Annons:
Etikettdjurskydd-i-andra-länder
Läst 1308 ggr
Persifone
2014-05-08 17:53

Ica-handlare slutar med danskt griskött

Från GP

"Resistenta svinbakterier, undermålig djurhållning och dåligt foder. Nu slutar Ica-handlaren Andreas Gunrup sälja danskt griskött i sin butik.

Flera år av avslöjanden och larm om dåliga produktionsförhållanden i den danska grisuppfödningen har fått Andreas Gunrup att ta ett beslut. Han ska inte längre sälja det danska fläskköttet i sin butik i Sannegårdshamnen.

- Jag tar bort allt färskt danskt fläskkött. Sedan några veckor tillbaka köper jag inte in exempelvis bacon, kotletter och fläskfilé från Danmark, säger han.

Det är en drastisk åtgärd. Vad är det du reagerat på i den danska fläskköttindustrin?

- Bland annat på hur djuren har det när de föds upp. Griskultingar som får knorrarna kuperade, suggor som inte får halm att reda bo med, foder som baseras på genmodifierade sojabönor och trånga bås som ger stressade och skadade djur. Man ger också djuren antibiotika i förebyggande syfte, vilket skapar resistenta bakterier, säger Andreas Gunrup…"

Glädjande nyheter, hoppas fler hänger på 👍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Anterrabae
2014-05-08 18:09
#1

Bra initiativ! Hoppas som sagt fler hakar på! Undviker danskt kött så långt jag kan och kommer åt!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Stallmima
2014-05-08 20:47
#2

Tur man är vegetarian  😎

Upp till toppen
Annons: