Annons:
Etikettdjurparker-cirkus
Läst 3447 ggr
Lena
2014-02-09 10:42

R.I.P. Giraffen Marius!

Trots massiva protester världen över lät ansvariga för Köpenhamns Zoo avliva den fullt friska Giraffungen Marius kl. 9:20 idag (9/2 2014). Han avlivades för att han inte passade in i det avelsprogram som djurparkerna bedriver. 

Det är inte första gången friska djurparksdjur avlivas på det här sättet. Det händer hela tiden runt om på djurparker och Zoo. Även i Sverige. Det som gjorde det extra provocerande den här gången är att Köpenhamns Zoo gjort det till en publikattraktion. Marius döda kropp ska nu obduceras inför publik innan han kastas till lejonen. 

Läs mera här: Demonstration mot avlivning av djur på Zoo.

Omslagsbild

Artikel i Aftonbladet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
fuzzie
2014-02-09 11:02
#1

Usch vidrigt! 

Jag kan förstå att man kanske inte har plats för alla djur och att han inte passade in i deras avelprogram, men om någon annan djurpark erbjuder sig att ta över honom så känns de ju riktigt tragiskt att dom ändå "absolut" måste avliva honom… 😢 

Jag har följt detta och hoppats innerligt att dom hade kunnat hittat en annan utväg än just avlivning. Det som gör mig ännu mer arg är ju att dom ska obducera honom framför publik så han har ju inte fått en värdig avlivning, utan "allt ska visas upp"… 😡

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

vallhund
2014-02-10 02:03
#2

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Persifone
2014-02-10 23:02
#3

Hemsidan till Köpenhamns zoo blev idag, måndag, hackad och låg nere. Länk

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[peter54]
2014-02-10 23:27
#4

Man kan tycka att detta är fruktansvärt, eller inte, men jag tycker att saken har tagit för stora proportioner. Särskilt efter att jag såg att chefen för parken blivit mordhotad.

Alla stora däggdjur som hamnar på våra menyer är också fullt friska och lejonen ska ju äta de också. Jag tycker nog att om de äter giraff eller ko spelar väl i ärlighetens namn inte någon jättestor roll.

Lena
2014-02-22 14:42
#5

#4 Att mordhota är ju att gå på tok för långt. Men att det blir reaktioner tycker jag är på sin plats. Det borde det bli i betydligt flera djurfrågor. 

Att utfodra rovdjuren med utrotningshotade djurslag tycker jag är helt fel. Denna giraff art är utrotningshotad och ingår därför i avelsprogram. I USA har man bättre beredskap för hur man avlar och slaktar inte dessa djur bara för att de har fel gener. De arbetar iställer med ideella organisationer som ser till att djuren får leva vidare i stora parker.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lorita
2014-02-22 14:51
#6

han är en han och det föds för många hanar i genbanker i det vilda skulle dom flesta dö i strider om honorna, nu gör han nytta som mat åt andra genbanksdjur så som troligen hade skett i det vilda.

Hans gener är överflödiga i aveln så enkelt är det och som kastrerad skulle han ta plats och mat från ett djur som är genetiskt viktigt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Lena
2014-02-22 14:54
#7

#6 Ja så ser man på det i Europa, men inte i USA! Och jag är på USA's sida i detta! 😉

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lorita
2014-02-22 15:01
#8

#7 dom har nog lämna verkligheten mer än vi…eller jag som bor på landet med genbanks djur….jag har sett genbanker gå under just för att dom bara har kastrater kvar och inga avelsdjur 😢 hur ska då genbanks arbetet kunna gå vidare, jo genom oss som blir smutskastade för att vi sparar de djur som kan tillföra arten/rasen något

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Lena
2014-02-22 15:05
#9

#8 Som sagt de har funnit vägar i USA för att fixa detta. Det går om man vill och samverkar lite bättre. I alla fall när det kommer till djurparkerna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lorita
2014-02-22 15:12
#10

#9 så kan man mata lejonen med en tre fyra kossor istället för deras liv ger inga rubriker 😉

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Lena
2014-02-22 15:36
#11

#10 För mig handlar det inte om det. (Vilket jag redan har förklarat)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lorita
2014-02-22 15:50
#12

för dig handlar det om…

låt mig förklara jag har genbanks djur och plats för 9 stycken just nu har jag 6 stycken och jag ska utöka till 9 avelsdjur med tiden.

förra året slaktade jag 5 st hanar hade jag kastrerat och behållit dom så hade jag fått 6+5 djur = 11 djur = inget mer genbanks arbete och brustet djurskydd på grund av för litet stall

Det föds 50% hanar och 50% honor och hos flockdjur så går det 5-15 honor per hane, det betyder att det är ett överflöd av hanar 

Väljer man att kastrera och behålla dom så tar dom plats och stoppar genbanks arbetet, slaktar man och låter som gå till mat så gynnar dom genbanken på så sätt att man bereder plats för nya avelsdjur och dom ger mat.

För mig är ett giraff liv lika mycket värt som ett ko liv och Marius har fel kön för att kunna gynna genbanken då gör han mer nytta som mat än som kastrat 

skulle han inte bli lejonmat så skulle skulle 3-4 kor bli det och ett liv är för mig lika mycket värt om det är en giraff eller en ko

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Lena
2014-02-22 15:53
#13

#12 Vi har olika syn helt enkelt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lorita
2014-02-22 15:59
#14

#13 jag har skrivit på samma papper som djurparkerna har för bevarande arbetet av min ras, dom som vill bygga en ZOO med kastrater är lite fel ute, det blir liksom ingen fortsättning på aveln då 😉

Men det är enkelt man snyltar på andra uppfödares arbete och visar upp enkla kastrerade djur som man slipper jobba för att få fram

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Lena
2014-02-23 16:58
#15

Kritisk artikel i GP om Marius död: 

Innan Marius sköts fick han favoriten rågbröd

Citat från artikeln: "innan Marius blev skjuten, fick han en sista måltid bestående av sitt älsklingsgodis – rågbröd"  "Likväl kom denna minimala känsloyttring, denna empatiska handling eller detta sentimentala hyckleri, beroende på hur man ser det i förhållande till de omgivande händelserna, att förmedlas till medierna, som om det hela därigenom blev ännu charmigare". "Kompensationen var till för den skuldmedvetna människan, skulle jag vilja påstå. Den där sista önskemåltiden som vi ger de människor vi faktiskt dödar är en absurd sentimental gest i den mest förtvivlade situation man kan tänka sig".

Yes!!!👍

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lorita
2014-02-23 17:56
#16

#15 jag kan inte förstå varför han har rätt till större rubriker än tusentals kor, grisa, kycklingar som hamnar i kyldisken som mat i små anonyma plasttråg.

Som genbanksdjur är han totalt ointressant, hade han varit en hon att hade läget varit annorlunda

Jag lyfte själv upp ett genbanks djur idag och konstaterade det var brorsan….till den 4 november får jag i alla fall behandla dig mig kärlek sen är det dom gröna ängarna som gäller när jag lyfter hans syster hoppas jag att jag kan hitta en bra ny genbank åt.  Det är det kontrakt jag skrivit på för att få avla med genbanksdjur och under tiden dom lever så är det god omvårdnad och kärlek till djuret som gäller, det med kärlek har jag inte skrivit under på det finns ändå väldigt mycket kärlek och omsorg om individen här på gården 

GP och andra blaskor skriver rätt mycket utan saklig grund 😉

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: