Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 3184 ggr
Persifone
1/31/14, 2:33 PM

Problem med svanarna i New York

Länk till artikel i aftonbladet

"…Den amerikanska delstaten New Yorks knölsvanar attackerar människor, förstör vegetation, hotar flygtrafiken och deras avföring förorenar vattnet. Det menar naturskyddsdepartementet i staten, skriver AFP.

Man vill lösa problemet genom att helt enkelt döda de 2 200 knölsvanar som finns i delstaten. Till 2025 ska svanproblemet vara löst, skriver man.

Vissa svanar kan få leva om de tas om hand under ”ansvarfulla former” i fångenskap.

– Dödliga kontrollmetoder inkluderar skjutning och infångande av vilda svanar, enligt etablerade djurskyddsregler, skriver naturskyddsdepartementet i ett förslag…"

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
JontaK
1/31/14, 2:38 PM
#1

Jag är absolut inte positivt inställd till att ha ihjäl djur men det bör tilläggas att knölsvanen räknas som en icke naturligt förekommande, invasiv art i Nordamerika.

Magi-cat
1/31/14, 2:46 PM
#2

Hemskt! Om de varit där i 200 år så får de väl anses höra till bilden.

Djurvännerna protesterar också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

jossan84
1/31/14, 6:16 PM
#3

Fast om de stör så mycket så måste man ju göra något åt det. Bättre att man avlivar än att flygplan börjar störta för att svanar sugs in i motorn (det var väl någon flygplan för några år sen som fick problem för att gäss hade kommit ivägen?).

Det är tråkigt när djurarter hamnar på "fel" ställen och blir ett problem där. Lite som kanadagässen här. Det beror väldigt ofta på oansvariga människor.

Twix*
2/1/14, 11:16 AM
#4

jag skulle säga att flygplanet var i vägen för gässen de har funnits här på jorden lååååångt före människan kom på den "ljusa ideen" att bygga flygplan.

Hellre skippar jag att åka på semester till Grekland än att massa fåglar ska fara illa för mitt nöjes skull…😕

Taxelina1
2/1/14, 12:25 PM
#5

#4 Precis just där du bor, bodde kanske en kolloni med igelkottar som blev bortmotade för att du skulle bo just där. Eller kanske det låg ett rävgryt på den marken? Kanske det fanns utrotningshotade humlebon i marken. Risken finns också att det fanns några fågelarter som byggde bon i träden just precis där ditt hus står. Och så vidare. Förstår du hur jag menar?

Men att du skippar semester i grekland är ju en fin tanke angående bränslet som går åt i flygplanet.

Hälsning från en stor djurvänCool

Twix*
2/1/14, 2:12 PM
#6

#5 fast de var bara ett exempel dock, att jag skulle utomlands men jag fattar vad du menar

Annons:
jossan84
2/1/14, 7:06 PM
#7

#4 Allt vi människor bygger är ju i vägen för djuren förstås och det bäst vore ju om man kunde samsas, vilket man ofta kan. Men när en art förökar sig snabbt, på en plats där den egentligen inte ska finnas, och blir ett problem, då måste man ju göra något. Även för naturens skull. Andra arter riskerar att trängas undan.

Man har ju varit tvungen att skjuta bort kolonivis med kaniner i Sthlm för att vägarna riskerade att undermineras och rasa. Vilda kaniner ska egentligen inte finnas i Sverige alls. De är hittagna av människan för jaktens skull (även om just de i Sthlm nog mest härstammar från utsläppta tamkaniner).

Magi-cat
2/1/14, 7:17 PM
#8

Vad som ska och inte ska finnas - det är ganska relativt egentligen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

jossan84
2/1/14, 7:43 PM
#9

#8 Som biolog tänker jag ur ett biologiskt perspektiv. Olika delar är världen har olika flora och fauna. En del kontinenter var, fram till människans intåg, helt isolerade och arter utvecklades för sig. Människan har sen flyttat arter över hela jorden, medvetet eller omedvetet. Detta har tyvärr varit förödande för den biologiska mångfalden och har utrotat fler arter än vad vi människor gjort direkt. Speciellt i Australien finns många exempel. En art som kommer till en ny plats kan trivas så bra att den konkurrerar ut arter och rubbar ekosystemet totalt. Det är ungefär så jag tänker när jag tänker att de är på fel plats :)

Nu kanske just exemplet med svanarna mest beror på en sanitär olägenhet, men eftersom det är en art som egentligen inte hör hemma i den delen av världen så ser jag inget större fel med att ta bort den.

Å andra sidan finns det många arter här i Sverige som vi ser som våra men som inte alls hör hemma här. Fasan och dovhjort kommer tex. från Asien. De ha tagits hit för jaktens skull.

Magi-cat
2/1/14, 8:02 PM
#10

#9 Å andra sidan finns det många arter här i Sverige som vi ser som våra men som inte alls hör hemma här

Precis, det är ganska relativt. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JontaK
2/1/14, 8:11 PM
#11

#9 Kanadagås och fälthare är andra typexempel på arter människan flyttat på som i sin tur tränger undan andra arter.

Det är väldigt fel samtidigt som det är djupt tragiskt att dessa djur vars förfäder flyttats av människan ska avlivas på grund av att vi som art får för oss att "rätta våra misstag".

jossan84
2/1/14, 10:35 PM
#12

#10 Jo, fast i de fallen har det ju funkat, de har inte blivit invasiva ;)

JontaK
2/1/14, 10:48 PM
#13

#12 Intressant i sammanhanget är var gränsen går för invasivitet. Många är nog medvetna av själva grundbeskrivningen av en invasiv art men det är svårt att säga om och i så fall när en art orsakar tillräckligt med skada för människor eller andra djur för att klassas som invasiv. Jag har åtminstone svårt att förstå gränsdragningen.

Dessutom är det väldigt intressant i sammanhanget att arter som införts för länge sedan i allmänhetens ögon ses som naturliga. Många av mina bekanta som inte är intresserade av natur och miljö har blivit mycket förvånade när de fått reda på att varken fasan, kanadagås eller fälthare är naturlig här.

Annons:
vallhund
2/6/14, 8:06 PM
#14

På många flygplatser i USA, såväl civila som militära har man anställda BCs o hundförare som i stort sätt eliminerar risken för incidenter med flygplanskollisioner samtidigt som det lokala fågellivet skyddas, Miami bl a.

När den första militärt anställda hunden Jeff avled blev det snudd på landssorg.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2/6/14, 9:29 PM
#15

Det låter ju som en väldigt bra lösning ur alla synpunkter…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: