar du med att "vargar blir blockerade vid jakt"?

Taxelina1
10/16/14, 11:02 AM
#69

#68 Jag tycker inte det är speciellt trevligt att diskutera med dej då du har en tråkig attityd.

När vargen går in ett hägn och dödar kanske 3 får av 15 (exempel) så har flera av dom andra fått andra skador genom stress och annat, vilket oftast gör att även dom avlivas.

Vargen blir blockerad.  När den jagar är det bara det som gäller. Vet inte riktigt hur man ska förklara det. Har du fått tunnelseende någon gång? Vargen ser inget annat än bytet. Det kan man, om man är hyffsat nära, bryta genom att slänga en pinne, sten eller annat på den.

Nu får du hädanefter googla dej till faktan du behöver…

Jo just det, vilka små byar menar du? Jag bor en bit därifrån och har flera kompisar som bor mitt i smeten😎 Vill du inte hänga ut byarna så skicka gärna pm till mej.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Mysan59
10/16/14, 12:41 PM
#70

#69 Inte mening att du skulle uppfatta mig som otrevlig, blir bara så förbannat upprörd när det gäller varg och alla dess lögner om dom. (Påstår inte att just du ljuger, utan jag menar överlag alla hatare som hittar på en massa skit om vargen).

Jodå jag förstår precis vad du menar nu med att vargen blir blockerad, precis som alla andra rovdjur och även hundar när dom jagar.

För som jag skrev högre upp, så har det visat sig i vissa fall att det är lösspringande hundar som varit inne och dödat får också, inte BARA vargar gör det. Och jag tycker det är viktigt att man är medveten om det, eftersom varghatarna skriker högt om fåren som blir dödade om det är varg som gjort det, men inte säger ett knyst om det visar sig vara en hund.

Jag kan skriva ut byarna här. Jag bodde i Nyhyttan och dom jag pratade om bor i Järnboås.

Men  några namn på personer kommer jag inte att  nämna :)

*~HamsterHamster~*
10/16/14, 5:34 PM
#71

Jag tycker att mysan har allt annat än dålig eller tråkig attityd, jag tycker att det är helt okej att bli upprörd det blir jag med, men jag brukar bli lite aggressiv (hehe) därför har jag inte skrivit något mer.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Mysan59
10/16/14, 6:33 PM
#72

#71 Tackar 😉 För som sagt, det var inte meningen men jag blir heligt förbannad när jag hör en massa sk*tsnack om våra rovdjur. Och vargen har ju varit hatad länge, men det konstiga är att den fortfarande är det. Nu på 2000-talet och en del är inte mer upplysta. Det gör mig både arg och ledsen.

Taxelina1
10/19/14, 6:21 PM
#73

#71  I dag var jag till bergen för att kolla spårstämplar på en trolig varg. Fick bilder skickat till mej och jag blev väldigt säker på min sak. Men för att dom boende skulle känna sej lite lugnare åkte jag dit. Och visst hade jag rätt. Det var en vit schäfer😎 Fakta är det allra viktigaste. Därför är jag 100% ärlig när jag ger mej in i snack om varg🙂

Har flera kompisar i Järnboås🙂 Ett gäng var ute för något år sedan för att göra en Lo inventering. De enda spår dom såg var massor av Lo och Varg. Inte ett enda klöv på hela tiden🤔 Tragiskt… 8 vargar tassade bakom huset en dag…

En eloge till dej att inte skriva ut namnen. Men å andra sidan hade dom nog plockats bort direkt😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Mysan59
10/20/14, 10:30 AM
#74

#73 Ja folk tar fel på hundar och vargar.

"Inte ett enda klöv" skriver du. Och jag förstår varför och håller med om att det är tragiskt. Eftersom jägarna skjuter ca 80.000 älgar/år så försvinner det ju en hel del. Sen tar vargarna ca 4.000 älgar/år, så där försvinner några till. Men när det gäller varg och andra rovdjur,  så är det så naturen är funtad, det är inget konstigt med det.

"8 vargar tassade bakom huset en dag". Ja förmodligen passerade dom bara och eftersom vi människor brer ut oss mer och mer överallt, så är det vi människor som tränger oss in mer och mer i naturen, så det kan ju beror på att vi upplever att rovdjuren kommer närmare oss, fast det egentligen är tvärtom.

Det är tragiskt att djur ska få så mycket skit när det egentligen är vi människor som gör fel. Vi härjar, skövlar och dödar hej vilt omkring oss på denna stackars planet och om ett djur dödar för att äta/överleva, så skriker vissa i högan sky och vill genast plocka bort djuret/en.

Taxelina1
10/20/14, 11:31 AM
#75

#74 Jo, men på den marken har dom inte skjutit 80 000 älgar. Där har dom inte skjutit någon alls. För där fanns inget att skjuta🤔  Dom gjorde en inventering som länsstyrelsen vill att man årligen gör.

Om vargen vore så skygg som många påstår, så skulle inte vargen gå in i samhällen. Särskilt inte mitt på dagen. Men bevisligen gör den det…

Visst ser folk fel ibland. Dom hade googlat på vit varg och upp kom en nästan exakt bild på hunden. Den var ruggigt lik. Men man såg på hållning, ögon med mera. och vita vargar har vi nog inte här. Inte vad jag vet i alla fall.

Det där med vem som var först…hönan eller ägget…orkar jag inte ta upp igen. Känns som en hackig skiva.

Och mej veterligen så har i alla fall inte jag härjat, skövlat och dödat hej vilt. Känner du att du är delaktig i detta så förstår jag att du har dåligt samvete.

Jag förslår att du läser igenom trådarna angående varg och går igenom alla inlägg. Där får du nog reda på det du vill veta. Det finns nog trådar på både hund och svensk natur och då även här.

Jag  varken hinner eller orkar upprepa allt igen.

                   Lycka till🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Mysan59
10/20/14, 1:48 PM
#76

Men snälla Taxelina1, jag menar väl inte att just du och jag har härjat och skövlat. Missförstår du mig med flit eller?

Och jag minns inte att jag har tagit upp vem som kom först (hönan eller ägget), jag påtalade bara att djuren lever enligt sin instinkt  medan vi människor (inte du och jag) men människo-rasen, skövlar och härjar, dödar överallt. Vi människor är så giriga och egoistiska så vi dödar djur för päls, betar, utnyttjar dom inom nöjesindustrin (cirkusar, zoo, m.m.)

Och jag antar att du dessutom läser tidningar och ser att det pågår krig och annat skit överallt på jorden som människan ställer till med, även våldtäkter, pedofili, misshandel, rån m.m.?! Det är inte djuren som ställer till det så att jorden snart är slutförbrukad. 

"Vi skulle behöva drygt 1,5 jordklot för att matcha människans konsumtion – och om alla skulle leva som vi i Sverige skulle vi behöva drygt 3 planeter"

Det var det jag menade, så nej, jag har inte dåligt samvete, eftersom jag anser att alla djur har rätten att leva och inte bara vi människor.

Och nej, jag behöver inte läsa om nånting eller gå igenom en massa tillägg,  jag är med på flera diskussion om varg, med vargmotståndare samt tillsammans med vargvärnare och läser en hel del om varg pga det. 

Så - jag sitter inte här och inte har en aning om vad det innebär med att bo i ett vargtätt område, eftersom jag bodde i Nyhyttan i 5 år och under den tiden även såg ett par vargar som passerade byn.

Annons:
Taxelina1
10/20/14, 4:40 PM
#77

Det jag är så innerligt trött på är att varje gång man tar upp något som vargen gjort…så är det lögn. Så länge det finns källa till incidenterna är det en händelse som hänt. Om du visste så mycket underligt jag får höra angående vargen. Är man lyhörd och lyssnar sakligt från båda hållen så fattar man ibland inte att vi pratar om samma djur.

Som sagts massor av gånger. Jag är varken vargkramare eller varghatare. Jag ser bara hur vardagen ser ut för många utanför stadsgränsen. Och något som retar många är att jag varken är för eller emot. Många kan inte riktigt hantera detta.

eftersom vi människor brer ut oss mer och mer överallt, så är det vi människor som tränger oss in mer och mer i naturen,

Det är så otroligt många som säger…vargen var här först…låt bli att gå in i vargreviret…vi har tagit vargens hem…inhägna…och så vidare utan att överhuvudtaget veta vad som gäller.

Jag ställde en fråga en gång hur vi skulle lösa vargproblematiken. Jag fick då som svar att vi kunde inhägna Sarek, låta bli att gå in i vargens revir !!! och många fler okunniga svar. Det här visar väl rätt tydligt att det finns stor okunskap.

Och många incidenter kommer inte ens ut i media på grund av alla underliga saker som händer efteråt. Folk som börjar smyga runt knutarna, underliga telefonsamtal, hot och smutskastning.

Fick reda på två incidenter förra veckan. Nu kommer alla skrika "länka" men det här kommer från en tillförlitlig skälla.

En person skulle få sitt fårstängsel besiktat. När dom kom in i hagen stog en varg där. Aggressiv så pass att dom till slut fick ringa grannen som på order sköt den.

Andra incidenten var när djurägaren hör ett fasligt liv i fårhagen. Vargen håller på att gräva sej in under ett 5 trådigt godkänt stängsel. Han får ström i sej och skriker i högan sky men in ska den. Djurägaren försöker jaga ut den och till slut tar den samma väg tillbaka med ett fasligt tjut igen. Den går förhoppningsvis inte in i samma fålla igen.

Men här ser man hur smarta dom är😉 Dom lär sej hela tiden att klura ut nya lösningar. Man blir faktiskt imponerad. Dom har en mycket större hjärna än vad en hund har, så den har mycket bakom pannbenet så att säga😎

Nu är jag ärligt talat innerligt trött på att hela tiden upprepa mej, så jag lägger ner det här tills det kommer något nytt och intressant. Den här tråden ger inte så mycket längre, men jag håller koll om det kommer något nytt😉

Hälsning från en stor djurvänCool

*~HamsterHamster~*
10/20/14, 5:05 PM
#78

Förut så älskade du varg och nu plötsligt är du varken varghatare eller älskare? Konstigt.

Det är väl inget att ljuga om att vargar äter boskap och skogsdjur? det är väl inget att ljuga om att vargar nuförtiden strövar runt i byar?

I västragötaland finns varg, faktiskt rätt nära oss. För nån månad sedan var det än ganska ung varg som gemytligt travade efter en ung älgtjur, men inte är jag rädd att jag ska bli uppäten.

"Vargproblematik" Vargar är inga problem. Och ja det  var de som var där före oss och börjar komma tillbaka, vi borde vara glada att naturen håller på att regenerera sig.  Det är inget att bli trött på det är sanningen.

Godkänd behöver inte alltid betyda säker, ett bra betonerat stängsel som är högt, och såklart utat "viket" funkar väl. Eller har du sett en varg som gräver sig genom betong och klättrar uppochned? Det har inte jag.

Jägarna blir sura, jaja vargarna tar ju deras byte?

Om vi människor inte skulle skjuta så mycket skulle vargarna ha koll hur älgarna sprider sig, hur rådjur, hare och hjort sprider sig. Men vi måste ju säga att skogen tillhör oss.

Jag tycker inte att det är konstigt att en varg som är instängd med byte framför näsan är agressiv.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

vallhund
10/21/14, 6:24 AM
#79

I #77 skriver du:

" Är man lyhörd och lyssnar sakligt från båda hållen så fattar man ibland inte att vi pratar om samma djur."

Synd att du inte besitter de dygderna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mysan59
10/21/14, 1:21 PM
#80

#79 Det är lite så jag också känner eftersom Taxelina1 mest verkar ha lyssnat på dom som hatar vargen och dessutom läser och tror på allt som står på "Vargfakta". Tyvärr.

[annloo]
10/22/14, 9:18 PM
#81

# 77 Det Är människan som tränger bort naturen. Om alla skulle resonera som du gör nu skulle vi snart inte har något svenskt vilt djurliv kvar. Men det kanske är det du vill? Alla delar i ett ekosystem behövs, tar du bort en så påverkar det även andra djur. Eller så kan vi såklart lägga asfalt på allt och ha små plättar där våra betesdjur får vara. Bort med allt som skapar besvär. Det skulle vara riktigt trevligt tycker nog många :)

Upp till toppen
Annons: