Annons:
Etiketthästar
Läst 2165 ggr
[[Lotop]]
5/16/14, 6:17 PM

Ensam häst.

Har inte så stor koll på det här med hästar, men är det lagligt eller inte att ha en häst själv?
Grannarna har en ponny som står ensam.
När de flyttade hem ponnyn för första gången för några år sedan gick hon ensam ett bra tag innan de fick en inhyrning, när den såldes blev hon åter ensam. Flyttades till ett annat stall efter ett tag, men är nu hemma utan sällskap igen.

Har pratat med dom flera gånger genom åren, men de bryr sig inte speciellt om det. Hon mår bra och lider inte får man till svar.

Annons:
Linnea
5/16/14, 6:18 PM
#1

Dom måste kunna se andra hästar på rimligt avstånd.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[[Lotop]]
5/16/14, 6:19 PM
#2

De närmaste hästarna kan hon inte se.

viktoria91
5/16/14, 6:21 PM
#3

Andra djur går också bra som kor, får.

[[Lotop]]
5/16/14, 6:22 PM
#4

Inga andra djur, hon går ensam i hage och i stallet, inga andra djur finns i närheten :/

Magi-cat
5/16/14, 6:23 PM
#5

"Får man ha en ensam häst?

Nej. Alla hästar ska ha sällskap, och helst ska hästen ha kontakt med andra hästar. Ibland kan fungera med ett annat flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur. Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver."

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/vanliga-fragor-och-svar/hastar/Pages/hastar.aspx#ensam


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[Lotop]]
5/16/14, 6:24 PM
#6

Tycker ni man ska anmäla?

Annons:
Linnea
5/16/14, 6:26 PM
#7

Ja det tycker jag.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[[Lotop]]
5/16/14, 6:27 PM
#8

Tack för svar, då gör jag det!

Upp till toppen
Annons: