Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 1635 ggr
Lina Strindlund
2014-01-24 00:24

Den svenska Djurskyddslagen

Det har diskuterats och skrivits mycket på den senaste tiden om den svenska djurskyddslagen i och med att det kommit vissa ändringar och tillägg till den. Så…

Vad tycker du om den svenska Djurskyddslagen?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
Lina Strindlund
2014-02-12 21:57
#1

härligt att det kommit åsikter! Kommentera gärna, men kort , för när denna diskussion kommer igång, kommer den vara omfattande känner jag på mig.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[[Boris Sager]]
2014-02-13 12:42
#2

Själva lagen är väldugt trubblös. Hur den tillämpas görs förstås olika, beroende på respektive djursjyddsinspektörskunskaper.

Visserligen måste vissa punkter i inspektörernas protokoll vara uppfyllda, men ju mer man kan se helheten, desto bättre för inspektör, djur, djurhållare och minskning av de enorma summor det kostar samhället med obefogade anonyma besök och orimliga omhändertaganden/avlivningar av både djur och också "avlivningar" passivt av deras ägare.I Sverige idag tycks alla tänka på kort sikt ang. ekonomi, som i slutändan blir dyrare.

Och för de verkliga djurplågarna fins ingen tid kvar att ingripa. Man ger sig hellre på äldre,"svaga" personer, som är lätttare att "trycka ner" fysiskt och psykiiskt. Djurskyddslagen måste bli strängare mot dem, som oftast inte hinns med att kontrolleras nu p.g.a. att man använder så mycckettid att kontroollera dem, som inte behöver kontrolleras.

http://forysta.bloggspace.se/2367733/Och-sen-kom-lansstyrelsen/

VeronicaKahlbäck
2014-02-13 13:15
#3

#2 Är du insatt i fallet som inlägget i länken handlar om? Har du sett bilder eller läst beslutet?

------------------------------------------------

Jag kanske haft tur, omöjligt att veta. ..Men, jag har ännu inte stött på ett fall där ett beslut inte varit noga utrett och beslutet varit det rätta (åt båda håll). 

Sen kan jag tycka att det finns delar i lagen som kan förbättras ytterligare, framförallt när det kommer till de flesta burdjur.
Jag tycker att det finns lite väl mycket undantag, tillfällen som tillåter en annan djurhållning än den egentliga lagen vilket leder till att djur har det mindre bra och det blir svårare att döma ut en felaktig djurhållning.

Vad som absolut kan förbättras är hur hanteringen av omhändertagna djur ser ut, absolut något länsstyrelsen skulle lägga ner mer energi på.
Att friska djur som har alla förutsättningar för att leva lyckliga i nya hem tas bort är inte acceptabelt, även om jag tycker man borde ha en övre gräns för hur länge ett djur ska behöva vänta på hem. Tycker exempelvis inte att år på katthem är ett gott liv för en katt..

När det kommer till att ta bort sjuka djur så är det en balansgång, hur mäter vi livskvalitén och hur ser marknaden ut?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[[Boris Sager]]
2014-02-13 13:59
#4

Jag är insatt i falllet och hundratals liknande, annars skulle jag inte uttala mig.Jag har själv blivit anonymt anmäld 5 ggr, troligen av samma person och besökt av lst under våren 2013.

Anmälningarna ansågs obefogade. (Gäller inte det fall jag länkade till.)

Jag känner  väl till att vissa djurskyddskonsulenter inte har annat än grundskola teoretiskt och knappt någon praktik, att 90% av kontrollerna gäller sällskapsdjur och att ca 60% av dessa avlivas, trots att de är friska.

Det är det stora slöseriet både med tid och pengar.!

VeronicaKahlbäck
2014-02-13 14:27
#5

#4 Ja tyvärr så utnyttjas systemet till så stor del felaktigt, även om det gäller alla system där privatpersoner kan anmäla. Frågan är dock hur man skulle kunna förändra det?

Det är ju viktigt att man vågar anmäla där man misstänker att allt inte är som det ska men samtidigt gör den öppna möjligheten att vem som helst kan anmäla hur som helst..

Vet också väldigt många anmälningar som grundats i problem mellan anmälaren och den anmälda egentligen, eller som gjorts av personer som helt enkelt stör sej på andras husdjur.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Lina Strindlund
2014-02-13 22:10
#6

Ja det är bra att det FINNS en djurskyddslag, och att många bryr sig om den. Men det finns alldeles för lite resurser till regelbundna kontroller och det verkar ofta bli fel i bedömningarna, iaf har många skrivit det här på djurskydd iFokus. Nu finns det ju en ny utbildning för djurskyddsinspektörer som heter Etologi och djurskydd och är 3 år på SLU. Då borde det bli förbättringar tycker jag, nytänkande, ny forksning, mer kunskap.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
[[Boris Sager]]
2014-02-14 03:29
#7

Nu finns så många anledningar att folk anmäler anonymt, avunsjuka, osämja o.s.v.där det inte alls gäller att djuren är misskötta.

 Förr hade jag belastats med maktgalna inspektörer som letade t.ex. efter damm på golvet, att köksgolvet var blött, när jag just tvättat det.

Jag begärde att få kunniga inspektörer, vilket jag fick.

 Det gäller att fotografera och spela in, gärna ha vittnen till hand och kunna talla för sig utan att vara ironisk, men  korrekt.Veterinärintyg har större ngn evelans förutom läsveterinärens, som sällan ser djuren men"litar på sina inspektörer".

[angel80]
2014-02-22 18:37
#8

Svarade Den borde bli strängare mot djurägarna.

Enligt det ursprungliga förslaget till ny djurskyddslag skulle det bli olagligt att överge sitt husdjur, och att släppa ut katter utomhus okastrerade.

De två punkterna borde finnas med i en ny djurskyddslag.

Lina Strindlund
2014-02-27 18:57
#9

Det verkar vara ett problem att inspektörerna inte är tillräckligt kunniga. Hoppas att bättre utbildade inspektörer kommer från Etologi och djurskyddsprogrammet, och att det anställs fler!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Stallmima
2014-02-27 19:06
#10

Jag blir så innerligt förb….. på dessa övergrepp vissa inspektörer gör, se till ALLA ni där ute att ni absolut inte är ensamma när ni har kontroller och spela gärna in vad som sägs. Naturligtvis skall de som är dåliga för djuren bestraffas men ofta ger de sig tyvärr på helt vanligt folk som försöker göra rätt.

Upp till toppen
Annons: