Annons:
Etikettallmänt
Läst 3029 ggr
Persifone
2013-12-28 03:20

Det gångna året.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla på djurskydd.ifokus!

Snart är det ett nytt år. Så tänkte att de som vill gärna får dela med sig av hur de hjälpt djur på olika sätt detta året. Både tama och vilda såklart!

Som trådskapare kan jag börja dela med mig om det största jag gjort för ett djur i år :)

Jag och sambon adopterade en avlägsen släktings mops i Februari (då han var tre år). Han var gravt överviktig och varken rumsren eller uppfostrad. Han kunde bara vanka långsamt fram då han var så tung och knappt hade några muskler. Vi satte honom på diet, träffade veterinär för besiktning och vaccinering (tror det var första vaccineringen han fått sedan han var valp) och långsamt trappade vi upp motionen.

Nu, efter nästan ett år har han gått ner till normalvikt och verkar vara tillfreds med sitt liv hemma hos oss. Han har börjat leka med bollar och får riktiga glädjeryck på promenaderna.

Hoppas ni har några fina minnen från 2013!

På bilden har ni en glad Olof på skogspromenad. Ni får tänka bort mina fötter och håriga hundar från bilden. 😛

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
veggie4every1
2013-12-28 15:04
#1

Så härligt för Olof att han fick det så bra hos er🙂

Jag har hjälpt djur på det sättet att jag inte utnyttjat dom eller ätit upp dom. Men förstås inte något nytt för det gångna året.

Jag har förstås också tagit hand om marsvinen som bor tillsammans med mig. Men de har ju bott här i flera år, så det är ju heller inget nytt för det gångna året🙂

Men kanske ok att jag räknar med det ändå, även fast det inte var nytt för det gångna året.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Persifone
2013-12-28 15:23
#2

Självklart räknas det ändå :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Whippetgerbilen
2013-12-28 18:54
#3

Få se….. Juste! Jag räddade en katt från min hund i somras. Malte var lös på tomten och då kom en katt in och hoppade upp på en jättestor sten och Malte hoppade upp ca en meter för att få tag i katten och alla skrek NEJ och jag klättrade upp på stenen och hämtade den skräckslagna katten.

Jag har också hjälpt en liten gråsparv som hade fastnat på min mormor och morfars altan. Den var lite skadad i benet så jag lyfte ut den och la den i skuggan i en buske.

Och i början av året så hjälpte jag en katt som låg och sov på vägen, så jag lyfte bort den därifrån och bara någon minut senare så kom en bil.

Dogs is my world ♥

indra-bus
2013-12-28 19:47
#4

I våras en igelkott som var på väg ut i en fyrvägs korsning, fick åka cykelkorg till skogen. 

Var med o räddade en kattunge som gömt sig under en pitzzeria.

Några spindlar o andra insekter, från min dotter träffar de på henne = säker död.

Sen har ja tagit hand om min hitte katt, räddade marsvin, kaninen, o hunden som jag köpte innan ja insåg att de är fel att utnytja djur som husdjur. 

Skrivit på massor med listor mot djurförtryck O skickat runt dem.

Jobbat i katthemmets loppisbod o varit till katthemmet med mat o katt godis som jag bjudit katterna på även de som är skygga har jag fått att äta ur min hand. Skrivit insändare om de hemlösa katterna

Demostrerat mot pälsindustrin satt upp affischer  mot päls industrin.

Informerat om djurförtycket som sker över världen. mm

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Lina Strindlund
2013-12-29 02:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har pratat med nära och kära om alternativ till att konsumera djurprodukter, allt från djurtestade hudkrämer till bakverk. 

Själv fortsatt på banan att vara 90% vegan. 

Spridit djurrätts info på internet.

Tagit hand om min hund Lovis och kanin Gertrud, så bra jag kunnat. Insett att det är för min skull de bor hos mig, och jag kan inte kräva att de ska göra precis som jag vill, utan att jag måste anpassa mitt liv väldigt mkt efter dem. 

God fortsättning!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

NaDa...
2013-12-29 12:35
#6

För nästan exakt ett år sedan blev jag Vegetarian, så där har man väl räddat ett par djur (om man tänker så)
Annars är det väl min lilla kanin Medusa som jag tog hand om då hon skulle avlivas pga. aggressivt beteende. Nu är hon glad, snäll och ska bo hos mig sina sista år. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Annons:
Lena
2013-12-29 12:53
#7

Jag är ju ständigt engagerad i djurskyddsfrågor när det gäller hemlösa katter. Inger nytt för i år egentligen. Det vi gjort i år är att starta namninsamlingen Sluta Avliva Katter med Mina Skattepengar. Den körde vi igång den 3/4 2013 och den kommer att rulla på fram till valdagen. 

Anledning bakom namninsamlingen är den verklighet som råder när det gäller våra myndigheters agerande i fall med hemlösa katter och vanvårdsärenden. Droppen blev ett fall några av oss följde på nära håll, ett ärende som pågick i Vargön i februari-mars 2013. 

Arbetet med Hittekatter iFokus och vår facebook sida Hittekatter i Sverige och facebook gruppen Kattgruppen handlar om att höja kattens ställning, väcka opinion vad gäller djurskyddsfrågor för katter och att informera och ge goda råd till landets kattägare.  Lägger mycket av min fritid på att hålla dessa forum igång. Förhoppningsvis gör det någon nytta i slutänden. Vill gärna tro det i alla fall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2013-12-29 13:00
#8

#0 Så fin vovven har blivit! Där har ni gjort ett fint jobb!❤️

----

Tänker så här att allt som vi gör i stort och smått är viktigt! Det viktigaste är ett man gör något. På Hittekatter har vi lånat ett valspråk av Röda Korset som jag vet många andra också använder sig av.

"Ingen kan göra allt, men alla kan göra något". 

Om vi har det i åtanke och berömmer oss själva och andra för det de gör istället för att fokusera på det om inte görs blir allt så mycket lättare. Då orkar vi göra mera av bara farten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Persifone
2013-12-29 14:20
#9

#8 Tack så mycket!

Håller med dig!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

ähnchen
2013-12-29 15:43
#10

Bra jobbat allihopa! 🙂

Tycker inte det är så "bara" när man har tagit väl hand om sina djur. Det finns många djur som inte har engagerade och kunniga ägare, tyvärr. 

Själv har jag också "bara" tagit hand om mina tre degus, diskuterat djurskydd, djurrätt och vegetarism med diverse personer och hjälpt en liten kungsfågel på traven som hade lyckats fluga in i vårt fönster.

Med det nya året kommer jag äntligen att ha mer tid att engagera mig. Det blir toppen! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

indra-bus
2014-01-01 16:40
#11

Bra kämpat alle hoppa!!

Nu tar vi nya tag detta året.

Eller hur!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Upp till toppen
Annons: