Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 3457 ggr
BeccaTilda
2013-04-14 20:52

Möta varg

Vet inte om detta är rätt sajt, men vad gör man om man mötet en varg? Människor i mitt lilla samhälle har idag sett en varg strosa omkring.. Detta känns fruktansvärt obehagligt då jag och min syster rider mycket i skogen. Så nu till frågan: Vad gör man om man möter en varg? Hur bör man agera?

Annons:
Persifone
2013-04-14 23:15
#1

Vad jag har hört är att man ska väsnas och "bli stor" och absolut inte springa. Finns säkert någon här som vet bättre :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

veggie4every1
2013-04-15 00:17
#2

Det är bra råd som #1 ger.

Backa iväg från vargen, försök skrämma iväg den.

Om man skulle bli anfallen (det är väldigt ovanligt) så ska man hålla sig på benen och försvara sig så mycket man kan.

Försök att hålla vargen borta från hals och huvud.

Sitter man på en häst och möter en varg så skulle jag råda att hålla hästen lugn. Försök skrämma iväg vargen med oljud. Vargar och andra vilda djur brukar hålla sig på avstånd om de hör oljud.

Ett tips kan vara att sätta bjällror på hästen för att hålla vargen på avstånd. Man kan även ha bjällror med sig när man är ute och går. Ju mer den låter desto bättre.

Om man möter en varg på en stig så är det en bra ide att stiga åt sidan så vargen inte känner sig trängd och har en lätt flyktväg.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Alexej
2013-04-15 08:10
#3

Att få se en varg är ovanligt – även i ett vargrevir. Om du möter en varg och den blir medveten om dig ger sig vargen normalt av, oftast på ett närmast sävligt sätt.

Om vargen inte ger sig av och du upplever situationen som obehaglig ska du tänka på följande:

■ Gåsakta och ljudligt däifrå. Du kan sjunga, prata eller ropa högt.

■ Om vargen föjer efter –stanna upp och verka stor och farlig genom att hålla armar och väskor eller dylikt i luften. Ta hellre ett par steg mot vargen än från den.

■ Om vargen mot all fömodan skulle angripa ska du slå och sparka så mycket du kan.

Om du har hund:

Närvaron av en hund kan få vargar att övervinna en del av sin skygghet för människor. I vissa fall kan de då komma bara någon meter ifrån en människa.

Personer som har befunnit sig i denna situation har uppfattat det som om vargarna är så koncentrerade på hunden att de närmast ignorerar närvaron av en människa. Om du möter en varg då du är ute med din hund gäller detsamma som vid andra vargmöten. Om vargen mot förmodan skulle angripa ska du uppträda på samma sätt som om du mötte en stor lösspringande hund. Försök alltså inte att gå emellan utan släpp lös hunden och kasta något mot vargen.

http://www.lansstyrelsen.se/orebro/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/rovdjur/vargfolder.pdf

Artikel om en tjej som träffade på flera vargar med hästen:
http://www.vargfakta.se/nyheter/sara-motte-vargflock-till-hast-smedsbo/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
2013-04-15 08:32
#4

#3 Allt man läser på vargfakta ska man inte ta med en nypa salt, utan skopvis med det istället. Sidan är skapad av vargmotståndare som förvridit vad folk sagt i intervjuer samt hela sidan är full av sakfel.

Ville bara nämna det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BeccaTilda
2013-04-15 14:48
#5

Tack för svaren! :) fått lite tips då ifall att jag skulle möta en best i skogen.. Kan ju säga att jag håller mig till större vägar och inomhus när det är mörkt.. :p

tlover
2013-04-16 09:28
#6

Vi har inte varg i närheten utan bara björn och lo (vad vi vet)

men då jag far ut och springer (eller joggar snarare) så har jag bjällror på skorna för att djuren ska höra på lång väg att "här kommer en människa"

Jag är särskilt nog med det nu när björnen är nyvaken och hungrig.

När jag bara rör mig i skogen (tex plockar svamp) så brukar jag sjunga istället. Om inte jag spårar nått djur då är jag tyst men man behöver ju inte vara det bara för att man ser spår. 😉

Inte exakt vargtips men "vilddjurstips" och fas vi har björn nästan in på knuten (närmast var väl 100m bort i en myrstack björnen hade ätit från, och nu för nån vecka sen spår i snön ca 500m bort i skogen) så har jag aldrig sett en björn nån gång. Dom flesta vilddjur är helt enkelt för rädd för människor.

l'm back

Annons:
Mantissa
2013-04-20 10:04
#7

Jag ska införskaffa en dog defense spray att ha i fickan när jag är ute. Varg tror jag inte jag stöter på men björn har jag mött.

http://www.dogdefense.se/

Cragan
2013-04-20 10:54
#8

#7 köp ren capsin olja o ha i en spray flaska ist då den dog defense som får säljas i detta land är så pass klen

Alexej
2013-04-20 11:41
#9

#8 Blev nyfiken. Antar du menar peppar-eller chillispray- capsaicin.

Forskarna testade sin metod på några olika chilisåser - i kategorin som marknadsförs med eldsflammor och döskallar, med Scovillestyrkan tryckt på etiketten - och fick god överensstämmelse. Världens starkaste chilisås, Mad Dog's Revenge, mättes till 991700 Scoville (mot uppgivna 1000000). Ett mesigt ingenting jämfört är vanlig Tabasco, som uppges ha en Scovillestyrka på 2500-5000 och enligt mätningen låg på 3995 Scoville.
http://mymarkup.se/2008/05/what_the_hell_are_you_doing_to.html

Ja, det borde nog vara bra att ha med sig i vargtätta område.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Cragan
2013-04-20 12:22
#10

ren capsin olja startar på ca 16 000 000 på scoville skalan och är till skillnad ifrån effektiva björn/skydds sprayer helt laglig att ha i detta land    1,5-3% capsin olja finns det i dom lagliga sprayer i detta land är betydligt högre % halt i dom sprayer som är bevisade att funka i fält.

Mantissa
2013-04-20 12:29
#11

hur mycket ska man späda dem med då? Och vart köper man en bra sprayburk? Vill ju inte gå runt med en blomspruta i jackfickan :P

Cragan
2013-04-20 12:45
#12

#11 oljan kan man köpa på exempelvis ebay http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=Pure+capsaicin+hot+pepper+extract+hot+sauce+1ml+&_itemId=370189623049  

en bra liten tryckbehållare vet jag dock inte vart man kan hitta men skulle ju va underbart med en http://www.tipro.se/sv/artiklar/pumpflaska-1000ml-varmetalig-.html sån fast mindre

EDIT: kom på att jag nog bör lägga till att jag inte är helt säker på om capsin i en spryflaska är lagligt så innan man fixar till det kan det nog vara en bra sak o kolla upp det  oljan i sig är en krydda o en sprayflaska i sig är ju inte olaglig men kombon kan bli det.

Alexej
2013-04-21 10:18
#13

Pepparspray omfattas i sverige av vapenlagen 1 kap. 3 § e precis som bla tårgasspray och det krävs därför polismyndighetens tillstånd att inneha sådan spray.

Annars finns det en del på Ebay som den här: http://www.ebay.de/itm/Counter-Assault-Dog-Attack-Deterrent-Spray-40g-92-Capsaicin-/261046418230?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item3cc7943b36

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Mantissa
2013-04-21 10:32
#14

#13 är den laglig?

vallhund
2013-04-22 01:54
#15

Den här är mig veterligen laglig http://www.dogdefense.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mantissa
2013-04-22 07:21
#16

#15 jo jag vet. Det var den jag länkade till i #7 som Cragan skrev inte var något att ha

vallhund
2013-04-22 10:13
#17

#16, missade det, sorry.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Iyen]
2013-04-23 08:29
#18

Åh jag skulle bara vilja säga en sak…. Jag skulle absolut inte släppa min hund lös så som #3 nämner. Men det kanske är för att jag har den mest ouppfostrade byrackan i stan. Är han lös så försvinner han… Och det finns ju en del exempel på hundar som blivit rivna av vargen.
Jag gillar vargen, jag tycker att vi ska ha varg. Men jag skulle hellre slåss mot en varg när jag håller i ett hundkoppel än att riskera att sända min hund till säker död, ifall att vargen rusar efter rivalen/bytet (hunden)

Upp till toppen
Annons: