Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 7273 ggr
indra-bus
2013-12-06 20:50

Svenska grisar.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Saaara
2013-12-06 22:12
#1

Tråkigt att grisbönder inte kan behandla sina djur bättre än såhär. Om allt bara handlar om pengar och djurens välmående inte spelar någon roll ska man nog inte ha djur. Glad jag inte äter gris (är "halv vegetarian").

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Lina Strindlund
2013-12-07 00:48
#2

#1 Det är ju inte bara böndernas fel. Det handlar som du skriver om ekonomi, men ekonomin styrs ju av politikerna. 

Som jag ser det är det ungefär såhär (grovt sett):

Veganerna/vegetarianerna klagar på bönderna och politikerna,

Bönderna klagar på veganerna och politikerna,

Politikerna har det gött och bryr sig inte om de andra. 

hehe.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

redan
2013-12-07 09:08
#3

Men nu får ni ju vakna.

Produktionen styrs av slutkonsumentens vilja att betala, och den är nästan obefintlig när det kommer till mat. Mat har dock aldrig varit så billigt som nu. Man lägger mycket pengar på annat än mat (gäller även väldigt mycket för vegetarianer). 

Prova att besöka en storproduktion någon annanstans i världen, innan ni kallar Sveriges för dålig.

Eller…. , skapa din egna mat. Dock kräver det engagemang och mycket tid, så du kommer inte hinna titta på idol på TV. 

Politikerna styr inte vad du lägger alla dina pengar på, som du får över varje månad. Det bestämmer bara du som slutkonsument.

[annajohannas]
2013-12-09 20:24
#5

Men man skall ju inte dra alla bönder över en kam.

Det finns både bra och dåliga bönder.

Annons:
indra-bus
2013-12-10 14:06
#7

Trött på bortförklaringar.

Filmerna visar verkligheten. De gör inte papper eller angaskerade bilder.

De är inte första gången djurrättsaliansen avslöjar värkligheten

BRA JOBBAT !!!!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[annajohannas]
2013-12-10 17:05
#8

Det är inte bortförklaring, men jag tycker att det är helt fel, att skicka ner alla bönder. Det är ju inte alla som missköter sina djur, där tycker jag att det är ett stort hån mot dem, som gör allt för att deras djur skall ha det bra. Att det sedan finns bönder som helt struntar i djuren, javisst finns de.

Anniebolmgren
2013-12-10 21:15
#9

Ekologiskt är ju *** lösningen på världens problem. 

Ekologiskt griskött, fisk och grönsaker så bidrar vi till en bra mycket bättre värld. Eftersom att 99% av Sveriges grisar (2011) inte hade någon eller tilräckligt med halm på golvet ens en gång så är det nära på att kunna dra alla bönder över en kam. Nära på sa jag, inte alla.

Kram 🌈

[annajohannas]
2013-12-10 21:17
#10

De grisar som jag personligen mår bäst, är de som får växa långsamt, och en bra skötsel och sist men inte minst lite kel.

Lina Strindlund
2013-12-11 01:23
#11

….och 99% av SVERIGES grisar får ALDRIG vara utomhus, hur kan det vara OK?? 

Jag har bara kollat idol o dyl. 1 ggr detta året, så jag kan absolut satsa på att odla egen mat, men just nu är det svårt pga. kylan.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[annajohannas]
2013-12-11 09:04
#12

Jag är bara fundersam, hur vet du att endast 1% är ute? Jag vet en hel del grisar som både är ute, och som sköts väl. Jag tycker att det är fel att en hel yrkeskår skrivs ner. Det är samma i så fall, när någon misshandlar sitt djur, då skall alla göra det? Det har hänt tidigare att någon djurrättsaktivist varit inne och filmat, som sedan inte stämt. Det är väldigt tråkigt.

indra-bus
2013-12-11 09:27
#13

#12 Vem har filmat vad, som inte stämt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[annajohannas]
2013-12-11 12:51
#14

#13 Har de varit hos precis varenda grisbonde här i Sverige?

redan
2013-12-11 21:37
#15

#7 Jag är så himla trött på alla påståenden om att det som gäller ett par, gäller alla.

Det är inte första gången djurplågarorganisationer påstår att alla djur far  illa.

Bilder och verklighet är inte hela sanningen. Bestämmelser och regler är inte alltid det bästa för djuren. Att vara vegan är inte alltid det bästa för naturen eller de vilda djuren, kanske tom tvärt om?….

ALLT ÄR INTE SVART ELLER VITT.

Mellmell
2013-12-12 12:43
#16

Visst finns det bönder som behandlar djur illa, men det finns lika många, eller fler som behandlar dem bra! 
Förra veckan var det ju ramaskrik för att det låg döda kultingar i gången. När jag jobbade på grisgård la vi också ut de döda kultingarna i gången, medans vi städade ur i boxen, gav mat och vatten till alla de andra. (Något jag anser vara viktigare än de de döda just för stunden) De ligger inte där hela tiden, något som djurorganisationer vill få det att se ut som. Inom någon timme är de döda djuren bortplockade. 

Det är ju som att säga att alla äldreboenden är dåliga bara för att det visas skitställen som låst in gamla i skrubbar, eller inte besökt dem på flera dagar. 

Tänk på att tidningar och tv bara visar den dåliga sidan. Det är den som får folk att läsa och de kan dra in pengar

Marr
2013-12-12 16:21
#17

Har varit med ute med veterinärerna och praktiserat. På flera säterier var det rena skandalen! Nu är det många år sedan och är tveksam om det blivit bättre, vad jag hört från dom i alla fall.

2 säterier hade så eländiga förhållanden att vi fick åka dit för stickkontroller. Den stackars personalen där var helt förtvivlade och vågade inte sluta. För dom var rädda att det skulle bli ännu värre med djurens omsorg.

En underbar galt togs inte bort för han avlade så bra. Ändå hade han efter en skada då han fastnat i golvgaller bara halva frambenet kvar. Det hade börjat ruttna och han hade mycket mycket ont. Som tur är ordnade veterinären det här tillslut, fast det hade gått alldeles för långt.

Kallar det för fabriker där levande själar ska lida för att vi ska njuta vid matbordet.

Var även på ett nystartat mindre säteri där grisarna fick gå ut och böka i hagar. Underbart att se den glimten dom hade i ögonen. Det var en stor skillnad det, för man såg verkligen deras lycka! Fast dom fick lite problem med soleksem, så man gjorde en konstgjord "lersjö" till dom. Det tycker jag var fint!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Persifone
2013-12-12 18:30
#18

#16 Nyfiken fråga; Varför dör kultingar? Eller, vilken är den vanligaste orsaken?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

redan
2013-12-13 00:17
#19

Vem som har haft djur länge nog, har inte varit med om att ett djur plötsligt dör? Många djurslag idag, är inte framavlade för att de är tåliga. De är framtagna pga att de tex producerar många avkomma, växer fort eller ser fina ut. Se bara på hundvärlden. Tålighet, mentalitet, kroppsform m.m., väljs bort för en annan egenskap. Tålig djur i stora "hagar" där de rör sig mycket, går inte upp i vikt tillräckligt fort för att du som slutkonsument ska tycka att priset är tillräckligt lågt….

Fridaaaa
2013-12-13 13:29
#20

#11 Vart har du hittat dem siffrorna? Jag tror absolut inte att det stämmer att bara 1 % av Sveriges grisar är ute nämligen.

Som någon/några redan sagt, allting är inte svart och vitt. Finns många dåliga men även många bra och såklart "medel".

Ekologisk säger ingenting heller att de haft det bra, räcker att de äter ekologiskt foder så kan de skriva att det är "ekologisk gris".
Närproducerat, kravenmärkt och ekologiskt är igentligen det bästa i så fall om man ska hårddra det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
jossan84
2013-12-14 13:54
#21

Om alla svenskar skulle välja att köpa bra kött för en dyrare penning så skulle fler bönder ha råd att producera bra kött :)

Här är egna bilder från två olika gårdar 2011. En konventionell och en ekologisk. Alla grisar har det inte dåligt :)

https://www.facebook.com/josefine.amnesten/media_set?set=a.10150305295914338.411784.820639337&type=3

idipidi
2013-12-17 08:26
#22

Jag tror att siffran på 1% kan stämma ganska bra faktiskt. 0,6% av slaktvolymen i Sverige är ekologisk (enligt svenskapig.se) och det är nästan uteslutande ekologisk gris som får gå ute. Sen finns det säkert en del mindre jordbruk som låter sina grisar gå ute, utan att vara ekologiskt certifierade, men de har så få djur i jämförelse.

På sidan köttguiden som drivs av SLU finns bra information om skillnaderna mellan svenskt, svenskt ekologiskt och importerat kött.

http://www.kottguiden.se/

LinaLj
2013-12-18 00:24
#23

Det handlar om konsumentkraft och om att vara mer noga med var man köper sitt kött. 

Jag köper mitt griskött direkt från den lokala bonden. Han har fem stycken grisar som går på lösdrift. De har ett stort stall med gott om halm att ligga i och fri tillgång till en hage där de kan böka på som de vill.

En gång i halvåret slaktas grisarna på gårdens egna lilla slakteri och styckas på plats. 

Så när jag kommer så hänger grisarna avblodade och klara, redo att grovstyckas. Jag köper en halv gris per gång och får då vara med och bestämma hur jag vill ha den styckad, vilka delar av grisen jag vill ha och så vidare.

Förutom att jag får extremt fint och välsmakande kött till ett rimligt pris som jag kan äta med gott samvete så stödjer jag en lokal bonde med en bra djur syn. 

Faktum är att våra småbönder har svårt att klara sig, de får ge vika för storbönder med en mer industriell inriktning på både djurhållning och jordbruk. Om fler valde att stötta de små bönderna så skulle de kunna behålla sina gårdar vid liv och vi kanske skulle kunna vända på trenden.

Det är inte omöjligt att hitta sådana här bönder oavsett var man bor om man lägger ner lite tid i sitt sökande. Jag har bott i Lidköping, Göteborg, Visby, Jönköping och nu utanför Skövde och har på alla ställen lyckats hitta en bonde i likhet med den här.

Fridaaaa
2013-12-18 08:23
#24

#23 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fuzzie
2013-12-19 13:15
#25

Jag håller med om att man inte ska dra alla bönder över en kam. Och de skulle vara bra om så många som möjligt kunde välja att äta ekologiskt och närproducerat. Man önskar ju att även storbönderna kunde hålla sina djur ute men de kommer nog tyvärr inte att ske på ett lååååångt tag. :/

Jag har övergått till att vara vegetarian för att jag tycker att djuren behandlas så grymt, (dock inte på alla ställen). Men jag skulle aldrig försöka pracka på någon att dom måste bli vegetarian utan de är varje enskild persons val. För man får inte bli överdriven åt vegan/vegetarian hållet så att man bara ser köttverksamheten som negativ. För det finns som sagt bra bönder som tar mycket väl hand om sina djur. :) 

Det är bara jag i min familj som äter vegetariskt för dom andra vill inte ändra sina matvanor, vilket är helt ok för de är deras val. Men istället bad jag mina föräldrar att börja köpa ekologiska ägg och ekologiskt kött och de tyckte dom var helt ok. Så i en familj så kan man ju faktiskt kompromissa så de känns bra för alla, för resten av familjen tycker att de känns bra att veta att djuren tex. har fått gått ute. :) 

Men en önskan är ju att alla bönder skulle ta hand om sina djur på ett bra sätt och att kraven blir hårdare angående utevistelse. :)

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Lina Strindlund
2014-01-24 00:36
#26

#17    Sakligt och informativt skrivet! tack för det inlägget! 

Så tror jag det ser ut faktiskt, att det handlar om att tjäna pengar i 

första hand, det säger tom djurägare och djurskötare själva! "man 

måste ju kunna leva på det" och sådana saker har jag hört. 

Och många anser ju att djuren är mindre värda än människor 

så de oroar sig inte för att anses som hemska människor.

Jag köper alltid numera eko kött till min hund, eller vilt. även om det är 

mkt dyrare, jag menar vad är ett LIV värt??!!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Fridaaaa
2014-01-24 11:11
#27

#26 Enbart eko betyder dock bara att djuret har ätet ekologisk mat. Annars behöver kan köpa eko kravenmärkt om man ska ha med djurhållningen också. Bra att du köper så till din hund 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
viktoria91
2014-01-24 17:00
#28

Om inte det är alarmerande så undrar jag hur det ser ut när det är alarmerande!

ähnchen
2014-01-24 20:33
#29

#27 Enligt KRAV-sidan betyder märket att djuren måste få vistas ute.

"Att djuren får vistas ute är en av grundförutsättningarna i KRAV-certifierad djurhållning. Du ska hålla djuren utomhus så mycket som möjligt utan att djuren eller marken tar skada. Du ska se till att alla djurslag kan beta under lämplig del av året. Betet ska ge djuren både foder och sysselsättning. "

Här kan du läsa mer

http://www.krav.se/node/36398

Avsnitt 5.4.9 behandlar grisar.

Jag håller fullt med om att konsumenten styr. Många skryter med hur billigt köttet (och annan mat) var som de köpte. Det människan verkligen behöver är ett tak över huvudet (framför allt i dessa breddgrader) och mat. Kläder är inte helt fel heller 😉 Många är villiga att lägga miljoner på sina bostäder men vill betala så lite som möjligt för maten.

Sedan kan jag också hålla med om att det finns en hel del ansvarstagande bönder, i detta och alla andra länder. Icke desto mindre är det inte fel i mina ögon att visa konsekvenserna av att vissa inte sköter sig. Det ökar kunskapen om vad man borde kolla upp. Hos vissa i alla fall och varenda en är värd insatsen. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Fridaaaa
2014-01-24 20:56
#30

#29 Läs igen vad jag skrev 😉 Eftersom ditt svar inte riktigt har med det jag skrev att göra eftersom jag inte sagt någon motsats.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

redan
2014-01-24 23:12
#31

Jag kan nu med säkerhet skriva, att på detta forum finns nästan inga som bryr sig om hur grisar behandlas….

Fridaaaa
2014-01-24 23:15
#32

#31 Och du baserar det på?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fuzzie
2014-01-24 23:50
#33

#31 Jag bryr mig om hur grisar behandlas och alla andra djur inom livsmedels industrin också för den delen.

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

mallabralla
2014-01-25 01:49
#34

oförlåtligt 😭 önskar alla djur kunde få ett värdigt liv och lycka, människor med för den delen. Fruktansvärt hur vi människor behandlar varandra och djur.

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
ähnchen
2014-01-25 11:09
#35

#30 Aaaah, förlåt! Det var inte meningen! Halv nio på kvällen är tydligen redan för sent för mina trötta ögon…

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Fridaaaa
2014-01-25 11:52
#36

#35 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jossan84
2014-01-25 19:54
#37

#31 Jag kan med säkerhet säga att de flesta lantbrukare bryr sig. Men tyvärr inte alla. De flesta grisar som far illa gör det dock tyvärr pga. dålig ekonomi eller ohälsa, inte för att deras ägare inte bryr sig. Sen finns det som sagt grisar som har det väldigt bra också :)

Taxelina1
2014-01-26 19:40
#38

Om konsumenterna handlade av våra svenska producenter så skulle det se lite annorlunda ut. Då skulle dom svenska bönderna få betalt för sina djur. Sverige är det land som använder minst antibiotika i sina djur till exempel. Bara det är ju en vink att handla av lokala i stället för att handla skitkött från någon annanstans i världen där man inte har en susning hur djuret haft det och vad det innehåller. Om det är mula, åsna, häst eller nöt i köttbullarna exempelvis.

#26 Det är väl klart att "bonden" måste leva på det han gör. Om du driver ett företag så måste du väl få in så pass mycket att du kan betala omkostnader och även handla mat så du klarar dej. Konstigare än så är det inte. Även bonden måste äta och betala räkningar😉

Jag var inne på en annan grupp men blev faktiskt utslängd därifrån då vi började tala om djurskydd med mera. Där var dom ilskna över alla bönder och djurskyddet. Men ingen av dom handlade svenskt. Och när jag tipsade dom att stötta våra bönder genom att handla svenskt …ja då blev jag utslängd.

Hälsning från en stor djurvänCool

indra-bus
2014-01-28 10:48
#39

Ja tror inte ett dugg på att de flesta grisar har de bra. Skulle vilja se filmbevis på dessa 98% Välmående svenska grisar.

 De handlar om att tjäna pengar lixom i alla företag måste verksamheten gå runt.  Att vara bonde är ett hårt jobb, men de finns ingen som tvingar dem.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Taxelina1
2014-01-28 11:16
#40

#39 Din inställning skrämmer mej lite faktiskt…

Att vara bonde är ett hårt jobb, men de finns ingen som tvingar dem. 

Varför har vi bönder för när vi kan importera allt…är det så du menar?

Vet du om att vi kommer vara så beroende av import om några år att vi inte kommer klara oss om våra importländer får missväxt ??? Vi har då inget att ta ifrån. finns inga svenska producenter kvar. hur tror du vi ska överleva då. Alla kan inte äta maskrosblad och andra öreter ur naturen för det flesta vet inte hur ett maskrosblad ser ut längre.

Våra nöt och gris producenter ärver oftast gårdarna som gått i arv i generationer. Det är familjeföretag.

Jag får faktiskt en känsla av att du inte riktigt har koll på vad du pratar om. Sitter du och läser Djurrättsalliansens tidsskrifter förstår jag din inställning. Ett gott råd. Ta dej i kragen och besök gårdar så du får se med egna ögon hur det ser ut. Så slipper du gå efter andras upplever.

Hälsning från en stor djurvänCool

indra-bus
2014-01-28 14:05
#41

O ja har besökt gårdar.Därför jag skriver som jag gör.

Vet att på de flesta ser de för jävligt ut.  Kan du bevisa motsatsen med film ? Eller er de du som behöver göra besök hos bönder kanske?

Maskrosblad vet nog de flesta hur de ser  ut.

Men vem har sagt att vi skall leva på de? Du har aldrig hört talas om odla?? Vi behöver inte äta kött. O dessutom äter djuren mer importerat kraft foder än vi skulle göra. 

Att vara bonde är valfritt. gårdar går att sälja eller av avveckla

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
indra-bus
2014-01-28 14:35
#42

Djurskydds inspektörerna är av samma uppffatning.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/djurskyddsexpert-domer-ut-grisgardarna

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

jossan84
2014-01-28 19:49
#44

Kanske inte säger så mkt om "de flesta", men om ett par. Ett par gårdar jag besökt:

https://www.facebook.com/josefine.amnesten/media_set?set=a.10150305295914338.411784.820639337&type=3

redan
2014-01-29 09:03
#45

Är det ingen här som följer "mitt liv som svensk gris"?

Taxelina1
2014-01-29 14:46
#46

#42 Här har du lite att läsa om djurskyddsinspektörerna… Jag skulle aldrig tillåta mej själv att sjunka så djupt att jag skulle gå in och filma på en gård. En lite fundering bara. Tror du dom har trasmattor på ladugårdsgångarna? Djur bajsar och kissar hela tiden. Att skrapa skit gör man många många gånger under en dag. Jobba på en gård en månad så du vet vad du uttalar dej om. Visst säljer många sina gårdar. Och dom som kan ta på sej skulden är ju ni som inte äter det dom producerar. Jag som födoämnesallergiker skulle ju svälta ihjäl om alla hade samma inställning som du😎 Här på gården äter djuren det som produceras på åkrarna. Kravodlat.

Att verksamheten inte fungerar på djurskydds- och veterinärenheten på länsstyrelsen i Skåne är knappast någon hemlighet. Länsstyrelsen har själva företagit ett antal utredningar av enheten, och konstaterat att verksamheten inte fungerar. Arbetsmiljöverket har utrett enheteten, och inte heller de var imponerade. Margareta Pålsson deklarerade när hon satt i länsstyrelsens insynsråd att djurskyddet i Skåne är en katastrof. En uppfattning hon utåt inte är lika frikostig med sedan hon blev landshövding. Länsstyrelsen i Skåne ska nu företa ytterligare en utredning av det ickefungerande djurskyddet. Enligt uppgift kommer utredaren sätta sig ner och intervjua samtlig personal på enheten en och en. Det blir alltså ytterligare en massiv utredning av enhet som inte fungerat sedan starten 2009

Illa omtyckta - Av alla Att verksamheten vid djurskydds- och veterinärenheten inte fungerar är tydligt. Det är ingen hemlighet att personalen vid enheten är djupt illa omtyckt av länets djurägare, av sina egna kollegor på andra enheter samt av sin egen ledning. Personal vid djurskydds- och veterinärenheten i Skåne har medgett för mig att de lägger mer jobb på att förklara sig och marknadsföra sig inom länsstyrelsen än externt.

Egen reklamkampanj i TV4 Med tanke på att djurskydds- och veterinärenheten nyss fått en helt egen reklamkampanj i TV, torde arbetet med att vinna kollegornas acceptans vara sisyfosartat. Nu tillhör jag dock skaran som tror att man vinner acceptans genom att sluta göra en massa fel framför reklamkampanjer. Att TV4 ska visa serien ”Djurskyddsinspektörerna” kommer knappast höja djurskyddsinspektörernas status inom länsstyrelsen. Det är en inte helt orimlig chansning att det kommer bli tvärtom.

TV följer personal ledningen velat sparka Med tanke på att verksamheten inte fungerar kan man ju finna det anmärkningsvärt att TV4 som sagt valt att följa djurskyddsinspektörerna i just Skåne. Sedan länsstyrelserna tog över djurskyddet från kommunerna har mig veterligen fem djurskyddsinspektörer i hela Sverige varit belagda med utegångsförbud. Fyra av dessa arbetar på länsstyrelsen i Skåne. Minst två av dessa har jag sett i den trailer som rullat för att promota serien. Frågan varför TV4 väljer att följa den djurskydds- och veterinärenhet som fått mest kritik, mestadels intern, i hela Sverige är berättigad. Varför inte välja ett län där verksamheten faktiskt fungerar? Varför välja att följa och lyfta fram inspektörer vars ledning har velat sparka? Kanske har det något att göra med att VD:n i produktionsbolaget är dotter till en gammal landshövding i Skåne?  Kanske har det att göra med att en av djurskyddsinspektörerna på länsstyrelsen i Skåne, ska bo ihop med en som är delaktig i filmproduktionen?

Filmandet ger ledningen magont? Produktionsbolaget har alltså åkt runt med några av djurskyddsinspektörerna, och filmat. Hade jag tillhört länsledningen hade jag haft ont i magen inför varje avsnitt. Det är nämligen så att kunskapen om vad länsstyrelsen får och inte får göra är större utanför länsstyrelsen än på den. Djurskyddet i Skåne har skaffat sig fiender som med all sannolikhet kommer sitta med kollegieblock och anteckna precis alla fel inspektörerna gör på TV. Och sedan anmäla dem. Djurskyddsinspektörerna har tidigare klarat sig relativt helskinnade tack vare att de råkar jobba på en myndighet, och att ord stått mot ord. Dock urholkar droppen stenen, och om det kommer in en massa anmälningar om övertramp, som dessutom dokumenterats i TV, är chansen mycket större att någon av inspektörerna åker dit.

TV4 plockade bort film Den här trailern, ja. Jag såg som sagt en trailer för serien. Bara under de två minuter den varade såg jag flera övertramp från länsstyrelsens sida. Med anledning av detta tänkte jag anordna någon form av övertrampsbingo de kvällar programmet går. Efter att TV4 fått frågan om mannen (en enstöring som med största sannolikhet inte vet om att han hängs ut) gett sitt medgivande till att filmas, togs trailern bort. TV4 hänvisade till att klippet låg på vad de kallade kundsight. Underförstått hade TV4 då inget ansvar. Jag slogs dels av att TV4 kan beordra en av sina kunder att ta bort en film från nätet. Jag har inte dem makten över mina kunder… Dels av att det gick så lätt. De bara tog bort den. Det gick för lätt! Hade TV4 varit hundra på att allt stod rätt till i deras produktion, hade det rimligtvis inte gått så lätt.

Ingen film om det inte ser illa ut TV4 påstår att alla djurägare som visas i programmet har gett sitt medgivande. Jag frågar då vem man ska kontakta om man har kontakt med ett flertal djurägare som blivit filmade utan sitt medgivande. Inget svar från TV4. Jag berättade även att det finns djurägare som ska ha fått till besked att det inte var tillräckligt illa hos dem, så de kom inte med i TV. Samt bad om en kommentar till detta. Någon kommentar gav inte TV4. TV4 svarar inte heller på frågan om mannen som visas i trailern lämnat sitt medgivande. Till slut erbjuder jag TV4 mailkonversationen mellan produktionsbolaget och biträdet till en dam som blivit filmad. Korrespondens som ska visa att TV4 antingen ljuger eller har blivit förda bakom ljuset. Jag ber dem höra av sig. Inget svar.

Erkänner att man klipper till djurägarens nackdel Igår fick jag höra talas om ytterligare en djurägare som blivit filmad utan sitt medgivande. Samtidigt som det började ryktas om att det skulle bli tv-serie lyckades han få tag i produktionsbolaget. Han frågade om de skulle visa honom i TV. Det skulle de. Detta utan att han lämnat något medgivande. Han frågade om de skulle klippa materialet så att det var till hans nackdel. Vilket produktionsbolaget erkände att de gjorde. Han har nu anlitat advokat som skrivit till produktionsbolaget och förklarat att fan ska ta bofinken om han överhuvudtaget syns i tv.

Jag hade stämt TV4 Det är alltså uppenbart att man filmat djurägare utan att de lämnat sitt medgivande. Produktionsbolaget har dessutom erkänt det många trott men ingen tidigare kunnat belägga – att de klipper till djurägarnas nackdel. Sett från min horisont finns det goda chanser till framgång vid en grupptalan mot TV4 och produktionsbolaget. Sådana här processer tenderar att kosta en hel del pengar. Förlorar man kan det bli riktigt dyrt. Därför drar människor sig oftast för det. I och med att det kan bli rätt många som blivit uthängda i TV4 är det ju möjligt att starta en förening, överlåta sitt krav mot TV4 till föreningen, alla pytsar in stålar för att hålla igång en advokat och sen knallar man till tinget. Förlorar man är det föreningen som får ta kostnaderna för TV4:s advokat. Eftersom den är tom sätts den i konkurrs, och ingen av medlemmarna har tagit någon risk att behöva betala TV4:s rättegångskostnader. Det kan således bli en spännande vår och sommar för både TV4 och länsstyrelsen i Skåne.

Fotnot 1: Jag tänkte faktiskt lägga in en länk till den här bloggen på TV4:s facebooksida. Jag underrättar de jag hänger ut. Något man knappast kan anklaga TV4 för…

Fotnot 2: Om jag har någon journalistkollega som vill ha en bra story har jag mailkonversationer, opublicerat material, beslut att hemligstämpla vad som liknar hämndaktioner mot kritiker, och så vidare. Det är ju jul, och man ska dela med sig.

Hälsning från en stor djurvänCool

Twix*
2014-01-30 19:53
#47

Ja man kan ju fråga sig om Sveriges djurhållning är så fläckfri som vi vill påstå

vallhund
2014-01-31 03:37
#48

Forskning om bl a grisars välmående. SLU.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
redan
2014-01-31 10:35
#50

Det är inte så lätt att anställa, renovera, utveckla, om man inte får det att gå ihop. Du måste få in pengar för det jobb du lägger ner, eller är det ok att anställda slutar få betalt för det jobb de gör?

Vissa kan tycka att detta är superbra, för då lägger bönderna i Sverige sakta ner sin verksamhet, och Sverige får värdens bästa djurskydd. inga djur = bra djurskydd. Tyvärr kan vi då inte längre påverka hur djur föds upp, och Sverige får istället världens sämsta statistik på uppfyllda krav på djurskydd i förhållande till det vi faktiskt äter. (men där ligger vi nog redan)

Bara för att vi inte föder upp djur, betyder inte att vi slutar äta kött. Jag skulle gissa på att det kommer öka då andra länder tar för sig av vårat underskott och istället ökar sin produktion och priset därav sjunker. Lågt pris = ökade kvantiteter

http://www.atl.nu/lantbruk/priserna-stiger-men-inte-betalningen

Taxelina1
2014-01-31 12:10
#51

#48 Tack vallhund för den braiga filmsnutten från SLU.

#49 Hinner inte kika på din länk. Men när jag såg namnet Scan kom  jag ihåg att jag hörde att även Scan tar in utländskt kött från bland annat Brasilien. Scan sjönk många grader i mina ögon och kommer inte heller stötta dom.

Hälsning från en stor djurvänCool

Grodan
2014-02-01 00:56
#52

#0 Fy så hemskt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[peter54]
2014-02-10 23:39
#53

Jag tycker att just detta skulle få folk att tänka två gånger innan de köper importerat fläsk. Om man har invändningar mot hur grishållningen i Sverige ser ut och samtidigt köper importerat fläsk … ja ni fattar vad jag menar.

Taxelina1
2014-02-11 13:25
#54

#53 Jag förstår helt vad du menar😉

Hälsning från en stor djurvänCool

little monkey
2014-02-11 14:59
#55

Usch vad hemskt! Jag slutade äta oekologiskt fläsk och kyckling för ett år sedan p. g. a. den här videon http://www.youtube.com/watch?v=Df9GviWJSaw

Annons:
redan
2014-02-12 22:11
jossan84
2014-02-12 22:39
#58

#57 Det är resultatet av billig import…

Taxelina1
2014-02-13 16:12
#59

#57 Gå in och titta vad som skrivs på "hittekatter" ang "djurskyddsinspektörerna"

Tråden heter något med fd chef. Du måste bara läsa…

Hälsning från en stor djurvänCool

AnnaFagerell
2014-03-28 19:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Bara för att maten är billig ska inte djuren ha det dåligt. TS länk visar vad som förhoppningsvis inte finns på så många ställen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

viktoria91
2014-03-28 19:24
#61

#60 Haha, så söt nöffe med halm på trynet! 😃

redan
2014-03-28 21:54
#62

Jag skrev för länge sedan om en facebook-sida som heter "mitt liv som svensk gris", men de som inte gillar "kött" tittade inte, och hatar alla uppfödare oavsett. Spelar ingen roll för dem hur bra djuren sköts om. Lite vänster över det hela, om jag får säga det på skoj.

Annons:
AnnaFagerell
2014-03-29 07:15
#63

#62 ja men det är klart att det är så. Men de bär säkert djurtestat smink för att det är billigare eller så finns det lite skinn i deras skor etc etc. Men åsikter, det finns överallt. Vi tar väl hand om våra djur och det är det minsta man kan göra, sen kan jag inte på stort påverka hur andra gör.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Taxelina1
2014-03-29 09:19
#64

#63 Många bäckar små…

Dom jag känner till (flera producenter) har det otroligt fint i sina stallar. Ska vi gå in måste vi ha skyddskläder. Inte för att skydda oss, utan för att skydda djuren. Och det finns olika avdelningar för olika ändamål och dom är avgränsade från varandra.

Lugna och fina djur.

Hälsning från en stor djurvänCool

viktoria91
2014-03-29 09:27
#65

#63 Föder du upp slaktdjur? Är det din nöffar på bilden ser dem ut att ha det väldigt bra i såfall!=)

AnnaFagerell
2014-03-29 14:11
#66

#64 Här vill vi inte ha besökare och de osm får går in, veterinärer o dyl måste ha 48 timmars karens innan de går in, plus skyddskläder, för djurens välbefinnande. #65 Säljer livdjur men en del går också till slakt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

viktoria91
2014-03-29 15:15
#67

#66 Vad är livdjur?

AnnaFagerell
2014-03-29 16:03
#68

#66 Djur som säljs till avel

Medarbetare på djurskydd.ifokus

vallhund
2014-03-29 18:13
#69

#66 48 timmars karens för veterinären?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
AnnaFagerell
2014-03-29 19:11
#70

#69 Ja, veterinären kommer hit ganska ofta på inbokade besök och då får de inte varit i annat grisstall 48 timmar innan de går in till oss

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Roshallon
2014-04-03 14:01
#71

Det är bara att inse att hela världens befolkning inte kommer bli vegetarianer, så varför inte jobba för att djuren i alla fall ska få ett så värdigt liv och slut som möjligt? Just nu sätter detta bara käppar i hjulen för våra svenska bönder, vilket kommer leda till att det importerade köttet kommer ta alltmer större plats i kyldiskarna.

Ni vill alltså slå ut all djurproduktion i ett land som har världens bästa djurskydd, till förmån för de länder som har en mycket lägre levnadsstandard för djuren? I mina öron låter det inte alls som att ni värnar om djuren… Köper man utländskt kött kan man inte heller vara säker på att djuret avlivats på ett korrekt sätt.

Sen är priset på slaktgrisar otroligt lågt om man jämför med vad det senare kostar ute i butiken. Bara där fallerar allt. Mellanhanden måste se till att betala en skälig summa för det producerade köttet så att producenten har råd att ge sina djur bästa möjliga levnadsstandard. Det är inte gratis med kött-/mjölkproduktion.

[peter54]
2014-04-03 14:33
#72

Det finns mycket att säga om djurhållningen i Sverige, men betänk då att de Svenska köttdjuren trots problem har det mycket bättre än vad de har i många av de länder vi importerar fläsk och annat kött ifrån.

Om vi inte köpte det importerade fläsket, utan höll oss enbart till svenskt, skulle det bli mycket enklare för svenska grisbönder att bedriva sin verksamhet eftersom de skulle slippa att konkurrera med grisbönder i andra länder där lagar och regler för djurhållning är sämre eller saknas helt.

Det var på grund av detta som "grisupproret" startades.

https://www.facebook.com/grisupproret?fref=ts

Taxelina1
2014-04-03 14:51
#73

Hörde någonstans ifrån att vi bara skulle klara oss till 50% med maten om det skulle gå åt pipan för leveransländerna att leverera mat hit. Det är väldigt skrämmande faktiskt Halva sverige skulle alltså få svälta för att våra egna matproducenter varit tvugna att avveckla. I vår kommer ytterligare två mjölkgårdar lägga ner i mellansverige. Vad jag vet. Det är säkert fler.

Hälsning från en stor djurvänCool

AnnaFagerell
2014-04-03 14:56
#74

#71 Jättebra! #73 det är massor av grisbönder som lägger ner årligen. Jag känner flera som inom kort kommer att avveckla. Sverige skulle klara sig alldeles utmärkt om livmedelskedjorna och det svenska folket hade vaknat upp

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[peter54]
2014-04-03 15:01
#75

#73 Ja det är fel på den svenska jordbrukspolitiken. Billiga importvaror som produceras under mycket sämre förhållanden både för folk och fä, slår ut de svenska bönderna och landsbygden kommer att bli en enda stor granplantering om detta inte får ett stopp snart.

Jag tycker att det är fullkomligt vansinne att importera någon enda livsmedelsprodukt som vi kan producera själva i Sverige. Vi borde inskränka importen till att enbart omfatta sådana livsmedel vi inte kan producera här.

Taxelina1
2014-04-04 09:06
#76

#74 Grisgården som ligger granne till oss var på håret att lgga ner men med mycket stöd av vänner och bekanta höll dom sej ovanför vattenytan. Nu ser det ut som om dom kommer överleva. Men mjölkgårdarna försvinner. Troligen blir det highland cattle som får hålla alla vackra beten öppna så den biologiska mångfalden överlever.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
AnnaFagerell
2014-04-04 15:29
#77

#75 Det är livsmedelskedjorna man måste gå på…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[peter54]
2014-04-04 18:34
#78

#77 Det tror inte jag. Bollen ligger hos konsumenterna och livsmedelkedjorna säljer det vi köper.

AnnaFagerell
2014-04-04 18:51
#79

#78 om livsmedelskedjorna slutar att ta in import så tvingar vi väl det svenska folket att köpa svenskt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[peter54]
2014-04-04 19:10
#80

#79 Nja, då kan ju livsmedelskedjorna börja fuska med märkningen istället. Jag är övertygad om att det är mycket mer effektivt om konsumenterna tvingar livsmedelskedjorna att sluta sälja importerat genom att inte köpa det.

vallhund
2014-04-05 01:49
#81

Om jag förstått nyhetsflödet rätt så råder det brist på inhemskt griskött.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AnnaFagerell
2014-04-05 08:48
#82

#81 Det tror jag inte. Är nog mest snack. Vi har haft svårt för att bli av med grisarna. slakterierna tar inte emot dem

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[peter54]
2014-04-05 09:46
#83

#81 Ja kanske är det så, men det är i så fall en konsekvens av det billiga importerade fläsket, svenska grisbönder slås ut.

Annons:
jossan84
2014-04-05 10:23
#84

Butikskedjorna vill tjäna pengar så de köper in det som efterfrågas. Annars går kunderna någon annanstans. För att kedjorna ska kunna styra så krävs det alltså att ALLA slutar sälja importerat kött och det kommer inte att hända. Det är konsumenternas val som styr. Om alla konsumenter valde inhemskt så skulle det inte längre vara lönsamt att sälja import.

Fidelia
2014-04-06 02:48
#85

Alltid när det talas om djur i köttproduktion så påtalas vikten av att få vara ute. Varför är det aldrig någon som påpekar hur fel det är att flera av våra sällskapsdjur heller aldrig får gå ut. Jag vet massor av folk som har innekatter i små lägenheter och säkert lika många som har burdjur. Till skillnad från en gris som lever instängd 6mån lever kaninen instängd 6år och katten i 14år. Vad skiljer dem åt? Jag skulle nog våga påstå att det är sista 2mån grisen lever trångt. De första 4mån har de utrymme att röra sig i boxen. Då har de inte trängre än en häst har i sin box, där den lever största delen av dygnet. Känns lite som att man inte vill tänka så utan bara vill angripa köttproduktionen därföratt. Jag är inte vegetarian men skulle aldrig kunna ha djur i bur eller innekatt enbart för min egen skull. Produktionsdjuren fyller en funktion till skillnad från rena sällskapsdjur (sett ur evolutionens perspektiv).

AnnaFagerell
2014-04-06 06:01
#86

#85 det är nog högst individuellt hur grisen har det sina två sista månader också. Våra har det inte trångt. Håller med dig om jämförelsen där… men det anses humanare att en katt ändå får leva trots dålig katthållning =(

Medarbetare på djurskydd.ifokus

fuzzie
2014-04-06 10:15
#87

#85 Varför drar du en parallell mellan vegetarianer och att inte ha djur? De låter som att du menar att bara för att man är vegetarian så har man inga djur hemma, förstår jag dig rätt då? 

Jag är vegetarian och har en hel del djur hemma och de går ingen nöd på dem. Jag har 4 dvärghamstrar (har även uppfödning på dessa), 3 tamråttor (snart 5) och jag har en hund (chihuahua). Och alla mina djur får egentid med mig samt att alla djuren får vara ute och springa minst 1,5 timmar om dagen, oftast 2,5 timmar. 

Dessutom går råttorna tillbaka in i buren när dom är less på att vara ute och då behöver jag bara stänga burluckan. Dvärghamstrarna har en lekhage som är fylld med allt möjligt som de kan springa runt i. När de är less på att vara där så ser man att de blir lite segare och tänker sova, så då lyfter man bara tillbaka dem till sina burar och där går de in i huset och sover nöjt. 

Så jag kan inte direkt påstå att mina djur sitter instängda i en liten bur. Jag köper dessutom de största burar jag kan få tag på till mina djur samt att buren, bottenmaterialet och inredningen ska vara anpassad till de olika djurslagen. 

Varför skulle inte sällskapsdjuren fylla en funktion? Vad baserar du det på? Många människor blir friska/mår bättre av att ha djur i sin närhet och de flesta sköter sina djur väldigt bra. Sedan finns det ju såklart alltid undantag. 

Så jag tycker att det är en självklarhet att alla djur, vare sig de är för sällskap eller livsmedel, ska få vara ute. Vilket alltså betyder att livsmedelsdjuren bör få vistas utomhus under sommarhalvåret samt att sällskapsdjur i bur bör få komma ut och springa omkring i hemmet några timmar om dagen (under uppsyn) och i den mån man kan så kan ju vissa få vistas utomhus på sommaren.

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

AnnaFagerell
2014-04-06 10:59
#88

#87 Jag tycker också att djur ska få vara ute, men hur släpper man ut 3000 grisar? Eller de som har riktigt stora ställen, hur släpper an ut 10.000 grisar? Det fungerar ju inte. Och ska man ha så liten produktion att man kan ha djuren ute måste folket vara villiga att betala mer för maten samt äta mindre…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Taxelina1
2014-04-06 12:32
#89

#88 Du har så himla rätt i det du säger. Visst ska alla djur ha rätt att komma ut, men det måste vara hanterbart. Fick producenterna fler köpare till sina svenska varor skulle det se annorlunda ut.

Hälsning från en stor djurvänCool

Roshallon
2014-04-06 12:42
#90

#88 Helt rätt. Samt att slaktbilarna/tillväxtbilarna oftast inte hämtar upp mindre antal grisar, då det inte lönar sig. Därför kan man inte ha hur liten produktion som helst eftersom då blir man heller av med djuren man fött upp. Man måste ha en viss storlek på sin besättning för att ens bli av med dom när det är dags. Har hört om fler mindre gårdar som blir nekade slaktbil då de har för få djur som ska åka…

Annons:
[peter54]
2014-04-06 12:51
#91

#85 Det bor drygt 9 miljarder människor på Jorden och alla behöver äta. En del äter inte gris, andra äter inte ens kött, men majoriteten äter någon form av animaliska produkter.

Då är det inte svårt att räkna ut vilka enorma arealer alla de djur som ska gå till människoföda skulle göra anspråk på om vi leker med tanken att se alla fjäderfä på en lagårdsbacke och alla grisar i ett grishägn ute.

All den djurhantering som vi ser på med oblida ögon är ytterst en konsekvens av de enorma antal av allting som krävs att föda den helt vansinnigt stora människopopulationen i världen.

Människor manipulerar allt som finns inom livsmedelsproduktionen för att kunna möta behoven av mat till en evigt växande världsbefolkning. Det blir till ett slags moment 22, eftersom ju bättre effektivitet för produktion av mat vi uppnår, desto större utrymme för en ökande population människor får vi och den berömda planande S-kurvan i folkökning man började tala om redan på 50-talet, skjuts hela tiden framåt.

Om naturen själv skulle bära en mänsklig population utan manipulerade grödor och djur, skulle befolkningen i världen antagligen vara ungefär 5 % av vad den är nu, cirka en halv miljard.

AnnaFagerell
2014-04-06 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

#89 precis.

Tycker att man ska göra det bästa av situationen. Gisar kan ha det himla bra inomhus också. Men får försöka göra det naturligt för dom ändå. Vi "rastar" ju våra ibland när vi flyttar dem över gården. Det gillar dom, men dom njuter också inomhus efteråt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fidelia
2014-04-06 16:06
#93

#87 Vad jag menar är att många vegetarianer använder just utomhusvistelse som det mest betydelsefulla i en djurproduktion som ett bevis på att djuren skulle ha det bra. Men som du själv skriver så tycker du att dina djur har det bra utan utomhusvistelse eftersom de kan röra sig hyfsat fritt inomhus. Vad är skillnaden mellan tex en råtta och gris vad gäller att kunna röra sig fritt utomhus. Grisarna kan ju också röra sig hyfsat fritt inomhus som jag skrev. När jag skrev att sällskapsdjur inte fyller någon funktion menade jag ur naturens perspektiv. Naturens mening med allt levande är ju att vi ska föröka oss och äta eller ätas. Sällskapsdjur har vi ju enbart i rent egoistiskt syfte. De fyller ett känslomässigt behov för oss. Men rent krasst skulle de egentligen inte behövt födas om de inte ska äta eller ätas. Jag har själv haft råttor. Helt underbara djur. Men mina bodde lösa i rummet utan bur. Har även haft andra djur i bur tidigare. Men skulle aldrig kunna försvara det och sedan gnälla över att Produktionsdjuren inte får vistas ute. Hoppas du förstår hur jag tänker nu :-) Jag vet att grisar i produktion kan vara lyckliga. Har många ggr stått och tittat på dem när de busar i sina boxar. Även ägnat timmar åt att gosa med dem. Tror inte alls att utomhusvistelse är så himla viktigt som görs gällande. Fick jag bestämma skulle de bara ha större utrymme i boxen.

jossan84
2014-04-06 21:18
#94

Utomhusvistelse för grisar innebär ofta att de får uppleva mer ljus, bättre luft och lägre ljudnivå och att de har bättre förutsättningar och bete sig naturligt, böka och så.

En innekatt har (oftast) det de behöver inne och de lever inte i samma miljö som en gris inne gör. Jag har två innekatter och de kan göra allt inne som de kan göra ute (utom möjligen jaga levande möss). Det är ljust, tyst och bra luft.

Så det är större skillnad för en gris att kunna gå ut än en katt :)

Cragan
2014-04-06 21:24
#95

#94 då bor du mycket större än dom flesta om katter kan gör allt utom jaga möss inne  då katter kan va ena jäklar på att sprinta om dom känner för det o farten dom kör med ute har jag inte sett mina katter uppnå inne

jossan84
2014-04-06 22:45
#96

#95 Om de flesta har mindre än 25 kvm så gör jag nog det ja ;) Mina katter är väldigt stillsamman (även då de får gå ut).

Men utan att haka upp sig på detaljer, ni förstår nog poängen :)

AnnaFagerell
2014-04-07 05:49
#97

#96 25 kvadrat? Hur många katter? Tycker det är på tok för lite plats för att katter ska få utlopp för sina behov.^Å så tycker du att grisen ska ha det större? Våra grisar har bra mkt mer plats än 25 kvadrat

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
fuzzie
2014-04-07 08:31
#98

#93 Jag tycker att det är mycket viktigt med utomhusvistelse ja. Men det är minst lika viktigt att de får ett bra foder, rengjort från avföring och lagom med plats inomhus. Men det jag menar är att jag tycker att det är varje djurs rätt att få vistas ute så ofta och mycket som möjligt (under sommaren iallafall) eftersom deras naturliga sätt att leva på är utomhus. Och sedan behöver ju grisarna få utlopp föra att böka omkring ordentligt efter rötter och liknande, vilket jag anser att de inte helt kan få utlopp för inomhus. Mer än så har jag inte att säga och jag är inte en "förbannad vegetarian" som "hatar" de som äter/har köttdjur. Det finns många som gör det väldigt bra för grisarna också! 

Jag försöker även ta ut mina sällskapsdjur på sommaren i den mån jag kan. Men det är extremt många katter i vårat bostadsområde så jag vågar inte ha dem utomhus så länge tyvärr. 😕 Men annars försöker jag att göra så att de ska få så mycket utlopp av sitt naturliga beteende som möjligt. 

Som sagt så finns det många grisar som har det mycket bra, det tänker jag inte sticka under stolen med. Men det finns även många grisar som har det extremt dåligt och det är dessa jag tycker synd om. AnnaFagrells grisar ser ju ut att ha det mycket bra och de ser välmående ut. Samt att de har rejäla knorrar på svansarna på vinterbilden och det är fint att se. Så som sagt så sitter jag inte och skäller på er som äger nöffar! 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

jossan84
2014-04-07 10:38
#99

#97 2 katter. Nu bodde jag iofs inte så litet när jag skaffade dem utan omständigheter har gjort det så. Men jag tycker inte att man kan jämföra deras boendesituation med grisar. De är som sagt inte speciellt intresserade av att gå ut. De är britter, de är nöjda :P

AnnaFagerell
2014-04-07 18:48
#100

#98 Tack. Vi försöker göra det så naturligt för dem som möjligt. De får böka lite när de flyttas runt och kommer ut på gården men annars ger vi dem torv också, de bökar runt i det, det blir ju ganska naturligt. Sen försöker man ju jobba för att få så lite beteendestörningar som möjligt. Givetvis har grisarna mindre yta när de föder och ger di till sina små men när det gått 6 veckor, vi har våra små 1 vecka längre än de flesta andra, så får de gå i stora boxar som är rejält halmade. Kan säga att jag har tre galtar i olika åldrar. De följer med mig i stallet som hundar, de vill bli kliade bakom öronen och på magen. Kliar jag dem på magen lägger de sig ner med benen i vädret. sådär gör inte grisar som inte mår bra. Man kan heller inte ha en bra produktion om grisarna inte mår bra.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2014-04-07 18:48
#101

#99 det är för att de är vana vid det, liksom grisar som är födda inomhus.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: