Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 2251 ggr
farido13
2013-06-19 13:03

är det normalt för en kaja unge

hej idag och igår så ser jag en kaja unge går runt ställe och först trodde jag att den hade ramlat ner ur boet och den hade fjädrar runt kroppen men man såg att den var en unge och jag ser föräldrarna vara på träden och tittar på ungen. Är det normalt att ungen är på marken. För förra året såg jag en kaja unge som var på marken och den blev vuxen då. Men är det ens normalt.

Annons:
Alexej
2013-06-19 13:32
#1

Hittade det här:

Kråkfåglar (kråka, kaja, skata och råka)
Dessa fåglars ungar klättrar gärna runt i boträdet strax innan de lärt sig flyga. Påträffas en sådan unge på marken skall den lyftas upp i trädet igen. Detta kan göras genom att sätta ungen på en lång nedfallen gren, bambukäpp eller rundstav och med hjälp av denna försiktigt föra upp ungen i trädkronan, där den får stiga av på lämplig gren. Ungarna är mycket sällan övergivna, då de vanligtvis matas av bägge föräldrarna.
Kråka, kaja och skata matar ungar som fallit ner på marken. Råka gör inte detta och råkungar måste ovillkorligen sättas upp i ett högt träd.

http://www.djurskyddetmalmo.se/index.php?id=125

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lina Strindlund
2013-06-20 16:42
#2

Jag såg 2 talgox-ungar på gräsmattan idag, men en bekant sa att de ska nog lära sig flyga, så låt dem vara bara. Jag såg också mamman /pappan flyga dit och mata dem, den flög iväg när jag kom med min hund. andra promenaden jag tog så var de borta… hoppas bara de klarat sig och snart lärt sig flyga!! ☀️🌈


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: