Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 4105 ggr
Buwenas
2013-05-13 07:33

Hjälp söker angående en And mamma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Med tillstånd från polis och de som har hand om vilda djur så har jag fått hjälpa en and som valt att lägga sina ägg i en rabatt 1-1,2m över en trottoar, vid en rökruta, utanför ett sjukhus, och ambulansingång.

Eftersom hennes egna bo va byggt så det kom folk och ville se äggen och om hon flyttade på sig och stod utanför boet och väste och va jättestressad och jag flera gånger fick springa ut och få folk att flytta sina nyfikna näsor bort från den skräckslagna och jävligt förbannade mamman.  Roligt nog så får jag göra vad som helst, hon kom ut en liten stund från boet när jag satt där och fikade, och så snodde hon mitt winerbröd (hon gillar även tom o Jerry kex.) Men ingen annan människa, och hon har inte förlorat sitt "vilda" så ni behöver inte oroa er för det, andra människor som sticker in näven nära boet får smäll av henne.

Så jag byggde om hennes bo.(la till mer skygg så hon fick skugga och inte syns lika bra) Så nu störs hon inte. Jag fick även tillstånd att mata och ge vatten eftersom hon inte vågar lämna boet mer än  på natten någon timme och inte en sek på dagen så jag kan säga att jag har fått en kompis när jag gör mitt "hej jag är bara här för att hjälpa dig, vill du ha mat/vatten"-ljud. Jag vet hur jag ska mata, ge vatten, jag har byggt ett bo i världsklass om ni frågar mamma and. Men jag vet inte hur jag ska göra med 3 saker.

 Men…

 Hur får jag ner ungarna utan att de slår ihjäl sig. Jag har funderat på tallkvistar, men de kanske sticker sig på dem.

Hur ska jag få henne och hennes ungar till vattnet?

Vad gör jag om hon lämnar ägg och de kläcks efter (hon har många ägg, minst 10.) att hon försvunnit? Vad ska jag göra med dem? Jag kan inte bara låta dem dö av att någon kör över dem.

Snälla hjälp mig med detta.

 *bilden är en av de första gånger jag gav henne vatten, hon hade just druckit och sen la hon sig och halvsov, tror hon hade vart törstig länge stackaren *

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Annons:
Alexej
2013-05-13 10:19
#1

Oj, vi fick uppdrag att fånga in ett gäng ankungar uppe på ett tak, 5. våning eller nåt. Ungarna sprang rund där utan staket ner mot trottoaren. Då använde vi håv och transportburar.

Aftonbladet verkar ha samma problem: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16746612.ab

Jag skulle nog fånga in mamman och ta med hela boet till en säker plats. En rökruta vid ett sjukhus kan bara stressa mamman.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

carlas
2013-05-13 15:22
#2

Underbart Buwenas, vilken kompis du fått! Men oroligt ja. Går det att göra så som Alexej föreslår i #1 tror du - flytta hela boet?, vad säger viltrehabiliterarna om saken?

#1 Detta var ju också hjärtevärmande! - eller vad jag ska säga 😉: "Ungar och gamla kör bilisterna glatt över, men ankungar får ju vilken Hells Angels som helst att tvär­nita, säger Jonas Wahlström" [chef för Skansenakvariet].

Alexej
2013-05-13 16:39
#3

Fattar inte hur en anka kan flyga så högt upp. Där vi hämtade ankan var-tror jag - 5. våning mitt i stan. Det är Sparbankens hus och de berättade att ankor brukar vara där uppe men livsfarligt för små ankungar. Och 13. våning?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Buwenas
2013-05-13 19:42
#4

Nej jag får inte flytta henne. Va därför jag ringde dem först. Jag ringde runt till alla nummer jag fick, polisen visste inget och så tillslut fick jag tag i en i Stockholm som medelade att om hon har runt 10talet ägg så har hon lagt färdigt och då kan/får man inte flytta boet för hon kommer inte vilja, utan stanna vid det första.

Hade det bara vart 2-5 ägg så hade jag fått tagit äggen, förstört boet och sett till att hon inte kunde komma åt att lägga där igen.

Någon flytt fick jag inte göra av dem, så nu försöker jag göra det bästa av vad jag får göra.

Helst hade jag ju velat flyttat dem till ett ställe vid en damm, bara en gångväg att passera och sedan vatten. Men när man inte får för polis och ligger på sjukhus (kan inte direkt ta bussen med en förbannad and) så är det inte så många alternativ.

Dock ska jag försöka få dem till vattnet i säkerhet om det så betyder att jag ska gå vid henne hela vägen.

Angående stress för människor så är det i princip ingen som ser henne nu pga ombyggnad (bilder kommer senare) och jag ger henne mat en gång mitt på dagen och vatten 2-4 gånger om dagen och på natten är hon iväg en stund och tvättar sig eller nått sånt vid nå vattendrag antar jag. Efter en natt med regn då jag fick lägga mitt linne över boet för att skygga det mot regnets kyla så förbättrade även taket dagen efter. Så behöver ni en förbättring på ett andbo så ring 070 - helt jäkla galen ;-) Men hon blir inte spec stressad längre, hon har skugga i boet så det blir inte stekvarmt, det blir inte nerkylt av regn när hon är borta och folk som kollar rakt in i öppningen ser bara tre muggar, om hon inte äter/dricker just då, och pga bladen på kvistarna så tror jag inte det ryker direkt in på henne, det är för "tjock vägg".

Nu är det dags för andskötsel så jag kommer tillbaka senare

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Buwenas
2013-05-13 23:13
#5

Nackdelen med att ett djur litar på mig är att om hon ligger med rumpan mot ingången och sover när jag kommer och ska filma och fota. Så får man inte mer reaktion än en liten sekund där hon faktiskt kollar mot kameran och verkar tänka "va sysslar människan med idag egentligen?"

Men jag ska klippa ihop de klipp jag fick till en film så slipper ni sitta och ladda upp flera olika småklipp. Vissa sekvenser kan jag ha ljudet på och i andra så blåser det så jävligt att det låter hemskt så därför är vissa sekvenser tysta.

Tänkte ni skulle få se hur jag gjort åt henne, hur hon är när jag fixar med mat och är "i boet".

Tänk dock på att jag vart noga med att aldrig röra henne, aldrig på något sätt matat henne att komma närmre mig, hon har snott mitt fika en gång på eget bevåg. Så jag är fullt medvetet att detta är ett vilt djur som inte skall behandlas som ett husdjur, enda anledningen att jag ens började mata (gav enbart vatten först) var för att hon gick ner i vikt och vart väldigt tunn på kort tid.

Så jag har ingen tanke att detta djur är "mitt" eller liknande. Det är något jag vill klargöra, jag vill enbart hjälpa henne att klara sig igenom detta i ett bra skick så hon kan ta hand om sina ungar själv sedan.

Dock har jag försökt att fixa så om någon unge skulle missa det jag lägger ut och bli skadad, eller någon unge som blir lämnad för den kläcks för sent eller vad som helst. Så har jag ev en som jag fått tag på som har en gammal hönsgård och en stor balja som de kan få sedan att lära sig simma i. Och vill inte något vildcenter hjälpa mig med de ev ungarna så får jag ev hjälp där (hen har tidigare jobbat på ett vilddjurscenter och vet hur man gör för att få dem att kunna födas upp och släppas ut då). Jag vet att det inte är helt enligt "boken". Men jag kan inte låta djur dö för att man inte "ska/får" hjälpa dem.

Jag har aldrig förstått hur man inte får avliva djur man dokumenterar när de fastnat med ben och hänger med benet ut led och skinnet borta i dagar innan de dör. HUR kan det vara lagligt att dokumentera och inte skicka efter en jägare som avlivar djuret, men det är inte lagligt att hjälpa, mer än 48 timmar om man får tag på en unge som är skadad eller så. Och de center jag fått tag på är ju 0 intresserade av att hjälpa.

Klippet kommer senare

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Alexej
2013-05-13 23:13
#6

Alltid kul att lära sig nya saker!

Jättekul att du hjälper mamman, hoppas du får en del hjälp av tex kompisar. Det blir spännande. Tycker de är så söta.

Fick läsa på lite: Den lägger i genomsnitt 9-13 ägg, men kullar med 4-18 finns observerade. Äggen är vitaktiga och saknar fläckar. De ruvas i 21-28 dagar och när ungarna kläckts följer de nästan direkt modern till närmaste vattensamling. Ungarna är flygfärdiga efter 50-60 dagar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
carlas
2013-05-13 23:41
#7

Buwenas, förstår - inte en chans att flytta boet alltså.

MEN ett bo i världsklass redan nu ju, om man frågar mamma and! 👍 Om än knepigt beläget.

Du gör ett toppenjobb. Och faktiskt fått tillstånd (hurra!). Ingen fara med vildheten alls. [I korthet. Tagit hand om en skadad måsunge en gång, med hjälp av kunnig lekman. Vildcentra hade endast avlivning, el snarare "skit i allting" som lösning. Aldrig fattat detta heller. Så helt o-lagenligt blev detta en stark och fin fågel som släpptes till ett gott liv då färdig för det. Balja är jättebra!]

Det här kommer att gå bra. Och du knallar med dem till vattnet så småningom … se upp för Hells Angels (för egen del). Heja! Ser fram emot klipp och rapporter!

veggie4every1
2013-05-13 23:57
#8

Håller med #7. Andmamman hade tur ändå att du hittade henne och lycka till med henne och småttingarna! Hoppas allt får ett lyckligt slut.

Ser fram emot klippet🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Buwenas
2013-05-14 00:08
#9

Äggen vitaktiga 🤔

När jag såg dem såg de blå/gröna ut tyckte jag, vet att jag reflekterade på att det va så fin färg. Det va precis efter att hon lagt dem.

Jag måste ha sett fel, måste ha vart polisens ficklampa som hade nå speciellt ljus.

Har inte brytt mig om att läsa om äggen eftersom jag tyckte att jag hade ju sett dem. Men där ser man *S*

Jag har ju tyvärr inte det perfekta fodret, de ska helst ha hela och inte vanligt vete/havre/korn osv. Men jag ringde en som föder upp tamänder och i vatten så går det bra, för ger man helt så måste fågeln äta sten och det är svårare. Men basmaten för henne är olika sorters bröd (enligt hans rekommendation), jag går och köper en liten fralla av olika typer varje dag, ena halvan till mig och andra till henne, sen en-två mts med en spec blandning av olika sorters krossade vete korn/havre osv som ligger i 2,5dl vatten och så silar hon ju ur maten ur det, så hon har inget bordsskick alls den lilla damen 😃 Men jag kan ju säga att jag lärt mig massor om deras vanor och hur de vill ha det, och det är jätteroligt faktiskt.

(innan jag säger dreglar vid matklippet så skulle det vara "och här har hon sin mat i vatten som hon silar och så hon dreglar" delar är helt bortklippt men framförallt glömde jag skydda telefonen mot vinden så ni hade inte hört ett dugg i alla fall :-)

Ska se om hon är lite mer fotovillig imorgon också när jag ändå matar

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

carlas
2013-05-25 01:06
#10

Hur går det för dig med andmamma med ungar?

Idag simmade en andmamma med tretton (!) dunbollar i dammen här i närheten. Ungarna har faktiskt vuxit till sig ganska bra så gott hopp att de klarar sig. Aldrig sett så många i en enda kull tidigare.

Upp till toppen
Annons: