Annons:
Etikettallmänt
Läst 3387 ggr
Alexej
2013-04-01 11:09

Har du djurfobi?

Har du fobi mot vissa djur?

Jag är livrädd för ormar, framförallt de mindre snabba. Bor på min gård sedan 10 år och fast det finns en bäck bakom huset med en damm och många grodor har har aldrig sett en orm här.
Skulle nog inte våga göra nänting längre här om jag skulle se en orm.

Vänner till mig har hus på en ö i Stockholms skärgård och där vimlar det av huggormar och gör att jag aldrig mer kan åka dit. Inte ens bada kunde jag längre när jag fick höra att de också finns i vattnet.

Kan inte ens titta på ormbilder utan att rysa…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Jessiegirl1811
2013-04-01 11:10
#1

Jag är livrädd för grodor!

http://ask.fm/JessicaReips



[Ebidda98]
2013-04-01 11:11
#2

Har en lite löjlig fobi för spindlar. Vet att de inte kommer hoppa upp och äta upp mig men jag får panik av dem :)

Fridaaaa
2013-04-01 11:12
#3

Mot fladdemöss (urk)

Har lite "koskräck" men går bra med de kor jag litar på, som jag känner lite.

Vissa insekter & spindlar (om det räknas?) 

Hade ormforbi innan jag började gymnasiet men lärde mig där att det går bra att hålla i dem och att de är inte så läskiga som jag trott.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mantissa
2013-04-01 11:12
#4

eremitkräftor *rys*

Mona22
2013-04-01 11:14
#5

Inte rädd för något djur. Gillar ormar och spindlar, tycker de är intressanta.

tesushie
2013-04-01 11:55
#6

Getingar,bi,humlor har jag extrem fobi för plus att jag dör om de sticker mig utan att jag har mina sprutor tillgängliga .

Har även en viss rädsla för hundar som är högre en upp till mina knän då jag blev attackerad när jag var liten.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Annons:
[_hsleiufhbtv]
2013-04-01 12:16
#7

Jag har varit rädd för ormar men har nyligen övervunnit den rädslan. Annars är det väl insekter i allmänhet som jag tycker är äckliga, men jag skulle ALDRIG kunna få för mig att döda dom. På sommaren tex, om jag har en fluga på rummet så dödar jag inte den, fångar den i ett glas, sätter papper under och släpper ut den igen :)

indra-bus
2013-04-01 15:40
#8

Nix ingen alls.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Kimji
2013-04-01 19:21
#9

Fästingar och tvestjärtar är min största skräck! Utöver det tycker jag att det är väldigt läskigt med tusenfotingar, iglar, vissa spindlar och en del andra kryp. =(

Ormar har alltid varit ett av mina favoritdjur. Speciellt snokar är ju så söta <3

[Hamster 4 ever]
2013-04-01 21:15
#10

fästing, tvesjärt, gråsuggor, iglar, typ som #9😐

Silvestris
2013-04-01 21:37
#11

Stora spindlar, det är allt om man inte räknar med zombies.😃

Aviendha
2013-04-01 23:09
#12

Krabbor, kräftor och hummrar. Är helt och hållet övertygad om att jag skulle kunna få hjärtstopp och dö om jag någon gång fick fysisk kontakt med en krabba.

veggie4every1
2013-04-01 23:31
#13

Nej, ingen fobi. Men stöter jag på en älg på nära håll i skogen så slår ju hjärtat några extra slag.

När jag var yngre så var jag rädd för getingar och spindlar, men det är jag inte längre. Men jag har respekt för getingar ändå, jag flyttar mig gärna om de kommer för nära 😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Fenix_Chicci
2013-04-01 23:34
#14

Hade orm-fobi tidigare men sen gick jag ett år på ett naturbruksgymnasium och fick hålla i ormar och insåg att de inte var så läskiga som jag trott. Är väl fortfarande inte så att jag vill hålla i ormar om jag inte behöver men kan se på dem iallafall utan att rysa i hela kroppen. Så länge jag vet att det är under kontrollerade former och att de inte kan slingra sig runt mig.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Persifone
2013-04-01 23:41
#15

Har ingen direkt fobi, men tycker att bönsyrsor och muränor är lite äckliga.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Alexej
2013-04-02 08:14
#16

Det är intressant det här med fobier.

"Varför en person utvecklar en fobi finns det olika förklaringar till. I de flesta fall kan individer med fobier inte komma ihåg en utlösande händelse, och de flesta som är med om obehagliga situationer utvecklar inte fobier.

Det är lättare att utveckla fobier mot sådant som under människans tidiga utveckling utgjorde en fara, till exempel insekter, ormar och höga höjder. Däremot utvecklar vi inte fobier mot moderna farliga företeelse som eluttag eller pistoler. Det kan tyda på att fobier är förstärkta, nedärvda rädslor som vi bär med oss sedan vår tidigaste utveckling till människor."

http://hittaterapi.se/artiklar/specifik-fobi/

Tror också att det ligger i generna. Min dotter var livrädd för all kryp -myror och getingar framförallt när hon var liten. Hon fick total panik. Och det utan anledning eller att hon hade negativa upplevelse. Men det var jobbigt, hon kunde inte vara tex där många människor fanns på sommaren och papperskorgar med glasspapper. Då fanns det alltid getingar. Promenader ute var jobbiga, hon letade alltid om det fanns myror på vägen.

Men idag har det blivit mycket bättre men landlivet är inget för henne.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kimji
2013-04-02 10:03
#17

#17 Intressant. Ja självklart är det mycket biologi inblandat. Härom sommaren trakasserade jag en huggorm så smått för att få den att krypa ner från vägen och undvika att bli påkörd. Den väste åt mig och trots att jag älskar ormar fick det ljudet huden att knottra sig.

Dock så är ju det där generaliseringar för jag känner t.ex. flera personer som har fobi för att åka bil, och då utan att ha varit med om någon olycka.

indra-bus
2013-04-02 10:05
#18

Detta med fobier är intressant.

Som barn tog jag upp massor av olika kryp o visade för mamma, dagis fröknar som skrek. O jag fattade aldrig varför.

Min dotter har den värsta insekts fobin man kan tänka sig. Glömmer aldrig när hon låg i badet o de hamnat en skalbagge i vattnet.

Hon flög upp o ett sådant skriket. Hon satt på toa stolen o bara skakade. Tog en bra stund innan jag kunde lugna henne.

Själv har jag pappers fobi.

Att fylla i en blankett är hemskt. De har folk svårt att förstå papper är ju inte farliga.

Men jag tror att jag förstår varför den uppstått.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[CitrusSmoothie]
2013-04-05 01:32
#19

Fästingar, vissa medelstora spindlar, getingar, bin, flygande skalbaggar. Är galet rädd för de djuren! 😃

Upp till toppen
Annons: