Annons:
Etikettdjurparker-cirkus
Läst 5840 ggr
Persifone
2014-02-07 03:27

Avlivning av friska djur på zoo

Artikel till expressen

"Giraffen Maruis dagar är räknade på Köpenhamns Zoo.

På söndag morgon avlivas det fullt friska djuret med en bultpistol. Sedan obduceras Maruis offentligt inför publiken innan han blir lejonmat.

Orsaken till det dramatiska beslutet är att giraffen hade oturen att bli ett "överskottsdjur". Om Maruis fått leva hade risken för inavel ökat, enligt djurparken…"

😢

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
vallhund
2014-02-07 03:37
#1

Bultning avlivar inte djuret, det görs via avblodning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
2014-02-07 03:43
#2

#1 Vilka krav du har på journalister. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Persifone
2014-02-07 04:14
#3

#1 Jo, jag är medveten om det, men det var inte journalisten :P

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
2014-02-07 04:14
#4

Offentlig obduktion verkar bissart. Att han blir rovdjursmat är väl bra, ännu bättre att hitta ett annat zoo som vill ha honom. Krokodilen som hittades hos en privatperson i Göteborg (?) hittade dom ju hem åt, han kunde inte heller användas i avel pga okänd bakgrund.
Varför han inte kan kastreras är oxå en fråga som borde besvaras.

Massvis med djur avlivas årligen i djurparker, så vad är nyhetsvärdet?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tarotstollan
2014-02-07 06:27
#5

Varför kan inte Borås Djurpark ta honom?
De fick ju avliva sin hane nu i höstas! Är de kanske släkt med varandra? Eller är han för ung att gå ihop med de 2 honor och den hanen som föddes för några veckor sedan?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Marr
2014-02-07 08:55
#6

Håller verkligen med Vallhund där!! Offentlig obduktion, varför då? Vad ska allmänheten lära där? Ja varför ingen kastrering? Låter inte vettigt det här. Har dom ont om mat till rovdjuren och det skulle vara förklaringen, eller?Funderar

Kastrering och låt han få ha det lugnt & fint. Ett ungt djur! Låta folk få se honom då till allmän beskådning eftersom det är det går ut på. Men Giraffer är ju inte utrotningshotade än och han kostar väl pengar…så är det ju när man tar in/har djur, det kostar! Då är man skyldig att hålla dom med ett rättvist liv…Sorgligt om ekonomin ska styra när man i så fall tar in för mycket djur!!Ledsen

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Persifone
2014-02-08 14:49
#7

Nu är det ett svenskt zoo som vill rädda Mairus! Länk

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Silvestris
2014-02-08 16:57
#8

#7

Giraffen har det bättre död än på Frösö Zoo! Frösö zoo är en skamfläck på den svenska djurparkskartan.

Visst är det tråkigt att friska djur avlivas i djurparkerna men djurparkerna har ett begränsat antal platser och de platserna behövs för de djur som går att avla på. Det blir inte mycket bevarandearbete om man fyller platserna med kastrater.

Katthemsmatten
2014-02-10 11:31
#9

Döden gör det kanske omöjligt att göra en situation värre - men den eliminerar totalt möjligheten till en förbättring.

Det fanns en djurpark i England som var villiga att omgående ta över Marius, men det nobbade man på Köpenhamns zoo. Bojkotta djurparken!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Silvestris
2014-02-10 12:05
#10

#9

Hur menar du med eliminerar totalt möjligheten till en förbättring? Om en individ inte bedöms ha ett avelsvärde upptar den en plats som behövs för en annan individ som har ett avelsvärde.

Den engelska djurparken vet vi väl ingenting om, eller? Är det någon som vet vilken djurpark det handlar om och hur standarden på den är? Jag vet att det inte är helt ovanligt att svenska djurparker undviker att placera de djur de behöver omplacera till vissa djurparker (ganska många) ute i Europa då man anser att miljön blir alldeles för dålig för djuren. Långt ifrån alla djurparker ute i Europa har en standard som vi accepterar här i Sverige. Då är långt ifrån alla svenska djurparker bra.

majvi
2014-02-10 13:00
#11

Varför behövs det ett avelsprogram för giraffer? Har jag missat att girafferna skulle vara en utrotningshotad djurart?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

VildaVittra
2014-02-10 13:20
#12

#11 För att de som finns på djurparkerna inte ska bli inavlade. Alternativet är fånga in vilda giraffer då och då. Det går bara att transportera kalvar (pga höjden), så då skulle man få skjuta mamman på savannen för att kunna ta kalven.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

majvi
2014-02-10 13:25
#13

#12 Varför ska giraffer överhuvudtaget finnas på djurparker?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
VildaVittra
2014-02-10 13:34
#14

#13 För att locka dit besökare, så man med dom pengarna det drar in kan arbeta för att bevara utrotningshotad arter, som kanske inte alls intresserar folk att komma och titta på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[peter54]
2014-02-10 23:34
#15

Jag tycker också att det där med offentlig obduktion är rena dårpippin. Faktisk är det just den detaljen jag finner mest upprörande med hela den här händelsen. Att man tar bort djur för att inte riskera inavel är inget konstigt, det görs i alla djurbesättningar oavsett det handlar om möss eller giraffer.

#13 Jag tycker att om man ska ifrågasätta giraffer i fångenskap, får man ju lov att ifrågasätta alla djur i fångenskap och då hamnar vi i en helt annan diskussion.

Silvestris
2014-02-11 20:58
#16

#13

Det är alltid svårt att bedöma vilka arter man ska hålla i djurpark. Å ena sidan kan man tycka att djurparker bara borde hålla utrotningshotade djur. Å andra sidan måste djurparkerna dra folk för att få in pengar så att de kan ägna sig åt bevarandearbete. Sedan har ju djurparkerna en informerande uppgift också och då kan det finnas ett värde i att undervisa inte bara om de utrotningshotade djuren utan även om andra arter som lever i samma habitat.

Whippetgerbilen
2014-02-12 16:50
#17

Tycker det är fel att avliva friska djur! R.I.P Maruis. Men det är ju som att folk slaktar grisar eller kor och det verkar folk inte tycka är fel, men ändå väldigt synd:(

Dogs is my world ♥

redan
2014-02-12 18:19
Lina Strindlund
2014-02-12 22:57
#19

offentlig obduktion inför BARN gör mig så arg och upprörd! 😢 Hur kan det vara ok?? Barn som ska lära sig att respektera andra levande varelser och vara snälla mot varandra… Och det är inte ens naturligt för oss människor att döda andra levande varelser!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Silvestris
2014-02-13 15:57
#20

#19

Skäll på föräldrarna som tog dit sina barn. Denna obduktion var väl utannonserad och ingen tvingades dit. De barn som var där hade blivit medtagna av föräldrar eller av någon annan vuxen som tyckte det var lärorikt.

Personligen ser jag inte problemet. Har själv varit med vid jakt från att jag var barn. Det behöver inte alls vara traumatiskt.

På vilket sätt är det inte "naturligt" för människor att döda andra djur. Människan är allätare och majoriteten av oss i väst äter kött. Kött kommer från djur. Vi dödar andra djur för att få tag i köttet. 

De köttätare som hålls i djurparken behöver kött, net är naturligt för dem att jaga, döda och att äta bytesdjuren. Hade det känts bättre om den här giraffen hade släppts in levande till lejonen?

Annons:
jossan84
2014-02-13 18:13
#21

Hade jag haft barn hade jag gärna tagit med dem dit. Tycker det är bra om ungarna lär sig tidigt var kött kommer ifrån och hur vi ser ut på insidan. Inte för att göra dem rädda eller skärrade utan för att lära dem att det är så det är och inget att vara rädd för. Tror att man lär sig mer att respektera det man äter :)

[angel62]
2015-04-03 13:23
#22

Ja.att det avlivas friska djur på zoon , är ju helt otroligt! Att liv går till spillo, för att det inte passar på något vis, är fruktansvärt. De som ska ta hand om djur, gör tvärtom. Det är ju ändå friska djur det handlar om.

Hildgrim
2015-04-03 15:53
#23

#22 Djurens liv går inte till spillo så länge djurparkerna har rovdjur som behöver mat.

Anon
2015-04-03 19:50
#24

Tycker väl i så fall att det är värre med de tusentals grisar, hönor och kor som får sätta livet till efter att aldrig ens ha fått se solen. Den där giraffen var förmodligen väl omhändertagen. 

Varför skulle det vara värre att en frisk giraff dör och blir lejonmat än att en frisk gris dör och blir människomat? 

Sedan kan man ifrågasätta huruvida det är rätt eller fel att hålla "onödiga" djur på djurparker. Personligen hade jag velat se fler arter som man behöver bevara och färre arter som det finns ett överskott på.

elina.k
2015-07-02 21:15
#25

Djurparker borde inte finnas

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

[peter54]
2015-07-02 22:09
#26

#25 Tyvärr är det nog så att utan djurparkerna kommer inte ett enda exemplar av elefanter, noshörningar, lejon, tigrar och en hel del andra större däggdjur och fåglar att vara helt utrotade när detta sekel är över.

AnnaFagerell
2015-07-03 05:46
#27

#25 din kommentar baseras inte på djurskydd utan på djurrätt och jag ber dig att tänka på detta när du skriver i trådarna.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[peter54]
2015-07-03 16:59
#28

Jag ser att min post är obegriplig, så jag reviderar den och postar om;

Tyvärr är det nog så att många av de djur vi kan beskåda på djurparker, som elefanter, noshörningar, tigrar, lejon med flera, inte kommer att finnas alls i vilt tillstånd när detta sekel är över.

Upp till toppen
Annons: