Annons:
Etikettmoral-och-etik
Läst 7136 ggr
Wellcraft
2014-06-04 11:49

Halalslakt

Har läst helt delade meningar om detta och vill därför få en klarsida på det hela.
Är halal etiskt eller oetiskt?
Har fått höra historier om djur som slaktas utan bedövning medan vissa säger att slaktarna bara läser någon bön.
Så var är sanningen?
Detta handlar om halal-slakt från danmark.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Fridaaaa
2014-06-04 11:53
#2

Djuren bedövas inte nej i vissa länder, men i Sverige måste dem det och då ber de bön mot Mecka, som jag förstått det.

I Danmark vet jag inte hur det är

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
tlover
2014-06-04 11:57
#4

#2 #3 Djuren bedövas visst, det är vid kosher som bedövning inte tillåts men svenskt halalkött är slaktat på vanligt sätt förutom att man läser en bön över djuren, djuren får inte se ett annat dött djur och dom är vänd mot Mecka (och jag ser inget hemskt med det).

Det kan kanske hända att det finns slakt utan bedövning utomlands men halal tillåter bedövning och det är ett måste i Sverige.

l'm back

Wellcraft
2014-06-04 11:58
#5

Tack för svar.. Ingen som vet hur det ligger till i danmark ? :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tlover
2014-06-04 12:00
#6

#5 vet du om det är krav på bedövning för vanlig slakt? om det är så då borde det vara bedövning där också.

l'm back

Annons:
Fridaaaa
2014-06-04 12:02
#7

#4 Läs igen vad jag skrev 😉 För skrev just det, att i Sverige måste de bedöva.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wellcraft
2014-06-04 12:03
#8

Hittade detta nu
http://www.atl.nu/lantbruk/slakt-utan-bed-vning-f-rbjuds-i-danmark
Så djuren borde vara bedövade..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gronstedt
2014-06-04 12:04
#9

#3: Det där stämmer inte. Många godtar bedövning med bult/kula före avblodning. Svensk halal-slakt uppfyller svenska regler för bedövning.

Halal-reglerna är i många avseenden bättre än vanlig svensk slakt, eftersom djuren enligt halal till exempel inte ska behöva se sina döda eller döende artfränder innan de själva dödas, vilket innebär mindre stress jämfört med äktsvenska "djurvänliga" köttfabriker.

tlover
2014-06-04 12:06
#10

#7 oj läste fel, förlåt 😊

l'm back

Fridaaaa
2014-06-04 12:44
#11

#10 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[Boris Sager]]
2014-06-04 13:46
#12

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4ktning_(slaktmetod)

I teorin förbjudet i Sverige att inte bedöva.

 Finns många länkar på nätet utöver denna att läsa.

tlover
2014-06-04 13:56
#13

#12 Svensk halal bedövas fortfarande innan man avblodar, avblodning sker vid all slakt i Sverige.

Att bedöva djuret innan innebär inte att det blir haram (orent)

l'm back

Annons:
Gronstedt
2014-06-04 14:20
#14

#12: All slakt i Sverige sker genom avblodning. Halalslakt i Sverige görs med bedövning med bult eller kula.

Läs gärna avsnittet om medvetslöshet på den länk du postade. Det är fullt jämförbart med, eller rentav bättre än, vad ett lungskjutet vilt djur upplever.

VildaVittra
2014-06-04 17:18
#15

I de länder där halal sker utan bedövning, sker även "vanlig" slakt utan bedövning, så problemet är inte religiöst, utan problemet är landets lagstiftning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

indra-bus
2014-06-04 18:53
#16

Ja har hört fler radio program där muslimer inte tillåter bedövning vid hala slakt. O ja har haft grannar som av religiösa skäl inte tillät bedövning vid hala slakt. Därför åt de inte kött när de var i Sverige.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

tlover
2014-06-04 19:19
#17

#16 det finns ju mer eller mindre extrema grupper i allt (men är du säker på att det inte var judar, dvs kosher för kosher tillåter inte bedövning) men det räknas som halal vid bedövning iallafall

l'm back

indra-bus
2014-06-04 19:28
#18

Ja de är jag helt säker på. De var muslimer o de var hala slakt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

tlover
2014-06-04 19:42
#19

Om halalslakt på jordbruksverkets hemsida

om halalslakt på svt´s hemsida

och om halal från islamutbildning.se

l'm back

indra-bus
2014-06-04 19:59
#20

Vad vill du ha sagt med de? Att jag hört fel?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Gronstedt
2014-06-05 08:54
#21

Vissa mycket strikta, shariatroende muslimer tillåter ingen bedövning, men de flesta accepterar som sagt vissa slags bedövning. Vissa anser det till och med vara koscher om man använder elbedövning som sätts in i samma ögonblick som skäktkniven sätts mot huden.

Om det står "halal" på ett svenskslaktat kött har det slaktats med bedövning. Ganska många länder tillåter slakt utan bedövning oavsett religiös uppfattning - som nämnts ovan är det ett nationellt djurskyddsproblem, inte ett religionsproblem.

Sedan vidhåller jag att 8-10 sekunder till medvetslöshet, utan uppvisade tecken på smärta eller oro, efter att ha fått mat och vatten i en stressfri miljö, inte är bevis för en speciellt inhuman avlivningsmetod.

Denna kommentar har tagits bort.
Gronstedt
2014-06-05 09:27
#23

#22: Hellre det än många andra sätt. Definitivt hellre det än att tillbringa svettiga timmar i blod- och skräckluktande utrymmen utan att fatta annat än att jag sitter skrynkligt till och inte kan ta mig därifrån. Det är som sagt jämförbart med tiden till medvetslöshet för en lungskjuten älg.

Smärta och oro mäts genom att man betraktar och lyssnar på djuret samt mäter fysiologiska stressindikatorer. Läs gärna Wikipedia-länken i#12 där beskrivning ges.

Innan jag kan svara på hur jag vet "att de flesta muslimer tillåter detta" måste du tala om vad du menar med "detta". Att de flesta muslimer accepterar vissa slags bedövning före avblodning grundar jag på att svenskslaktat kött betraktas som halal-godkänt om krav på bön och djurhållning uppfylls.

Wellcraft
2014-06-05 10:00
#24

Tycker svensk halal verkar bättre än vanlig slakt, tror på att det är väldigt bra för djuret att slippa se döda djur av samma art.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

indra-bus
2014-06-05 10:04
#25

Att Svenskt kött betraktas som hala godkänt behöver ju inte innebära att muslimer godkänner de.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Gronstedt
2014-06-05 10:10
#26

#24: +1!

#25: Det är bara muslimer som kan avgöra vad som är godkänt som halal.

indra-bus
2014-06-05 10:14
#27

Vilka muslimer har godkänt de?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Gronstedt
2014-06-05 10:17
#28

#27: Till att börja med alla muslimer som köper svenskt kött. Du kan också läsa mer på http://www.halalcertifiering.se/.

Gronstedt
2014-06-05 10:21
#29

På den sida jag länkar till i #28 kan man till exempel läsa att som "haram" räknas "Djur som har slaktats felaktigt eller dödats innan slakt." Betraktas inte djur som har "dödats innan slakt" som självdöda och oacceptabla som livsmedel även enligt svensk lagstiftning?

Denna kommentar har tagits bort.
Gronstedt
2014-06-05 10:38
#31

#30: Menar du att folk äter svenskt halalgodkänt kött utan att mena det? Är nötsteken på tallriken en tolkningsfråga? Eller vad?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
grumpy19
2014-06-07 14:23
#34

Oetiskt, liksom all annan slakt.

Medarbetare på vegan ifokus.

Annons:
Jkee
2014-08-18 16:04
#35

Problemet är att halal där djur inte bedövats säljs i Sverige!

Gronstedt
2014-08-18 16:06
#36

#35: Belägg?

Fridaaaa
2014-08-18 16:08
#37

#35 Det måste de göra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jkee
2014-08-18 18:46
#38

#36 Jag förstår inte, vill du importera halalkött där djur dödats utan bedövning kan du göra det. "Varför stoppas inte importen av kött från djur som slaktats utan föregående bedövning? Det är inte möjligt för enskilda medlemsländer att förbjuda import av varor som är tillåtna att producera i andra medlemsländer. Detta skulle strida mot reglerna om fri rörlighet av varor inom EU:s interna marknad. Så länge det är tillåtet att slakta djur utan bedövning i EU:s medlemsländer är det inte möjligt för Sverige att införa ett förbud mot importen. EU-parlamentets miljöutskott och den svenska regeringen vill se ett krav på obligatorisk märkning av kött från djur som slaktats utan bedövning." Källa : http://www.djurensratt.se/vanliga-fragor

Gronstedt
2014-08-18 18:49
#39

#36: Att det inte är förbjudet att importera är väl knappast samma sak som att det säljs? Jag undrar om du kan tala om var och av vem det säljs.

Jkee
2014-08-18 19:45
#40

#39 Läs den här artikeln. Att det är lagligt betyder inte att det säljs. Men det är blåögt att tro att det inte säljs när det finns tillgängligt och det finns konsumenter som efterfrågar det! http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=E8F76A9F31DD9DCCA39B351F716F527B.aldo4?cid=25968641&rssId=&item=http%3A%2F%2Fwww.svd.se%2F%3Fservice%3Dmobile%26amp%3BarticleId%3D2109002

Gronstedt
2014-08-18 19:47
#41

#40: Länken fungerar inte.

Jag har inte sagt att vad jag tror om huruvida det säljs, jag ber dig att tala om vad du har för belägg för att det säljs. "Jomen det fattar du väl att dom gör" har väldigt klent bevisvärde.

EDIT: Jag kom i på artikeln, och den var ungefär lika väl underbyggd som dina påståenden - att de inte kan bevisa att det inte är så, är inte det samma som att det är bevisat att det är så.

Dessutom är det rejält vinklat att skylla den europeiska slakten utan bedövning på kosher- och halalkonsumenter. Det är vanliga, vanekristna européers önskan att inte behöva betala som ligger bakom det.

Och det är sentimentalistiskt dravel att påstå att avlivning genom avblodning per automatik medför större lidande än annan slags slakt.

Annons:
Jkee
2014-08-18 20:05
#42

Kommer inte starta någon utredning för att hitta butiker som säljer "äkta halal" Problemet är att sådant kött GÅR att få tag på i! Så du menar att det är okej att butiker kan sälja "äkta halal" för det finns inte en enda människa i Sverige som köper det. Vad har du för belägg på att det inte säljs något "äkta halal" i Sverige?

marathos
2014-08-19 10:07
#43

Har tidigare haft kontakt med kommunen där jag bor för att få reda på lite mer vad de serverar barnen. Bl a serverar de halalslaktad kyckling från Thailand. Helt otroligt av flera anledningar. Utländsk halalslaktat kött finns i många affärer från länder som inte kräver bedövning, Tydligen i skolmat o säkerligen i mycket annan mat också. Kycklingen från Thailand är garanterat inte bedövad innan slakt.

Jag skulle aldrig köpa halalslaktat kött oavsett ursprung, inte ens svenskt. Grundtanken med halalkött är ju att djuret inte ska vara bedövat, det är endast lagstiftningen här o i Danmark som tvingat fram bedövningen.  I många länder slaktas djuren på helt horribla sätt utan bedövning. Just grundtanken att djuret inte ska vara bedövat är en anledning till att jag inte skulle köpa halalkött. Att det sedan beror på religiösa skäl är ytterligare en anledning.  Religiösa skäl tycker jag inte ska påverka djurens lidande.

Även om reglerna anpassats efter svenska lagstiftningen så är grunden i halalslakt så sjuka så jag skulle inte vilja stödja något sådant oavsett vilket land köttet kommer från.

Själv är jag och ett av mina barn vegetarianer, men vi har ändå två köttätare i familjen så frågan blir aktuell ändå.

marathos
2014-08-19 10:17
#44

Det är tillåtet att importera halalslaktat kött utan bedövning till Sverige.

I Sverige kanske det är ren miljö osv, det låter ju väldigt bra, men så är inte sanningen. Har en väninna som bevittnat halalslakt i ett annat land, det var smutsigt, djuren såg varandra o det var ett långt lidande.

Det finns också så många andra källor till hur de gör utomlands och jag har aldrig sett några protester från några muslimer om att det skulle vara falska uppgifter. Kommer inte ihåg exakt källorna, men det finns hur mycket som helst att läsa på nätet. Jag vet också att allt verkligen inte är sant av det som skrivs på nätet, men jag är helt övertygad att alldeles för mycket stämmer mycket väl när det gäller halalslakt.

VildaVittra
2014-08-19 10:26
#45

Jag undrar om det någonsin kommer gå in i folks skallar att religionen inte har med saken att göra? För i de länder där obedövad slakt tillåts, så slaktas alla typer av kött obedövat, inte bara halal utan även oreligiöst kött. 

Men det är ju så klart lättare att skylla allt på muslimer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

marathos
2014-08-19 10:35
#46

http://altid.se/diplomatisk-dispyt-efter-att-danmark-forbjuder-halal-slakt/

Det här känns som det har samband med religion. Tror inte att den "vanliga" befolkningen protesterade mot bedövningslagstiftningen.

VildaVittra
2014-08-19 10:40
#47

#46 En vinklad artikel bevisar vad? Lagen ifråga förbjöd obedövad slakt, inte enbart halal.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-08-19 10:49
#48

#43 Grundtanken i halal är att djuret inte ska stressas och allt blod ska tömmas ur kroppen (eftersom blod är orent)

Syftet är inte att det ska slaktas utan bedövning annars skulle det helt enkelt inte räknas som halal.

l'm back

Annons:
TheCottonCandy
2014-08-20 00:13
#49

Tycker  att det är lika hemskt oavsett hur djuret har slaktats. Att ta bort ett liv är att ta bort ett liv. Det är alltid lika fel. punkt slut

VildaVittra
2014-08-20 06:28
#50

#49 Sedan när blev det fel att äta för att leva? Eller att avsluta ett lidande?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

marathos
2014-08-20 10:47
#51

#47  De som protesterade mot bedövningslagen  gjorde det av religiösa skäl.  Då tycker jag att religionen har med saken att göra.

VildaVittra
2014-08-20 10:51
#52

#51 Så för att ett gäng personer motsatte sig fri abort så har det att göra med vilken religion de tillhör?

Den som låter mest är inte nödvändigtvis den som representerar folkgruppen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

marathos
2014-08-20 11:00
#53

Det är inte bara ett gäng personer, bl a är det Judiska samfundet i Danmark och Danish Halal, en organisation som representerar över 50 muslimska organisationer i Danmark. Danish Halal säger "förbudet begränsar judar och muslimers möjligheter att följa sina religioner i Danmark". För mig framstår det som att det har med religion att göra, när religiösa organisationer själva säger att det har med religion att göra.

VildaVittra
2014-08-20 11:09
#54

#53 Ahh, judar är inte muslimer. Kosher är en helt annan fråga (kosher är inte =halal), men pga rädsla för att bli kallad för antisemitist så fokuserar folk gärna på en helt oskyldig religion. 

En annan har varit med på halalslakt, så vet vad jag skriver om.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TheCottonCandy
2014-08-20 15:45
#55

#50 Nu är det ju faktiskt så att vi människor inte ens är köttätare och klarar oss utmärkt (om inte bättre) på en växtbaserad kost. Och vad ger oss rätten till att utnyttja och döda andra levande varelser?… INGET. Vetenskapliga undersökningar visar dessutom att folk som endast lever på växtbaserad föda lever längre och är friskare i genomsnitt. Dessutom ökar riskerna mycket för olika sjukdomar om vi äter kött, bla cancer och ökad risk för stroke. Det finns inget bra med att äta det. Våra kroppar är helt enkelt skapade för att äta det.  

Sätt ett barn med ett äpple och en kanin bredvid sig. Om barnet äter kaninen och leker med äpplet köper jag dig en bil.

Det är klart om djuret är sjukt eller mår dåligt och inte kan bli bättre att man ska välja att låta det somna in. Men det var inte detta jag syftade på nu.

Annons:
Fridaaaa
2014-08-20 15:50
#56

#55 Läst att de som äter växtbaserad kost bara inte är friskare än vi som äter kött. Jag personligen skulle inte klara mig enbart på växtbaserad kost av olika anledningar (nej är inte struntprat, eller att man gett upp för lätt eller liknande)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-08-20 16:06
#57

#55 Nej dom studierna är inte gjord på helt växtbaserad kost utan antigen på sk "pescitariansk kost" (dvs lakto-ovo-veg och fisk) eller på lakto-ovi-vegetarisk kost.

Blandannat så behöver vi B-12 som inte finns aktivt inom växtriket (inaktiv B-12 finns men den fungerar annorlunda i kroppen).

Däremot så äter de flesta (men inte alla då allas kroppar funkar olika vissa behöver tex hemjärn för att få i sig nog med järn osv) för mycket kött.

Sen så behövs djuren om man ska ha en hållbar odling som inte tar upp för mycket arbete (nej konstgödsel är inte hållbart), dom behövs inte bara till gödsel utan även till att skapa matjord genom bete etc.

l'm back

TheCottonCandy
2014-08-20 16:46
#58

#57Jag kan sitta och leta upp fakta artiklar, undersökninger som har gjorts osv som kan visa dig att vi inte behöver utnyttja andra varelser för att kunna leva. Men  är faktiskt trött på att sitta och argumentera med folk och leta fakta till dem när de ändå aldrig lyssnar. Det är helt enkelt inte lönt. Så om du VERKLIGEN är intresserad tar du reda på det själv. 

Jag kommer alltid att stå fast vid att det är fel att döda levande och kännande varelser. Jag undrar verkligen vad som har hänt med världen när folk säger att "för att kunna klara oss måste vi utnyttja djuren. Vi kan inte leva utan att ha det såhär. Vi måste döda dom för vi måste äta köttet!". Tänk ANNORLUNDA och tänk NYTT istället! Rädda människan, rädda djuren, rädda världen !

Tack o hej jag har sagt mitt.

VildaVittra
2014-08-20 16:46
#59

#55 Jösses.

 Nu är det ju faktiskt så att vi människor inte ens är köttätare och klarar oss utmärkt (om inte bättre) på en växtbaserad kost.  

Nja, nu finns det ju vetenskapliga bevis på att människan åt animaliskt för flera miljoner år sedan.

Och vad ger oss rätten till att utnyttja och döda andra levande varelser?… INGET. '

 Jo, överlevnad. 

Vetenskapliga undersökningar visar dessutom att folk som endast lever på växtbaserad föda lever längre och är friskare i genomsnitt. 

Ren bullshit, folk som lever på en vegansk föda lider av bristsjukdomar, bevisa motsatsen.

Dessutom ökar riskerna mycket för olika sjukdomar om vi äter kött, bla cancer och ökad risk för stroke. Det finns inget bra med att äta det. Våra kroppar är helt enkelt skapade för att äta det.  

Du vet att jag skulle vara död om jag inte åt kött?

Sätt ett barn med ett äpple och en kanin bredvid sig. Om barnet äter kaninen och leker med äpplet köper jag dig en bil.

Då jag till skillnad från dig faktiskt sett svält IRL så tror jag inte att du gillar mitt svar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
tlover
2014-08-20 17:08
#61

#58 Nu råkar ju jag vara ovo-vegetarian och läser på all fakta jag kommer över i vegansk och lakto-ovo-vegetarisk föda som jag kommer över. Jag har blandannat flera böcker i ämnet och jag står fast vid att de studier som pratar om att vegetarianer lever längre pratar inte om helvegetarianer/veganer utan antingen om pescetarianer eller lakto-ovo-vegetarianer. Helvegetarianer/veganer lever däremot snäppet kortare liv än blandkostare som äter mycket kött.

Sen är det ingen myt att aktivt B-12 finns bara i animalier.

Sen så är djuren en del av vårt ekosystem och gör hållbar odling mycket enklare (som sagt jag har inte sagt att det är omöjligt med en hållbar odling utan djur men det blir mycket mycket svårare då vi måste ta på oss arbetet som djuren gör (tex bete och gödsel).

Utan djur skulle det inte vara en levande värld och skulle man inte döda djur alls så skulle snart djuren dö i drevor på grund utan smittor osv.

/ Från en som kollat upp fakta

l'm back

VildaVittra
2014-08-20 17:18
#62

#60 Då jag förutom mina studier inom paleontologi (googla ordet) även studerat näringsfysiologi och biologi, så blir jag smått fundersam på vilken galge du hänger dina påståenden på. 

IQ-mupp

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2014-08-20 17:25
#63

Jösses vad tyst det blev.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2014-08-20 17:30
#64

#58: Då äter du ingenting som växt i jord eller vatten och ingenting som odlats då? För jorden och vattnet skulle inte innehålla näring till växterna utan döda djur och odling dödar små och stora djur på alla tänkbara nivåer, från mikrober till stora däggdjur.

TheCottonCandy
2014-08-20 17:54
#65

Trodde att djurskydd iFokus skulle vara till för seriösa människor som verkligen vill skydda djuren. Och nej, man skyddar inte dem genom att äta dem. 

Jag tror jag försöker hitta en annan sida för djur med mer seriösa människor…

VildaVittra
2014-08-20 18:01
#66

#65 Så lögner är att skydda djuren?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-08-20 19:25
#67

#65 man skyddar inte djuren genom lögner, man skyddar inte djuren genom att plåga dom (vilket resultatet av inga avlivningar skulle vara), man skyddar inte djuren genom att svälta dom (tänk på att det finns massor av tama rovdjur tex katter), man skyddar inte djuren genom att förstöra jorden (tex via konstgödsel) etc etc

l'm back

marathos
2014-08-20 20:31
#68

#54 Skrev att det var både judar o muslimer som protesterade mot bedövningsförbudet i Danmark. Kosher- och halalslakt har gemensamt att djuret inte bedövas. I Sverige accepterar muslimerna att djur bedövas och det är ändå halal, men det är inte någon självklarhet. Eftersom muslimerna protesterar mot att djuren ska bedövas så drar jag den slutsatsen att de absolut föredrar obedövad slakt. Judarna accepterar däremot inte någon form av bedövning. Kosherkött importeras till Sverige av den anledningen.

Tråden började med halalslakt, men eftersom de har vissa saker gemensamt, och i Danmark var det både judar och muslimer som protesterade mot bedövningen, så därför nämnde jag judarna samtidigt.

VildaVittra
2014-08-22 16:05
#69

#68 Läs på vad kosher innebär. De går inte alls att jämställa och återigen har du fel om vad rituell slakt innebär.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
marathos
2014-08-24 18:40
#70

Du får gärna förklara mer. Kosher o halal har bedövningsfrånvaron gemensamt, även om många muslimer i Sverige accepterar att äta kött från bedövade djur.

VildaVittra
2014-08-24 18:49
#71

#70 Så Kronfågel slaktar alltså obedövat enligt dig? Och alla länderna i Europa slaktar bedövat till icke muslimer? Har du en källa på det?

Eller är det inte så att du inte gillar muslimer och vill ha något att skylla på dom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Arrowhead
2014-08-25 18:51
#72

#71 Jag har läst igenom de mesta några gånger nu men valt att hålla tyst för att jag inte alls är insatt i detta men jag kan inte låta bli att tycka att det verkar som att du bara försöker få folk att framstå som rasister hela tiden. Inte moget.

Angående själva diskussionen så skiter jag i hur människor gör i andra länder(kan man ens göra något åt det, människor är ju människor och håller dumt fast i gammal tro) men jag tycker att i sverige så ska obedövat inte ens få finnas, har vissa problem med det så tough luck..  Dom får ta det som finns att erbjuda i sverige om dom ska vara här.

VildaVittra
2014-08-26 14:53
#73

#72 "Dom får ta det som finns att erbjuda i sverige om dom ska vara här."

Gäller det även infödda svenskar? *pekar på den danska fläskfilen* Eller ska det bara gälla muslimer menar du? 

"Jag har läst igenom de mesta några gånger nu men valt att hålla tyst för att jag inte alls är insatt i detta men jag kan inte låta bli att tycka att det verkar som att du bara försöker få folk att framstå som rasister hela tiden. Inte moget."

Omoget att försöka utbilda och peka på att frågans fokus på muslimer faktiskt är rasistisk? Att om man ska bli av med problemet med obedövad slakt, så är det den man ska fokusera på och inte ett fåtal muslimer. 

Eller varför tror du att det alltid är halal som fokuseras på (där obedövat inte är ett krav mer än ifrån ett fåtal) och inte kosher (där obedövat alltid är ett krav)?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Arrowhead
2014-08-26 17:24
#74

#73 Jag pratar inte bara om muslimer utan jag menar alla. .
Jag tycker bara att man ska sluta helt med obedövad slakt och inte heller köpa in från andra länder om det gäller obedövat, sen om det finns folk(alla, inte enbart muslimer) som väldigt gärna vill ha obedövat så får dom fixa det på annat sätt.

vallhund
2015-04-24 18:18
#75

#43 Med tanke på att all slaktad fågel klassas som halal i Sverige är du ute o cyklar.

Halal är en sak, koscher en helt annan, även om mycket är gemensamt. Att inte äta skaldjur, räkor o annat härstammar från mosebokens redogörelse för flykten över det mirakulöst tillfälligt torrlagda röda havet. 

Koscher förutsätter att man inte skall äta ett kid som kokats i sin moders bröstmjölk. I Israel tolkades det som att det måste vara minst 6 timmars tids skillnad mellan att man äter kött o att man förtärar mjölkprodukter.

Dessutom måste man använda olika kastruller/kokkärl/osv…. för att födoämnena inte skall kontamineras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Choklad
2015-05-14 11:32
#76

Halalslakt borde inte förekomma överhuvudtaget, och jag vill inte att någon ska be en bön över det jag äter, om jag då inte väljer att be den bönen själv. Jag förstår inte alls detta med Halal. Alla religiösa konstigheter är inget som jag vill vara med om.

U R us

Annons:
Gronstedt
2015-05-14 11:35
#77

#76: Tycker du att det inte borde få förekomma att någon ber över slaktdjuret? Det är nog inte alldeles ovanligt att slaktare i andra religioner ber en liten invärtes bön för sig själv under arbetet, det är svårt att reglera i lag.

VildaVittra
2015-05-14 11:43
#78

#77 Ja, det är fruktansvärt att ha respekt för djur när man slaktar, det skulle ju vara mycket bättre med automatiska maskiner när man stoppade in djuret i en ände och det kom ut färdiginplastat i den andra. Ingen får då blod på sina händer. *ironi*

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2015-05-14 11:49
#79

#76 Bonden där jag bodde som barn under somrarna hade en "egen ritual" han mumlade något när han hackade en höna t.ex och jag fattade aldrig vad och jag märkte heller aldrig att familjen var särskilt religiös.

Han kanske rentav tackade hönan/kycklingen? Oavsett så är det ju ett levande väsen som får ge sitt liv för vår skull och det kanske enbart handlar om respekt för livet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Choklad
2015-05-14 12:04
#80

Tror inte att djuret bryr sig om någon bön, eftersom de inte ens vet vad det är. Tigrar ber inga böner då de ska döda. 

Men självklart ska man ha respekt för djuret som man dödar, och man ska vara tacksam för den mat man får pga av dem.

Jag tror inte att den som är van att slakta, ber böner för varje djur, det är bara ett konstig påfund av någon underlig religiös "grej".

Jag är tacksam för att djuren överhuvudtaget finns, och jag har den största respekt för dem.

Men de bryr sig inte om det religiösa konstiga som människan har hittat på.

Djur lever i nuet.

Sedan att de blir rädda då de ska dödas är det man borde ta fasta på. Bönen vet jag inte vad den är bra för, om det är en sorts ursäkt för att vi dödar djuret kanske? Jag kan inte acceptera Halal. Det är hemskt. Sedan kan de be hur många böner de vill, det är bara trams  enligt min mening.

U R us

VildaVittra
2015-05-14 12:08
#81

#80 "Jag kan inte acceptera Halal. Det är hemskt. Sedan kan de be hur många böner de vill, det är bara trams  enligt min mening."

Men om du tycker böner bara är trams, hur kommer det sig att du tycker Halal är hemskt? Är trams hemskt?

"Sedan att de blir rädda då de ska dödas är det man borde ta fasta på. "

Det är just det halal handlar om, att djuren inte ska bli rädda. De ska ju inte behöva se döda artfränder, de ska erbjudas mat osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2015-05-14 12:11
#82

#80: Vad är det för hemskt med halal?

Choklad
2015-05-14 13:26
#83

Vet ni inte det? 😮Nu pratar ni emot er själva 😉

U R us

Annons:
VildaVittra
2015-05-14 13:33
#84

#83 Nej, det är du som gör det. Jag vet nämligen exakt hur slakt går till eftersom jag slaktar själv, jag vet även hur halalslakt går till då jag varit med på sådana slakter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Choklad
2015-05-14 13:39
#85

# 84

Ok. Kan du förklara hur det går till då? 🙂

Jag vet att man skär i halsen på djuret och låter det förblöda till döds. Känns det frestande att uppleva? 😮

Jag vill bara säga att jag vill inte bråka på något sätt, och om ni känner att jag är irriterande så menar jag inte att vara det. Jag säger bara vad jag tycker och det har jag väl rätt till?

Halalslakt är för mig djurplågeri, men du får gärna förklara hur det går till. Men förklara i ord.

Och som sagt, jag tycket att det är fel att människan tvingar djur och andra människor att delta i något som inte rör alla, och de som inte vill vara med om det, ska inte tvingas.

Särskilt inte djuren.

U R us

VildaVittra
2015-05-14 13:56
#86

#85 Vet du att man avblodar djur även vid vanlig slakt? Vet du varför man gör det?

När man bedövar ett djur så gör man det på ett antal olika sätt, ett är klubbning, dvs att man slår mot huvudet för att djuret ska förlora medvetandet. Det hinner inte ens känna den smärtan då det tar tid för smärtcentrumet i hjärnan att känna det (precis samma fördröjning som det är för dig om du lägger handen på en varm platta). En bultpistol slår även ut hjärnan, men nu kommer vi till just avblodningen. Hjärtfunktionen sitter inte i hjärnan, så även om du skulle krossa skallen helt så skulle djurets hjärta fortsätta att slå då den funktionen sitter i förlängda märgen, så vad man gör är att man avblodar djuret och det inom all slakt, halal som vanlig. Det är just avblodningen som dödar djuret. Så den enda skillnaden mellan halal och vanlig slakt är just dessa böner, att djuret inte ska se döda artfränder, det ska vara vänt mot Mecka och det ska få mat att äta. 

En snabb och bra slakt innebär alltså inget lidande alls för djuret, sedan kan det se obehagligt ut för otränade ögon, men det är oftast frågan om nervryckningar efter djuret redan är dött.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Choklad
2015-05-14 15:29
#87

# 86

Ja självklart vet jag att man avblodar djuret efter vanlig slakt, jag har vuxit upp med att mina föräldrar slaktade hemma. ( på den tiden var det tillåtet att slakta hemma🤔)

Man måste avbloda alla djur. Men då är de redan avlivade. Alltså vet de  inte vad som sker, och de slipper kvävas i sitt eget blod. 

Avblodningen är ju även till för att köttet inte ska vara fullt av blod då man tillagar det, och det är ofta mycket blod t ex i levern, men då lägger man den i kallt vatten ett dygn innan man tillagar den.

Det är djurplågeri att låta djuren kvävas sakta till döds. 

Och jag tyvärr inte acceptera dessa böner, eftersom jag inte är med i den religionen. Så jag vill inte att någon annan läser en bön som jag inte kan förlika mig med. Och det är min rätt att tycka så.

U R us

VildaVittra
2015-05-14 15:36
#88

#87jag har vuxit upp med att mina föräldrar slaktade hemma. ( på den tiden var det tillåtet att slakta hemma"

Det är det fortfarande.

"Man måste avbloda alla djur. Men då är de redan avlivade. "

Nej, som jag tidigare skrivit är avblodningen det som avlivar djuren, de lever alltså när det momentet sker. 

"Det är djurplågeri att låta djuren kvävas sakta till döds."

Vilka djur slaktas genom kvävning? 

"Och jag tyvärr inte acceptera dessa böner, eftersom jag inte är med i den religionen. Så jag vill inte att någon annan läser en bön som jag inte kan förlika mig med. Och det är min rätt att tycka så. "

Då får du bli vegan. Ingen ber över de djur som får sätta livet till för den kosten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Choklad
2015-05-14 15:48
#89

Visste inte att man fortfarande får  slakta själv.

Ang. när djuret lever, så pratar vi nog om två andra saker här. Jag menar när djuret är medvetet om vad som sker. Hjärtat kan ju slå ändå, men utan att man är medveten om det, alltså om man är medvetslös för att tala klarspråk. 

Så: det är, enligt min åsikt, djurplågeri att skära djuret i halsen och låta det kvävas i sitt eget blod, då det är medvetet om att det sker, vilket skapar skräck och stress i djuret.

"Vilka djur slaktas genom kvävning? = de djur som Halalslaktas

Att vända djuret mot Mecka är ju helt meningslöst! 

Jag gillar kött, så vegan tänker jag inte bli.  Och jag vidhåller att jag inte vill ha dessa böner lästa över min mat. Punkt.

U R us

VildaVittra
2015-05-14 15:59
#90

#89 ""Vilka djur slaktas genom kvävning? = de djur som Halalslaktas"

Nej, de avblodas, precis som vid all annan slakt. 

"Ang. när djuret lever, så pratar vi nog om två andra saker här. Jag menar när djuret är medvetet om vad som sker. Hjärtat kan ju slå ändå, men utan att man är medveten om det, alltså om man är medvetslös för att tala klarspråk. "

Halalslakt sker när djuret är medvetslöst i Sverige och i många andra länder. I de länder där halal sker obedövat så sker alla typer av slakt obedövat, så problemet är politiskt och inte religiöst. 

"Att vända djuret mot Mecka är ju helt meningslöst! "

För dig kanske, men inte för andra. 

"Och jag vidhåller att jag inte vill ha dessa böner lästa över min mat. Punkt. "

Det enda sättet du kan garantera det är genom att slakta själv, eller bli vegan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2015-05-14 16:00
#91

#89 Fast bedövning skrev även vid svensk halalslakt så de enda skillnaderna är bönen, att djuret är vänt mot mecka, att djuren inte får se döda artfränder och ska vara mätt och nöjd då de dör. Jättehemskt eller?

l'm back

Choklad
2015-05-14 16:28
#92

Djurskydd iFokus. 🤔🤔

Och jo, det är både religiöst och politiskt eftersom denna religion är båda delarna.

U R us

tlover
2015-05-14 16:39
#93

#92 Alla religioner är både politiska och religösa, det finns många kristna länder som inte har krav på bedövning tex

Men som sagt svenskt halalslaktat kött bedövas före avblodning. Som allt annat slaktat kött i Sverige.

l'm back

VildaVittra
2015-05-14 16:41
#94

#92 Ja, för det är inte djurplågeri att få en bön läst över sig =djurskydd

"Och jo, det är både religiöst och politiskt eftersom denna religion är båda delarna. "

Så du menar att i Belgien så har muslimerna tvingat alla slakterier att slakta obedövat? Där slaktas 75 % av alla djur obedövat och 75 % av befolkningen är katoliker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2015-05-14 17:28
#95

#92 Du kanske föredrar koscher slaktat kött?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
2015-05-15 21:18
#96

Nu får den som röstade bort mitt inlägg hemskt gärna visa vad det är i detta inlägg som bryter mot sajtreglerna (Notera att "Om man inte gillar att VV kan så himla mycket, så får man rösta bort henne" inte är en av skrivreglerna på denna sajt):

#88 av: VildaVittra

#87jag har vuxit upp med att mina föräldrar slaktade hemma. ( på den tiden var det tillåtet att slakta hemma"

Det är det fortfarande.

"Man måste avbloda alla djur. Men då är de redan avlivade. "

Nej, som jag tidigare skrivit är avblodningen det som avlivar djuren, de lever alltså när det momentet sker. 

"Det är djurplågeri att låta djuren kvävas sakta till döds."

Vilka djur slaktas genom kvävning? 

"Och jag tyvärr inte acceptera dessa böner, eftersom jag inte är med i den religionen. Så jag vill inte att någon annan läser en bön som jag inte kan förlika mig med. Och det är min rätt att tycka så. "

Då får du bli vegan. Ingen ber över de djur som får sätta livet till för den kosten. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Choklad
2015-05-16 10:29
#97

Nej jag föredrar fläskkött, äter det för det mesta, jag har ändå inte råd med det dyra nötköttet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kosher

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halal   (djuret ska alltså, enligt de rätta reglerna, vara  medvetet då det dödas  😕

U R us

Annons:
VildaVittra
2015-05-16 10:38
#98

#97 Wikipedia är ingen säker källa alls, den är skriven även av rasister och folk som inte ens gått på gymnasiet eller ens läst koranen. 

Skulle du kunna svara på de frågor jag ställde till dig i inlägg #94?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
2015-05-16 11:15
#100

#99 Nu är det ju inte vi i denna diskussion som behöver lära oss. Och du tror inte att vi som slaktar kan något om det vi gör? 🙂

Men då tar jag det som att du ser att ditt argument är felaktigt, men inte vill erkänna det. Tack och hej!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
2015-05-16 13:46
#102

#101 Skillnaden är att jag svarar på frågorna som ställs och slaktar. Jag vet också att kvällstidningsjournalister inte ens vet skillnaden på skarpsill och sill (ett exempel på hur de inte har en aning om vad det är de skriver om) och att wikipedia är författat av lekmän. 

Vi skulle kunna komma hur långt som helst i diskussionen om du svarar på de frågor som ställs till dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2015-06-03 16:14
#103

#87: "Man måste avbloda alla djur. Men då är de redan avlivade. Alltså vet de  inte vad som sker, och de slipper kvävas i sitt eget blod." Nej, de är inte avlivade, de är bedövade och vet därför inte vad som sker. Avlivning sker genom avblodning. Inte heller kvävs de "i sitt eget blod", blodet rinner ut ur kroppen och lämnar hjärnan utan möjlighet att fungera.

EDIT: Läs gärna innantill på sidan du själv länkar till:

"Förbjuden (haram) mat är bland annat enligt Koranen:

"kött av självdöda djur, blod, svinkött och sådant kött som har slaktats i ett annat namn än Guds, samt vidare kött av djur som strypts, kvävts eller dödats genom ett hårt slag eller som fallit utför ett stup eller stångats ihjäl eller rivits av ett rovdjur."

Som synes står det inte ett ord om att djuren inte får bedövas före avlivning och ännu mindre står det att djuren ska kvävas.

AnnaFagerell
2015-06-04 19:13
#104

Nu har jag rensat denna tråden. Fortsätt gärna diskutera men tänk på att det ska handla om slakten i sig och inte varför det slaktas över huvud taget. Det hör inte hit.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Kawonda
2015-06-19 09:13
#105

Enligt EU-förordning ska alla djur inom EU bedövas innan slakt. Sedan finns ett undantag, med hänvisning till religion, som kan användas för att motivera avlivning utan bedövning ändå. Eftersom den avlivningen går snabbare och innebär större ekonomisk vinst slaktas betydligt fler djur på det viset än vad som motiveras av religiösa själ i många länder (ex Frankrike och Spanien). För djuret innebär det ett oerhört lidande, det kan ta upp till 12 minuter innan ett nötkreatur dör och under tiden har det fruktansvärt ont av det öppna såret i halsen. För att det ska bli bekvämt för slaktaren används oftast fångstbås som djuret leds in i och som sedan roterar så djuret ligger på rygg. När halsen är öppnad öppnas sidan på båset och djuret rullar ut. Det finns många filmer på YT för den som klarar av att se. Bönerna, rätt kniv och att vara vänd åt rätt håll bekommer knappast djuret, men avlivningen är fruktansvärd. Ovanstående gäller som många redan påpekat inte i Sverige där halalslaktade djur alltid är bedövade innan slakt, men köper vi utländskt kött, ex på restaurang, är det stor risk att det är slaktat på det viset.

AnnaFagerell
2015-06-19 10:18
#106

#105 varåt är avlivningen fruktansvärd? Det fungerar som vilken avlivning som helst. Bedövning och avblodning. Varför är det hemskt?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Gronstedt
2015-06-19 10:58
#107

#105: Vid väl utförd halalslakt utan bedövning lider inte djuret i några 12 minuter - det förlorar medvetandet på 8-10 sekunder (se till exempel länken i #8).

Inte ens vid illa utförd slakt utan bedövning tar det "upp till 12 minuter innan ett nötkreatur dör och under tiden har det fruktansvärt ont av det öppna såret i halsen". Under större delen av den tiden har djurets hjärna inte tillräckligt blodtryck för att fungera.

Kawonda
2015-06-19 14:46
#108

# 106 Jag pratade om slakten utan bedövning. # 107 Jo, det kan ta upp till 12 minuter från snitt till död även om det inte är det normala. Men djuret mår dåligt redan innan snittet läggs. För att snitta utan föregående bedövning krävs kraftigare fixering. Används den roterande boxen (Weinberg-boxen syftar jag på) jag nämnde tidigare så blir djuret mycket stressat av att fixeras, våmmen trycker mot lungor, diafragma och blodkärl när djuret vänds och det aspirerar blod. Det finns olika system och de där djuren får stå upprätt är något mer "djurvänliga". Hur ont själva snittet gör har diskuterats och olika forskare har olika åsikter. Självklart spelar slaktarens skicklighet och utrustningen stor roll. Inom både judendom och islam poängteras vikten av att ett snitt ska göras, men i verkligheten har studier visat att snittet låg på mellan 2 och 12 och ända upp till 60 snitt har observerats. Efter snittet fortsätter djuret att andas en kort stund och får då blod i luftvägarna. Nötkreatur kan även få "falska aneurysm", artärbråck, som gör att avblodningen går långsammare och det tar längre tid innan djuret blir medvetslöst. På vissa slakterier drar man ut luft- och matstrupe manuellt vilket kan antas medföra stor smärta för djuret. Ingen slakt är väl speciellt trevlig men slakt utan bedövning är det definitivt inte, det krävs det inte särskilt mycket empati för att förstå tycker jag. Att det sedan produceras "halalkött" i överflöd för att det är billigare är enligt mig helt oacceptabelt.

Gronstedt
2015-06-19 15:40
#109

#108: "Jo, det kan ta upp till 12 minuter från snitt till död även om det inte är det normala."Kanske från snitt till död, inte från snitt till medvetslöshet.

"Men djuret mår dåligt redan innan snittet läggs. För att snitta utan föregående bedövning krävs kraftigare fixering. Används den roterande boxen (Weinberg-boxen syftar jag på) jag nämnde tidigare så blir djuret mycket stressat av att fixeras, våmmen trycker mot lungor, diafragma och blodkärl när djuret vänds och det aspirerar blod. Det finns olika system och de där djuren får stå upprätt är något mer "djurvänliga"." Vid halalslakt utan bedövning krävs inte "kraftigare fixering", eftersom djuret vid halalslakt inte får vara stressat. Därmed får det inte heller vändas.

"… men i verkligheten har studier visat att snittet låg på mellan 2 och 12 och ända upp till 60 snitt har observerats." Om det tar 2 eller fler snitt för att få livet av ett djur är det inte halal- eller koscherslaktat.

"Efter snittet fortsätter djuret att andas en kort stund och får då blod i luftvägarna." Även om djuret andas och får blod i luftvägarna (om det nu sker vid stående avblodning), saknar hjärnan blodtryck och kan därmed inte registrera det.

"Ingen slakt är väl speciellt trevlig men slakt utan bedövning är det definitivt inte, det krävs det inte särskilt mycket empati för att förstå tycker jag. Att det sedan produceras "halalkött" i överflöd för att det är billigare är enligt mig helt oacceptabelt." Alla dina invändningar gäller kommersiell industrialiserad slakt utan bedövning, inte halalslakt. De flesta kan nog hålla med om att industrialiserad slakt utan bedövning är "otrevlig", men kalla den vid dess rätta namn och dra inte in halal i bilden.

AnnaFagerell
2015-06-19 16:32
#110

Slakt utan bedövning är inte tillåtet i sverige

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kawonda
2015-06-19 20:42
#111

# 110 Nej, det är helt rätt. Har aldrig påstått annat, fast det kanske inte var menat till mig? # 109 Så länge man hänvisar till religiösa skäl för att göra undantag från kravet på bedövning innan slakt så är det halal/kosher även om det är i kommersiellt syfte. Det är oerhört många djur som slaktas på det viset, och var tror du överskottet säljs? Och jo, djuren vänds eller läggs på sidan även inom halal. Läs på lite till. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Ingen kan väl på fullt allvar tro att det inte medför smärta och lidande att få halsen avskuren utan bedövning?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
AnnaFagerell
2015-07-02 21:10
#114

#113 vem påstår du inte bedövar innan? Alla djur som slaktas i Sverige bedövas

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Gronstedt
2015-07-04 16:42
#115

#111: Att slakterier som inte slaktar enligt halal använder ordet halal i sin marknadsföring eller använder begreppet halal för att slippa djuretik betyder inte att halalprincipen ändras. 

Att få "halsen avskuren utan bedövning" drabbar knappast några större djur (däremot fåglar). På större djur punkteras eller kapas en eller flera blodådror med ett jämförelsevis litet och ytligt snitt eller med ett stick. Det är inte smärtfritt, men det är en relativt liten smärta som inte upplevs under lång tid. Vid skickligt utförd skäktning inträder medvetslöshet inom sekunder, det vill säga innan stick-/skärsåret hunnit börja göra ont på allvar. Du kan lätt jämföra med när du själv skär dig i handen i köket - först känns bara ett tryck, sedan väller blodet ut, sedan - efter en stund som kan vara upp till ett par minuter - börjar det göra ont.

Det finns förvisso skäl att kritisera slakt i många avseenden, men ingen vinner på att man skjuter in sig på det kraftigt felanvända och vantolkade begreppet halal. Det är bättre att kritisera de faktiska åtgärderna än det trossystem man tror ligger bakom.

Upp till toppen
Annons: