Annons:
Etikettmoral-och-etik
Läst 2675 ggr
Persifone
7/26/13, 9:21 AM

Fler djur får antidepressiva medel.

I GP idag kan man läsa att ökningen av antidepressiva till djur har ökat med 35% de senaste fyra åren.

Är medicin en bra väg att lindra separationsångest och rädslor hos djur?

Varför, varför inte?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Cotast
7/26/13, 11:42 AM
#1

Mej usch! Om ett djur behöver antidepressiva, kanske ägaren bör överväga sin djurhantering…

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

indra-bus
7/26/13, 12:22 PM
#2

Undrar om de beror på att människan gjort dem så beroende av oss.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Yllhilda]
7/26/13, 11:06 PM
#3

Jag vet inte ens vad jag ska säga om sådan fakta.. Kanske man bara ska göra det som spontant faller en in och gråta.

Silvestris
7/26/13, 11:11 PM
#4

Behöver inte vara enbart negativt. Många gånger behövs antidepressiva för att djuret ska vara mottagligt för att träna bort problemet. Använt så är SSRI- och TCA-preparat bra. Om man inte samtidigt arbetar för att träna bort problemet är det dåligt.

Varför skulle inte djur som lever i samma samhälle som vi drabbas av liknande psykiska problem som vi? De drabbas av samma välfärdssjukdomar (fetma, diabetes osv.) som vi. Självklart ska vi använda de metoder vi kan för att hjälpa dem.

[Yllhilda]
7/27/13, 12:35 AM
#5

#4 Det kan mycket väl vara så, men det faktum att ett djur som är ganska enkel att hålla glad och nöjer sig med lite ska behöva bli nerstämd av opreciserad anledning är faktiskt skrämmande. 

Ingen blir deppig utan anledning, inte ens människor.

Silvestris
7/27/13, 9:18 AM
#6

#5 Djur behandlas inte för depressioner utan när de får "antidepressiva" behandlas de oftast för separationsångest, tvångsbeteenden eller för att de får panik av åska/smällare. Det handlar om allvarliga problem som är svårbehandlade.

Annons:
vallhund
7/27/13, 10:04 AM
#7

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Silvestris
7/27/13, 10:34 AM
#8

Ja, Clomicalm är vanligast men idag skrivs även SSRI ut ibland tex. Fluoxetin. Det beror på vad det handlar om för problematik samt om Clomicalm funkar att ge ‘(det ska tex. inte ges till djur med hjärtsjukdom).

[Yllhilda]
7/27/13, 4:08 PM
#9

#6 Dessa saker är ju människorvållade. Varför skaffa hund om man inte har tillräckligt med tid? Och sen att droga hunden istället för att till exempel ändra på vanorna som framkallar detta beteende är lite som vanligt. 

Vi gör ju så med vår egen art också. Har du adhd? Jamen då ger vi dig lite tabletter så vi slipper se till att du lär dig hantera livet utan substanser.

Silvestris
7/27/13, 6:26 PM
#10

#9 Nej, sådana problem skapas inte av att ägarna har för lite tid för sina djur. De kan vara människoförvållade genom dålig avel eller idioter som kastar smällare mot tex. hundar men när skadan väl är skedd så måste man ju hjälpa djuret, eller hur?

[Yllhilda]
7/27/13, 9:37 PM
#11

#10 Det är så sant. Men kommer djuren någonsin få slippa äta antidepressiva då dem en gång börjat, eller är det oftast att dem 'ska ha blivit bättre tills dess' men att detta 'dess' aldrig kommer?

Silvestris
7/27/13, 10:14 PM
#12

#11

Det beror helt på. I värsta fall handlar det om livslång behandling, i andra handlar det bara om en periods behandling. Så länge djuret mår bra och man sätter in korrekt behandling (både medicinskt och beteendeträning) har jag ingenting emot livslång behandling. Många andra sjukdomar behandlas livet ut tex. diabetes och allergier men av någon anledning anses "psykiska sjukdomar" vara mindre fysiska än andra.

[Mustangcab]
7/27/13, 11:52 PM
#13

# 12 Håller helt med dig. Om min katt får diabetes och jag tänker avliva den skulle de flesta här inne tyckatt jag är en idiot som inte  bryr mig om katten istället för att välja att medicinera den resten av livet. Om min hund är rädd för smällare och jag få droga ned den ett par kvällar om året hur ställer sig folk här då till detta?🤔

Annons:
[Emma--]
7/28/13, 12:00 AM
#14

#9 Många diagnoser kan man inte bara lära sig att hantera utan hjälp av medicin.

vallhund
7/28/13, 1:23 AM
#15

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
7/28/13, 7:58 AM
#16

Undrar om minkarna instängda i en liten liten bur drogas ner när de smäller, varför skulle inte de få panik när de smäller antideprisivt  skulle de nog de om några behöva .

Eller grisarna, kor o hönor.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
7/28/13, 1:14 PM
#17

5 fel. MÅNGA blir djupt deprimerade helt utan att något har hänt i livet. När det blur fel på signalerna i huvudet och man tex får fel i serotoninproduktionen krävs ingen sak för att du ska bli deprimerad. Så låt oss säga att en hunds serotonin inte fungerar som det ska. Skulle det då vara fel att medicinera det?

Persifone
7/28/13, 1:23 PM
#18

#5 Precis som #17 säger så har det med signalsubstanserna i hjärnan att göra, vilket också är ärftligt.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Fridaaaa
7/28/13, 2:18 PM
#19

Skulle aldrig ge anidepressivt till mina djur. Ska mycket till i alla fall.

Sista utvägen i såfall. Tror inte så många som får det behöver det igentligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mustangcab]
7/28/13, 2:51 PM
#20

# 19 Men har du inte läst vad som sagt innan. Man ger inte antidepressivt till djur av samma anledning som man gör det till människor. Det kan vara en fråga om djuret ska få fortsätta att leva eller inte.

Annons:
Fridaaaa
7/28/13, 2:53 PM
#21

#20 Jag har läst huvudinlägget. Och utgick från den. (inte länken eller kommenterar i tråden, i så fall hade jag kommenterat det i så fall)
Satt vid mobilen när jag skrev, då läser jag inte alla inlägg om det är flertal pga olika anledningar.
Men nu sitter jag vid datorn.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mustangcab]
7/28/13, 3:07 PM
#22

Så då kanske du kan tänka dig att använda det på det sätt som Silvestris skriver i sitt inlägg # 6?

Upp till toppen
Annons: