Annons:
Etikettövriga-djur
Läst 3293 ggr
Alexej
2013-05-28 08:53

Visenten återintroduceras på flera håll i Europa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker det låter spännande.

Visenten, eller europeisk bison, är Europas största landlevande djur och kan väga upp till närmare ett ton även om cirka ett halvt ton är det vanligaste. En vuxen tjur kan bli tre meter lång och nästan två meter hög.

De flesta av de runt 3.000 visenter som finns i Europa idag hittar man i östra Polen.

Förra sommaren introducerades visenten på nytt även på den danska ön Bornholm. Sju djur, en tjur och sex kor, kom då med färja från Polen och släpptes i ett hägn på ön.
Djuren ska på sikt hjälpa till att hålla landskapet öppet, de äter gärna bark från unga träd. Naturen på Bornholm liknar visenternas miljö i Polen, ön har en stor skog på cirka 9.000 hektar med varierad växtlighet.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/05/Forsta-vilda-visenten-fodd-i-Tyskland-1.50920/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[Mustangcab]
2013-05-30 16:07
#1

På Eriksberg i Blekinge finns ett bestånd med visenter. Det är en djurpark utan hägn och man kör med bil in där. När vi var där för några år sen så kom visenterna och gick mitt framför bilen så vi fick stanna. Det finns inga rovdjur där och det har Sverige största bestånd av kronhjort vilket visats på TV. Jo havsörn finns där. Det är väl värt ett besök.

http://www.eriksberg.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=102&Itemid=117

Alexej
2013-05-30 19:32
#2

#1 Spännande! Kronhjortar är också väldigt imponerande att se.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
2013-06-01 19:18
#3

spännande. men kan det inte vara farligt? såg på animal planet när en bisonoxe löpte amok på människor och det gick riktigt illa. visste inte att vi hade vilda sådana i europa. då har jag lärt mig något nytt i dag 🙂

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Silvestris
2013-06-01 19:21
#4

#3

Alla vilda djur kan vara farliga. Älgkor med kalvar är inte så himla goa och springa på.😉Vilda djur ska behandlas med yttersta respekt och man bör alltid hålla ett bra avstånd från dem.

Allmänt: Forskare jobbar på att återskapa utdöda arter tex. uroxen som levde i Europa tidigare (kossornas anfader). Även där är tanken att återintroducera dem till sina naturliga habitat och hålla markerna öppna.

[Mustangcab]
2013-06-01 19:32
#5

# 4 Det trodde jag de hade gjort när  jag såg en Scottish highland cattle😃

Upp till toppen
Annons: