Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 2508 ggr
Anonym
Anonym
2014-04-15 19:20

Hur gå till väga?

Hej!
Jag har under en viss tid haft ögonen på ett ställe med djur (jag vill inte hänga ut någon så det får bli lite vagt beskrivet), och skötsel på djuren har bara gått neråt, spikrakt neråt. Idag var jag där igen, och jag är verkligen ingen blödig person i vanliga fall, men denna gången blev jag riktigt illamående.
Djuren är i alldeles för små utrymmen, de är mörkt och unket med dålig luft, de sitter på en smuts-och bajsbädd på ca 40 cm, så just nu sitter djuren hukade för att inte slå i huvudet i taket. Vatten och grovfoder saknades (well, förutom det som är blandat i bajsbädden då, men det är oätligt)

Djuren såg dock relativt fina ut i pälsen, men jag gissar att de inte varit där särskilt länge då det inte är samma djur som var där sist jag var där (ca 1 månad sen)

Jag känner verkligen att jag måste göra något!
Har försökt ta reda på vem det är som äger djuren och jag har mina aningar. Borde jag försöka prata med personen, eller skicka in en anmälan på direkten? Och om ja, hur går jag tillväga? 

Ska tilläggas att i vissa perioder har de inte funnits några djur där alls, men sen har det kommit nya tills nästa gång jag kikat in.

Hjälp mig hjälpa djuren!

Annons:
veggie4every1
2014-04-15 20:45
#1

Här kan du läsa hur du går till väga för att anmäla: http://djurskydd.ifokus.se/articles/4d713c42b9cb462244053408-hur-anmaler-man-vanvard-av-djur?articles-1 Eftersom det inte är samma djur som var där för en månad sedan, vad hände med de djur som fanns där förut?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anonym
Anonym
2014-04-15 21:26
#2

Tack!
Det vet jag inte, jag har aldrig sett samma djur mer än 2-3 gånger, max, sedan byts de ut. Jag gissar att de slaktas eller säljs.

[_hsleiufhbtv]
2014-04-17 10:22
#3

Hoppas allt går bra, ibland får man vara på länsstyrelsen lite för dom har ofta mycket på gång. Så se till att dom åker dit så fort dom bara kan! Fota/filma gärna från stället från olika dagar (för att styrka att det är olika djur) och skicka med i anmälan. Vad är det för djur?

AnnaFagerell
2014-04-19 16:39
#4

Prata med dom som har djuren, det är ärligast. Fråga vad dom har dom till och var de föregående djuren tagit vägen. Det är så otroligt tråkigt att folk anmäler till höger och vänster utan att ha fakta först. Tänk på att de som äger djuren får betala för besöket av länsstyrelsen även om allt var bra på gården. Det är så fel. Prata med de som har djuren i första läget. Ta någon med dig dit så du inte går dit ensam.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

vallhund
2014-04-20 03:08
#5

Nix man behöver inte betala om inga fel hittas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AnnaFagerell
2014-04-20 06:31
#6

#5 Är man företagare så betalar man för besöket oavsett om fel hittas

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Anonym
Anonym
2014-04-20 09:41
#7

#6, Det är en privatperson och jag tog kontakt med ägaren redan i höstas, men ingenting har hänt.

AnnaFagerell
2014-04-20 10:19
#8

#7 märkligt! ovan skriver du att du inte riktigt vet vem som är ägaren och nu har du pratat med dem i höstas??

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Anonym
Anonym
2014-04-20 11:00
#9

#8, Personen jag pratade med i höstas äger gården där djuren finns, men eftersom det finns en hel del andra människor där så visste jag inte om det var personen jag pratade med som hade hand om dem.  Jag lyfte iallafall problemet med gårdsägaren och denne nickade instämmande.
Nu har jag dock fått reda på att det är gårdsägaren som "sköter" djuren och inte någon utav de andra. 

Jag har INTE anmält personen i fråga ännu, (en vän till ägaren ska prata med denne först) men jag kommer att göra det om det ser likadant ut nästa gång jag är där.

redan
2014-04-20 12:25
#10

Vad är det för sorts djur vi pratar om. Kor?

Stallmima
2014-04-21 11:42
#11

Följer

redan
2014-04-21 21:03
#12

Hallå!!!

AnnaFagerell
2014-04-22 09:52
#13

Om det nu är så allvarligt ovan skulle man kanske ta tag i det lite bättre. Nästa gång du är där? Ska det dröja då om det nu är så farligt för djuren? Är det kor det handlar om kan det ju se ganska lortigt ut utan att det egentligen är det. Vattenkoppar syns inte alltid för blotta ögat och foder ges kanske tre gånger om dagen och inte exakt när man själv varit där.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Marr
2014-04-22 17:52
#14

Heder till trådskaparen som reagerar som människor borde göra då man möter sådana här problem!

Nu ska vi inte börja anklaga "djurvännen" alltså trådskaparen för att inget har hänt. Ge människan lite stöd istället för att börja tala om att det är farligt för djuren etc. Vattkoppor osv? Sådant kan väl ingen annan än veterinär fastställa och få det diagnostiserat?

Nu skriver ju TS som rubriken råder "Hur gå tillväga?"

Lite goda tips hade ju då varit på sin plats! Hur jag själv skulle göra? Ta foton på deras boende vad beträffar ljus, foder, vatten o.sv. Hur stort bor dom? Regler finns ju för djurhållning av olika arter…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

AnnaFagerell
2014-04-22 20:38
#15

#14 Att göra intrång och ta foton är ju direkt olagligt så varför stötta sådant? Har ju försökt säga åt TS att prata med dessa i första hand. Sen är det många gånger så att folk tycker och uppfattar att djur inte har det bra medan det faktiskt är helt okej förhållanden. Tycker inte man ska smyga runt och fotografera för då kan man råka riktigt illa ut

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Marr
2014-04-23 06:38
#16

#15 Smyga runt och fotografera, göra intrång? Man kan väl göra det snyggt utan att betee sig som en tjuv. Anonym har ju varit där och sett denna eventuella misär, därför trodde jag h*n har insyn. Så jag pratar inte om att man ska göra intrång…Skulle aldrig smyga runt på andras domäner olovandes, det är kriminellt!

Hoppas det löser sig, för även om djuren går till slakt finns det ju regler. Ring Länstyrelsen. Jag fick göra det för en hästs skull när jag ej fick kontakt med ägarna på flera dar och den fick vård. Den och övriga hästar och djur har det bra idag.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

AnnaFagerell
2014-04-23 10:11
#17

#16 Hur ska man kunna ta foton utan att göra intrång? Du tror väl inte att folk går och frågar om dom får ta bilder?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Marr
2014-04-23 10:43
#18

Tja i min bokhylla har jag flera fotoalbum där jag fotat olika sorters djur från de stallar jag varit i under min ungdom. Nej, aldrig har jag frågat någon innan och ingen har skällt på mig heller när jag tagit mina bilder.

Har man däremot inte insyn i stallet så är det ju ett ytterst märkligt beteende om någon kommer in på privata "ägor" och börjar fota. Så kan man givetvis inte gå tillväga och uppmuntrar det heller inte. Har heller inte sagt det, utan antog att TS hade insyn eftersom h*n varit där och är orolig för djuren.

Men som sagt, har man insyn och tillgång till "sådana här" platser gör man väl inget intrång när man "hämtar sitt barn" i stallet t.ex….då är det väl inget märkvärdigt om man fotar en kanin?

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

AnnaFagerell
2014-04-23 10:56
#19

#18 Förstår dock inte människor som kan ha sina barn i stallar där man tycker att djuren missköts. Det är lite dubbelmoral för mig.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Marr
2014-04-23 11:25
#20

#19 Nej det är anmärkningsvärt, men det händer. Allt för många föräldrar "bryr" sig inte eller vad deras barn gör. En del har 0 koll el. intresse i djur. Är glada "att barna" har något att göra. 

Själv har jag haft tur men vet 2 stallar som var uppe för granskning när jag var liten tös, 1969-71. Den ena sk. "ridskolan" fick stänga till slut. Där kom anmälan från föräldrar. Hur vida det var genom bildbevis och så det minns inte jag. 

Mina föräldrar lät mig inte åka dit till min bestörtning. Jag trodde ju att jag kunde göra det bättre för djuren med mockning och borstning.

Önskar jag med att det blir en undersökning där nu snart, att något händer på denna gård. För även om djur ska gå till slakt så ska dom ha det drägligt och så förefaller det ju nu inte vara med tanke på deras boende…

Jag hade i alla fall kontaktat länstyrelsen om ingen ändring sker alldeles snart. Behövs inga foton till det.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
AnnaFagerell
2014-04-23 11:27
#21

#20 visst ska dom ha ett bra liv även om dom ska till slakt. Men frågan är ju om alla är kapabla att göra den bedömningen. Jag anser att det många gånger är folk som vet för lite som tror sig veta och så gör man en anmälan där länsstyrelsen inte klagar på någonting. Då finner jag det lämpligare att man talar anmälaren till rätta och visar hur det verkligen är på gårdar. Många har faktiskt noll koll.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Anonym
Anonym
2014-06-02 20:39
#22

Idag var jag förbi gården igen och till min lycka så var djuren borta och en rivning av byggnaden var påbörjad. Tjoho!

#21 Jag vill också bara flika in med att i mitt fall handlade det om en djursort som jag själv föder upp, jag är därför mer än väl medveten om lagarna och kapabel nog för att se att det inte var några ok förhållanden som de levde i, det var alltså inget "löst tyckande".

redstaryena
2014-06-02 22:44
#23

#22  F** va skönt för dig (och för djuren såklart) Hur jobbigt som helst att gå och tänka på.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Marr
2014-06-03 07:57
#24

Skönt att höra och då kan ju vi alla förstå att det kanske inte var så bra där borta. Jag tycker det är bra att människor är uppmärksamma. Skulle det sen visa sig att det är helt fel med deras misstankar, så är ju det ännu bättre.

Det finns folk som är utbildade till att bedöma sådant. Om anmälaren har fel eller 0 koll eller inte kan nå djurägaren av någon anledning för att påvisa "bristerna" i djurhållningen, visar det väl sig genom en utredning.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Upp till toppen
Annons: