Annons:
Etikettövriga-djur
Läst 5661 ggr
Lina Strindlund
2013-07-18 13:54

Fluga fastnat i fönster!

Ni kanske tycker det är urdumt att bry sig om små insekter, men ett djur i nöd kan jag inte ignorera!

Ibland hamnar flugor inne i fönster, mellan glasen, kan någon säga HUR de kommer in där??
Och hur kan jag får ut en ganska stor fluga ur fönstret? Antar att man kan öppna fönstret, men sånt brukar inte jag göra, är inte så noga att jag putsar insidan på fönstren… så hur gör man? Mina fönster e helt nya, inte ens ett år sen de satte in dem…nån slags plast-hakar verkar hålla ihop rutorna…


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
veggie4every1
2013-07-18 14:25
#1

Vet inte hur de tar sig in, men de är ju väldigt påhittiga😉

Men är det plasthakar så kan du väl prova att öppna upp glasen.

Jag har två stycken snappy insektsfällor att ta ut insekter med. De är suveränt bra! Jag vet inte hur många insekter jag räddat med snappyn, men det är många.

Jag köpte dom från veganstore på nätet, jag vet inte om de har dom fortfarande. Men kolla, för snappy är det bästa som finns när det gäller att ta ut insekter. Den funkar lika bra på getingar som på spindlar.

Önskar dock att de kom i storlek large för en del spindlar är så stora att de knappast får plats.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lina Strindlund
2013-07-18 15:14
#2

Ah underbart att det finns fler insekstvänner här! 😇

ska testa öppna o hoppas han kommer ut… jag e inte händig men vill man så går det…


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[_hsleiufhbtv]
2013-07-18 16:47
#3

#1 Åhh en sån där Snapy måste jag verkligen införskaffa mig! Jag har i hela mitt liv släppt ut flugor och alla möjliga insekter mha en mugg och ett papper, men en Snapy verkar ju betydligt mycket smartare 🙂

Lina Strindlund
2013-07-18 21:05
#4

Jag kollade fönstret en timme efter jag sett flugan, men då var den inte kvar… skönt! ja en snappy kanske man skulle ha!

Jag brukar rädda små flugor annat ut min hunds vattenskål, och flytta sniglar och maskar från cykelbanan / djupa vattenpölar…


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[_hsleiufhbtv]
2013-07-18 21:27
#5

#4 Wii jag också! Alla tycker jag är så löjlig som räddar varenda liten insekt jag ser är i trubbel, men jag bryr mig inte. Fint med fler som bryr sig om insekter - alla är dom djur och individer 🙂

veggie4every1
2013-07-18 23:22
#6

#3 Jag använde också mugg och papper förut. Men snapy är toppenbra, den är mycket bättre än jag trodde den skulle vara faktiskt.

Insekterna är små, men dom vill ju också leva. Tänk så de springer eller flyger när man försöker fånga dom.

Men köp hem varsin snapy, hoppas de har dom kvar. Kostade 69 kr har jag för mig, värt vartenda öre 🙂

Det är säkrare för en själv också med snapy, jag har fångat bålgetingar och ilskna bromsar utan problem. Man kan liksom smyga sig på dom med snapyn, men man får träna först. Bäst att träna då på flugor eller myggor eller andra mer beskedliga varelser😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[JollyJustin]
2013-07-19 10:38
#7

Jag förstår exakt ! Om det kommer in nån spindel släpper jag ut den o så är det men flugor, kryp m.m

När jag trampar på en snigel blir jag lite ledsen och säger förlåt osv..

Jag vågar inte se personer döda kryp . Blir ledsen och mår dåligt då.

Blir tårögd ibland, de har ju ett liv liksom.

EN i min klass gillar att se mig ledsen , sur m.m så han dödar myror o

sniglar så jag blir sur på han o försöker skydda de.

Jag fick en skalbaggskompis (jag var vän med den, men den var inte vän med mig)

Och han såg skalbaggen o döda den!

JAG HATAR ORDET DEN FÖR ATT DET LÅTER SÅ OKÄNSLIGT MEN JAG KAN INTE HJÄLPA DET IFALL DET ÄR KRYP FÖR JAG VET EJ IFFALL DE ÄR HEN,HON ELLER HAN.

Hej hej😉

ähnchen
2013-07-19 11:15
#8

Jaaaa, snapy är kanon! Har också en och den funkar klockren! 🙂Köpte den i Tyskland och tror att den tillverkas där men det kan mycket väl finnas svenska återförsäljare.

http://www.snapy.de/eng/index.html

Jag flyttar också på sniglar, försöker att inte trampa på en enda myra hur många de än är på vägen och plockar upp baggar från pöl och liknande. Bryr mig inte heller om vad folk säger om det.

#7 Vilken elak kille du har i din klass! Det är dubbelt hemskt att han dödar för att såra. Det är inte okej. Om du vågar så borde du ta upp det med någon som kan hjälpa dig, till exempel en lärare eller dina föräldrar. Även om den personen inte har samma syn på insekter som du borde den ändå förstå att killens beteende sårar dig och det är som sagt inte okej.

Tappa inte modet! Det är inte du som har fel! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

[JollyJustin]
2013-07-19 11:20
#9

#8 Ja tack. Jag flytade nyss 2 sniglar som var mitt ivägen för att inte nån skulle trampa på de!

Igår gick jag en promenad och det var varm o soligt o jag såg en mask som såg lite torr ut. Jag plocka up masken o la han i en skog med mossa,jord m.m  som inte var  t.ex. hård o torr

Lina Strindlund
2013-07-19 14:46
#10

Ni är så underbara! ❤️ 

Alla djur förtjänar respekt! Vi är djurens hjältar!  Oj, nu får jag nog lugna ner mig, haha…

många kramar


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[JollyJustin]
2013-07-19 15:44
#11

Närn det finns flugor m.m tillomed myggor o farliga kryp i poolar så plockar jag upp de eller  tar upp de med löv eller nånting.

Det känns ganska bra för ifall man skiter i det så dör kryp i onödan, med de är lite knäppa som flyger till vattnet! Villde bada? Haha

Lina Strindlund
2013-07-27 20:51
#12

Någon som vet om det finns svenska återförsäljare av snappy?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

veggie4every1
2013-07-27 22:34
#13

Ja, veganstore. Jag tror de är dom enda i Sverige. Om dom nu fortfarande säljer dom förstås.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Lina Strindlund
2013-07-27 23:53
#14

jepp det gör de :)

http://www.veganstore.se/index.php/catalog/smatt-och-gott/snapy-detail

länkar eftersom det var fler intresserade här :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

veggie4every1
2013-07-28 00:17
#15

👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: