Annons:
Etiketthästar
Läst 2632 ggr
[Carpinus]
7/10/14, 8:24 AM

Travet och körspöet

Varje gång körspöet diskuteras säger svenska travtränare att det bara är till för att korrigera hästen om den är på väg ur kurs eller för att användas vid olyckstillbud. I Norge får man inte använda körspö i lopp, och en norsk travtränare  säger så här i facktidningen Travronden inför att en av hans hästar skall starta i Sverige på lördag: "På Bjerke (Oslo) hängde han bara med, men han har våldsam respekt för körspö och är mycket gynnad av att starta i Sverige".  Varför har hästen "våldsam respekt" för körspöet om det nu har så liten betydelse enligt de svenska tränarna? (Och nog är ordet "gynnad" väldigt cyniskt när man med det menar att hästen tar i mer med spö?)

Annons:
Stallmima
7/10/14, 11:01 PM
#1

Tycker det är bättre att ha spö som drivning, du får inte "slå" hästen upprepade gånger. Tänk på hur mycket ryck och slit det blir i munnen med drivning med enbart tömmarna på hästen. Vet ej om det är förbundet eller kuskar som röstat igenom spöförbud i Norge dock

[Carpinus]
7/10/14, 11:52 PM
#2

#1 Fast om det är som norrmannen säger att "hästen har en våldsam respekt för spöet" i lopp så måste den väl uppleva det som obehagligt? Och det är inget unikt för just den hästen, norrmännen talar väldigt ofta att hästarna är mer på bettet när de kommer till Sverige och körs med spö. Det behöver inte enbart vara den egna kuskens drivning som varvar upp de gästande hästarna, kuskar runt omkring som viftar med spöna lägger de givetvis också märke till.  Även om det inte drivs hårt så kan ju hästen uppleva spöet som ett hot.

[Carpinus]
7/12/14, 5:05 AM
#3

I fackorganet Travrondens tips till dagens tävlingar kan man läsa den något cyniska rubriken "spörädda baggar bygger systemet", d.v.s. man spekulerar oinlindat i att de norska hästarnas rädsla för spöet skall få dem att prestera bättre. Ganska avslöjande, enligt mitt förmenande!

#1 Vill bara påpeka att jag är travintresserad sedan barnsben, har haft travtränare i familjen och spelar på hästar varje vecka. Jag  är väl insatt i travets  reglemente och uppskattar att övervakningen av att det följs fungerar bra i de flesta fall. Det innebär dock inte att jag är okritisk, och att det finns en förljugenhet om spöets funktion tycker jag hör till travets mindre smickrande sidor. Det skapar inte förtroende att å ena sidan tala om spöets "korrigerande roll" samtidigt som man ogenerat talar om att de norska hästarna "tänder till"  när de körs med spö.

[Carpinus]
7/13/14, 8:50 AM
#4

Och hur gick det då för den spörädda hästen? Jo, den vann förstås… (Visserligen hade den en häst före sig i mål, men det ekipaget hade trängt sig ut och diskades.)

[Forest]
7/19/14, 10:16 AM
#5

när jag körde ponnytrav så hade jag inget spö alls. Jag körde med snack ville jag ha mer pådrivning. Att slå med tömmarna fattar jag inte alls då det stör även i munnen på hästen.

Kadoor
7/25/14, 10:28 PM
#6

Att slå och använda våld för att en häst ska göra det man vill är det dummaste och vidrigaste man kan göra mot en häst enligt min mening, oavsett om det gäller trav, dressyr, galopp, hoppning etc. En häst ska lyda för att den vill och för att den tycker det är kul, för att den vill samarbeta med sin ägare eller den som sitter på/bakom den. Men hur många hästar tycker det är kul på riktigt om man måste skrämma & slå dem med tex spön för att de ska springa snabbt, hoppa högt eller lyda på en dressyrbana?

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Upp till toppen
Annons: