Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 2010 ggr
Persifone
2/14/14, 1:42 AM

Junselevargen får skjutas

Vargtiken som flyttats flera gånger för sammanlagt 7.4 miljoner då hon varit genetiskt viktigt för vargstammens fortbildning, får nu skjutas. Naturvårdsverket godkände jakten på vargen i torsdags. Jakten inleds 17 februari och den får genomföras med hjälp av helikopter. Länk till expressen

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Winrey
2/14/14, 2:18 AM
#1

Verkligen synd😕

May the spirit of the wolf guide me in life.

NeoCleo
2/14/14, 6:26 AM
#2

Detta är ju uppenbarligen en mycket intelligent tik så varför låter man inte henne vara i fred? De vet ju var hon håller till för alla gånger de har flyttat henne har hon ju gått tillbaka, så låt då henne vara där. Tyvärr innebär väl detta också att de lättare hittar henne då hon har sitt favoritrevir och det är ju allmänt känt.

Whippetgerbilen
2/14/14, 3:39 PM
#3

Varför ska dom skjuta henne?:(

Dogs is my world ♥

Taxelina1
2/14/14, 11:32 PM
#4

Hon kostar skattebetalarna hutlösa summor. Hon anses inte genetiskt värdefull längre. Dom exprementerar med andra vargar nu. Och skyddsjakten är som vanligt överklagad. Den här vargcirkusen kostar varje år miljontals med kronor.

Hälsning från en stor djurvänCool

Winrey
2/14/14, 11:41 PM
#5

#4 Ledsamt att man måste dö för att man inte är ''genetiskt värdefull''. Ledsamt att människor tar sig rätten att exprementera med levande varelser.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Taxelina1
2/14/14, 11:55 PM
#6

Men det är ju det här värnarna traktar efter när dom hela tiden överklagar beslut. Dom vill ju ha så många vargar som möjligt och ju fler vargar, ju fler att exprementera med. Flera vargar har dom till exempel sövt 4 gånger nu. Fast praxis går vid 3. Dom jagas med helikopter och skjuts med pil för att sövas. När dom sövs har inte killarna en aning om allmäntillståndet på den individen. Den stress dom utsätts för plus det starka medel dom får i kroppen blir en rejält kraftig ansträngning för hjärtat. När dom sedan vaknar upp får dom en överhettning som gör att dom söker sej till vatten för att kyla ner sej och riskerar därmed att drunkna. Det hände 2 varghanar som var genetiskt värdefulla. Dom dog. Vid ytterligare ett tillfälle gick vargen ner i en vak men killarna lyckades dra upp den. Sånt här händer hela tiden.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Winrey
2/15/14, 1:50 AM
#7

#6 Varför inte bara låta dom vara? Varför ta sig rätten att exprementera?

May the spirit of the wolf guide me in life.

Taxelina1
2/15/14, 10:11 AM
#8

#7 Att säga att dom bara ska få vara ifred är ansvarslöst även om jag kanske förstår hur du menar. Om du hade en granne med en lösspringande kamphund…och jag säger…låt dom hållas. Den gör ingen skada. Hur skulle du tänka då? Många vargar gör ingen skada, men det finns dom individer som lär sej att tamboskap, hundar och renar är lättfångat byte. Dessa vargar vill länsstyrelsen och naturvårdsverket få bort då dom lär upp de andra i flocken samma beteende och faktiskt har ett avvikande beteende också. Och det är dessa som ska bort. Men varje gång överklagas det. Inte mej emot. Låt dom vara kvar och ställa till än mer. Genom skyddsjakten får man bort varg med avvikande beteende. De vargar som det finns störst risk att dom en dag går över gränsen och går på en människa. Det har inte hänt på många många år i vårt land. Och risken är liten. Men när vargen går på kopplade hundar då har dom tappat respekten för människan. I Nora har dom haft problem med en varg som gått in i de centrala delarna av samhället och även gått på en kopplad hund. Och dom har försökt skrämma den men den bryr sej inte. Blir det till slut skyddsjakt på den, så kommer även det överklagas. Skulle du vilja ha det så?

Hälsning från en stor djurvänCool

Winrey
2/15/14, 6:39 PM
#9

#8 Tycker inte om människors fördomar mot ''kamphundar'', dessa hundar vi kallar ''kamphundar'' kan vara mycket ''snällare'' än en liten chihuahua eller en golden retriever. Allt hänger på hur hunden är uppfostrad och det spelar ingen roll vilken ras det är. 

Många som vill jaga varg gör det utav hat och att dom vill utrota arten. Varför tillåta licensjakt på vargar som inte har gjort något alls? Plus, vi människor breder ut oss och flyttar ut långt ut på landet till deras revir. Vargar ser byte, det är väl uppenbart att dom tar? Tror du att vargar är medvetna om att någon äger dessa djur? Dock förstår jag vad du menar även fast jag inte tror döden är rätt lösning.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Taxelina1
2/16/14, 12:23 AM
#10

#9 Ursäkta att jag tog till just "kamphund" om vi i stället tar grannens ilskna pudel eller terrier då… Jag förstår nu att du inte är så insatt i just vargproblematiken när jag läser dina rader. Men alla kan inte vara det. Vi kan ju börja med det där angående revir. Reviren kan vara flera mil i omkrets och innefatta byar, samhällen och städer. Och jag bor i ett revir. Lokareviret kallas det. Vargen var borta under 150 år. Under den tiden växte det upp nya städer runt om i vårt land. Just där du bor kanske det låg en varglya. Ska du flytta? Vargen tar oftast lösa hundar för dom ser dom som rivaler i reviret. Samma sak skulle hända om en ny varg kom in i ett etablerat revir. Då blir det en kamp på liv och död. Men när vargen går in i samhällen och tar sällskapshundar inne i trädgårdar, då har det gått för långt. Jag har gillat vargar i hela mitt liv. Det jag lärt mej är att det är ett väl fungerande rovdjur. Inget man tillber och mytförklarar som många gör. Tillber till exempel "Den rödhåriga tjejen Susie…Alltså Junseletiken. Det är ingen rödhårig tjej vid namn Susie, det är en varg som ställer till oreda uppe i renbetesland och slår en massa renar. Vargens parti där partiledaren heter Blackwolf. Vem tas på allvar. Man måste komma till verkligheten. Hur många tror verkligen på att indianhövdingen i sin skrud sittandes på sin vackra vita häst och såg ut över bergen med flera vargar omkring benen. Det är sagor, myter och inget annat. Och folk får tillbe vad dom vill så länge dom mår bra av det. Men tro inte att det fungerar i det verkliga livet. Vargen tar det som är enkelt och minst risk att skadas av. Kommer den till ett fårhägn blir det rena popcorn effekten och den plockar det den kommer åt. Tyvärr räknar nog inte vargen hur många den tar och lemlästar. Men det blir förödande för djurägaren och för dom stackars djuren som får sätta livet till. Rovdjursanpassade stängsel hjälper inte till 100 % Just nu har dom väldigt tjock päls och kan utan problem gå både ut och in genom trådarna. Det påverkar även den biologiska mångfalden negativt. Den mångfald du bara ser när du kryper på alla fyra med ett förstoringsglas i handen. Beten som måste mulbetas. Och kan man inte ha djur på betet så växer det igen och därmed försvinner örter och insekter som fanns just där och var beroende av just den biotopen för att överleva. Vad händer när inga insekter kan pollinera våra bär, frukter och annat vi måste leva av? Det utgår jag ifrån att du vet. Annars kan du googla.

Hälsning från en stor djurvänCool

Winrey
2/16/14, 12:30 AM
#11

#10 Jag håller med till viss del, tror inte bara på att stämpla ut vargen som en ondskefull varelse är rätt. Man kan vara insatt i vargfrågan även fast man inte håller med den andra partern.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Taxelina1
2/16/14, 12:37 AM
#12

Det är bara rena fakta som gäller, ingenting annat.

Hälsning från en stor djurvänCool

Winrey
2/16/14, 12:53 AM
#13

#12 Att folk målar ut vargen som en ond varelse är också fakta?

May the spirit of the wolf guide me in life.

Annons:
Taxelina1
2/16/14, 9:03 AM
#14

Det är också myt och sagor. Vargen är varken varulv eller ond. Den är ett rovdjur som andra rovdjur och handlar instinktivt.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: