Annons:
Etikettmoral-och-etik
Läst 2557 ggr
TeeWeed
2014-05-29 01:27

Shoppa med bra samvete!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visste du att omkring 85% av all päls som säljs i affärer kommer från pälsfarmer? Just nu rör det sig kring 45 miljoner djur som föds upp bara för att dödas för sin päls skull.

Jag sitter i skrivande stund i skolan och hittade en tidning från Djurensrätt, och tänkte jag skulle dela pälsfria listan med er. Listan är en del i det internationella samarbetet med Fur Free Alliance. Och här kommer de länder som hittills är med på samarbetet. Tyvärr räknas inte angoraull med då det räknas som ull och att djuren får leva. Dock jobbar de med saken, vilket är jättebra!

Här kan du shoppa med gott samvete, överallt i världen:
1. & other stories
2. 3FREUNDE
3. Åhléns
4. American apparel
5. Bik Bok
6. Bobbys
7. Boomerang
8. Brian and Nephew Co
9. Brothers
10. Brunotti
11. Butik Donna
12. Carl & Co
13. Carlings
14. Cacil
15. Cheap Monday
16. COS
17. Cubus
18. Din Sko
19. Dopipetto
20. Dresses only
21. Dressman
22. Elisabetta Franchi
23. Ellos
24. Elsien Grinhuis
25. Elvine
26. Espirit
27. Etnies
28. Filippa K
29. GEOX
30. Gina Tricot
31. Glitter
32. Gsus
33. Guarda Spirit

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Annons:
TeeWeed
2014-05-29 01:28
#1

(Visste inte riktigt vilken kategori denna tillhör, så ni får gärna slänga den i rätt) 🙂

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

VildaVittra
2014-05-29 02:08
#2

Nja, nu är ju djurens rätt inte en förening att lyssna på. De skrev faktiskt till mig att de är jättedåliga på matte och att de inte kunde skilja på promille och procent.

Så ta det där med några spadtag salt, jag skulle gissa på att en ganska rejäl bit av de där 85 % är en biprodukt, som exempelvis från får.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

grumpy19
2014-05-29 20:51
#3

Vilseledande rubrik. Andra djurprodukter är inte bättre och mer etiskt än päls. Alla de affärers namn som finns med på listan säljer djurprodukter och de alla stödjer därför utnyttjande och slakt av djur. 
Jag vill göra detta klart: Att ett djur föds upp "enbart" för sin päls är inte värre än ett djur som föds upp för sitt kött eller något annat. För djuren spelar det ingen roll vad vi gör med deras slaktade kroppar, problemet är att de utnyttjas och slaktas överhuvudtaget. Andra djurprodukter är inte på något vis mer nödvändigt än päls. 

#2 Skillnaden mellan procent och promille vet väl alla, dock så är det vanligt att folk blandar ihop procent med procentenheter… ;) Men bara för att en del är "dåliga" i matte så betyder inte det att de inte har mycket "bra" att säga. ;) Jag stödjer dem ju inte själv, men det beror på att det är en organisation som arbetar med djurskyddskampanjer och gärna ser att folk köper "humana" djurprodukter.

Medarbetare på vegan ifokus.

VildaVittra
2014-05-29 20:57
#4

#3 De vägrar dock rätta texten, trots att de vet att de har skrivit fel. Men promille låter ju inte lika mycket som procent, så man vet ju varför de inte ändrar. För varför jobba mot verkliga saker istället för ihopfantiserade?

Personligen tycker jag att de förstör avsevärt mer än de tillför. Jag tror nog att jag som privatperson har gjort mer för djurens situation i Sverige än hela den föreningen tillsammans.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2014-05-29 21:45
#5

Bra skrivet grumpy19, håller helt med dig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vallhund
2014-05-30 03:32
#6

#3 Nu heter sajten djurskydd iFokus. Alla människor kan faktiskt inte klara sig utan animalier o vår planet skulle inte räcka för att försörja alla invånare om de skulle vara veganer.

Vad är det för fel på djurskydd?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
grumpy19
2014-05-30 10:25
#7

#6 Kan se att det är en djurskyddslig sida. Egentligen så borde väl inga inlägg som uppmanar till avskaffande (eller bojkottande) av pälsindustrin publiceras eftersom djurskydd handlar om att skydda människors intresse i att fortsätta utnyttja djur. För det är vad djurskyddet ser till: att djurutnyttjandet fortsätter men under "djurvänliga" stämplar. 

Jag har inte sagt att alla människor klarar sig utan animalier. Det finns ju dem som inte har tillgång till mataffär eller som inte har möjlighet att odla sin egen mat. De är troligen beroende av att inkludera kött i sin kost. 

Planeten skulle ta det bra. Det krävs mer resurser från alla möjliga håll för att framställa animalier. 

Min poäng var i alla fall att en organisation som anser sig vara djurrättslig och förespråka veganism inte ska arbeta med djurskyddsmetoder som får folk att vilja välja "djurvänliga" djurprodukter (som i 100% av fallen orsakar djur lidande och död).

Medarbetare på vegan ifokus.

Em_
2014-05-30 13:38
#8

#6 Varför skulle inte planeten räcka om alla var veganer? Det går åt mycket mer vatten, åkermark och energi för att producera ett kilo kött än att producera ett kilo bönor.

#7 Varför skulle djurvänligt nyttjande av djur inte vara ok? Vilda djur lider mer än domesticerade djur som hålls på ett bra sätt.


VildaVittra
2014-05-30 16:07
#9

#8 För att den "åkermarken" till stor del består av vall, som det inte alls lämpar sig att odla mänsklig föda på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TeeWeed
2014-05-31 02:01
#10

#2 Artikeln jag läste var baserat på resultaten från Fur Free Alliance, och det är inte Djurensrätt som har gjort listan. Varför skrev "de" så till dig, och i vilken sammanhang? En tidning är inte én person, utan de är flera som jobbar där, och ibland kan ett företag ha otur och ansätta en person som inte kan sitt jobb, och då kan man erfara vad du erfarit. Dock har jag ingen jättestor erfarenhet med de själv de jag inte bott i Sverige särskilt länge, så jag kan inte säga att de är att lita på.

#3 Därför jag skrev med att ull tyvärr inte är medräknat. Eller ja, angoraull, då till exempel majoriteten av angorakaniner lever betydligt värre än vad majoriteten av får gör. Samt att ull i Sverige kommer som regel från svenska får, vilket inte angoraullen från kaniner gör då de som oftast kommer från Kina, och där är inte lagarna gällande djur bra alls. Shoppar man på affärerna i listan så vet man åtminstone att man inte har gett stöd till djur som faktisk blir mördad när de skall ta deras päls eller skinn.

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

VildaVittra
2014-05-31 02:13
#11

#10 Ullen i Sverige kommer faktiskt inte till speciellt stor del ifrån svenska får. Man får inget betalt för ullen och då man måste klippa två gånger om året om det ska vara spinnkvalitet, så hoppas ena klippningen över då den kostar pengar. Ikeas fårskinnsplädar kommer exempelvis från Kina.

Jag ifrågasatte något de skrev och fick det svaret.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

grumpy19
2014-05-31 08:55
#12

#10 Tyvärr så är inte heller skinn inräknat, en djurprodukt som onekligen orsakar djuren svårt lidande och tidig död. 
Majoriteten av får behandlas fruktansvärt, så jag vet inte om jag skulle påstå att de behandlas på något vis bättre än kaninerna. Men det spelar egentligen inte så stor roll vilka som behandlas värst. Båda produktionerna förutsätter att djuren utnyttjas, skadas (psykiskt och/eller fysiskt) och slaktas när de inte längre är värda att utnyttja. 

Som #11 skrev så kommer ullen sällan från svenska gårdar, och det beror på att det finns låg efterfrågan på svensk ull och billigare priser på utländsk sådan. Men även om ullen kom från svenska gårdar så skulle inte det betyda något, bara att den är producerad nära dig. 

Köper man en kalvskinnsjacka från någon av butikerna som listats ovan så ska man veta att man inte gett något "stöd" åt djuren, även om butiken inte stödjer pälsindustrin. Man ska veta att man fått gott samvete när man köpt en djurprodukt eftersom man blivit vilseledd att tro att pälsprodukter är "extra" elaka och därför oacceptabla. Alla djurprodukter, oavsett vad det är för produkt och hur närproducerad den är, har lett till att ett eller flera djur berövats sin kroppsliga integritet, sin frihet och slutligen förlorat sitt liv. Oavsett vad det är för djurprodukt och hur många "djurvänliga" stämplar den har.

Medarbetare på vegan ifokus.

TeeWeed
2014-05-31 12:28
#13

#12 #11 vart kan man då köpa kläder? Fattar inte hur de kan köpa från Kina.. de måste väl vara medvetna om djurs rättigheter där eller?! Vad ledsen jag blir. .

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Annons:
VildaVittra
2014-05-31 14:30
#14

#13 Du får bli självhushållare precis som jag och sy kläderna själv. 😉 För det finns fel på massor av kläderna att ta hänsyn till. Exempelvis så är många vegankläder gjorda på olja och gissa hur många djur som dör av det? Bomull har faktiskt ihjäl människor osv. 

Köper man tyget självt är det mycket lättare att styra, gör man tyget själv så är man helt trygg med tygets ursprung. Jag har angorakaniner och spinner garn. Mycket bättre än så kan det inte bli, för en kanin är miljövänlig, det går exempelvis inte åt något vatten för att tillverka det garnet (om man nu inte vill färga det). 

Jag tycker det är vidrigt att IKEA inte saluför svenska fällar i Sverige och genom det stödjer svensk djurhållning. Man tycker att de kunde låta kunderna välja genom att ha båda varianterna i alla fall.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

grumpy19
2014-05-31 15:54
#15

#13 Köp från vilken butik som helst. :) Jag menar bara att de ovanstående företagen inte är mer etiska bara för att de inte säljer pälsprodukter. De säljer fortfarande andra djurprodukter som orsakar djuren precis lika mycket lidande och död. Det man enkelt kan göra är att undvika och sluta efterfråga alla sådana produkter. :)

Det finns inga "vegankläder" som #14 påstår utan det är bara vanliga kläder från vanliga butiker. Toppen om man kan köpa ekologiska och/eller rättvisemärkta kläder (veganska), eller sy sådana själv, för det finns en mängd olika problem med "vanlig" klädproduktion. Men genom att köpa ett plagg utan djurhår eller skinn i det, så sätter man i alla fall ingen efterfrågan på fortsatt djurutnyttjande. 

Kina är inget "extra elakt" land, och folket där är inte "värre" än oss här. Kanske att detta blogginlägg om den svenska djurskyddsnationalismen kan intressera dig. :)

Medarbetare på vegan ifokus.

VildaVittra
2014-05-31 16:14
#16

#15 Givetvis finns det vegankläder, dvs kläder framtagna för veganer helt utan djurprodukter. Några exempel:

http://www.brandos.se/skor/olsenhaus-pure-vegan

http://www.alternativeoutfitters.com/women/vegan-active-wear.aspx

Problemet med Kina är att det saknas en djurskyddslagstiftning, något djurrättare ofta ignorerar och skjuter över ansvaret från sig själva när de med hot ser till att pälsproduktionen flyttar dit istället. Out of sight, out of mind?

Vi behöver djur, veganernas drömmar om att odla extensivt på all mark är ett effektivt sätt att se till att en ekologisk katastrof inträffar (en som redan börjat pga bidöden orsakad av de besprutade monokulturer som nu är en vanlig syn i vårat land).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

grumpy19
2014-06-01 13:42
#17

#16 Ok.. så bra att sådana kläder är så dyra och inte så lätta att få tag i då. ;) Jag äger inte ett endaste plagg som är framtaget för veganer. Trodde att du menade vanliga icke-ekologiska kläder utan djurprodukter som finns att köpa i alla vanliga butiker. :)

Medarbetare på vegan ifokus.

Upp till toppen
Annons: