Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 1952 ggr
jnielsen
5/7/14, 6:59 AM

Val Europaparlamentet

Vad tror ni? Vilket parti/vilken person bör man lägga sin röst på för att se till att mesta möjliga görs för ökat djurskydd?

Annons:
Em_
5/7/14, 4:49 PM
#1

SVT har ett test man kan göra, fast det tar inte upp så många djurfrågor.  http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/svt/

Djurens parti ställer upp i EU-valet, sen är frågan om de får så mycket inflytande. Ska man vara strategisk tror jag det är bättre att rösta på något av de stora partierna så att de blir starkare jämfört med de andra stora.


Anonym
Anonym
5/8/14, 5:17 PM
#2

🎂

Stallmima
5/15/14, 12:04 AM
#3

Den måste jag se lite senare

jnielsen
5/15/14, 6:12 AM
#4

Jag gjorde testet på SVT samt var inne på djurens rätt och läste lite, de har en lista med djurrättsfrågor som de bett alla som kandiderar och som det är rimligt att de får en plats i parlamentet att skriva under och driva frågorna framåt. Några få har skrivit på. Så jag har bestämt mig!

carlas
5/25/14, 2:44 AM
#5

Tror det är viktigt med ngr som driver utvecklingen framåt. Mera strategiskt än ngt annat 🤔

Här är mer info om Djurens parti http://www.djurensparti.se/eu-valet-2014/q-a%C2%B4s-om-eu-valet-21667368

Tarotstollan
5/25/14, 3:10 AM
#6

Hade ingen aning ens om att det fanns ett Djurens Parti förrän för bara några minuter sedan! Frågan är: är det värt att rösta på dem eller ta ett av de stora redan etablerade? Jag är osäker och har inte den blekaste aning om vad jag skall rösta på senare under dagen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Svali2011
5/25/14, 8:36 AM
#7

#6 Jag ställer mig samma fråga och är också fortfarande lite tveksam men jag blir mer och mer övertygad om att satsa på DP. Jag resonerar som så: om alla är rädda för att slösa en röst så händer det ingenting. Jag tänker på PP förra valet, de var nya men tog sig in med över 7%. Så det är inte omöjligt. Skillnaden är att de blev mycket uppmärksammade av media men det har inte DP. Så många som inte ens vet att de finns. DP är de enda som vågat ta upp problemet med hemlösa katter och hundar och det känns så viktigt för mig att ge de mest hjälplösa en chans.

[[eskils_]]
5/25/14, 10:26 AM
#8

Kan nog tro att Djurens Parti får en del röster efter TV-inslaget häromdagen om hur illa danska grisar behandlas. 🤢Köp svenskt kött!

carlas
5/25/14, 1:15 PM
#9

#7 Håller absolut med i det resonemanget: om alla är rädda för att slösa en röst så händer det ingenting. Skamligt hur endast redan etablerade partier uppmärksammas inför eu-valet. (Och "lustigt" hur alla dessa nu plötsligt ska rädda danska grisar. Blir nog inte så mkt av det heller efter valet ;))

Här är ett test jag gjorde på nätet - där Djurens parti kom upp som mina "toppkandidater" (mest lika svar):

http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/svt/

carlas
5/25/14, 11:34 PM
#10

OK, Djurens parti kom inte in i eu-parlamentet denna gång men hoppas de känner vind i seglen av flera röster, och kämpar vidare - för djurens skull, inklusive hemlösingar - de mest hjälplösa. Liksom vi andra här på djurskydd-forumet. Det tar tid … allt tar tid. Är hur som helst glad över resultatet fr Sverige - med FI och MP.

Höjd tass! Katt

Tarotstollan
5/25/14, 11:41 PM
#11

Vet man redan hur det gått för dem, hur många som röstade på dem?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

carlas
5/26/14, 2:07 AM
#12

#11 Hur många vet man inte, och redovisas ju inte alls i media. Men DP är bland "övriga" som är noll komma någonting. Hoppas att DP är en stor del bland dem. Och har iaf själv givit rösten :)

SD däremot har 9%+ och tar plats med 2 mandat i parlamentet. It sucks :(

… men bara att kämpa vidare! 👋

[[eskils_]]
5/27/14, 10:25 AM
#13

Här kan man läsa om samarbetet mellan det svenska Djurens Parti och andra europeiska djurpartier. Två av dem har redan representanter i EU-parlamentet - det tyska och det holländska:

http://www.tierschutzpartei.de/ https://www.partijvoordedieren.nl/

GladBlomma

Annons:
[[eskils_]]
6/6/14, 6:34 PM
#14

Svenska Kattskyddsförbundet SVEKATT har ställt nedanstående frågor till samtliga riksdagspartier. Läs deras svar här.

Har ditt parti någon ansvarig för djurskyddsfrågor och i så fall vem?

Har partiet planer på att revidera/modernisera gällande djurskyddslag?

Kan partiet stödja TNRM-metoden?

Kan partiet ålägga stat och/eller kommuner att ekonomiskt stödja ideellt drivna katthem?

Kan partiet hjälpa till att göra Sverige till ett föregångsland i kattskyddsfrågor?

jnielsen
6/6/14, 10:28 PM
#15

#14 Tack! Det var intressant att läsa deras svar.

Lina Strindlund
6/9/14, 8:48 PM
#16

Jag röstade på djurens parti, och på Anna Sehn. Sedan skrev jag till henne på FB, fick svar ganska snabbt. :) Hon sa att det var ca 8000 som röstat på Djurens Parti! Och hon kände sig nu ännu mer peppad att jobba vidare med partiet och ideologin, för djuren! 

FB-sida: javascript:nicTemp();


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: