Annons:
Etiketthästar
Läst 2813 ggr
Anonym
Anonym
7/16/14, 7:06 PM

Taggtråd i hästhage

Såg idag en hage där översta tråden är taggtråd och resten fårstängsel, har för mig att det är totalförbud att ha hästar i sådan hage. Har mailat länsstyrelsen och väntar på svar. Vad anser ni? Har jag gjort rätt? Vad skulle ni göra?

Annons:
MonicaLagerquist
7/16/14, 7:09 PM
#1
Får man ha taggtrådsstängsel runt hästhagen?

Nej. Sedan den 1 januari 2010 är det otillåtet att hålla hästar i hagar med taggtråd. Om man vill ha kvar taggtråden och sätta ett elstängsel innanför så måste eltråden sitta på en annan stolpe än taggtråden. Det är inte tillåtet att använda distanshållare.

Så jag tycker att du gjorde rätt.

Stolt ägare till fem La permer

Anonym
Anonym
7/16/14, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så ser det ut

Tjeja
7/16/14, 8:30 PM
#3

varför använder man ens taggtråd? 🤔 man vill väl skydda hästarna inte riskera att de skadas heller…?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Forest]
7/19/14, 10:21 AM
#4

3 det är säkert så att dom satt taggtråd för skydda staketet för att hästarna inte ska bita på det, men det funkar betydligt bättre med sätta eltråd+ att det är godkänt att ha eltråd :P 

Ts bra att du uppmärksamma detta det är inte okej att ha taggtråd alls i hästhage. har man taggtråd så måste man sätta ett innerstaket kan man säga så att hästen inte kommer åt taggtråden alls.

Marr
7/20/14, 8:34 AM
#5

Sen är inte fårstängsel speciellt bra heller för häst, då de lätt kan lirka in en hov i en ögla med panik som resultat om de fastnar…

Hade en häst tidigt 70 tal då dessa taggtrådslagar inte fanns då man inte visste bättre. Han fastnade i den nedersta tråden i karleden och höll på slita av sig hela hoven innan jag lyckades klippa tråden med en tång.

Flera turer med veterinär krävdes innan detta tillslut blev bra. Blir så trött på all taggtråd som ligger kvar ute i naturen. När jag går mina hundrundor kan jag inte låta bli att linda upp sådant som ligger och skräpar i vegetationen. Det finns ju vilda djur också och jag trodde bönderna var tvungna att rensa upp sådant från sina marker.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

emsyzz
7/22/14, 11:20 PM
#6

Ett år när det var riktigt lerigt kom de upp lite taggtråd ur leran i hästhagen, fastnade i en av hästarnas svansar så jag klippte snabbt bort den. Hittade ingen mer tråd sedan. Förstår inte hur man vågar ha hästarna i en hage med taggtråd. Jag tycker att du gjorde rätt!

Annons:
emsyzz
7/22/14, 11:20 PM
#7

Ett år när det var riktigt lerigt kom de upp lite taggtråd ur leran i hästhagen, fastnade i en av hästarnas svansar så jag klippte snabbt bort den. Hittade ingen mer tråd sedan. Förstår inte hur man vågar ha hästarna i en hage med taggtråd. Jag tycker att du gjorde rätt!

Upp till toppen
Annons: