Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 2850 ggr
luckydragonriderkin
2013-04-15 11:56

slänga kött?

Hej! jag blir så j*vla förbannad när folk slänger kött! Jag kan snappt gå på lunch i skolan för jag börjar gråta så fort jag ser någon som slänger kött eller fisk… Jag tänker på dom djur som fått dö för att sedan kastas rätt ner i soptunnan!!! Men.ibland verkar det som om jag är den enda som bryr sig… :'( jag skulle egentligej vilja bli vegetarian men jag gillar kött och fisk så mycket så jag kan inte. Någon som tänker som jag? (vill gärna veta att jag inte är ensam :( )

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
Fridaaaa
2013-04-15 11:58
#1

Jag slänger enbart kött om det råkat bli förgammal.
Annars får våran hund rester vi inte ätit upp eller så.
Vi planerar här hemma ungefär hur mycket vi äter osv, just för att inte kasta.

Men håller med. Man tar inte mer än vad man orkar äta upp 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

luckydragonriderkin
2013-04-15 12:04
#2

Ja om köttet inte GÅR att äta är det en helt annan grej, men jag har sett många som tar en hel korv, tar en tugga och kastar resten…

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Fridaaaa
2013-04-15 12:05
#3

#2 Ja det är fel tycker jag :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

luckydragonriderkin
2013-04-15 12:10
#4

#3 mmm… :'(

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Alexej
2013-04-15 13:36
#5

Mellan 10 och 30 procent av den mat som hushållen köper antas kastas i onödan. Siffrorna varierar mellan olika livsmedelsgrupper, med ett större svinn för känsliga färskvaror som grönsaker och kött, och ett mindre svinn för till exempel konserver.

Studier pekar på att ungefär 13 procent av det kött som hushållen köper kastas, och då är inte ”nödvändigt” avfall, såsom ben, inräknat.

I en studie på storkök i Stockholm visade det sig att cirka 20 procent av inköpta livsmedel slängdes.

Men även om hushållen står för det största svinnet av kött, är det stora mängder kött som kasseras i livsmedelsbutikerna runt om i landet. **Närmare 9 miljoner kilo kött beräknas kasseras per år. Det motsvarar slaktmängden hos 30 000 kor, eller drygt 100 000 grisar.
**http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_miljo/2011_

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Afturelding
2013-04-15 16:06
#6

Ja, går det verkligen inte att äta så är det ju en sak. Kött är ju ganska känsligt.

Min mor har varit ansvarig på en charkavdelning på en vanlig ICAbutik förr (hon jobbar kvar, men är nu ekonomiansvarig istället) och de måste slänga en hel del eftersom att det inte längre går att sälja. Man får varken köpa med sig hem till djur eller skänka bort till djurhem, eftersom att detta kan vara korruption. Det är inga större fel på köttet de slänger, men det är osäljbart. Hundar, katter och andra köttätande husdjur skulle kunna äta det utan problem. Precis som att gårdagens bröd skulle kunna gå till härbärgen.

Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt. Men det är klart att det kan vara korruption, och jag förstår ändå arbetsgivaren.

Att butikerna slänger så mycket tycker jag dock ska sporra hushållen till att slänga så lite som möjligt, eftersom att så mycket redan går till spillo.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
luckydragonriderkin
2013-04-15 16:07
#7

#5 och #6 ja det är hemskt 😭

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Nilam
2013-04-18 09:58
#8

Inte alla butiker kastar, där min mamma jobbar ger de helt enkelt bort sånt som inte kan säljas till sina fast anställda. Kött och annat med kort datum, dagsgammalt bröd, burkar som fått bucklor och andra förpackningar med skador. Allt sånt som inte längre är säljsbart får personal dela på och ta hem, på så vis kastas nästan inget. Jag tycker det är bra och blir inte alls avundsjuk att min mamma får hem gratisvaror, det är som en del av hennes lön ;) Jag tycker butiker ska ha rätten att skänka bort mat de inte kan sälja.

Afturelding
2013-04-18 10:19
#9

#8 Ja, de har rätten att skänka bort, i teorin, men det är cheferna som beslutar om det är okej eller inte. Förr fick de på min mors arbetsplats alltid ta hem bröd och dylikt, men sen de fick sin nuvarande chef (som är väldigt snål på det stora hela) får de inte göra det längre. Du har rätt i att alla inte slänger, absolut, men jag tror ändå att en majoritet gör det.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: