Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 12884 ggr
galenpelikan
2013-12-05 14:38

Era åsikter om pälsindustrin.

Jag håller just nu på med ett skolarbete om pälsindustrin, och skulle gärna också behöva andras åsikter om den.

1. är du för eller emot pälsindustrin?

2. Vilka för och nackdelar ser du med pälsindustrin?
 tacksam för svar!

Annons:
Eine
2013-12-05 14:49
#1

Absolut emot pälsindustri och päls som används av människor.

Jag ser inga fördelar. Nackdelar är ju uppenbara. Djur får LIDA ,många gånger oerhört mycket. För att pälskä……r ska få snobba i deras skinn. Det borde vara kriminellt att bära päls!jag har aldrig sett ,läst eller hört om positiva saker och förhållanden när det gäller pälsindustri. Jag önskar att den lades ner omgående.Likaså jakt på olika vilt i syfte att roffa åt sig deras skinn.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Nachtaktiv
2013-12-05 15:32
#2

1. Jag är emot pälsindustrin.

2. Jag är osäker på om det finns några fördelar. Historiskt sett var den enda fördelen att först och främst använda det som material för att skydda kroppen mot väder och vind. Efter det - i och med att olika typer av tyg blev mer vanligt - misstänker jag att pälsen enbart haft med social status att göra. Inget av de två alternativen är aktuella idag.

Så det finns väl egentligen bara nackdelar, främst ur ett etiskt perspektiv. Jag vet inte om det kan ses som mer ekonomiskt och miljövänligt att ha syntetpäls kontra att föda upp djuren som behövs för den äkta pälsen, men det skulle inte förvåna mig. Och återigen det etiska, att djur föds upp i alldeles för trånga burar och fruktansvärda förhållanden för att sedan dödas enbart för pälsens skull.

Whippetgerbilen
2013-12-05 16:53
#3

1. Är helt emot pälsindustri! Tycker det är så fel att föda upp djur bara för pälsens skull.

2. Allt är bara nackdelar, finns absolut inga fördelar! Förstår inte varför folk sa bära djurens päls som bara DOM ska ha!

Dogs is my world ♥

[Myraan]
2013-12-05 17:47
#4

1. Emot pälsindustrin. Att människor föder upp djur med enda syftet att klä sig i dem är inte längre okej när vi har annat att klä oss i.

2. Fördelar - absolut ingenting! Förstår att vi klädde oss i djur för läääängesedan när vi inte kunde göra kläder av annat material. Vi behöver inte frysa längre bara för att vi inte använder päls.

Nackdelar - Fel att människan ställer sig över djuren och föder upp dem under vidriga förhållanden på grund av våran ytlighet.

Cragan
2013-12-05 17:48
#5

1. har inget emot svenska pälsindustrin (den kan dock bli bättre)

2. päls har vissa fördelar mot syntet matrial miljövinst bla (om nu inte nån tror att plast och olja är bra för miljön o så är det en hel del andra kemikalier inblandade i framställningen av syntet matrial) och om du är i kall miljö så finns det inget som slår kläder gjorda i päls

Saaara
2013-12-06 17:33
#6

1. Jag är mest emot pälsindustrin 2. Nackdelen är att dom lever sånt dåligt liv. Hade dom haft mycket större burar hade jag nog inte vart emot såå mycket..

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
veggie4every1
2013-12-06 19:59
#7

Ts: Det kanske är intressant att läsa den här länken om pälsindustrins miljöpåverkan: http://www.djurensratt.se/sites/default/files/giftigpals.pdf

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

luckydragonriderkin
2013-12-06 21:09
#8

jag är EMOT pälsindustrin!!! jag kan bara inte förstå varför man måste fortsätta med pälsindustrin när man kan göra fake päls som ser exakt ut som äkta, om inte lite mjukare. att föda upp djur i trånga burar, bara för att sedan bli dödade och flådda känns FEL! dom är levande varelser, dom känner!

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Eine
2013-12-06 23:49
#9

#8 Ingen har väl glömt minkarna som åt på varandra…Finns ingen anledning att stödja svenska pälsfarmare heller.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

VildaVittra
2013-12-07 00:08
#10

1. är du för eller emot pälsindustrin?

Så länge det finns en efterfrågan så föredrar jag att vi producerar skinnen här framför Kina.

Jag är inte emot industrin som så, dock tycker jag att ur ett miljöperspektiv så är det bättre med skinn som är en restprodukt, som tex kaninskinn och från lamm. Att föda upp köttätare för att sedan bara ta tillvara på skinnen är ett slöseri med resurser. Jag kommer ju själv ta tillvara på mina kaniners skinn.

Det är inte en känslomässigt moralisk fråga för mig, då djuret faktiskt inte bryr sig om varför det blir slaktat. "Jaha, ska du göra hamburgare av mig, ja men då är det helt okej!"? Kan man äta kött, så kan man bära päls.

2. Vilka för och nackdelar ser du med pälsindustrin?

Fördelen är att det finns ingen produkt som kan mäta sig med päls i kalla klimat, fuskpäls har inte alls den fuktresistans som äkta päls har. Jag som slädhundsförare fryser lätt om händerna då man står och statiskt håller sig i styret, då hjälper bara pälsskinn.

Det är också att ta tillvara på en resurs.

En annan fördel är att det kan inbringa pengar som verkar emot avfolkningen på landsbygden.

Nackdelarna är ur miljöperspektiv och då menar jag inte garvningen, då denna faktiskt kan göras på ett bra sätt. Utan jag menar just på päls från rovdjur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2013-12-07 02:26
#11

#4

Så framställning av syntet/fuskpäls är miljövänlig?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mysisa
2013-12-07 12:21
#12

Är emot pälsindustrin Den enda nackdelen jag kan se i pälsindustrin är djurens lidande, vilket är nog för att bomma igen varenda pälsfarm i världen! Fördelar finns det massor. Pälsindustrin genererar pengar, skapar arbetet, päls är ett miljövänligt alternativ. Hade det inte varit för alla dessa förbaskade minkfarmer som behöver minkmat så hade det inte funnits färskfoder till hundar (många färskfoder tillverkare har/har haft en pälsfarm och maten tillverkades till en början till farmdjuren) färskfodret genererar sen mer pengar, mer arbetstillfällen, friskare hundar och fler fördelar till pälsfarmen.

minavitas.wix.com/kennel

zezagena
2013-12-07 16:28
#13

Emot all slags skinn o pälsindusri, dock undantag eko märkt får/alpacka-uppfödning där uppfödning etisk och naturliga garvningsmedel används o hela djuret används- kött, skinn, päls/ull..

Annons:
Saaara
2013-12-07 17:11
#14

#10 Håller med dej. Ska man ha skin/päls är det ju bättre om det kommer från ett djur som ändå ska bli mat. Istället för att bara ta pälsen och slänga kroppen.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Jessicahagstrom94
2013-12-10 10:52
#15

1. är du för eller emot pälsindustrin?
Så emot som man kan bli.

2. Vilka för och nackdelar ser du med pälsindustrin?
 Ser inga fördelar.
Nackdelar finns det gott om och det har redan skrivits här, ska man ta päls ska man ta päls från djur som redan har dött och ska användas till kött.

[Starman]
2013-12-11 02:10
#16

Pälsindustrin är jag helt emot. Den är sinnessjukt vidrig och ämnar bara att förse de rika med statussymboler att visa sin makt och samhällsposition med, i vilket fall den svenska pälsindustrin.

Vi har inte så pass kalla klimat i Sverige att vi behöver använda pälsar som skydd mot kylan. Jag har flera vänner som bor i de nordligaste delarna i vårt land, och ingen av dem bär päls, utan har klarar sig gott och väl med tyger och syntetmaterial lager på lager.

Det är helt enkelt en onödig lyxaccessoar som saluförs till brackor i det här landet.

Päls är mord, helt enkelt.

Fördelar: Inga som helst.

Nackdelar: Djur spenderar hela sina liv i små burar, staplade på varandra. De tvingas leva i sitt eget träck. De blir psykiskt sjuka.

Skinnet får inte punkteras, så djuren avlivas ofta genom upprepade slag mot huvudet. Ibland är djuren inte ens döda när deras pälsar tas från dem. Många kastas levande flådda ovanpå sina artfränder och där dör de långsamt från blödningar.

I Sverige gasas de flesta djur ihjäl. Gas kan göra ett djur medvetslös vilket kan uppfattas som död, och därefter flås det med alla sinnen intakta.

I videon om den vedervärdiga minkindustrin.

Persifone
2013-12-11 02:58
#17

Jag håller med #16

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

VildaVittra
2013-12-11 10:52
#18

#16 "Päls är mord, helt enkelt."

Var bor dessa pälsmänniskor som man mördar för deras päls? Det låter ju fruktansvärt!😮

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Starman]
2013-12-11 10:55
#19

#18

Pälsindustrin mördar djur, inte människor.

Men jag kunde ju nästan ha gissat att någon som tror att det finns etiskt försvarbara sätt att hålla djur som slavar skulle komma med en sådan kommentar.

/Redigerat av moderator, tänk på tonen!

VildaVittra
2013-12-11 10:57
#20

#19 "Pälsindustrin mördar djur, inte människor. Men jag kunde ju nästan ha gissat att någon som tror att det finns etiskt försvarbara sätt att hålla djur som slavar skulle komma med en sådan korkad kommentar. Sluta lusa ned tråden med trams, VildaVittra."

Jag föreslår dig att du slår upp definitionen på ordet i SAOB. Och nej, jag har inte löss.

Tjurig idag ser jag, undra varför. 

Varsågod: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Edit: Lade in citatet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Starman]
2013-12-11 11:01
#21

#20

Jag föreslår dig att sluta tramsa sönder tråden.

VildaVittra
2013-12-11 11:05
#22

#21 Är det trams att lägga in länkar till platser där medlemmar kan läsa adekvat information?🤔

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Starman]
2013-12-11 11:21
#23

#22

Det är trams att märka ord när det är uppenbart vad som menas. Fjantigt, tramsigt, ovidkommande trams.

VildaVittra
2013-12-11 11:50
#24

#23 Så man får inte påpeka att ett argument är felaktigt? Eller är det att man inte får påpeka att du har fel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Starman]
2013-12-11 11:56
#25

#24

Inte i den här tråden, syftet med tråden är inte diskussion, utan att ge TS underlag till sitt skolarbete.

Hade den varit ämnad för diskussion hade jag för länge sedan angripit dina "argument" i #10.

Men att bara anmärka på ord är fortfarande bara tramsigt, och visar enbart på att man inte har något vettigare att komma med än att märka ord.

VildaVittra
2013-12-11 12:02
#26

#25 "Inte i den här tråden, syftet med tråden är inte diskussion, utan att ge TS underlag till sitt skolarbete.

Hade den varit ämnad för diskussion hade jag för länge sedan angripit dina puckade "argument" i #10.

Men att bara anmärka på ord är fortfarande bara tramsigt, och visar enbart på att man inte har något vettigare att komma med än att märka ord."

Nja, jag vet ju vad som är fram och bak på produktionsdjur, så jag är ju knappast den som är "puckad" i denna diskussion.

Och jo, det är viktigt att diskutera felaktiga argument just för att det är ett skolarbete. Eller ska elever lära sig felaktigheter?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Persifone
2013-12-11 14:43
#27

**Nu återgår vi till trådens ämne. Jag förstod TS som att hen behöver andras åsikter om päls till sitt skolarbeta. Och då får en faktiskt tycka vad den vill. Vare sig någon annan tycker det är fel eller ej.
**

Det är helt okej att starta en ny tråd om päls, för den som vill fortsätta diskutera.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
VildaVittra
2013-12-11 14:53
#28

#27 Vill bara påminna dig om tråden att vi "djurskyddare" ska bli lika behandlade som "djurrättarna".

Är det då okej att kalla någon puckad och att jämställa någon vid löss enligt dig som Medarbetare?

Sedan är det inte mord oavsett vad någon tycker, mord är en lagmässig term för att döda en människa med uppsåt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Persifone
2013-12-11 14:57
#29

#28 Har du problem med hur jag arbetar som Medarbetare så ta det på pm. Som sagt, slut på OT.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Niiinah92
2013-12-11 19:31
#30

1. är du för eller emot pälsindustrin?

Jag är emot pälsindustrin så som den förs idag. Det är inte rätt att djuren ska bo och behandlas som de gör (även om inte alla minkfarmare plågar sina djur så som det påstås av aktivister så kan de ändå ha det betydligt bättre). Hade de haft ett mer berikat liv och mått bra hade jag inte haft något emot pälsindustrin som sådan. Pälsen och allt annat av djuren tas ju tillvara på och används. Päls bör väl dessutom vara mer miljövänligt och hållbart.

2. Vilka för och nackdelar ser du med pälsindustrin?
 Nackdelen är för mig hur djuren har det, det kan inte vara varken stimulerande eller särskilt trevligt att sitta hela sina liv i en liten bur där det enda man kan göra är att sova, äta och skita i princip. Förstår om de utvecklar psykiska problem.

Sen tycker jag man ska sluta hacka på VildVittra, hen har rätt i att det inte är rätt att använda ord så som mord och mörda i dessa sammanhang. Ska man använda sådana laddade ord ska det vara i rätt sammanhang och mening, samt att man ska faktiskt veta vad det betyder.

Upp till toppen
Annons: