Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 3063 ggr
Alexej
4/12/13, 11:40 AM

Vildsvinen på frammarsch i södra Sverige

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  • Vildsvinen fanns i forntiden i Sverige men utrotades.
  • De kom tillbaka på 1970- och 1980-talen och är nu omkring 150 000 individer. Även om siffran är väldigt osäker, många tror att det finns mångdubbelt med vildsvin.
  • Nu finns det gott om vildsvin i stora delar Götaland och Svealand. Dalälven kan historiskt ses som en nordgräns.
  • Enda sättet att hålla stammen i schack är jakt. Av de 50 000 vildsvin som sköts i hela landet 2011 sköts nära 13 000 i Skåne.
  • Ett fullvuxet vildsvin i Sverige blir omkring 1 meter i mankhöjd och drygt 1,5 meter långt. Suggan (honan) väger då vanligtvis över 100 kg, medan galten (hanen) är tyngre och kan väga uppemot 200 kg.

Vildsvin är sociala djur och lever i flockar, oftast några honor med sina ungar. Hanarna lever ensamma och är välkomna i hjorden endast i parningstider som pågår från oktober till januari.Efter en dräktighetstid på ca 115 dagar föder honan 5-6 kultingar (ibland 8-9, väldigt sällan upp till 15) i en grop.

Vildsvinet är normalt nattaktivt men kan om det lever ostört vara aktivt och leta föda även på dagen. 

Vildsvin är allätare men 90 % av deras föda består av vegetabilier. När de letar föda gräver de med trynet i marken och "bökar" upp jorden, ofta efter ek- och bokollon som är favoritmaten. Annan föda är majs, ärtor, potatis och spannmål, mask, möss, orm, rötter, bär och svamp. De äter också vattenväxter, as och ibland sopor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildsvin
http://www.expressen.se/kvp/vagar-inte-lata-barnen-vara-ute-sjalva-langre/

Tycker du att vildsvin ska finnas i Sverige? Varför/varför inte?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Fridaaaa
4/12/13, 11:45 AM
#1

Här nere i t.ex Blekinge vissa delar av Småland finns det redan många vildsvin på många håll.

Vi har många här, var en som släppte ut för många år sedan (sa att dem rymde), och sedan har de bara blivit fler och fler.

Jag tycker att de kan få finnas MEN i begränsad form. De får ju kultingar 2-3 gånger/år, och det är ju några stycken i varje kull.

Farliga är dem med, om man kommer t.ex mellan en viltsvinsmamma med kultingar.

Jag går i skogen enbart på dagen, minst risk att stöta på dem.

De förstör mycket också tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alexej
4/12/13, 11:46 AM
#2

Mycket begränsad. De kan ställa till det och gör stor skada för människor och trafiken.

Vi har haft vildsvin (inhägnade med e-stängsel), trevliga och snälla djur.

Men jag vill inte ha de i min trädgård….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
4/12/13, 11:56 AM
#3

Hur är det; tar vargar vildsvin eller är de för "aggressiva" bytesdjur?

Vet att här uppe så är det en vedertagen sanning att björn inte rör (tam)grisar. Men hur sant det faktiskt är vet jag inte

Fridaaaa
4/12/13, 11:58 AM
#4

#3 Människan är stort sätt det enda hotet för vildsvin.
Möjligen att dem tar kultingar osv men inte vuxna. Ska nog mycket till

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alexej
4/12/13, 12:39 PM
#5

Läste att vildsvinens naturliga fiender är björnar och vargar. Men också lodjur, rävar, vildkatter (på kontinenten) och ugglor kan ta ungdjur eller svaga sjuka vildsvin.

I Ryssland gjordes en undersökning 1980 där 47% av vargexkrimenter innehåll vildsvinrester. En annan rysk undersökning visade att vildsvin på våren och sommaren ingick upp till 80% och på hösten 40% i vargens bytesdjur. Vargarna jagar en grupp vildsvin över längre sträckor och kan då ta de som kommer utanför vildsvinsgruppen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
4/12/13, 12:43 PM
#6

vildkatter? hehe, rolig bild jag såg framför mig nu med misse som har strupgrepp på galten:)

Annons:
VildaVittra
4/12/13, 4:23 PM
#7

Vildsvin är faktiskt det enda vilda djur som jag är rädd för och det blev jag efter jag blev jagad av en galt. Jag hade vunnit tour de France den natten när jag cyklandes stötte på detta monstrum. Inga små saker det där och respektingivande betar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[CitrusSmoothie]
4/12/13, 4:47 PM
#8

Om de kan få finnas utan att bli jagade så är mitt svar "ja" på den frågan. Men om vi ska jaga och döda dem så svarar jag nej.
Röstade "ja men mycket begränsad", men menar då alltså att vi ska använda oss av andra metoder (som inte skadar och dödar) för att minska populationen.

VildaVittra
4/12/13, 4:49 PM
#9

#8 Vilka metoder?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[CitrusSmoothie]
4/12/13, 5:05 PM
#10

#9 Jag vet inte exakt vilka metoder som finns, men jakt kan inte vara det enda sättet man kan minska en population på. Men som jag sa, om vi måste döda vildsvinen för att hålla nere stammarna så bör vi inte ha några vildsvin.

[Doglovers]
4/12/13, 6:32 PM
#11

#10 Problemet med vildsvinen i dag är att det inte längre är hanterbart. Enda sättet är att skjuta bort dom. Dom som skjuts går inte till spillo om du tror det. Vildsvin äter man med god aptit. Det man måste göra innan är att skicka in ett prov till SVA för trikintest.

Vargen är väldigt försiktig och vågar sej knappt på vildsvin. En ilsken sugga med små kultingar ska man passa sej noga för.

Dom är oftast nattaktiva och mina grabbar är ute flera nätter i veckan för att få undan några. Dom är extremt skygga för det mesta och är därför svårjagade. Och man kan inte skjuta vilken gris som helst som kommer på pass. En sugga kan ha kultingar och hon är då givetvis fredad. Och ledarsuggan ska man absolut inte skjuta då det är hon som håller ordning på flocken.

[Mustangcab]
4/12/13, 9:28 PM
#12

# 11 Vi har inte tillräckligt med varg för att hålla stammen av vildsvin nere. Om du läser i de övre inläggen så ser du att det ingrå i vargens föda. Men annars har du rätt. Det har  gått så långt att de behöver jagas för att få bukt med dem. Här är det många som fått sina trädgårdar uppbökade och folk som mött dem vid soptunnan.

[CitrusSmoothie]
4/12/13, 11:40 PM
#13

#11 Jag tror att problemet är hanterbart, men att det hanteras på helt fel sätt. Som jag skrev så kan vi använda oss av - eller utveckla - humana metoder för att minska antalet vildsvin (och andra vilda djur). Att döda dem bör inte ens ses som ett alternativ.

Du skrev, "Dom som skjuts går inte till spillo om du tror det." Problemet är inte vad vi gör med djurens döda kroppar, problemet är att vi dödar djur när vi inte behöver det. Vi måste inte utnyttja och/eller döda dem för mat och kläder, därför bör vi låta bli. De är ju trots allt kännande varelser som vill leva. 

Vill bara påpeka att det är omöjligt att se vem som är ledarhonan. Det är också svårt att veta om en sugga har kultingar eller inte (eftersom hon lämnar dem ibland).

Annons:
VildaVittra
4/12/13, 11:55 PM
#14

#13 Men jag förstår verkligen inte hur du har tänkt det. Ska vi trolla bort dom?

Vi måste få ner antalet, för annars bökar dom snart upp varenda gröda du ska äta. Så jo, vi måste skjuta dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
4/13/13, 12:14 AM
#15

#13 vore bättre om du förklarade hur du tänker att de alternativen skulle se ut, för jag och säkert andra har svårt att föreställa oss det.

Silvestris
4/13/13, 12:18 AM
#16

#3

Tvivlar på att vargen väljer vildsvin som förstahandsbyte då vuxna vildsvin är rejält farliga. Vid brist på andra bytesdjur? Absolut, men så länge det finns annat att äta lär nog vargen ta det först och främst.

veggie4every1
4/13/13, 2:22 AM
#17

#16 Även om vargen inte väljer vildsvin som förstahandsbyte så visar forskningsresultat från Polen att vargen äter upp över 90 procent av vildsvinens kultingar.

Det bör vara tillräckligt för att hålla vildsvinstammen nere.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[CitrusSmoothie]
4/13/13, 4:26 AM
#18

#14 Nej? Vi bör använda humana metoder för att minska antalet individer. Dock, att sluta döda rovdjuren och att sluta stödutfodra vildsvinen är en mycket bra början.

#15 Jag vet inte hur alternativen skulle se ut/ser ut, men måste jag veta det?

VildaVittra
4/13/13, 5:05 AM
#19

#18 Men vad är en human metod? Svälta ihjäl för att de är för många? Bli påkörd? Bli äten på levande av ett rovdjur?

Eller är det med ett välriktat skott?

Vet du varför man matar vildsvin?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Doglovers]
4/13/13, 9:34 AM
#20

#13 Nu måste jag fråga dej, har du varit i närheten av vildsvin någon gång? Det är bra att veta så vi vet var vi står kunskapsmässigt.

En sugga har dragna spenor. Det MÅSTE man kolla innan man skjuter eftersom suggor är fredade om dom har kultingar.  Ledarsuggan håller sej på sidan av för att ha koll på läget.

En human metod…? Hur då. Du måste kunna förklara dej lite bättre. Vet du om att dom kommer i flockar och kan vända upp och ner på en trädgård på bara några minuter. Vet du om att trädgårdsodlarna har STORA problem med vildsvin som förstör odlingarna. Då får du ingen mat för den är förstörd. Det blir alltså ingen skörd.

Man matar dom uppe i skogen för att locka bort dom från åkrar och trädgårdar. Sen vet jag att en del slänger ut vad som helst. Sötsaker och sånt och det är knappast lämpligt. Men man kan ha ut ärtor och annat.

Annons:
Alexej
4/13/13, 10:03 AM
#21

Vore ju perfekt med kemisk kastrering genom pilar? Vi har nog inte tillräkligt med vargar här för att hålla antalet vildsvin nere. Och vildsvin är ett större problem än tex överpopulation av harar.

I Tyskland har vildsvin blivit ett stort problem. Bara omkring Berlin ska det finnas över 10 000 vildsvin.

12% av alla skjutna vildsvin i Tyskland har Hepatitis-E men det är oklart hur människor smittas av det. Dessutom kan vildsvin vara smittbärare av svinpest, tuberkulos och ebola.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
4/13/13, 10:07 AM
#22

TNR kanske😃

Alexej
4/13/13, 10:12 AM
#23

#22 😂

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
4/13/13, 11:07 AM
#24

#17 Och svensk forskning visar att svenska vargar äter älg (95%). Gissningsvis något de kommer fortsätta med oavsett vad du vill.

Alexej
4/13/13, 11:40 AM
#25

#24 Det har knappt funnits vildsvin här innan sent 80-talet.

I de sydligaste delarna av vargens nuvarande utbredningsområde (södra Svealand) och än längre söderut (Götaland) förekommer förutom älg även höga tätheter av rådjur, och lokala populationer av kronhjort, dovhjort och vildsvin. Vid etablering av varg i dessa områden kan man förvänta sig att dessa mindre arter av klövvilt kommer att dominera vargens bytesval. Vargens inverkan på älgstammen i dessa områden kommer således att bli lägre, och troligen betydligt lägre än vad som beskrivits ovan. Lodjuret kommer också i större omfattning bli en konkurera om födan om varg ställer om till rådjur. Vildsvinen är stapelföda för vargen i stora delar av Europa. I Sverige har vildsvinen och vargen börjat mötas i utbredning och lite är känt hur dessa arter kommer reagera på varandra under svenska förhållanden.

http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentationer/Varg/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Doglovers]
4/13/13, 11:53 AM
#26

#21 Vem vill äta vildsvin som är kemiskt kastrerade? Inte jag i alla fall….

Enda sättet är avskjutning.

Alexej
4/13/13, 12:11 PM
#27

Vem vill äta vildsvin med hepatitis?

För mig är problemet viktigare att de förökar sig väldigt snabbt utan att ha tillräklig många fiender. Och det borde reagera innan det blir ett större problem. Och avskjutning ser jag inte som problemlösning.

Lika lite som man minskar antalet hemlösa katter bara genom avskjutning. Både vildsvin och katter får fler ungar än man hinnar skjuta av.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Alexej
4/13/13, 12:19 PM
#28

Enligt olika bedömare fanns det 2006 mellan 50 000 och 80 000 individer och 2009-2010 uppgav olika källor en stam på 150 000-300 000 vildsvin i Sverige.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildsvin_i_Sverige

En vildsvinspopulation kan tillväxa mycket snabbt. Det beror på suggornas goda reproduktionsförmåga, med stora kullar (som kan bli på ända upp till åtta kultingar). Suggorna är dessutom mottagliga för parning under en stor del av året. Parning kan därför ske när omständigheterna är gynnsamma, t ex när det finns gott om föda. Studier i södra Södermanland visar på en tillväxt på omkring 13% per år. Det innebär att populationen där skulle fördubblas på c:a sex år, trots att jakt sker i området. I en ojagad population kan det gå betydligt snabbare.

Vildsvin finns idag i alla län från Värmlands, Dalarnas och Gävleborgs län samt söder därom.

Enligt Jägareförbundets avskjutningsstatistik har avskjutningen av vildsvin på nationell nivå, som nämns ovan, ökat med 30 % årligen hittills under 2000-talet. Om man antar att detta speglar stammens tillväxt skedde en fördubbling av vildsvinsstammen på mindre än tre i Sverige under denna period. Jaktsäsongen 2009/2010 beräknas avskjutningen i Sverige uppgå till cirka 65 000 djur, enligt Jägareförbundets Viltövervakning.

http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentationer/Vildsvin/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
4/13/13, 12:29 PM
#29

#27 Antalet djur avgörs av hur mycket föda som finns för djuren, vi har ännu några orörda åkrar kvar, så än har vi inte sett toppen av antalet grisar.

Bara för att vargen äter grisar i övriga Europa betyder inte att den kommer äta det här om älg och rådjur är lättare att jaga. Ett lysande exempel på det var när några smarta européer släppte ut kaniner i Australien så de hade något att jaga, när sedan kaninerna blev för många så fick man den ännu briljantare iden att importera kaninens värsta fiende räven. Vet du hur läget på kaninfronten ser ut nu down under? Alldeles prima, för räven håller på att utrota några wallabys istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
4/13/13, 12:37 PM
#30

#29 Men hur ska man lösa problemet som människor har förorsakad utan att ställa till det till ännu större problem? Avskjutning stoppar aldrig en överpopulation.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
4/13/13, 12:44 PM
#31

#29 den stora skillnaden i det exemplet är att rävar eller kaniner inte hör hemma på den kontinenten. Både vargar och grisar har en historia av att finnas här hos oss

VildaVittra
4/13/13, 12:54 PM
#32

#31 Den skillnaden spelar ingen roll. Hade kaninen varit lättare att jaga än wallabys så skulle räven jagat den. Vi vet inte om grisen kommer vara lättare eller svårare, för man kan inte jämföra med hur det ser ut i andra länder, då naturen samt klimatet ser helt olika ut. Olika arter gynnas av olika habitat.

#30 Egentligen skulle en utrotning behövas om vi ska ha en så pass liten vilddjursstam som vi har och om vi inte skulle jaga vildsvin. Men jag är helt övertygad om att vi skulle kunna hålla populationen i schack om jägarna bara började jaga dem. För där ligger problemet, de som skjuter gris är en minoritet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
4/13/13, 12:54 PM
#33

#31 finns en viss relevans ändå då både varg o vildsvin varit utrotade i detta land  så kommer ju ta lång tid för dem o hitta balansen om inte människan fortsätter o försöka balansera naturen.

veggie4every1
4/13/13, 12:57 PM
#34

#24 Ja? Nu vet jag inte vad du menar med det inlägget.

Jag antar att det är positivt att vargar äter över 90% av vildsvinens kultingar? Att den sedan äter 95% av älgarna visste jag inte, men då kan ju älgjägarna lägga geväret på hyllan och skaffa sig en annan hobby då om vi låter vargarna vara ifred.

Min poäng är att om vi låter bli att döda rovdjuren så kan vildsvinen leva utan att de blir så många.

Betänk att vildsvin funnits i Sverige sedan stenåldern (med ett uppehåll under 1700-1900-talet) och är en del av vår naturliga fauna.

Kan man inte tänka sig att det är på grund av att männskan dödar rovdjuren som problemet är så stort?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Silvestris
4/13/13, 1:10 PM
#35

#34

Vad jag menade med mitt inlägg är att Polens siffor inte är relevanta på svenska förhållanden. I Sverige består vargens kost till 95% av älg. Vildsvin är ett farligt byte och ingenting som vargen kommer ge sig på förrän det blir absolut nödvändigt (dvs. brist på andra bytesdjur) och vi är inte ens i närheten av den situationen idag. Jag tvivlar på att vargstammen någonsin kommer bli så pass stor att vildsvin kommer utgöra någon större del av deras bytesdjur. Vargen kommer sannolikt bli ett stort problem för tamdjursägare innan vildsvinen börjar ligga pyrt till. 

Allmänt: Skottpeng på vildsvin tror jag skulle kunna bidra till något utökad jakt iaf. Dessutom skulle man kunna tillåta jakt på allt utom suggor med ungar året runt.

[Doglovers]
4/13/13, 1:26 PM
#36

Varg/ vildsvin kan vi fundera över till dödagar. Men det är bra att det kommer många olika förslag.

Några av de äldre jägarna i våra jaktlag vill inte jaga gris då det krävs en hel del för att klara detta. Det har dom talat om på mötena och de yngre har då tagit på sej det. Det är rätt farligt att jaga gris och inte vem som helst ska göra det. Det har hänt döds olyckor då vildsvin gått till attack och kört in betarna i ljumsarna och därmed har kropp pulsåderna skurits av. Många av våra grannar ringer till mina grabbar som håller på med skyddsjakt.

Skottpeng vore något. Men då finns risken att en del blir giriga och jagar något dom inte klarar av.

Man får jaga vildsvin på åtel (matplats) och det gör man helst nattetid då dom är aktiva. Då blir det också säkra skott. Annars jagar man med ställande hundar. Svårigheten i det här är att pga varg vågar inte många använda hundarna. Så det ena ger det andra. Hunden är en otroligt bra hjälp vid jakt på vildsvin.

#27 Läste lite om Hepatitis. Men skulle man råka ut för en smittad så försvinner smittan vid tillagning, som tur är. Man lämnar ju in trikinprover på alla grisar och det är ju lika viktigt.

http://www.sva.se/sv/diagnostik-och-produkter1/aktuella-analyser/gris/provtagning-for-smittsam-leverinflammation-hos-vildsvin/

Alexej
4/13/13, 2:41 PM
#37

Vildsvinet får sedan den 1 juli 2001 jagas från den 16 april till den 15 februari i Sverige (årsunge får jagas året runt). Den enda restriktionen är att kultingförande sugga är fredad. Regeln har införts för att årskultingar inte klarar sig utan sin mor.

-------------------------

Vargen dödar långt ifrån alla djur den stöter på. I själva verket är vargen inte särskilt framgångsrik vid t.ex. älgjakt. Endast var 10:e till var 5:e älg som vargarna ”testar” blir fälld. En vuxen älgtjur kan lätt hålla stånd mot en hel flock vargar, som kan avbryta jakten om älgen visar att den är kapabel att försvara sig väl.
http://www.jarvzoo.se/varg/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
4/13/13, 2:57 PM
#38

#37 Jag tror de är mer framgångsrika i Sverige. Jag har också läst liknande forskning, men den var gjord i usa. Här har vi påverkat älgstamen med vår löshundsjakt så att det inte längre lönar sig för älgarna att hålla stånd. De älgar som springer har störst chans att klara sig oftare, älgar som stannar och konfronterar hunden blir nästan garanterat skjutna.
När de däremot blir jagade av varg så är det precis tvärt om. De som har bäst chans att klara sig är de som håller stånd. Flyr man är chanserna små.
.

[Doglovers]
4/13/13, 3:26 PM
#39

#17 Vi satt och pratade om vildsvin,varg och Polen nu. Har du länk där det visar forskningsresultat. Grabbarna blev nyfikna eftersom dom tyckte det var en väldigt hög siffra som 90% av kultingarna.

Mantissa
4/13/13, 3:33 PM
#40

Intressant klipp på ryska vargar som jagar vildsvin. I ryssland finns mycket älg.

Här är en artikel om italienska vargar, vilka faktikt verkar föredra vildsvin: http://www.redorbit.com/news/science/1112752893/italian-wolf-prefers-wild-boar-122112/

Gissar att detta är artikeln om de polska vargarna:
http://www.wolvesandhumans.org/pdf-documents/Wolves%20in%20Poland.pdf
Men jag tolkar siffran (94%) som att det är 94% av de grisar som vargen tar som är kultingar, inte att griskultingar till 94% utgör vargens diet.
Denna studie (så vitt jag kan utläsa) specificerar inte närmare hur stor del av vargarnas diet som utgjordes av vildsvin, det står bara att 5-20% av dieten utgjordes av vildsvin och annat. Den största delen var olika hjortarter (ej älg).

Alexej
4/13/13, 3:50 PM
#41

Hittade nåt annat:

I ett område i Polen där det finns gott om såväl varg som vildsvin har man genom analyser kommit fram till att vildsvinen står om inte sist på matsedeln så i alla fall väldigt långt ner då bara 5 procent av vargens föda utgörs av vilda svin. Och i Sverige har man under alla de obduktioner av döda vargar från områden med vildsvin som gjorts vid SVA inte funnit några rester av vilda grisar i magen.
– Våra vargar kommer norrifrån och har inte tidigare varit i kontakt med vildsvin. Vargar är försiktiga djur. Det är möjligt att de blir bättre jägare och med tiden tar lite fler vildsvin. Men någon stor reduktion av vildsvinsstammen med hjälp av vargarna tror jag inte vi ska räkna med.
http://www.vargfakta.se/nyheter/varg-undviker-vildsvin-som-foda/

-------------–

Jodå, det finns säkert plats för vildsvin i Värmland. Men de lever inte direkt i symbios eftersom vargen äter upp vildsvinens kultingar.
– I Polen finns det områden med både vildsvin och varg. Forskningen visar att vargen äter upp över 90 procent av vildsvinens kultingar.
-Henrik Thurfjell, doktorand vid SLU:s institution för vilt, fisk och miljö i Umeå och som är något av expert på vildsvin och vildsvinens utbredning i Sverige.
http://www.nwt.se/article52479.ece

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Mantissa
4/13/13, 3:55 PM
#42

#41 Nu säger du emot dig själv. Hur kan vargarna äta upp 90 procent av kultingarna om den totala kultingdöden bara är 20-30%? Du har nog tolkat texten lite fel

Alexej
4/13/13, 4:09 PM
#43

#42 Inte jag som har tolkad utan kopierade två "studier" om vargen och vildsvin. Två studier från experter som motsätter sig.

Hade tagit bort en del för det fattades rätt länk och att det inte finns anledningen med till dödligheten:

I en polsk studie uppskattdes bara kultingarnas dödlighet under deras tre första månader till 20 - 30% och att närmare 85% av alla dör inom loppet av två år från födsel.
http://www.viltfakta.se/vildsvin.html

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
4/13/13, 4:16 PM
#44

ok, men om du tolkar studien som jag gjorde i #40 så stämmer siffrorna bättre. Nåja, spelar roll

Alexej
4/13/13, 4:27 PM
#45

Men hur stämmer det då?

Forskningen visar att vargen äter upp över 90 procent av vildsvinens kultingar.

HenrikThurfjell, vildsvinforskare och rovjdjurshandläggare vid Länsstyrelsen i Dalarna

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Mustangcab]
4/13/13, 5:50 PM
#46

Men vi har tidigare haft vildsvin i Sverige som blivit utrotade. Hur undrar jag. Vi har också haft betydligt flera vargar som blivit näst intill utrotade. Hur undrar då jag också. Någon som har svar?

Silvestris
4/13/13, 6:15 PM
#47

Människan utrotade både vargen och vildsvinet men vildsvinsstammen var nog inte så stor då som den är nu.

Alexej
4/13/13, 7:05 PM
#48

#46 Det var verkligen en bra fundering.

Googlade lite, på ett jagdforum diskuterades det:
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22&t=89915

--------------------------

En av anledningar till ökningen är:
–Vildsvin utfodras nästan överallt, säger Johan Truvé. Ökningen skulle sannolikt inte vara lika snabb utan utfodring, hårda vintrar skulle decimera stammen.
http://www.skb.se/5ecef328-84c0-413d-b857-fe4c69e2ee99.fodoc

-----------------

Skadekostnader är också viktiga:

I genomsnitt beräknas jordbruk i Södermanlands län under 2009 ha en totalkostnad för vildsvinsskador på cirka 135 kr per hektar. Totalkostnaden för hela Södermanlands län uppskattas till 17 300 000 kr!!

Cirka 50 procent av mjölk- och växtodlingsgårdarna länet hade vildsvinsskador under 2009 och cirka 40 procent fick ekonomiska konsekvenser av skadorna.
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter/ra10_26.pdf

Men det nämns också fördelar med vildsvin:
För flora och fauna kan vildsvin ha positiva effekter genom att bökandet bland annat kan gynna mångfalden genom att skapa förutsättningar för olika växter i landskapet.

Uppbökad jord och sand är också viktiga mikrohabitat för insekter, till exempel steklar och fjärlilar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Alexej
4/13/13, 7:06 PM
#49

Ordföranden för Sveriges jordbruksarrendatorer, Lennart Johansson, vill utrota de svenska vildsvinen.
http://www.jaktojagare.se/notiser/utrota-vildsvinen

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Mustangcab]
4/13/13, 7:18 PM
#50

# 47 Ja jag vet det. Jag ville bara att någon annan skulle säga det. Det är med andra ord inte på något sätt omöjligt att bli av med vildsvinen igen ifall vi skulle vilja. Vargen är vi nästan av med.

Silvestris
4/13/13, 9:36 PM
#51

#50 Att utrota en stam om 150000 högproduktiva djur är mycket svårt ens om vi skulle vilja. Vargen är en helt annan historia dels med tanke på livscykel men även pga det låga, om än växande, antalet.

[CitrusSmoothie]
4/13/13, 10:06 PM
#52

#19 En human metod är en metod som varken skadar eller dödar djuren. Kan jag förklara det tydligare? Sådana alternativ har använts på elefanter, och man kan säkert (om viljan finns) ta fram liknande alternativ som kan användas på vildsvin.
De kommer inte bli för många om vi slutar stödutfodra dem och slutar döda rovdjuren. Låter vi rovdjuren finnas och öka i antal så kan de sköta de nödvändiga minskningarna av stammarna.

#20 Jo visst, jag har varit i närheten av vildsvin. Men vad spelar det för roll? Kunde de lära mig något? ;)

Nej, det är ett faktum att man inte kan se vem som är ledarhonan. Det är just därför som det inte skjuts så många fullvuxna honor.
Jag är väl medveten om vilka problem som vildsvinen ställer till med. Som du kan läsa ovan så tycker jag ju att stammarna måste minska.

Mantissa
4/13/13, 10:14 PM
#53

#52 Problemet är att vi till skillnad från i ett större naturreservat inte kan ha de populatinsstorlekarna av varken vildsvin eller rovdjur i villaområden som skulle krävas för att hitta en "balans" (diskuterat uttryck).
Grisarna gör inte skillnad på skog och villatomt, de hittar föda där de kan och förökar sig därefter. Nu vet jag inte vilken metod de använde för att kontrollera elefantpopulationen som du nämnde, men elefanter har en otroligt långsam reproduktionstakt om man jämför med vildsvin.

VildaVittra
4/13/13, 10:44 PM
#54

#52 Elefanter är dräktiga i nästan 2 år och får en, max två ungar per kull, Du tycker att metoden då skulle kunna vara applicerbar på en art som förökar sig som kaniner?

Nej, din förklaring är inte tydlig, den är som att jag skulle svara "Genom att sluta släppa ut dom" på frågan "Hur minskar vi problemet med miljögifter?". Det förklarar ju inte hur vi ska komma tillrätta med problemet, Mer korrekta förklaringar är tex att minska beroendet av fossila bränslen genom att få folk att cykla eller att satsa på odlingar som inte är monokulturer osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[CitrusSmoothie]
4/14/13, 12:16 AM
#55

#54 Nej, självklart kan man inte använda exakt samma metod på vildsvin. Jag skrev att vi kan utveckla liknande metoder som kan användas på vildsvin.

Human metod = en metod som varken skadar eller dödar djuren. Vad är oklart?

Lösningen på problemet: sluta stödutfodra dem, låta rovdjuren bli fler och utveckla humana metoder som kan minska stammarna.

Annons:
VildaVittra
4/14/13, 12:45 AM
#56

#55 Men om vi slutar stödutfodra dem så kommer de att äta upp grödorna på åkern istället. Vad ska de stackars bönderna på landsbygden försörja sig på egentligen har du tänkt? Plocka bär?

Vildsvin kan förstöra en hel åker på en natt, jag tror inte du inser omfattningen av problemet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
4/14/13, 2:32 AM
#57

#55 Jag förstår det som att du menar att upphöra stödutfodring under vintern?

Då det inte finns grödor på åkrarna för vildsvinen att förstöra.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
4/14/13, 2:46 AM
#58

#55 elefant populationer kontroleras med en kombo av P-piller (hormonbehandlingar har väll aldrig ställt till med nått) och hör o häpna jakt. dock inte många ställen där naturvårdarna behöver använda sig av jakt då det finns lite för många som jagar elefant pga betarna.

[CitrusSmoothie]
4/14/13, 2:54 AM
#59

#57 mm, precis, sluta vinterutfodra. Låter vi också rovdjuren få öka i antal så kommer de hålla populationen nere.

VildaVittra
4/14/13, 3:14 AM
#60

#57 Och alla grödorna sår man på våren då eller? Finns väl inga perenna eller tvååriga odlingar heller?

Lär er odla så ni vet vad ni talar om.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
4/14/13, 3:27 AM
#61

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[CitrusSmoothie]
4/14/13, 3:43 AM
#62

#61 Oops, så bra!😃

Annons:
Alexej
4/14/13, 9:52 AM
#63

Helt vansinnigt att stödmatar vildsvin när de samtidigt ökar i antalet trots avskjutning.

#56 Det är precis det sämsta man kan göra. Blunda för problemet och stödmatar för att svinen lämnar grödarna i fred. De kommer då att förstöra ännu värre när de blir fler.

Kontrollen över att hålla antalet vildsvin nere har redan misslyckads.

En vildsvinspopulation kan tillväxa mycket snabbt. Det beror på suggornas goda reproduktionsförmåga, med stora kullar (som kan bli på ända upp till åtta kultingar). Suggorna är dessutom mottagliga för parning under en stor del av året. Parning kan därför ske när omständigheterna är gynnsamma, t ex när det finns gott om föda. Studier i södra Södermanland visar på en tillväxt på omkring 13% per år. Det innebär att populationen där skulle fördubblas på c:a sex år, trots att jakt sker i området. I en ojagad population kan det gå betydligt snabbare.

Vildsvin finns idag i alla län från Värmlands, Dalarnas och Gävleborgs län samt söder därom.

Enligt Jägareförbundets avskjutningsstatistik har avskjutningen av vildsvin på nationell nivå, som nämns ovan, ökat med 30 % årligen hittills under 2000-talet. Om man antar att detta speglar stammens tillväxt skedde en fördubbling av vildsvinsstammen på mindre än tre i Sverige under denna period.
http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentationer/Vildsvin/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Doglovers]
4/14/13, 10:13 AM
#64

Här finns lite läsvärt.

#52 Vuxna suggor är fredade. Man får alltså inte skjuta dom. Det har hänt att någon klant gjort det ändå av misstag vilket resulterat i att det svultit ihjäl små kultingar eller om hon haft äldre kultingar så har dom fått rå sej själva och dragit omkring och förstört ännu mer.

Att ha ut en massa sötsaker till grisarna är absolut inte bra. Dels drabbas dom av karies och kan tappa sina tänder och svälta ihjäl. Dels så blir dom mer produktiva.

Vi har utfodringsautomater som sprider ut väldigt lite kross, men gör så att dom håller sej i skogen och bökar i stället för på åkrarna. Även vintertid finns det sått på åkrarna. Höstsådd som kommer upp på våren. Dom bökar också upp åkrar där man tar hö och ensilage. Kommer det med jord i ensilaget blir det oätligt för djuren och dom blir sjuka. Om ni någon gång sett hur det sett ut när man fräst upp trädgårdslandet med en jordfräs, så kan ni tänka er hur det kan se ut på en åker.

Jag har tillräckligt med varg här som stryker omkring husknuten så det vill jag absolut inte ha en enda till. Då föredrar jag vildsvinen.

Att ha ut P-piller liknande preparat är absolut ingen lösning på problemet. Folk gnäller över att köttet i våra diskar innehåller tillsatser med hormoner och annat skit. I importerat kött. Jag äter viltkött för att slippa sånt. Ska vi börja ha ut en massa i våra vilda djur, vad lever vi då i för värld. Det räcker väl med att det finns i allt annat.

Kross är alltså malt spannmål. Och det fungerar bra.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/vildsvin-forstor-akrar

http://www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=10660&sidnamn=V%C3%85RG%C3%85RDA

http://www.skadedjursbekampning.nu/kategori/vildsvin?gclid=CNTx5OXXybYCFU16cAodRwgAEQ

Alexej
4/14/13, 10:24 AM
#65

Tydligen skjuts grisarna där de samtidigt stödmatas: http://www.jaktformedling.se/svin.asp

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
4/14/13, 10:38 AM
#66

#64 Vuxna suggor är bara fredade när de har ungar. Den allmänna jakttiden för vildsvin är 16 april – 15 februari.
Årsunge av vildsvin är dock tillåten för jakt hela året samtidigt som sugga som åtföljs av smågrisar är fredade hela året.
Vildsvinsungarna är helt beroende av sin moder upp till c:a 4 månaders ålder (diandet upphör vid 2 mån.). Under hela den tiden är dessa s.k. ”smågrisar” mer eller mindre randiga i pälsen. Enligt Svenska Jägareförbundets uppfattning är avsikten med den aktuella bestämmelsen att freda sugga (hela året) som åtföljs av ungar till att det direkta moderberoendet upphör.
http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/Jakttider/Mer-om-Jakttider/Sa-definierar-du-arsunge-av-vildsvin/

Problemet är att definera årsungar:
Tyvärr är vildsvinsstammen på de flesta platser så sönderskjuten och utan ledargestalter, att unggyltorna blir betäckta i en allt för tidig ålder och skjuts lagenligt på vårkanten som skjutbara årsgrisar. Inte förrän de sedan skall passas märks att även grisar med slaktvilt under 30 kg är diade.
http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet/Fran-Jagareforbundet/Jagareforbundets-arsstamma-2007/37-jakttid-vildsvin/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
4/14/13, 11:02 AM
#67

Och vem vill ha hormonstinna suggor lösa i skogen? Hormonella preventivmedel kan orsaka temperamentsrubbningar, nej tack.

Mantissa
4/14/13, 11:07 AM
#68

#67 suggor med kultingar kan vara ganska griniga de också. Men jag tror inte hormonpreparat är lösningen då det orsakar så mycket andra problem främst för våra vattenlevande organismer.

Alexej
4/14/13, 11:22 AM
#69

Jag tror att det med vildsvin kommer att bli ett stort problem framöver om inte något händer nu.

Jag har aldrig sett vilda vildsvin här i Västra Götaland men en gång när jag åkte hem på E20, bara en km från mitt hus, var sidan avspärrad och det fanns en del poliser och andra. Och där låg ett påkörd vildsvin vid vägkanten. Men inget om det i tidningen nästa dag.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[Mustangcab]
4/14/13, 6:32 PM
#70

Intressant att  en del tycker att det är bättre för ett vildsvin att bli byte för ett rovdjur än bli skjuten av en kula. Vore jag vildsvin och fick väljas så skulle jag ta det senare.

[Doglovers]
4/14/13, 7:28 PM
#71

#65 Det är lagligt att skjuta vildsvin vid åtelplats.

#66 Fredade bara när dom har kultingar. När har dom inte kultingar.

#69 Nu blir jag lite fundersam. Här håller du rena föredraget om vildsvin och har inte sett ett enda levande vildsvin….? Då har du heller inte sett verkningarna från dom…? Det ser vi dagligen här. Grabbarna blir inringda så gott som dagligen för att skjuta bort vildsvin från grönsaks odlingar, åkrar och trädgårdar. Särskilt en stor grönsaksodlare som är livrädd för att få in dom i växthusen för då är det kört.

[CitrusSmoothie]
4/14/13, 7:54 PM
#72

#70 Skulle du hellre bli skjuten än att kanske bli dödad av ett rovdjur? Tänk också på att rovdjur endast dödar svaga, sjuka och/eller gamla individer till skillnad från mänskliga jägare (som oftast skjuter de friska, starka individerna). Detta leder faktiskt evolutionen åt fel håll (vilket redan har observerats hos elefanter och tjockhornsfår).

[Doglovers]
4/14/13, 8:27 PM
#73

#72 Jag var på en föreläsning på Grimsö forskningsstation.Där höll en vargforskare en förläsning om vilda djur och om vargen först och främst. Vi fick även göra ett väldigt intressant studiebesök på anläggningen.

Jag glömmer aldrig orden som föreläsaren/vargforskaren sa till oss.

Finns inget som tyder på att vargen tar de svagaste djuren. Dom tar även stora fullvuxna älgtjurar i sin bästa ålder…. Är dom en flock så skadar dom först djuret för att sedan vänta ut det och ta det när det är så försvagat att det inte kan försvara sej längre.

              Och nu tackar jag för mej på den här sajten.

        Det  ger mer att diskutera med dom som lever mitt i detta med vildsvin och rovdjur och förstår verkligheten.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Alexej
4/14/13, 9:07 PM
#76

#71 Måste man har skjutit vildsvin eller själv har problem med vildsvin för att kunna diskutera?? Och om man bor i stan får man då inte heller ha egna åsikter? 😮

Jag har haft egna vildsvin själv fast då bakom elstängsel. Så jag kan en del om vildsvin men det handlar inte om mig utan om nutida/framtida problem med ökande antal vildsvin.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
veggie4every1
4/14/13, 9:19 PM
#77

Självklart ska alla kunna vara med i en diskussion oavsett kunskapsnivå.

#74 och #75 Ni kan inte veta hur mycket en annan medlem vet eller inte. Det behöver ni inte diskutera vidare.

Tänk på tonen!

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
4/14/13, 9:32 PM
#78

#77 "Jag förstår det som att du menar att upphöra stödutfodring under vintern?Då det inte finns grödor på åkrarna för vildsvinen att förstöra."

Då kanske du skulle kunna svara på den här då: Och alla grödorna sår man på våren då eller? Finns väl inga perenna eller tvååriga odlingar heller?

För jag är väldigt nyfiken på hur odlingarna ser ut som ni antingen sköter själva eller köper av.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
4/14/13, 10:28 PM
#79

Men # 72 uttalar sig om jägarkåren och hur den beter sig. Man behöver inte ha sett ett vildsvin själv men man bör ha en viss kunskap om det man debatterar. Det underlättar för de som debatterar med eller mot denne.

veggie4every1
4/14/13, 11:33 PM
#80

#79 Det finns inga kunskapskrav för att deltaga i debatterna på iFokus.

Anser man kunskapsnivån för låg i en debatt kan man alltid höja den genom egna berikande inlägg.

Den enda gången man inte är välkommen att diskutera är om man håller en otrevlig ton och/eller bryter emot sajtreglerna.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Alexej
4/15/13, 7:56 AM
#81

#78 Men tycker du verkligen att stödmatning är en långsiktig lösning? Det räddar grödare just nu men förvärrar problemet i längden.

"Studier i södra Södermanland visar på en tillväxt på omkring 13% per år. Det innebär att populationen där skulle fördubblas på c:a sex år, trots att jakt sker i området."

Det enda som hjälper är att ha el-stängsel men ska det vara så att alla måste ha el-stängsel rund sina trädgårdar? Som jag skrev finns det över 10 000 vildsvin i och rund Berlin och folk är förtvivlade och förbannade.

Det gäller att planera redan nu.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
4/15/13, 8:25 AM
#82

#81 Som jag skrev tidigare så måste vi börja jaga dom mer omfattande. Kanske ha gratiskurser i vildsvinsjakt för jägare? Skottpengar på dom? Avskjutningskrav på gris om man ska få skjuta klövvilt?

För där ligger problemet. Av alla jägare jag känner, så jagar enbart två vildsvin. Tar man bort stödmatningen/åtlingen, ökar bara trycket på åkrarna, ÄVEN vintertid då en hel del grödor är fleråriga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
4/15/13, 2:26 PM
#83

# 80 Så man får uttala sig nedsättande om hela jägarkåren utan att kunna någonting men inte säga något till den som skriver detta?

De som jagar älg vet att  man skjuter inte en 18-taggare. Man blir tilldelad de älgar man får skjuta på det område som man har jakträtt på. Kor, kalvar och tjurar i ett visst antal. Dessutom om någon har lyckats växa och bli en 18-taggare så har väl den älgen överlevt ganska länge?

Älg är  väl den enda som har några horn att tala om. Sen är det också så att jägare skjuter sånt som blivit skadat året runt. Men vi kanske ska låta djuren gå omkring skadade istället.

Annons:
veggie4every1
4/15/13, 7:10 PM
#84

#83 Alla har rätt att yttra sina åsikter om saken och givetvis får man svara på alla inlägg, det är ju så man för en diskussion.

Men att yttra sig om en person på ett otrevligt sätt är en helt annan sak.

Man får uttala sig nedsättande om hela jägarkåren om man vill, precis som man får uttala sig nedsättande om PETA eller annan sak tråden ifråga berör.

Man måste skilja på sak och person. Man får inte uttala sig nedsättande om en person. Då är det personangrepp och det tillåter inte jag som Medarbetare på den här sajten.

Nu ska vi inte ta upp mer plats i den här tråden angående detta.

Jag hoppas att jag varit tydlig, men är något fortfarande oklart så kan du skicka mig ett PM.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Alexej
4/16/13, 9:06 AM
#86

Men jag tycker det känns lite oschysst att jaga vildsvin genom att mata de på en plats med åtelkamera och skjuta de där när de kommer för att äta. Men det är kanske det som kallas för stödmatning?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
4/16/13, 10:58 AM
#87

#86

Man skjuter inte vilt på utfodringsplatser utan åtlar gör man på andra ställen. Vid utfodringsstationer ska djuren känna sig trygga. Det är en grundläggande etisk riktlinje man får lära sig på jägarutbildningen.

Alexej
4/16/13, 12:16 PM
#88

#87 Läser man annonserna låter det mer för mig att grisarna sköts vid foderplatsen:

Grisjakt erbjudes vid 4 åtlar. Ni sitter i täckta kojor och åtlarna är belysta.

Åteljakt på mark med väldigt god vildsvinsstam.

vi kan erbjuda grisjakt vid belysta åtlar från och med den 15 april

Vildsvinsjakt på åtelplatser under sommar vinter, bra med gris på åtlarna, inga trofé priser eller fällnings avgifter på gris fri av skjutning

vakjakt på någon av de 10 åtlar som fins att till gå.

Vi erbjuder vakjakter vid belysta åtlar för sällskap om 3-6 personer. det går bra att boka helger som vardagar.

Vi erbjuder vakjakter vid belysta åtlar för sällskap om 3-6 personer. det går bra att boka helger som vardagar.

Alla åtlar på varje område är det utfodring på hela året och drar mycket gris

http://www.jaktformedling.se/svin.asp

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
4/16/13, 12:26 PM
#89

#88

Det går alldeles utmärkt att ha permanent åtlar, men visst blir de svåra att skilja från utfodringsplatser. I praktien handlar det om samma sak förutom att viltet ska vara fredat vid en utfodringsplats.

Permanenta åtlar har ju dock den nackdelen att viltet kan lära sig att den platsen är farlig.

VildaVittra
4/16/13, 12:29 PM
#90

#88 Åtelplats och stödutfodringsplats är inte samma sak. På en åtelplats lägger man förvisso foder, men vi la maten i tunnor som djuren var tvungna att jobba lite på för att de skulle komma åt den. Det blir mer som ett "lekland" än smörgåsbord.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Alexej
4/16/13, 12:46 PM
#91

Ser ingen skillnad mellan en åtelplats med foder eller en stödutfodringsplats. För ett vildsvin behöver inte stödmatas eller matas öht. Och tydligen stödmatas de året om.

Stödmatning- grisarna förstör mindre på åkranar och trädgårdar och blir lättare att skjuta. Samtidigt ökas antalet vildsvin genom stödmatning.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Mustangcab]
4/16/13, 1:05 PM
#92

Här har de bökat upp en fotbollsplan så nu blir det för fotbollspelarna att låna en plan för hemmamatcher. Det stod i dagens blad.

Jag tycker att vi fredar svinen och så får ni som är veganer ta hand om dem. Ni tycks veta hur ni ska gå till väga utan jägare.

Silvestris
4/16/13, 1:38 PM
#93

#91

Men vad skulle du göra för att rädda ditt uppehälle? Du har odlade åkrar och avkastningen är ditt levebröd. Hur skulle du hålla vildsvinen borta för att rädda ditt uppehälle? Att jordbrukare stödmatar för att hålla vildsvinen borta från sina åkrar förstår jag till fullor, för om grödorna förstörs försvinner inkomsten. En jordbrukare kan ju inte heller utrota hela den lokala vildsvinsstammen. Problemet är på en sådan nivå att vi måste ha nationella riktlinjer för hur stammen ska decimeras.

[Mustangcab]
4/19/13, 8:57 PM
#94

Hörde igår på nyheterna att man ska få anävnda fällor för att fånga vildsvinen i. Det innebär att man kommer att fånga fel svin som blir stressade och frågan är när fällan töms. Detta är sen tidigare tillåtet på kontinenten. Ett problem är att jägarna inte vill ha köttet då grisarna har blivit stressade.

Silvestris
4/19/13, 10:37 PM
#95

#94

Det finns reglerat hur ofta fällor ska kontrolleras och minns jag inte helt fel är det två gånger/dygn som gäller.

Alexej
4/20/13, 9:41 AM
#96

Vildsvinfällor är omdiskuterade

Jakt där djuret fångas levande i fångstredskap, dvs. fällor och snaror, innebär stort psykologiskt och ofta fysiskt lidande för djuret innan det dödas, vilket inte är förenligt med 27 § jaktlagen (1987:259) som föreskriver: ”Jakten ska bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande.”
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Fragor-for-skriftliga-svar/Forbud-mot-jakt-med-levandefan_GZ02MJ437/?text=true

_…jag har varit med om att avliva 9 kultingar i en fälla och det kommer jag aldrig mer ställa upp på.
Den panik som utbröt bland kultingarna när fällans golv färgades rött av att första kultingen avlivades är en syn jag aldrig kommer glömma.
_http://www.jaktojagare.se/se/comments.php?id=526961&context=7952#c1

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: