Annons:
Etikettsmådjur
Läst 5476 ggr
hobbymupp
2014-01-23 20:41

Kaniner i Skåne behöver hem, akut

Vet inte alls om detta inlägget passar här, men annars får ni ta bort det… Vill bara sprida så mycket det går!

Ett 60-tal kaniner har omhändertagits i Skurup av djurambulansen/polisen. De var i mycket dåligt skick; undernärda, smutsiga och med bitsår över kroppen från olämpliga ihopsättningar. Efter att en hel del uppfödare har hämtat hem kaniner de sålt till personen och en hel del kaniner tyvärr har fått somna in pga sitt dåliga skick så finns det ca 40 kaniner kvar som omhändertagits och nu finns i Höganäs.

Kaninerna som finns kvar är i akut behov av hjälp. De kaniner som är märkta med uppfödarnummer har fått sina uppfödare kontaktade, men en del finns ändå kvar att hämta. Utöver dessa märkta kaniner finns det en hel drös omärkta kaniner som är omöjliga för de som varit på plats att finna ursprunget på, men det följer en beskrivningslista nedan.

Hanar utan märkning
Lejonkanin/Teddy zobelsiames wiener odd-eye
RexLejonkanin japan gul/svart
Lejondvärgvädur "schwartsgrannen-liknande"
Dvärgvädur viltblå
Liten rex beige mantlad
Liten blandras otter
Liten blandras otter blåögd
Lejon/Teddy Dvärgvädur madagaskar 

Honor utan märkning
Liten blandras otter brun
3 st Dvärgvädur vit blåögd
Lejonkanin havana
Lejonkanin japan gul/svart
Lejonkanin viltblå odd-eye
Lejonkanin viltgrå med mkt vitt
Lejonkanin wiener japan gulfärgad/kanel odd-eye
Dvärgvädur rex wiener japan gulfärgad/kanel
Dvärgvädur rex wiener japan/zobelsiames
Dvärgvädur zobelsiames
Liten rex viltgul

Vissa är snoriga, andra har ögoninflammation och många bråkskador men det mesta går att behandla. Dessa kaniner har haft det mycket svårt och behöver kärleksfulla hem. Kan du tänka dig att ge någon av kaniner ett permanent hem eller ge några en kärleksfull tillvaro tills de omplaceras? Djurambulansen tar endast en mindre, symbolisk summa för kaninerna.

Kan du hjälpa kaninerna? Alla insatser gör skillnad!

Hör av dig till Nathalie på Djurambulansen utanför Höganäs: 0701424404

Annons:
[SophD]
2014-01-23 20:55
#1

Åh! Önskade jag hade tid 😕 Håller själv på att göra mig av med mina långörade vänner… Om de finns fler kaniner kvar kanske jag kan ta en hona så kan jag omplacera om henne, får se! Håller tummarna för de små ❤️

hobbymupp
2014-01-23 20:59
#2

#1, Det finns mängder av kaniner tyvärr :(

Lina Strindlund
2014-01-23 22:06
#3

Oj, jag måste hejda mig! ;) Känner att jag vill adoptera en av rexarna!! , men måste nog hejda mig… Man måste först se vad man har för resurser innan man tar hem ett/flera nytt/nya djur, så man inte ger djuret ett dåligt hem eller inte har råd med veterinärvård. Min pojkvän är inte så intresserad av djur så han säger nog nej, jag har redan en kanin tjej (vanlig rex) och en hund tjej (sheltie). Hur pass mkt vård kommer de behöva? och kan de bo med en annan kanin och en hund i samma lägenhet tro? (Vi bor i Umeå,så  lite långt bort dessutom)

bra jobbat ! och Lycka till!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

hobbymupp
2014-01-24 09:47
#4

Ring 0762012266 Ang kaninerna, inte det nummer som står där uppe.

Under förra dygnet fick 31 kaniner lyckligtvis flytta! 
4 har avlivats av djurambulansen för de var i så dåligt skick. 
2 st har självdött av antagligen stressen när de omhändertog kaninerna.

MEN det finns fortfarande 14 kaniner kvar som BEHÖVER komma ifrån djurambulansens boxar för återhämtning.

[SophD]
2014-01-24 17:28
#5

Någonstans läste jag att alla fått hem?

[_hsleiufhbtv]
2014-01-25 09:25
#6

#5 Det stämmer!

Annons:
[SophD]
2014-01-26 16:35
#7

#6 Underbart :)

Persifone
2014-01-26 17:30
#8

Oh vad skönt! Bra jobbat av alla er som varit inblandade :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Kerstin Larsson
2014-02-12 18:46
#9

Hej

Enligt veterinärintyget utfärdat 2014-01-12 av vet. Ylva Naeve,

fanns där INGA undernärda kaniner (lsn. omhändertog djuren 2014-01-10).

Inte heller fanns där någon deklaration om skadade djur (dvs inga bitsår eller andra skador).

Nu undrar jag; hur kunde dessa djur vara i så dåligt skick 2 veckor efter omhändertagandet?

Har man hanterat djuren på ett sådant sätt att de lidit än värre efter 2014-01-10?

Kerstin

Lina Strindlund
2014-02-12 21:43
#10

Skönt att alla fått nya hem. Ja mycket kan ju hända på 2 veckor om det vill sig illa. Men jag blir också fundersam, om allt var ok 2 v. innan Dock litar jag inte på att dessa bedömningar säger hela sanningen, utan kan säkert vara mildrande, tror djuren kan har varit i dåligt skick redan tidigare!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Kerstin Larsson
2014-02-13 20:22
#11

Svar till Linas inlägg

Jag var hos den aktuella uppfödaren, vars djur blev omhändertagna, 6-dagar innan. 

Lördagen den fjärde januari köpte jag där 2 kaniner till mina barnbarn.

Då jag själv sysslade med smådjursuppfödning (kaniner, marsvin mm) när jag var ung, blev jag förevisad samtliga kaniner som jag ville titta närmare på. 

Nya färger, raser och pälslag, klart jag var nyfiken, mycket nytt på 45 år.

I alla fall, så såg jag inte till någon undernärd, sönderbiten eller ens märkbart smutsig kanin. 

Nu tänker inte jag diskutera länsstyrelsens beslut, däremot reagerar jag starkt på artikeln, den stämmer inte med den verklighet jag sett med egna ögon.

Jag är en äldre kvinna (satkärring enl. flera) som reagerar mycket starkt när jag ser orättvisor. 

Så var djuren i så dåligt skick (som artikeln förespråkar) 23-01-2014 måste något fruktansvärt hänt på vägen. I alla fall enligt mig!

Kerstin Larsson

hannah92
2014-02-18 16:43
#12

Dvs, du känner den som blivit av med djuren & försvarar denne. Du får väl begära ut rapporterna från LS, allt är offentliga handlingar. Det är många som LS besökt & inte reagerat på förrens det blivit ett inferno, det var _många_ kaniner, det går åt helvete rätt snabbt. Två veckor är en rimlig tid.

Lyan
2014-07-29 11:49
#13

Är det någon som vet om där fortfarande fanns några marsvin i livet och vad som hände med dem i så fall? Och hur gick det med hundarna?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
[Wildcat84]
2014-09-15 19:01
#14

Fanns det flera olika sorters djur?

Lyan
2014-09-15 23:12
#15

Jag vet att där har funnits massor av marsvin men eftersom de dog som flugor vet jag inte om det var några som levde när kaninerna blev omhändertagna. Förutom det så fanns det ett antal hundar. Inga andra djur som jag känner till.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Wildcat84]
2014-09-19 13:35
#16

Med tanken på den omfattande vanvården så är dom garanterat döda allihopa då marsvin är känsligare än kaniner.

Med omfattande vanvård menar jag då att det krävs MYCKET för att djuren ska bli beslagtagna.

Djursamlare kan aldrig tänka sig bara kanske ha låt säga max 10 kaniner (som det brukar vara i en NORMAL uppfödning), utan som hittar en där som var söt och en där som dom "räddar" osv osv.
Djursamlare har ett mycket speciellt beteende och eftersom dom är väääldigt till mötes gående osv. så är det svårt att veta att det är en djursamlare du stött på. Så jag förstår att det är svårt för uppfödarna att veta.

Lina Strindlund
2014-09-24 20:55
#17

fast uppfödare av kanin kan tydligen ha ca 100 kaniner, och folk tycker det är normalt… jag gillar det då inte. :( hur har man koll på så många??


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[Wildcat84]
2014-09-27 16:06
#18

För så många kaniner krävs tillstånd. Reglerna innan tror jag var 9-10 kaniner, innan du var tvungen att anmäla det till Länsstyrelsen. Dock verkar ingen bry sig om regler för mindre djur :-/
100 kaniner är för mycket. Dom kan inte hinna ge dom all vård dom kräver om dom nu inte är arbetslösa o utan familj. Då kanske. Men dom hinner knappast med o ge djuren någon form av hantering.

Sen finns det dom som har kött kaniner o dom lever ju inte så länge om man säger så. Dom brukar ha många.

Tycker reglerna för mindre djur skulle förnyas. Bara för att djuren är mindre behöver inte det betyda att dom inte ska ha samma rättigheter som en ko eller en hund.
Nä nya lagar så det blir svårare för djursamlarna! Dom kan samla på frimärken istället om dom nu ska samla eller nått annat som inte skadar levande ting.

Lina Strindlund
2014-09-28 17:13
#19

Ahaa intressant! Men hur många djur ska man få NU då innan man måste anmäla till länsstyrelsen? Jag tänker mkt på kaninhoppare-föreningar, de är väl de mest aktiva kaninföreningarna i sverige? De kunde ju hålla föreläsningar om sånt här. :) alltså ta in någon kunnig jurist (och djurvän). Jag är medlem i Västerbottens kaninhoppare, men kommer nog gå ur i höst , eftersom jag inte har någon kanin längre och troligen inte kommer vara aktiv. Fast jag blir ju taggad att arrangera sånt som bevisligen behövs, som föreläsningar om djurs naturliga beteenden och behov! 

Sant att de bör vara utan barn och annan sysselsättning. Och ha en rejäl buffert i ekonomin för ev. sjukdomar och skador på djuren. 

Sant att de kan samla på "döda ting" istället! Jag själv känner att jag hellre har ett djur (nu en hund) som jag satsar mkt på än flera som jag sköter halvdant. OCH jag tycker man kan hitta intressen där man inte behöver SKAFFA DJUR. Såsom dans,  hockey, eller om man är djurtokig, bil medlem i närmsta 4H gård (kan hälsa på när man vill och har tid, om man inte tar på sig särskilt ansvar). :) Då slipper man ansvar för djur och dåligt samvete när man inte har tid med dem/tröttnar.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
2014-09-28 17:20
#20

vi kanske borde fortsätta denna diskussion i ny tråd? :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
[Wildcat84]
2014-09-28 19:51
#21

Så sant ;-)

Lina Strindlund
2014-10-24 09:46
#22

Jag ska göra en tråd med titeln "varför skaffa djur". :) ses där då :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[Wildcat84]
2014-10-25 08:54
#23

Hahaha! Ja det blir säkert bra :-D

Upp till toppen
Annons: