Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 1457 ggr
Praefatio
5/27/14, 11:29 PM

Förflytta änder

Vi har i ett par veckors tid kunnat konstatera att det flyttat in ett andpar vid vårt bostadshus. Platsen de valt att vistas på är verkligen oerhört olämplig för djur: en mack som ligger mitt emellan tre stora, högtrafikerade vägar, varav en är motorväg. Vi har sett dem bada i en smutsig pöl på en parkering, knata omkring på cykelbanan och sova på diverse gräsplättar runt omkring macken. Det är utan tvekan samma fåglar. Jag tror att de virrat bort sig från de större andflockarna som håller till i den lugna hamnen ett par hundra meter bort, fågelvägen.

Jag skulle helst se att änderna förflyttas till en lämpligare miljö. Kan såklart inte göra detta på ett vettigt sätt som privatperson, och tänker att det är kommunens ansvar. Var ringer man? Bor i Göteborg.

Annons:
VildaVittra
5/27/14, 11:35 PM
#1

De har nog lagt ägg på platsen (honan lägger ett om dagen och när det är tillräckligt många ruvar hon), så de kommer förflytta dig själva när ungarna kläcks. Har du möjlighet kan du ställa dit en balja med fräscht vatten åt dom. 

Änder lever inte i flock, utan i par.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Praefatio
5/28/14, 12:50 AM
#2

Ja, jag misstänker att hon måste ha lagt ägg någonstans eftersom de återvänder till platsen. Klarar de av att förflytta sig när de har ungar sedan? Känns som att hela den lilla andfamiljen kommer vara illa ute. En balja vatten ska vi nog kunna fixa till dem.

Njä, jag vet att de lever i par, men de rör sig i något slags "flock" i hamnen, därav ordvalet. Det är alltid 15-20 änder på samma plats, troligen eftersom folk matar dem där. Till "flocken" hör även ett gäng duvor.

VildaVittra
5/28/14, 1:07 AM
#3

#2 Jag har sett konstigare platser där dom tagit sig till vattnet sedan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[jenny-]1
5/30/14, 10:38 AM
#4

Ring Fågelcentralen, vet att de rycker ut och flyttar fåglar som hamnat galet :)

Upp till toppen
Annons: