Annons:
Etikettdjurparker-cirkus
Läst 2945 ggr
Persifone
5/8/13, 1:01 PM

Cirkus

Hittade den här artikeln i GP.

Vad tycker ni om att använda djur för nöje, till exempel inom cirkus?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
indra-bus
5/8/13, 2:05 PM
#1

Djur på cirkus är vidrigt. De ett bra ex på att folk betalar för att se djurplågeri.

De djuren tränas inte med positiv förstärkning. El, pisk rapp osv.

Barn som ser detta vad ges de för singnaler, när elefanter  utklädda i glitter går runt o håller varan i svansen? Styrda av en piska.

Detta så kallade nöje är lagligt i landet med världens bästa djurskydds lag.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Alexej
5/8/13, 3:08 PM
#2

Kan bara bekräfta indra-bus svar. Vidrigt.

En björn och två apor tvingades cykla runt en bana inför publik. Vad är det? Finns så mycket djurplågeri överallt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Mustangcab]
5/8/13, 5:28 PM
#3

Har aldrig varit på cirkus. Dels för att de har djur där och dels för att de har akrobater då jag har höjdskräck.

[Nightcat]
5/8/13, 6:13 PM
#4

Beror på, finns en del mindre cirkusar som är rätt trevliga. Typ för några år sedan fanns det en grupp som bara uppträde med hundar. För övrigt tycker jag inte så mycket om cirkus eftersom man hört så mycket dåliga saker om hur de behandlar sina anställda och djur.

Silvestris
5/8/13, 10:37 PM
#5

Det beror på. Vilda djur har ingenting på cirkus att göra, domesticerade djur har jag inga problem med på cirkus förutsatt att de behandlas väl såklart.

NaDa...
5/8/13, 10:40 PM
#6

Nej. Cirkusar är vidrigt.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Annons:
[_hsleiufhbtv]
5/10/13, 3:21 PM
#7

Djurförtryck så det skriker om det. Vidrigt.

felzena
5/10/13, 3:29 PM
#8

Min mamma ville aldrig att vi (hennes barn) skulle gå på cirkus när vi var små. Då förstod jag henne inte men nu gör jag det och är glad att hon ''förbjöd'' oss. Det är rent ut sagt djurplågeri.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Smullis
5/10/13, 7:01 PM
#9

Vadå tvingas djuren verkligen? :S Riktigt mot sin vilja eller vad är det som är så hemskt? :/ Nu går jag inte själv på cirkusar så är inte speciellt insatt.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Jessicahagstrom94
5/11/13, 1:24 PM
#10

Nej, vilda djur hör inte hemma på en cirkus. 

Hundar har jag inga problem att se på cirkus däremot, de tränas ju i lydnad och grejer ändå och många hundar tycker om sån aktivitet och lär sig lätt utan misshandel av något slag?

Fenix_Chicci
5/12/13, 1:51 AM
#11

#8 Samma här. Sen när jag blev lite äldre förstod jag anledningen men då jag aldrig varit på cirkus så ville jag gå en gång när vi fått gratisbiljetter och se om det verkligen var så hemskt , men säger bara: aldrig mer.

Ja tycker inte att djur överhuvudtaget hör hemma på cirkus. Det är ofta väldigt hög musik, djuren blir stressade, tvingas ofta prestera väldigt hårt och lever ett väldigt kringflackande liv med långa vistelser i bur. Oavsett om det "bara" är hundar och katter.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fridaaaa
5/12/13, 8:46 AM
#12

Nej anser inte att man ska ha djur på cirkus.
Ev hundar, för de tycker att det är kul att träna, aktiveras osv (de raser främst som de brukar ha). Det är ju toppen.
Ev hästar  beroende på hur dem sköter det.
En cirkus som jag körde förbi flera gånger i somras, de var på samma ställe många veckor, hästarna (shettisar) hade relativt stora hagar och sköttes kanon. Var aldrig med på uppträdande (svindyrt att gå på cirkus, betalar jag ej själv).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_hsleiufhbtv]
5/12/13, 10:46 AM
#13

Jag och två kompisar var utanför en cirkus när dom hade föreställning för några veckor sedan, och då fick vi se att dom använde hårt spända stuptyglar på samtliga hästar. Tycker inte att cirkus är ett värdigt liv för något djur alls, inte "ens" hundar.

Annons:
Alexej
5/12/13, 11:26 AM
#14

Jag är också helt emot alla djur på cirkus. Visst finns det säkert undantag med bra djurhållning och glädje dör djuren. Kan tänka mig att en del hundar på cirkusen har det bättre än många "hemma"hundar men det är ändå inget man borde uppmuntra.

Kommer ni ihåg Bodils minicirkus? Hon dog för 4 år sedan.

Enligt Wikipedia:

Granberg turnerade i nästan 40 år med sin minicirkus och hon medverkade även i tv-programmet 100 höjdare. Under tio års turnerande vid Sveriges folkparker sågs Bodil Granberg av 240 000 personer. Hennes sista tid i livet var besvärlig, då hon hade svårt att anpassa sig till nya EU-regler om djurhållning. Dessutom hade djurrättsorganisationer ögonen på henne och kritiserade hennes djurhållning.

Vid tiden för hennes död hade hon cirka 150 djur, varav runt 40 hundar samt papegojor, ankor, gäss, minigrisar, katter och påfåglar.

Jag såg henne också en gång och blev skreptiskt.

Tidningsartikel av hennes besök i Gävle och djurskyddskontrollen: http://www.nwt.se/filipstad/article59791.ece

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
5/12/13, 12:29 PM
#15

#14 Jag såg henne på en husdjursmässa en gång för kanske 20-15 år sedan. Kände hennes syster lite en gång i tiden. Uppträdandet såg väl okey ut, men baksidan var -förstår man inte lika trevlig. Kommer ihåg att hon även lyckats få katter att göra konster.  

Så är det nog med de flesta Cirkusaktiviteter att djuren är förlorare. Det blir ju knäppt när djur ska lida för att vi människor ska ha det roligt. 

Till Sveriges försvar får man väl säga att det länge varit hårdare regler än i många andra länder vilka djur som för förevisas på Cirkus. Apor och Björnar som i artikeln förekommer inte längre tack och lov. Men även andra djur kan lida…

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Fridaaaa
5/12/13, 12:37 PM
#16

#14 Såg henne flertal gånger som liten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

veggie4every1
5/12/13, 1:07 PM
#17

I länder som Bolivia, Bulgarien, Österrike, Costa Rica, Kroatien, Singapore, Peru, Israel och Bosnien & Hercegovina är djurcirkus förbjudet.

Tyvärr är inte Sverige ett föregångsland precis och jag undrar varför vi behöver djurcirkus?

Inga djur ska vara våra att utnyttja för nöje eller något annat.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Mantissa
5/12/13, 7:29 PM
#18

Jag tycker att man ska få hålla (tam)djur på cirkus. Dock ej "vilda" (odomesticerade)djur.
Men cirkusarna ska inte vara undantagna de regler som gäller för privatpersoner som vill visa sina djur för allmänheten eller andra regler som reglerar djurtransporter eller viloboxar och hagar.

felzena
5/12/13, 7:58 PM
#19

Klarar mig bra med att fara på agility och freestyle tävlingar om jag vill se djur trixa. ''Vilda'' djur hör inte hemma på en cirkus.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Fidelia
5/13/13, 3:26 PM
#20

Tamdjur ser jag absolut inget problem med att hålla på cirkus så länge de ser till individen. Bland diskussioner som dessa glöms det tyvärr ofta bort att djur är individer. Alla hundar är inte lika inte heller hästar eller katter.

Jag ser egentligen ingen skillnad på om hunden åker land och rike runt och uppträder på cirkus eller om den gör det med sin matte på agilitytävlingar. Så länge hunden tycker det är roligt är det ok. Men samma stund som den tröttnar måste den slippa oavsett vad. Känns som det är större chans att hunden på cirkus slipper tidigare då den tröttnar eftersom cirkusen är beroende av sin publik som vill se bra uppträdanden. Medan agilityhunden pressas lite längre med tråkiga träningar.

Jag hade en kamel som älskade uppmärksamhet. Den vi sålde honom till sålde honom vidare till en cirkus. Jag var skeptisk i början och hälsar på honom så fort cirkusen är inom 15mils radie. Jag kan säga att han ÄLSKAR sitt nya liv. Nu får han den uppmärksamhet han tycker att han förtjänar <3. Hans syster skulle HATA cirkuslivet men hon bor på en lugn gård där hon får vara ifred.

Precis som ridskolehästar, vissa älskar det andra hatar det. Tyvärr skulle det vara bra om ridskolorna i tid upptäckte att ponnyn/hästen tröttnat. Men är det en av de bättre blir de ofta kvar till de vägrar ställa upp, då som först får de slippa.

Nej, se till individen. Dra inte alla över en kam. Det skyddar inte någon.

Annons:
Alexej
5/13/13, 4:54 PM
#21

Men en cirkus flyttar på sig varje dag under hela sommaren. Uppträdande varje dag.

Cirkus Maximum: Ett tält, 1200 sittplatser, 52 fordon och ett restaurangkök. Dessutom el-aggregat, sopbil samt bostäder, toalett-, dusch- och kontorsvagnar till 83 personer, 29 hundar, 20 hästar och två elefanter. Cirkus Maximum turnerar under sex månader och har under den tiden bara fyra spelfria dagar.
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/cirkuslivet-ar-en-standig-balansakt/

Utöver stressen med ständiga transporter, ny omgivning och dagliga upptädande är ljudvolymen väldigt högt på cirkusen. Det kan inte vara bra för ett djur.

Det är nog väldigt påfrestande för både människor och djuren. Ingen agilityhund utsätts för det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Fidelia
5/13/13, 5:06 PM
#22

#21 Kompisen tävlar i princip varje helg i både agility, lydnad och vallning med sin hund. Den är dessutom alltid med på jobbet och överallt dit de kan tänkas åka. Om inte den upplever stress tror jag inte med automatik att alla cirkusdjur gör det heller. 

Min hund blir stressad om jag kör honom 1km i bilen eftersom han verkligen hatar att åka bil. Min förra hund hade med glädje bott i bilen. Djur är olika. Kan man inte acceptera det kan man aldrig göra något bättre för dem. Att påstå att det ena är dåligt och det andra bra är att generalisera. Djur har känslor, även om de långtifrån tänker likadant som oss så kan de ha liknande känslor.

Tänk om någon ville förbjuda nöjesfält för att vissa barn blir rädda av att åka karusell och föräldrarna tvingar dem.

Kollektiv bestraffning kallas det.

E-l-vira
5/13/13, 5:23 PM
#23

#22 Problemet är ju att vi kan inte ha en lag där det står att "djur som mår bra av leva cirkusliv får göra det medan de som mår dåligt av det inte får vistas på cirkus". Det är för luddigt och sådana lagar fungerar inte.

Jag tror att du är medveten om att så ofta som din kompis tar hunden på tävling är inte särskilt vanligt. Att hunden är med på jobbet är inte konstigt, den är ett flockdjur och följer troligtvis hellre med dit än stannar ensam hemma. Det är ytterligare ett problem med att ha hundar på cirkus, vem ska de ty sig till?

Ditt exempel var inte särskilt relevant, vi ska inte förbjuda bilar eller hästar för att det finns vissa hundar  som är rädda för det. Att förbjuda djur på cirkus handlar om att majoriteten av de djur som vistas på stora cirkusar, som i exemplet i tidigare inlägg, troligtvis inte mår bra av det, och det vill man förhindra.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Fidelia
5/13/13, 5:57 PM
#24

#23 Det är just det djurskyddslagen borde ta hänsyn till. Sen är det det där med troligtvis, vad bygger vi det på? Varför skulle de vara stressade? De har sina skötare och sin flock. Hur kan det vara mindre trevligt med högt tempo och ljud på en plats och ok på en annan för att den har sin enda flockmedlem (en människa)? Varför ska cirkusar straffas hårdare än tex ridskolor som ju faktiskt har samma syfte, att tjäna pengar.

Jag tror inte alla djur far illa av att fraktas runt om de är vana vid det. Men kollar vi min hund och fler med honom så far han illa av att åka bil. Tänk om lagen skulle tänka på honom bara och förbjuda all bilåkning. Det bör ju vara mitt ansvar som djurägare att ta hänsyn till honom och inte frakta honom mer än nödvändigt, eller?

Jag är inte för något slags förbud. Tvärtom. Nu har ju cirkusar tillstånd och jag vet inte hur djurskyddskontrollerna där går till. På en gård kollas enbart utrymmen och att djuren är i bra fysiskt skick. Men jag önskar att djurägarna själva tog mer ansvar och faktiskt såg till sina djurs psyke i större utsträckning, då skulle djurskyddet i Sverige bli betydligt lättare att upprätthålla.

Jag tror inte förbud är lösningen.

Silvestris
5/17/13, 1:39 PM
#25

#21

Nej, agilityhundar behöver inte flyttas på varje dag men en del tränas tills deras kroppar går sönder. Agilityn har utvecklats på ett sådant sätt att själva tävlingsformen med snabba stopp och svängar kan slita enormt på kroppen och enligt en god vän (väl insatt i agilityn) går hundar idag sönder pga. tävlandet. Ägarna sliter ut sina hundar.

indra-bus
5/17/13, 5:14 PM
#26

#25

Så är de för de för djur man tävlar med. De skall vinna o människan tar åt sig äran.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
5/17/13, 5:28 PM
#27

#26 Vem säger att alla som tävlar, tävlar för att vinna?
Visst är det såklart roligt att vinna men finns dem som tävlar för att utvecklas vidare och för att det är roligt och för att hunden tycker att det är kul 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
indra-bus
5/17/13, 5:37 PM
#28

# Nej, nu tänkte ja på elit nevå o trav galopp osv.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Alexej
5/18/13, 10:10 AM
#29

Man ser på många utställning och tävlingar hur människor gör det för att vinna. Glömmer aldrig ansiktet av en kvinna på en kattutställning som fick gå hela vägen från podium tillbaka med sin ratade katt till buren där hon slängde in katten för att försvinna ut sedan.

Människor kan bli knäppa när tävlingsinstinkten tar över.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

BettaSplendens
5/18/13, 4:47 PM
#30

Nää jag dissar djur på cirkus. Kommer ihåg när jag var mindre och dom hade katter på cirkusen, och dom hade taget upp den kanske 5-7 meter i luften och så skulle den hoppa ner på en kudde därifrån. Livsfarligt :(

Upp till toppen
Annons: