Annons:
Etikettmoral-och-etik
Läst 1090 ggr
redan
2013-08-29 15:10

varför så stor andel importmat i Sverige?

Varför tar vi inte vara på den mat som finns i Sverige? och varför importerar vi mat som redan finns i Sverige?

 http://www.atl.nu/lantbruk/fortsatt-kad-import-av-k-tt

Annons:
[fabienne]
2013-08-29 20:02
#1

Men å så förbannat trött man blir. Heja Sverige…

Silvestris
2013-08-29 23:29
#2

Är inte svaret ganska enkelt? Folk vill ha allt så billigt som möjligt, inklusive mat. Så kommer det vara ända tills det går in vilka konsekvenser det medför. Försämrat djurskydd, import av multiresistenta bakterier, minskad biologisk mångfald i landet osv. Folk förstår inte vidden av deras ekonomiska val.

[Murvel]
2013-08-30 14:38
#3

#2 Eller så är man fattig och har inga, eller väldigt få, möjligheter att faktiskt göra några större ekonomiska val.

Jag vill gärna köpa mer svenskt och mer vegetariskt (närodlat eller kravmärkt), men när jag redan går minus varje månad (större utgifter än inkomster) så blir det att man står och velar men tyvärr hamnar det billigaste oftast i varukorgen till slut ändå.

Silvestris
2013-08-30 14:59
#4

#3

Visst kan det vara så, men det är inte orsaken till varför importen ökar. Då skulle vi ha en väldig utbredd fattigdom i Sverige och även om klyftorna ökar så tror jag inte en sekund på att det är de fattiga som är orsaken till att importen ökar. Medelsvensson har råd med svensk fläskfilé men köper hellre dansk för halva priset den svenska.

[Murvel]
2013-08-30 15:14
#5

#4 Det menade jag inte heller att det var. Jag fyllde bara i det du skrev om "Folk förstår inte vidden av deras ekonomiska val." Eftersom jag själv, så att säga, förstår vidden, men inte känner att jag HAR ett egentligt val. 

Så länge det finns billigare alternativ i matbutikerna så kommer det finnas folk som antingen inte förstår - eller inte bryr sig - om ursprunget och köper det billigare. Och så kommer det finnas de som köper den "finare" och dyrare maten, inte för att den kommer från djur som fötts upp på ett bättre sätt eller för att transporten inte varit lika lång - utan just för att de vet att köttet ses som "fint". Och så finns det ett fåtal som funderar lite över vad de konsumerar.

[Emma--]
2013-08-30 17:36
#6

Det är väldigt trist!
Jag förstår att när man har dåligt med pengar kan det vara svårt.  

Men det är sällan anledningen med tanke på att vi svenskar i allmänhet äter för mycket kött. Man skulle kunna dra ner på sin konsumtion och välja svenskt. Men istället så äts det bara mer och mer kött, och det billiga alternativet väljs oavsett ursprung. 

Min syster jobbar i butik och ekologiskt kött kan dom knappt köpa in för det är så få som köper det. 

Det kom förresten upp en diskussion på en praktikplats jag hade tidigare där dom satt och började diskutera varför det skiljer sig så mycket i pris. Ingen av dom tänkte på det #2 tar upp. 
Och efter att jag tog upp det om djurskydd så var det rätt tydligt att dom inte var redo att betala mer ändå.

Annons:
Upp till toppen
Annons: