Annons:
Etikettmoral-och-etik
Läst 2799 ggr
AnnaFagerell
2014-04-04 15:32

Kan ni arbeta med djur?

Frågan går till Er som anser att Sverige har så fel i sin djurhållning. Kan ni själva tänka er att arbeta i gris eller kostallar? Kan ni tänka er att hjälpa till i verkligheten istället för bakom ett papper eller en dator? Många man pratar med har så mycket åsikter men vet i själva verket ganska lite om hur verkligheten fungerar. Så fort media blåser upp något dåligt så är allt och alla som håller på med lantbruk inget värt. Ni som inte har arbete: Ni behövs i lantbruket! Det finns alltid jobb om man vill ha dem. Duktiga djurskötare är en bristvara. Var med och skapa bra djurhållning på insidan!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Lojs
2014-04-04 15:41
#1

Jag håller med, jag jobbade med mjölkkor i 7 år som anställd på olika gårdar, de bönder jag arbetat med bryr sig otroligt mycket om sina djur och deras välfärd.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Silvestris
2014-04-04 17:34
#2

Jag kan jobba med djur och gör det, om än inte med lantbruksdjur. Däremot har syrran jobbat i tex. grisstall och där har jag varit på besök flera gånger, jag har även besökt bekantas mjölkgårdar flera gånger så lite hum om "verkligheten" har jag.

vallhund
2014-04-05 01:51
#3

Jag har haft gård med både mjölkkor o finullsfår.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Em_
2014-04-06 13:07
#4

Jag pluggar på SLU och har praktiserat på olika gårdar. Skulle däremot inte vilja jobba heltid som djurskötare. Tycker det blir för enformigt i längden och att möjligheterna att påverka branschen (på arbetstid) är för små. Bra djurskötare en superviktigt del i en bra djurhållning, det håller jag med om.


Lina Strindlund
2014-04-06 13:42
#5

Sant att man har liten chans att påverka djurhållningen som anställd. Politiskt arbete, tex vid datorn ger ofta större effekt. Men viktigast tror jag är att det blir lagändringar som gör att djurhållningen måste bli bättre och att priserna på kött, ägg och mjölk mm höjs! Då skulle också folk köpa mindre av detta och djurhållningen skulle kunna bli mindre och trivsammare för både djur och djurskötare. 

Jag har inte sett många lediga djurskötarjobb ute, skulle gärna jobba som djurskötare i en ladugård där de bryr sig om djuren. 🙂 Dock blev det för tungt för mig senast, det var ingen modern ladugård så jättetungt för lilla mig som väger 53 kg. Älskar att pyssla med kor får mm. haha det blev som en liten annons om att jag söker jobb…


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Silvestris
2014-04-06 14:57
#6

#5

Jag tror inte att en generell prishöjning på mejeri- och köttprodukter. Då kommer antagligen bara import och försäljning av billigare utländska produkter öka. Dock skulle ju en väg kunna vara att i samband med strängare djurskyddslagsstiftning även sänka momsen på svenska kött- och mejeriprodukter. Då kan bönderna få mer betalt utan att priset ut till kund nödvändigtvis måste öka. Tyvärr finns ju då möjligheten att butikerna tar mellanskillnaden men den risken är svår att komma undan så länge man handlar från butik.

Annons:
AnnaFagerell
2014-04-06 15:51
#7

#4 jag har allt annat än ett enformigt jobb…

#5 Jag är också liten, 163 lång och väger 55 kg. Det gäller att arbeta på rätt sätt, handlar sällan om styrka.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fidelia
2014-04-06 16:27
#8

Jag vet inte om jag kan hålla med om att det är svårt att påverka. Är man påläst och ev förändring blir något positivt så vill nog alla bönder ha det som funkar bäst. Själv testade jag att ge grisarna i en svansbitningsbox järnpellets med ett bra resultat. Svansbitningen upphörde eftersom det var järnet i blodet de ville åt. Det var alltid minsta gyltan i boxen som började bita, de andra fick bara smak för blodet. När vi kommit på det förekom näsan ingen Svansbitning alls. Potatismjöl var inte heller svårt att få köpa in när det bevisat funkade mot diarré på smågrisarna. Så har man en seriös arbetsgivare och lösningar som gör att djuren mår bättre utan sämre förtjänst så går det att påverka. Kämpa på där ute. Kom ihåg att ni gör ett viktigt jobb.

AnnaFagerell
2014-04-06 17:49
#9

#8 Potatismjöl? Intressant, hur gav ni det? Våra som biter gör det oftast bara när utfodringen gått sönder eller något annat som hänt så järnet är det nog inte här. Gav ni järn i sprutor då? Alltså som små… ? Eller varför skulle dom ha järnbrist?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fidelia
2014-04-07 09:12
#10

#9 Potatismjölet hällde vi bara på golvet till smågrisarna och i krubban till tillväxten. Men vi hade ju en grind som delade av boxen så suggan inte kom åt det. Även suggorna fick Potatismjöl om de var risiga i magen. 5dl räcker till en box. De fick järnspruta men av någon anledning räcker inte det för alla. När vi kommit på att vi kunde ersätta blodsmaken med järnpellets (för jag tror att det lika gärna kunde vara själva smaken) så hade vi kanske en svansbiten på 1000 grisar.

AnnaFagerell
2014-04-07 18:51
#11

#10 jag bara tänker hur man praktiskt ger potatismjöl till många grisar? Vi har 128 tillväxtboxar… Det går åt ganska mkt potatismjöl då, kan man köpa det i stora förpackningar?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Anon
2014-04-07 20:13
#12

Jag skulle aldrig kunna jobba med kor eller grisar, eftersom jag inte hade haft en chans till att göra någonting bra. Visst hade man kanske kunnat göra något litet, men det hade fortfarande inte blivit bra. Lite som att fråga ifall någon kan tänka sig att jobba på ett koncentrationsläger för att försöka jobba liiite för att judarna ska få det lite bättre innan de dödas.

Ni som tycker att svensk grishållning är bra, hade ni kunnat stänga in hundar under samma levnadsvillkor? Med tanke på att båda arterna har ungefär samma behov av stimulans och är ungefär lika intelligenta. Jag hade i alla fall inte kunnat göra det.

AnnaFagerell
2014-04-08 06:20
#13

#12 Det där känns inte rätt för mig. En hund har man i koppel och går på brukshundsklubb. Kom igen den dagen du ser en gris där! Vem går dit med sin tamgris? En huns kan ofta vara instängd i en liten lägenhet i 10 timmar om dagen. Då har grisen det mkt bättre. Den kan iaf göra sina behov när den vill. dricka när den vill, hunden kan ju dricka upp och sedan är det slut, och så har grisen sällskap, det har inte den stackars hunden som sitter ensam i lägenhet. Ja jag vet att hundar bara får vara ensamma i 6 timmar, men hallo!, det finns många som är ensamma bra mkt längre tid än så. Jag tog hand om en hund för flera år sedan, en hund som bodde själv i en husvagn! Ägaren var på sjön på dagarna och hunden var själv i en gå in och backa ut husvagn! Så kom inte och säg att hundar har ett bra liv. En hund som sitter i en rastgård som är 3*3 meter, Hela sitt liv. Är det ett bättre liv än en sugga som springer lös i en halmad ligghall. Tycker inte jag!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Anon
2014-04-08 13:47
#14

#13 Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. För det första tar du upp den absolut sämsta skötseln en hund kan få, och många hundägare ger faktiskt sina hundar ett bra liv. För det andra så försöker du jämföra vilka som har de värst och då kommer du fram till att hunden har det värre. Det är inte det detta handlar om, eftersom varken en gris eller en hund som inte stimuleras mentalt mår bra. Jag menade att man har en helt annan syn på hundar och på vad dom kräver för att må bra, trots att grisar har ungefär samma krav. Hade man stängt in hundar i "ligghallar" eller boxar hade det blivit ramaskri och då hade folk sagt att hundarna inte fick uträtta sina naturliga behov och att miljön inte passade deras mentala behov. Många grisar får aldrig se solljus och komma ut och röra sig men det är ju i princip ett krav om man har hund. Sen finns det såklart folk som inte behandlar hundarna bra men det är inte dom som detta handlade om.

AnnaFagerell
2014-04-08 14:00
#15

#14 Fast sådär har många hundar det. Titta på kennlar… även om de har rasthage så de får komma ut så bor de trångt. det var du som jämförde, inte jag. Nu handlade det om att arbeta med lantbrukets djur, inte hundar. Många som har hund har dessa hemma sjäva hela arbetsdagen. Det är bara ren fakta.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Roshallon
2014-04-08 19:28
#16

#14 Citat: "För det första tar du upp den absolut sämsta skötseln en hund kan få, och många hundägare ger faktiskt sina hundar ett bra liv."

Och vad är det ni som är emot djurproduktion gör i 99% av fallen då..? ;)

Anon
2014-04-08 21:27
#17

#15 Jag har aldrig varit på en kennel så jag vet inte hur det ser ut där. Men om det ser ut som du säger så är det såklart synd om hundarna, men det rättfärdigar ju inte hur grisarna har det? Två fel gör inte ett rätt. Jag menade ju mer att hundar oftast har en helt annan status i vårt samhälle. I min by så får hundarna springa med sina bönder och de får leka, bli tränade och gå fritt medan böndernas grisar inte ens får se solen. Jag tvivlar på att hundälskare och hundägare skulle vilja se sina hundar instängda på samma sätt. Och om de nu vill se det, så är det ju fortfarande lika synd om de hundarna som det är för grisarna? 

#16 När exakt tog jag upp det sämsta med djurproduktionen? Jag pratar _inte_ om några vanvårdade grisar, jag pratar om grisar som bor på gårdar där djurskyddslagen hålls till punkt och pricka. Men jag anser fortfarande inte att denna miljö är lämplig för ett djur som har samma intelligensnivå och samma behov av mental stimulans som en hund har.

vallhund
2014-04-09 00:24
#18

#15

Tänka sig, jag har varit på många kennlar o aldrig sett det du antyder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AnnaFagerell
2014-04-09 05:03
#19

#18 och jag har besökt massor av grisgårdar och aldrig sett det du skriver…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Taxelina1
2014-04-09 13:04
#20

Lite OT här nu:

Vi har våra hundar i hundgårdar. Givetvis får dom även vara inne, men det flesta vill gå ut igen. Dom har golvvärme, radio, en mjuk torr bädd med en tjock pläd+ en filt till bäddning. Hundkompisar. Och dom kan gå ut om dom vill eller dom kan vara inne i värmen om dom vill. Dom kan gå ut och sitta eller ligga på britsen i hundgården och se på allt som händer runt om. Samt att vi har en jätte stor rasthage där dom kan leka av sej. Och dagliga promenader.

De flesta grisar kan röra sej fritt i boxarna även om dom av praktiska själ inte kan ha utevistelse.

Många hundar sitter i små lägenheter hela dagarna tills ägarna kommer hem efter jobbet. Vad ser dom? Vad upplever dom under dagen?

Som sagt…lite OT.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Taxelina1
2014-04-09 13:06
#21

Det går väldigt många arbetslösa. Tänk om dom kunde tänka sej att hoppa in ett par dagar i veckan och hjälpa någon djurproducent.

Hälsning från en stor djurvänCool

AnnaFagerell
2014-04-10 07:12
#22

#21 Problemet är att akassan har så strikta regler numera. Man får inte ersättning om man "tar bort" en dag. Måste vara sammanhängande på nåt vis jag inte begriper.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Taxelina1
2014-04-10 09:50
#23

A-kassan är svårt att förstå. Men som ideellt kan man hoppa in och hjälpa någon på sin fritid.

Hälsning från en stor djurvänCool

vallhund
2014-04-10 09:58
#24

#23 + att man kan använda det i sitt CV.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Taxelina1
2014-04-10 11:00
#25

#24 Just precis. Att hoppa in och hjälpa någon helt själviskt kan vara bra då man kan påverka och förbättra för både djur och djurägare i stället för att på nätet sitta och klanka ner på någon som redan går på knäna. Lite av civilkurage…

Hälsning från en stor djurvänCool

Lina Strindlund
2014-04-15 20:21
#26

#17  Så sant allt du skriver, viktigt att tänka på att grisar faktiskt

 är minst lika intelligenta som hundar! Och påstår man att man tycker 

om djur och vill jobba med djur, tex griskötts producent, så ska man 

väl för gud skull läsa på och ta reda på så mkt man kan om djurarten 

i fråga! Så som hundägare också bör göra. Inte bara göra det 

nödvändiga, då är man ju ingen engagerad eller djurälskande person. 

peace.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Silvestris
2014-04-15 21:26
#27

#21

Hoppa in och hjälpa till? Som i gratis eller för ersättning? Mer personal ute på gårdarna, absolut, men det kostar ju.

Annons:
ähnchen
2014-04-18 20:11
#28

Bra idé med fler bra djurskötare! Men visst hänger det också lite på arbetsgivaren, dvs. den som äger själva verksamheten att tillåta att man påverkar djurens välbefinnande positivt. Anställs för få som då får ta hand om alldeles för många djur kan arbetet inte göras lika bra.

Att jobba i ett stall (även om jag personligen inte skulle klara av att jobba i köttproducerande verksamhet) kan jag lätt tänka mig. Någon gång i livet har jag dock valt ett tekniskt yrke och det är ju inte bara att byta gren om man vill göra ett bra jobb.

Så jag nöjer mig med att på fritiden håller mig uppdaterad om bl.a. aktuella djurskyddsfrågor, sprida information och stödja organisationer på olika sätt som gör ett bra jobb inom djurskyddet.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Taxelina1
2014-04-21 17:40
#29

#27 Gratis…

De flesta bönder driver gårdarna själva och går på knäna. Vilket resulterar i att man inte kan anställa personal.

Om man nu är arbetslös och känner att man vill hjälpa någon till ett bättre liv kan väl det här vara ett bra förslag.

I häststall är det många inklusive personalen som jobbar mer eller mindre ideelt.

Många arbetslösa går helt ideelt till äldre boenden, dagis och skolor och finns till hands med lite enklare göromål.

Hälsning från en stor djurvänCool

Silvestris
2014-04-22 23:17
#30

#29

Och jag anser att resonemanget att folk ska jobba gratis är vansinnigt. Jag hör samma sak om äldreboende. "Arbetslösa borde ju gå dit och hjälpa till istället för att göra ingenting." Eller så ska de passa barn i förskolorna. Man ska som arbetslös vara glad för att man blir sysselsatt och får något på CVt. I verkligheten så leder gratisarbete till att människor systematiskt utnyttjas av olika arbetsgivare och vi får ett samhälle där man börjar förvänta sig allt billigare arbetskraft.

Om två människor gör samma jobb: varför ska den ena få lön men inte den andra? Om folk börjar jobba gratis, varför ska arbetsgivare betala någon för någonting?

Sedan är ju de yrken man föreslår att de arbetslösa ska utföra inte direkt sådana som inte kräver några färdigheter alls. Ställ in vilken svensson som helst som aldrig har sett en gris i ett grisstall… tror du att hen vet vad som ska göras? Nej. Det kommer krävas en viss grundutbildning. En introduktion. Har den ensamma bonden tid att lära upp folk, folk som sedan kommer försvinna när de får riktiga arbetserbjudanden?

Taxelina1
2014-04-24 00:35
#31

#30 Sopa och mocka skit kan nog vilken människa som helst klara av att utföra. Betalt har dom genom a-kassa eller annat. Men nu var det ju som ett idiellt arbete man kunde göra för att eventuellt hjälpa någon , några timmar i stället för att sitta och gnälla över hur bönder sköter sina djur. Det är nog många som vill ha lite sysselsättning i stället för att bara lyfta bidrag. Att känna att man faktiskt gör lite nytta i samhället. Idelt arbete= frivilligt… Ditt resonemang köper inte jag. Jag har blivit uppfostrad att hjälpa andra. Att ställa upp. Folk i dag är så fruktansvärt bortskämda och egoistiska och ska ha allt serverat på silverfat. Får dom inte si eller så så känner dom sej kränkta. Får dom inte si eller så känner dom sej diskriminerade. Om alla ställde upp lite mer för varandra så skulle världen se lite bättre ut. Det är jag helt övertygad om. Hur tror du det ser ut i föreningar. Tror du föräldrar får betalt för att dom skjutar sina barn och även plockar upp grannens på väg till träningar. När föräldrar tar på sej att sköta kaffeterian i stallet en gång i veckan. Fotbollstränare för knattelag och så vidare. Det kallas idielt arbete…

Hälsning från en stor djurvänCool

AnnaFagerell
2014-04-24 05:53
#32

#31 Jag håller med! Vi skulle inte sagt nej till arbetare och det finns alltid något man kan göra även om man inte är erfaren. Sen är det ju klart att man får inte vara rädd för djuren men man lär sig ganska snabbt att de inte är farliga. Däremot har vi haft många som provjobbat här och som slutat efter 1-4 vekcor just för att det varit för jobbigt. Kanske folk märker om de kommer och hjälper till att det inte är något enkelt arbete man bara behöver "vara" på för att få lön.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Taxelina1
2014-04-24 09:53
#33

Förr fanns det en flyktingförläggning här i närheten av gården. Det hände vid flera tillfällen att det kom hit unga grabbar som frågade om det fanns något för dom att göra. Dom höll på att bli tokiga av att inget göra sa dom. Dom ville heller inte bara lyfta bidrag utan att känna att dom gjort något för dom. Då det fanns tillräckligt med personal här, så skickade vi dom vidare till dom andra gårdarna omkring oss. För hade vi många praktikanter från lantbruks utbildningar. Superduktiga. Sen fick vi praktikanter från djurvårdslinjen men dom blev inte långvariga. Dom åkte ut. Det luktade illa i lagården, dom var förfärade över att skrapa skit och till råga på allt jobbade man på HELGERNA. Dom blev rätt chockade när vi berättade att man jobbade likadant på julafton som vilken vardag som helst… Dom trodde att man slog igen till helgen och kom tillbaka på vardags morgonen igen. Kan påpeka att dom som gick djurvård inte kom från "landet" utan gullade med sina möss, råttor och kaniner. Inget fel i det. Men det är nyttigt för utomstående att se hur det går till hos våra svenska djurproducenter. (Att dom åkte ut var för det dom gjorde. Inte för det dom inte gjorde)

Hälsning från en stor djurvänCool

AnnaFagerell
2014-04-24 19:10
#34

#33 Ha ha, ja jag får ofta höra- Ska du jobba idag?! Det är ju julafton! Nej, jag stänger stallet och så får fjuren vänta i en vecka på mat, tills efter helgerna =) Eller om vi har semin ex på nyår, - Måste ni ha det nu?! Nä vi kan be djuren bli brunstiga efter helgerna =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Silvestris
2014-04-24 20:21
#35

#31

Arr engagera sig i en ideell förening är något helt annat än att ställa upp och jobba gratis för näringsidkare. Det går inte att jämföra. Det är verksamheter med helt olika syften.

Vill man hjälpa djuren i livsnedelsproduktionen gör man bättre i att välja vilka bönder man stödjer och göra politiska insatser som leder till bättre djurhållning och bättre lönsamhet för bönderna.

Lina Strindlund
2014-04-25 01:10
#36

Jag tror många förstår att det är tungt arbete, men tycker att det är fel att hålla djur på det sättet ändå. Det har inte med jobbet att göra utan hur djuren har det.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: