Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 2764 ggr
Persifone
2014-06-27 13:37

Centerpartiet vill se hårdare straff

Artikel finner ni HÄR.

"Centerpartiet vill se en skärpning i lagen för djurägare. Den som överger sitt husdjur ska kunna straffas med böter eller fängelse.

– Har man tagit hand om ett husdjur så har man det. Och inte bara denna vecka utan så länge man är innehavare av det, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C), till Aftonbladet.

Det är ett känt fenomen.

Husdjur som släpps ut och dumpas – utan att djurägaren blir dömd för något brott.

– Tyvärr märker vi att det kommer ut kaniner och det finns katter som inte passar längre. Eller reptiler som man inte har vetskap om hur de ska tas om hand. Man låter dem förvildas, säger landsbygdsministern Eskil Erlandsson (C).

”Vill skicka tydlig signal”

Det vill Centerpartiet ändra på.

– Det är fråga om att skicka en tydlig signal. Ansvaret för ett djur har du så länge du är innehavare av det. Du är det vare sig det är trendigt, roligt, spännande, barnen tycker det är kul och så vidare. Och vill du inte vara det får du göra dig av med det genom att skänka, sälja eller i worst case - göra något annat, säger Eskil Erlandsson…"

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Cragan
2014-06-27 18:33
#1

och innan man går på valfläsket så kan man fråga sig vad har dom gjort tidigare?

Persifone
2014-06-27 22:16
#2

Skulle aldrig falla mig in att lägga en röst på centern. Startade tråden då det handlar om djurskydd och att det är bra om djurskydd får mer plats i den politiska debatten.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Silvestris
2014-06-28 23:14
#3

Hur ska man kunna binda ett övergivet djur till en ägare så länge det inte är obligatoriskt att ID-märka dem? Erlandsson motsätter sig ju obligatorisk ID-märkning av katter för att det skulle vara en så betungande kostnad för Sveriges bönder…

Em_
2014-07-01 21:00
#4

Håller med silvestris. Det är lätt att lova strängare straff för brott som ingen döms för. Ett annat parti lovar att höja straffet för bostadsinbrott. Lär inte få någon eftersom bara någon procent av inbrotten klaras upp…


monstermash
2014-07-05 00:19
#5

"Och vill du inte vara det får du göra dig av med det genom att skänka, sälja eller i worst case - göra något annat, säger Eskil Erlandsson…" säger väl det mesta om Eskil det.

JayMartinsson
2014-07-08 01:16
#6

Jag är själv medlem i vänsterpartiet, samt ung vänster. Och jag har informerat mina kamrater om att jag låter aldrig mina politiska åsikter gå före min djursyn.
Djurens rätt, Abolitionistiska Veganers grundpunkter är det jag lever för =)

Annons:
monstermash
2014-07-08 01:56
#7

#6 - Vad har vänsterpartiet med detta att göra? 🤔

Upp till toppen
Annons: