Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 1188 ggr
TheWhiteWolf
6/18/13, 10:02 PM

"Kemikalier" i djuraffärsfiskar?

Var med min kompis till en djuraffär idag. Vi gick till fiskavdelningen,och där fick jag se något som fick min mage att göra ont. I ett akvarium var det ett gäng slöjtjärtar som simmade omkring. Många av dem var mycket "uppblåsta",och speciellt en stackare som knappt kunde simma för den var så stor.

Har läst någon stans att de sprutar in någon slagt "kemikalie" i fisken så att den ska få fina färger eller få "bättre" form. Kan detta vara en sånt fall? Har varit med om det en gång förut för några år sedan. Såg en fisk som var så uppblåst att jag tyckte synd om den. Ville köpa den,men personalen sa att den var "för uppblåst för att säljas".

Annons:
Persifone
6/18/13, 10:34 PM
#1

Jag har aldrig hört det att de sprutar in kemikalie i fiskarna. Men speciellt slöjstjärtar är ju avlade för att se ut på ett visst sätt, som tyvärr inte är för delas fördel.

Men har hört att de har olika medel i vattnet för att de ska hålla sig friska och i fina färger, en av anledningarna till att de ofta dör så fort någon köpt hem dem och detta medlet inte finns i sitt egna akvarie. Det är vad jag har hört, men finns säkert någon här som är mer kunnig :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Itchy
6/18/13, 11:46 PM
#2

just "uppblåsta" guldfiskar är en framavlad art som brukar kallas golfboll, och det beror alltså inte på några kemikalier, utan sjuk selektiv avel

You can't spell Bitchy without Itchy

TheWhiteWolf
6/19/13, 9:22 AM
#3

Okej! Tack för svaren!

Lina Strindlund
6/20/13, 4:49 PM
#4

Hm, borde finnnas en speciell stödgrupp för akvarie fiskar, en fisk ombudsman! Men i dagens sverige har dvi inte ens en allmän djurombudsman… :P (V) och (S) har dock planer på det , om de kommer till makten. 🙂


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: