Annons:
Etikettmyndigheter-polisen
Läst 4541 ggr
Lena
2013-04-03 18:19

Ägd tamkatt skjuten av misstag av Kommunskytt

P4 Skaraborg berättar idag om den tama och ägda katten Sam som blev offer för kommunskyttens kulor när det skulle skjutas av vildkatter i samhället Gössäter. 

Läs mera här! 

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2013-04-04 13:23
#1

Jag har mailat kommunen idag:

"Hej! 

Jag skulle vilja ha en detaljerad information om vad som gäller för er kommunskytts arbete med att avliva katter. Finns det eller finns det inte en instruktion som kräver att alla katter ska kontrolleras för att se om de är id-märkta, chip och / eller tatuering, samt att i de fall katten är id-märkt spårning av ägare ska ske innan man skjuter katten? Hur aviseras att avskjutning kommer att ske? Hur långt i förväg sker detta?

Det senaste fallet av en ihjälskjuten ägd och id-märkt katt är en skandal och enligt min åsikt borde skyttens skiljas från sitt arbete med omgående verkan.

 Svar på mina frågor emotses inom 3 arbetsdagar."

Hoppas fler mailar Götene kommun och luftar era åsikter om att man skjuter utan att åtminstone först kontrollera att katten är märkt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Katthemsmatten
2013-04-04 13:24
#2

Länk till kommunens hemsida där mailadress finns:

http://www.gotene.se/index.html

Medarbetare Hittekatter iFokus

Barrow
2013-04-04 14:48
#3

Nu var det så att skytten var inte kommunskytt i Götene utan i Vara, han var anlitad av privatperson. Kommunen hade ingen del i detta. Han agerade på eget bevåg och utan tillstånd.

indra-bus
2013-04-04 16:54
#4

Stackars familj jag lider med dem.

Sov sött lille vän 😭😕

(ändrat av medarbetare)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Katthemsmatten
2013-04-07 18:36
#5

Händelsen lär vara polisanmäld, men ni som bor i trakten, trakassera polisen med era frågor om vad som händer i utredningen. Kontakta också din kommun och ifrågasätt hur djurskyddet sker hos er. Låt inte detta få dö ut, vi måste verkligen låta våra myndigheter veta att vi är engagerade och inte tolererar det vansinniga i att man försöker lösa hittekattsproblematiken med avskjutning.

Gör det obekvämt för alla med skjutvapen!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

vallhund
2013-04-08 17:04
#6

Släpper man ut sin katt tar man en kalkylerad risk, det kan väl inte vara så svårt att förstå?

Gör det obekvämt för alla som släpper ut sina katter utan tillsyn i tätbebyggda områden. Faran är iofs stor överallt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
carlas
2013-04-09 01:10
#7

#6 Skytten var i det här fallet ute i uppdrag (av privatperson, tydligen) att skjuta herrelösa katter. Lite sent att göra det obekvämt för de som givit upphov till dessa tyvärr, och helt orätt att låta katterna plikta med livet pga oansvariga f d ägare.

För inte så få kattägare är det tyvärr svårt att förstå att katter inte behöver vistas ute på fri tass för att få utlopp för sina "naturliga" behov. Djurskyddsmyndigheter bidrar dessvärre till detta genom deras statiska föreställningar om katters "naturliga beteende" och deras allmänna råd som att "katter som levt utomhus bör inte tvingas leva inomhus". 

Om vi alla hjälps åt att påverka både myndigheter och djurägare, kan vi tillsammans få en förändring till stånd. 🙂 Kommunskyttar o likn kommer att tjäna mindre pengar, och möjligen inte ha lika "kul" som nu, men det kan vi leva med. Lätt!

vallhund
2013-04-09 03:56
#8

#7 Jag tvivlar på att de jägare som kommuner anlitar blir rika/feta av sina arvoden.

Vad det "kuliga" i att skjuta djur är får du gärna förklara.

Fö får man skylla sig själv om man släpper ut tamdjur i naturen/stadsmiljö.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Katthemsmatten
2013-04-09 13:53
#9

#8 Det är en sak att ta en kalkylerad risk när det gäller trafiken om man släpper ut sin katt i tättbebyggt område, en helt annan att kalkylera med att de ska bli skjutna! Det sistnämnda borde nämligen inte få förekomma i en tätort. Inte bara med tanke på djurens skydd utan även med tanke på alla som vistas i en stadsplanerad miljö.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2013-04-11 09:40
#10

Gössäter har 180 invånare, så det handlar inte om en storstad eller ens tättbebyggd område….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
2013-04-11 10:48
#11

#10 Vet ej vad det kan klassificeras som, men i en av P4s artiklar stod att det fanns hus på båda sidor av gatan där skytten kom åkande med sitt gevär. Kulor kan ju rikoschettera mot hus och annat och träffa någon, kan man anta.

Katthemsmatten
2013-04-11 11:21
#12

Även om det är minsta 'lilla hålan' kan man ju inte veta säkert att inte någon råkar komma runt knuten när man skjuter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Mustangcab]
2013-04-11 15:18
#13

Skytten hade ingen rätt att skjuta där i varje fall.

Annons:
carlas
2013-05-09 00:20
#14

Ägaren till den id-märkta familjekatten Sam som sköts till döds "av misstag" polisanmälde som bekant ärendet. Är det ngn (kanske i trakterna?) som har en aning om hur utredningen/ärendet fortskrider? Det är som #5 säger: låt inte detta dö ut!

Är givetvis illa nog med de s k ägarlösa katter som sköts till döds vid samma tillfälle och område men där har uppenbarligen kommun och länsstyrelse lagen (el tolkningen av) på sin sida; så där är det lagen/tolkningen som behöver revideras - lämpligen med hjälp av PROTESTLISTAN, här:  http://djurskydd.ifokus.se/discussions/513afa83ce12c43823002891-protestlista?discussions-2 .

EDIT. OBS! Fann just denna info inne på hittekatter, ang katten Sam. Skytten fick dagsböter för "brott mot ordningslagen". Har alltså inget med dödandet av katt/er att göra, endast att saknat tillstånd att skjuta inom bebyggt område: http://www.dn.se/nyheter/sverige/boter-for-jagare-som-skot-tamkatt . Då var de skott som dödade de ägarlösa katterna åtminstone lika otillåtna …

MEN INTE DÖDANDET, inte I NÅGOT FALL.

Djurskydd?

[eskils]
2013-05-09 14:59
#15

Inte en bokstav rätt i hanteringen av det här fallet! Så om någons ägda katt blir ihjälskjuten utomhus så kan ägaren inte protestera, så länge skytten hade polistillstånd för att skjuta i tätbebyggt område??!! För det var ju det som han dömdes att betala ynkliga 1.800 kronor i böter för - att han inte hade formellt tillstånd att skjuta just då och just där, och därigenom bröt mot ordningsstadgan…  Kräks

Varför skriver då t ex Länsstyrelsen Västra Götaland på sin hemsida att man måste kontrollera noggrant att katten inte är ägd, innan man dödar den? Kissen Sam var både öronmärkt och chipmärkt.

Dessutom får dödandet bara ske på ens egen mark, enligt samma Länsstyrelse. I det här fallet så satt kissen tydligen utanför sin egen trädgård, på bygatan om jag minns rätt från radio P4:s artiklar. Han befann sig alltså inte på uppdragsgivarens (= släkting till den 80-årige skytten) mark.

Skytten borde ha dömts för alla dessa brott, samt djurplågeri!

Alexej
2013-05-12 09:24
#16

Hoppas han blev också av med sitt uppdrag som kommunskytte…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2013-05-12 10:19
#17

Finns så många övergrepp mot djur från polisens, myndigheternas och kommunskytternas sida.

Polisen halshögg kattungar och slängde de i ett träd http://www.expressen.se/kvp/polisen-halshogg-overgivna-katter/

I ett fall dödade en av kommunjägarna en fem veckor gammal kattunge genom att slänga den i en husvägg.

Kommunjägare om att slänga katt i husvägg: Vi är utbildade för att hantera avlivning på ett etiskt korrekt sätt.

Kattägare hittade sin katt skadeskjuten.

Råd om rävfälla: Svedd Katt är enligt de gamla fångstmännen det bästa betet för räv.

http://jaktsverige.com/katten.html

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2013-05-12 12:13
#18

#17 Ja man kan baxna för mindre….

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

UlrikaD
2013-05-12 19:55
#19

#17 Det där hade jag lyckats missa:(

Och vad händer med poliserna? Ingenting.

Katthemsmatten
2013-05-12 20:40
#20

Jag blir illamående av det jag läser! Vad kan man göra???? Världens bästa djurskydd???????????????????

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
carlas
2013-09-01 23:31
#21

Hur länge ska vi vara illamående?! Hjälp till och skriv på namnlistan - mot dödande i djurskyddets namn - och för hemlösa katters rätt till ett värdigt liv 🐱

Just nu har 8.555 djurvänner skrivit på protestlistan. Hjälp du också! 🌺

Till Namninsamlingen!

Marr
2013-09-02 09:37
#22

Bor i dessa trakter och som sagt så var denne "jägare" ej utsänd av kommunen. Jag hörde av mig omedelbart till Götene kommun dan efter och satt halva dagen i telefon.

Något sådant håller inte våran kommun på med och det kommer ej heller bli aktuellt, svarade dom.

Jag har katter själv som jag är noga med att de kommer in på natten åtminstone, fast kan vara svårt då det är sommar. Dom lovade mig att detta kommer aldrig någonsin bli aktuellt här, då jag påvisade att en stämmning är på sin plats om detta skulle ske.

Om kommuner ska ge sig ut och skjuta katter meddelas i så fall området i god tid om att så ska ske. Allt annat är olagligt svarade dom mig. Detta gäller således bara områden där katter lever i misär och då använder man förresten burar nu för tiden.

Fast man hör ju andra skräckexempel från andra kommuner…

Jag har skrivit på…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

HellviHumle
2013-09-02 15:37
#23

Har "kommunjägarna" dispens från lagen om vad som gäller avlivning av katter?

HH

Magi-cat
2013-09-02 16:26
#24

men så hemskt!……:'(


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: