Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 2968 ggr
Whippetgerbilen
2014-07-05 20:15

Pälsfarmer

Hej! Jag undrar bara vad ni har för åsikter om pälsfarmar? Jag själv tycker det är helt sjukt, bara onödigt och fel att föda upp djur för pälsens skull….. Och djuren på farmarna har det väldigt dåligt och många blir flådda levande. Syftar på pälsfarmer i hela världen, inte just i Sverige. Hoppas att alla försvinner snart 😡

Dogs is my world ♥

Annons:
Saffran0Spice
2014-07-05 20:33
#1

Har inget emot pälsfarmar så länge djuren har ett bra liv och blir avlivade på rätt sätt när det är dags- dvs utan lidande.
Och helst ska ju inte bara pälsen heller användas, utan hela djuret borde användas.

Whippetgerbilen
2014-07-06 10:08
#2

#1 Ja så tycker jag också, har aldrig någonsin hört talas om någon pälsfarm där djuren har haft det bra

Dogs is my world ♥

Paxxie
2014-07-06 18:29
#3

Helt fel ur etisk synvinkel imo. Inte särskilt förtjust i iden att det skulle vara OK att tränga in djur i små burar och döda dem för att man vill bära något "fint".  Å andra sida skulle jag inte vara OK med pälsfarmar även om djuren levde under såkallade bra villkor.

redstaryena
2014-07-06 18:49
#4

Vi är inga grottmänniskor och att vi skulle behöva päls är absurt!! Det kan kännas okej om du bor på Grönland eller långt ifrån civilisationen och skjuter ett djur för pälsens skull. Men knappast annars. Jag menar hela farmer med djur ska dö för människors fåfänga!? Var det vackra nu sitter, det vet jag inte! Men jag är EMOT all pälsindustri, oavsett djuren behandlas väl eller inte.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Wellcraft
2014-07-06 19:12
#5

Pälsindustrin i Sverige är ingenting vi behöver för att överleva eller må bra, en riktig lyxvara är det verkligen. Om nu hela djuret hade tagits om hand (kött osv) hade det varit mer okej, då vissa faktiskt behöver kött detsamma med vissa husdjur (ex. hund, iller). Sen förstår nog jag också att mink är nog inte särskilt gott att äta.
Jag kan inte se pälsindustrin som något etiskt försvarbart överhuvudtaget, även om djuren inom industrin hade haft det bättre.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kanin och häst
2014-07-25 21:52
#6

Inget emot det egentligen, bara de blir dödade på rätt sätt och inte lider, de ska ha ett bra liv! Min Farfar hade rävfarm förr, en stor sådan, men de rävarna hade bra liv och led inte alls!:)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Annons:
redstaryena
2014-07-25 22:07
#7

#6 Säger bara tvi för alla sorters pälsfarmar. Varför skulle jag vilja använda mig av en t.e.x en räv-päls? Det är helt obegripligt att människor kan vara så samvetslösa .

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Kadoor
2014-07-25 22:11
#8

Att man föder upp djur för att sedan döda de, för att vi ska ha en "fin och populär päls" är helt jävla sjukt. Jag förstår inte grejen och blir spyfärdig på alla människor som fortsätter med pälsfarmer och tycker det är okej.
Det är inte okej, oavsett om djuren har det bra eller ej. Djur är djur, visst att de inte kan tala samma språk som vi men det gör det inte rätt för det. Inte heller det idiotiska att det är snyggt med päls. Använd fake päls eller ingen päls alls.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

kanin och häst
2014-07-25 22:11
#9

#7: ja, har varit mot de sedan jag såg en annan rävfarm, de var instängda i sådana burar som jag har åt min kanin(lika stor alltså, t.om mindre! Och min kanin är en dvärgras!) och där kan man säga att de plågades, hade inte vatten smutsiga burar… Hemskt… Då tyckte jag att farfars var betydligt bättre, de hade ett ganska stort hys var att springa i…

Ett liv utan djur är inte värt att leva

kanin och häst
2014-07-26 08:49
#10

Ni som är emot detta, var emot slakteriet helt och hållet också! Det är ingen skillnad om djuret dör av päls eller kött! Liksom, vi människor skulle inte klara oss bra utan kött. Det bästa är ju att djuren inte vet om något, de kan ha riktigt bra liv och bli behandlade med respekt, och sedan somna in helt utan att de vet något…

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Paxxie
2014-07-26 13:53
#11

#10 Majoriteten av oss skulle klara oss alldeles perfekt utan kött.

Jag har väldigt svårt att förstå hur människor kan påstå att de bry sig om djur och samtidigt tycka det är okej att ta livet av helt onödiga anledningar. Spelar ingen roll hur bra liv de har, vi har ingen rätt alls att döda någon för ytliga saker som päls.

Cragan
2014-07-26 14:30
#12

#8 fejkpäls är nog sämsta alternativet om man ser till djurens och miljöns väl så äkta vara är bättre om man har det av praktiska skäl iaf om det bara ska vara utsmyckning så skippa det ist.

Whippetgerbilen
2014-07-27 08:03
#13

#9 hur stora burar hade dom?och hur avlivades dom? Jag kan säga att jag är vegetarian men just den här tråden handlade om pälsfarmer

Dogs is my world ♥

Annons:
stinus
2014-07-27 15:35
#14

Vill bara säga att människor klarar sig utan kött också, känner en som aldrig har smakat kött eller fisk i hela sitt liv och klarar sig perfekt utan det. Nu till frågan, pälsfarmar ska förbjudas om jag fick bestämma, har aldrig hört talas eller sett en pälsfarm där djuren hade det bra. Och päls behöver vi verkligen inte, det är mest bortskämda ungar som inte bryr sig om något annat än dem själv som köper jackor av chinchillor för att ha den på sig en gång och sen låta det hänga i garderoben som köper kläder av päls… (Det är vad jag tror iaf)

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

Kadoor
2014-07-27 21:20
#15

#10 Man klarar sig perfekt utan kött, det är bara vi människor som tar förgivet att vi ska ha det bättre än alla andra djur osv, att vi "måste" äta kött för att överleva. Men så är det inte! Min syster känner en som är vegan(hon äter alltså ingenting som är från djur, varken kött, mjölk, smör, grädde osv.) och hon klarar sig heeelt perfekt! Det gäller bara att variera sin kost, att få i sig det man behöver och få balans på det. Helt omöjligt är det inte. Klart att det kan vara jobbigt för en om man är van vid att äta kött, men vänjer man sig eller om man är uppväxt som vegetarian eller vegan så går det alldeles utmärkt.
Är även helt emot all slakt osv av djur, vill själv bli veg men får inte så måste vänta tills jag flyttar hemifrån… Tycker dock mjölk och andra mejeriprodukter är ok om till exempel kon har haft det bra, att den lever ett bra liv även om man tar mjölken och använder den. Sålänge djuren har det bra ser jag inget fel med att använda kon till att göra mejeriprodukter. Det är dock själva slakten av alla djur jag är emot, har hört mest om det och tycker det är vidrigt. Vet inte hur det är på gårdar där man använder mjölken, men ja… (och självklart är jag emot alla pälsfarmar)

#12 Aha okej, nu tänkte jag mer på djuren eftersom att det är det tråden handlar om, men det är klart att man ska undvika det om det inte är miljövänligt! Jag har ingen större koll på hur det fungerar med fejkpäls dock så kan inte säga så mycket mer än att jag inte tycker om någonting av det. Det är ju helt klart bäst att undvika båda två!

(förlåt för flummig text men jag är väldigt trött och seg i huvudet haha..)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

vallhund
2014-07-28 02:23
#16

Hur gör veganer/vegetarianer för att få i sig B tolv vitamin utan att få i sig något som härstammar från animalier?

http://sv.wikipedia.org/wiki/B12

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: