Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 2740 ggr
redan
3/5/14, 10:50 PM

kaniner en och en

är det ok att ha kaniner en och en, enligt djurskyddslagen?

Annons:
RebeccaG
3/5/14, 10:58 PM
#1

Ja

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Fridaaaa
3/6/14, 11:55 AM
#2

Japp. Står bara "bör" i lagen ang sällskap.
Kaniner fungerar nämligen inte riktigt som till exempel marsvin.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jossan84
3/7/14, 2:46 PM
#3

Kaninhanar får inte ens hållas ihop.

Lina Strindlund
3/7/14, 4:45 PM
#4

Det står väl ungefär att "djur skall hållas i enlighet med deras naturliga beteende" vilket gar utrymme för tolkning, och många tolkar det som att kaniner inte lever med andra kaniner i naturligt tillstånd eftersom de har egen håla och lever i koloni. Jag är väl en paradox eftersom jag haft min kanin ensam flera månader, men jag TYCKER man ska ge alla kaniner sällskap om möjligt! 

Om ungefär en månad ska vi prova att introducera min kanin Gertrud (då hon är 1 år) med en kastrerad hane på 3 år. Hoppas de ska trivas ihop! Det har jag velat länge men inte kommit till skott med av olika anledningar. 

Min åsikt o filosofi är att kaniner är lite som oss människor (inte helt men liknande) dvs: De kan bo ensamma, men vill ha möjlighet att gå ut och umgås med andra kaniner. Ungefär som vi människor som ofta bor ensamma i en lgh, men vi kan ringa eller gå ut o träffa vänner när vi vill. Det vore ju inte skoj om man satt inlåst i sin lgh ensam jämt! Men har man valt det och är fri att gå ut när man vill, så är det en helt annan sak. 😉 Så tänker jag… men jag är ingen etolog så helt rätt är det nog inte.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Persifone
3/7/14, 5:36 PM
#5

De får vara ensamma, men efter att ha sett glädjen som mina två har av varandra (en kastrerad hane och en kastrerad hona) så skulle jag inte hålla en kanin ensam.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

ähnchen
3/9/14, 8:11 PM
#6

Håller med, om det är möjligt ska de ha sällskap av en artfrände men det är inget lagkrav. Har sett det och hört från ganska många att deras kaniner bor själva på natten men får träffas i en större inhägnad på dagarna, ibland dygnet runt. Vissa som har möjlighet att träffas dygnet runt väljer ändå att sova på helt separata ställen.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Lina Strindlund
3/17/14, 8:39 PM
#7

#6 intressant… det kan alltså vara en fördel att stänga in kaninerna i en egen bur på natten?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Fridaaaa
3/17/14, 8:45 PM
#8

#6 Jag tycker det är bättre om de bor ihop. Jag upplever att det blir mindre stress osv, här är det mer fördel att ha dem ihop hela tiden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ähnchen
3/18/14, 8:23 AM
#9

#7, #8 Ja, det beror nog på individerna och självklart på vilka möjligheter man har som ägare att utforma boendet. Går det att ha de ihop hela tiden är det definitivt att föredra. Jag hade två kanintjejer som bodde ihop ett tag när de var små. De kunde inte vara i "hagen" dygnet runt så de satt i bur på nätterna. Den ena honan blev så dominant att den jagade runt den andra kaninen i buren halva natten. Då gick det såklart inte längre att ha de ihop på nätterna. I hagen där det fanns gott om utrymme gick det hur bra som helst. De putsade varandra och lekte.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

redan
3/19/14, 11:10 PM
#10

kaninhonor som ska ha ungar då, ska de vara två och två?

Fridaaaa
3/20/14, 8:41 AM
#11

#10 Beror på honan skulle jag säga. Vet många som tagit kullar på sina honor med andra honor på samma yta. Men är viktigt med kemin där, stor yta mm samt uppsikt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lina Strindlund
3/20/14, 9:27 PM
#12

Om man har kaninerna utomhus blir det ju svårare hålla uppsikt, iaf på natten. Men jag tror det är roligast för dem att bo ute, om de får stort utrymme.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

redan
3/21/14, 10:24 PM
#13

#11 Hur många vet du har lyckats? Någon som misslyckats? Vilken yta? tack!

Annons:
Fridaaaa
3/22/14, 8:56 AM
#14

#13 Hur många vet jag inte, har inte räknat på det.
Men många har haft stor yta, minst 4 kvm och större vad jag vet. Och vissa har haft bara två honor vissa har haft betydligt fler.

Men därifrån jag fick min Milly, så var de flertalet honor på stor yta (vet inte hur stort men långt över 5 kvm, och över 6 honor), och de fick kullar där utan problem tillsammans.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: