Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 3054 ggr
[JollyJustin]
8/24/13, 9:35 PM

Syrsor?

Hej jag vill verkligen ha syrsor och har tjatat i 1 månad och jag ska kanske på syrsor imorrn :DDD

Ni tänker säkert: Va? SYRSOR!? Är du knäpp i huvudet?

Men ja, det är syrsor.

Jag vill kpa de för att skydda med från ödlorna (de säljs som ödlemat) jag tycker det är jätte dåligt att sälja syrsor som mat!

Så jag ska rädda de och ha de som husdjur :)

Om ni vill så kan jag skriva all fakta jag kan om de!

Personalen tyckte typ jag var konstig när jag fråga om skötsel m.m haha :)

Känner mig stolt o glad! :DDDDDDDD

Ville bara skriva av mig..

Annons:
[dynamitella]
8/24/13, 9:43 PM
#1

Jag måste tyvärr vara lite tråkig och avråda dig från detta :) Nog för att du är djurvän som vill dem gott, men syrsor från butik dör efter några dagar från att man får hem dem. De lever snabbt och intensivt och dör inom loppet av några månader. Har man otur dör de redan första veckan efter att haft det dåligt i butiken/ eller att de är gamla redan.

Så att då betala typ 2 spänn styck för ett djur som inte besitter känslor det känns dumt.

Skaffa några möss eller råttor istället från någon som ska mata sina ormar. Det är i alla fall en god gärning som märks genom att djuret visar dig kärlek och lever längre.

[julatopp7018]
8/24/13, 9:46 PM
#2

Du känner väl till att dom spelar väldigt högt och kan förstöra din nattsömn? Dom spelar stort sätt hela natten och även dagtid. Och ja jag har reptil som får syrsor.

[JollyJustin]
8/24/13, 9:56 PM
#3

Ja jag vet #1 Tack . Syrsor lever i va 3 veckor men man kan väl då fler?  Nä 😭Jag får inte djur för pappa tror inte jag kan ta hand om de fast jag har haft hamstrar o undulater! P.s Vi kommer få hund snatr  säger iaf mamma så det ör ingen ide :s

#2 Ja, Jag vet , men det är typ honorna som inte låter så jag ska ha honor :)! Stör de dig??? Har du många?

[JollyJustin]
8/24/13, 9:57 PM
#4

Fasst jag är såklart glad för hund :D :DDD

[julatopp7018]
8/25/13, 7:56 AM
#5

#3 Du lär få hem både hannar och honor från djuraffären. Att skilja dom åt är svårt. Jag förvarar mina i ett förråd.

[JollyJustin]
8/25/13, 2:30 PM
#6

Oki

Annons:
[Emma--]
8/25/13, 5:00 PM
#7

Syrsor kan spela rätt mycket. Vi hade syrsor när vi hade bönsyrsor. 

Jag förstår att du är en djurvän som vill väl, men resultatet kommer bara bli att dom köper in fler syrsor för att det fortfarande kommer att krävas pga alla djuren som har syrsor i sin kost. 

Så mitt råd är att köp inte från djuraffär alls. 🙂
Kolla hellre upp om möjligheten finns att ta hand om något djur som omplaceras. Och är du emot allt med kött så skaffa något djur som inte kräver detta i sin kost. 🙂

veggie4every1
8/26/13, 9:46 PM
#8

Jag tycker det är rart tänkt och det är underbart att du har empati även för de minsta små liven.

Tyvärr måste jag dock hålla med #7. Köper man djur blir de alltid ersatta med nya. Man hjälper då till att skapa en efterfrågan.

Ett väldigt gott råd är det också att kolla möjligheten att ta hand om ett omplaceringsdjur. Jag hoppas ni skaffar en omplaceringshund om ni skaffar hund. Det finns många hundar också som är i stort behov av ett hem.  

#1 "Så att då betala typ 2 spänn styck för ett djur som inte besitter känslor det känns dumt."

Varför tror du att de inte har känslor? Är det bara syrsor du tror är känslolösa eller gäller det alla typer av insekter?

Jag håller inte alls med om att insekter inte skulle ha känslor. De kanske inte visar människan några känslor, men det betyder inte att de inte besitter känslor.

Det finns inga bevis mig veterligen att insekter inte har känslor. Då tycker jag det är bättre att anta att de har känslor istället för tvärtom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[dynamitella]
8/26/13, 9:54 PM
#9

#8

Jag tror inte att de besitter känslor som kärlek, empati, sympati, tacksamhet osv. Komplexa känslor.

Vad jag vet fattas insekter och större delen (om inte samtliga) av herptilspannet delen av hjärnan som styr känslor. Alltså går de bara på instinkt.

Så jag matar glatt på med alla små djur jag hittar. Mjölmaskar, malar, spindlar, kackerlackor, syrsor osv. Att sitta och säga att de har känslor när de totalt skiter i dig (faktum är att de är rädda för människor 99% av gångerna), känns lite långsökt i just detta scenariot.

Vad jag menade, och sa, var helt enkelt att det finns högre utvecklade djur som möss, råttor och marsvin, även kaniner, som matas med varje dag. Då är det säkert mer givande för trådskaparen att skaffa ett sådant djur.

Tänkte dessutom inte heller på djuraffärsdjur, utan på privatuppfödda djur avsedda för foder.

veggie4every1
8/27/13, 12:33 AM
#10

#9 Det finns många djur som skiter i mig, men det betyder ju inte att de inte har känslor.

Insekter kanske inte har komplexa känslor, men vi vet ju inte vad de känner egentligen.

Jag tror att insekter kan känna smärta, även om det ännu inte finns klara bevis för det. För inte så länge sedan trodde man att fiskar inte kunde känna smärta, nu vet man att de kan det och det finns goda skäl att tro att även humrar, kräftor, räkor och krabbor känner smärta. Att bli kokad levande är alltså något de känner. Det trodde inte människor innan.

Vi vet inte att maskar, syrsor, spindlar eller andra insekter inte känner smärta. Jag tycker man kan anta då att de gör det, i stället för tvärtom.

Att rädda syrsor eller andra insekter från lidande och död kan nog kännas väldigt givande tycker jag. Men tyvärr som sagt så ersätts de snabbt med nya.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[dynamitella]
8/27/13, 12:38 AM
#11

#10

Vi tänker ungefär lika dant då. Jag skulle aldrig få för mig att koka ett djur eller på något sätt med vilje åsamka smärta. Jag krossar huvudet på foderdjuren innan de äts också. Det är mer för att de inte ska bita ödlorna, men på samma sätt känns det bra då, att de inte kryper runt med ett ben kvar eller något.

Jag håller ju med om att jag inte vet att de inte känner smärta, rädsla osv (för de verkar ju absolut bli rädda när man närmar sig, och rädsla är ju en känsla).

Uttryckte mig slarvigt :)

Upp till toppen
Annons: