Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 2197 ggr
[[Mellebelle]]
2014-04-25 19:56

ska bli vegetarian

Ja nu börjar det faktiskt bli ganska så bestämt, tror nog att jag ska övergå från köttätare till en vegetarian.

Men det är ju det att jag kan inget om den kosten :p så tänkte ni vegetarianer kan väl berätta hur man ska äta? vet bara att man inte ska äta kött då!

Men vad ska man äta för att få i sig allt det som behövs då? :)

tack!

Annons:
Stallmima
2014-04-25 19:59
#1

Goggla runt lite på olika vegetariska recept, det gjorde jag när jag blev veggie för 15 månader sedan.  Lycka till!!    👍

[[Mellebelle]]
2014-04-25 20:00
#2

okej ska göra det! :P tack! 😃

[Wraith]
2014-04-26 12:33
#3

Finns ju en sajt här på iFokus (vegetariskt),  så kolla gärna in där!

Det viktigaste är att man äter en varierad kost! Om man inte gör det så är det lätt att få brist på något, men det samma gäller ju även köttätare. Men det största man missar genom köttet är ju järntillskottet, så om man äter dåligt så får man järnbrist som leder till anemi. Så se till att få i dig järn varje dag vilket är svårast med vegetarisk kost och om man är ny. Men järn finns i mycket men inte i lika stor mängd som det finns i kött, så omöjligt är det absolut inte; man behöver bara lite kunskap. Även proteinet (som kött innehåller) är viktigt att få i sig varje dag, vegetarisk kost är ju inte bara grönsaker och frukt.

http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/protein/

Det är svårt att lära sig allt på en gång, så lär dig sakta om vad du ska äta för att må bra. Jag har varit vegetarian i ca 16 år nu och kan inte allt än idag;)

Lina Strindlund
2014-05-01 23:20
#4

Gör en långsam övergång till vegetarisk kost, så slipper din kropp bli "chockad" av allt det nyttiga den får i sig. 

Lär dig så mkt. du kan under tiden. DU kan ersätta kötet med bönor, tofu, linser, gröna blad, mm. Variationen på maten är stor även om du plockar bort köttet!

Ta en matsked linfröolja varje dag, för att få i dig omega 3,6 och9. Eftersom en vegetarian inte äter fisk. En dietist sa nyligen till mig att linfröolja går utmärkt att ta upp i kroppen, om man är frisk. Nyttigare än fisk också!

lycka till! ✨


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

mellis98
2014-05-04 23:40
#5

Tycker som #4 att du ska ta det försiktigt så du inte chockar kroppen. Jag började med att sluta äta kött i skolan, men åt det fortfarande hemma och sen efter ca 2 veckor slutade jag äta hemma också.

Det finns många vegetariska kokböcker lite överallt sen kan du ju också googla på vegetariska recept. Affärer har ju även vegetariska biffar och liknade så jag öter som vanligt bara det att köttet är vegetariskt samt mer sallad, bönor, frön etc :)

[[Mellebelle]]
2014-05-05 16:12
#6

kan ju berätta att allt går bara bra! är ju som sagt inte hel vegetarian utan äter ägg, mjölkprodukter och viss fisk så jag får i det jag behöver iaf just nu:) och hitills känner jag mig nöjd :)

har nu varit det i 9 dagar och fler ska det bli!

Annons:
Nelley
2014-05-06 15:43
#7

Fast om du äter fisk då är du väl inte ens halvvegetarian, de är ju gjorda av kött & blod också…😛 Eller typ lakto-ovo-vegetarian+fisk men gills ens det liksom? heh🤔

Persifone
2014-05-06 15:49
#8

#7 Pescetarian heter det så fint :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Nelley
2014-05-06 15:54
#9

Jaha, det visste jag inte🙂👍

Nelley
2014-05-06 16:37
#10

#8 åh, och tack!😃

Upp till toppen
Annons: