Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 3860 ggr
Alexej
3/30/13, 4:17 PM

Vilka ägg köper du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns över 6.5 miljoner värphöns i Sverige.
Vi äter ca 200 ägg/person och det framförallt nu till påsk.

Men vilka ägg ska man köpa?

Kolla att äggen kommer från Sverige för andra länder, t.ex. Finland, har mindre krav på burhållning än Sverige.

Alla äggpaketer ska vara märkta: 0=ekologisk produktion, 1=frigående utomhus, 2=frigående inomhus, 3=burhöns
Sedan två bokstäver som anger landet de är producerade i, SE=Sverige, FI=Finland, DK=Danmark osv

Ekologiska ägg
Betyder att hönorna har en yta motsvarande max 7 hönor per tillgänglig yta kvadratmeter att röra sig på. De ska utfodras med ekologiskt foder och ha tillgång till utevistelse under vegetationsperioden, dvs. från maj till okt. De har under vintern tillgång till vinterträdgård som är berikad med t.ex. höbalar. Lantbrukaren och packeriet är kontrollerat och godkänt av Krav.

**Frigående höns utomhus
**Djuren ska kunna gå ut när de vill. Inomhus har de en yta på max nio hönor per kvadratmeter, och utomhus minst fyra kvadratmeter per höna.

**Frigående höns inomhus
**Betyder att hönorna har en yta på max 9 höns per tillgänglig yta kvadratmeter inomhus att röra sig på.

**Burhållning
**Det finns krav på sittpinne, rede och sandbad. I Sverige har burhöns 750 kvadratcentimeter tillgänglig yta/höna inräknat ströbädd och värprede. I övriga EU gäller 550 kvadratcentimeter tillgänglig yta/höna.

6 % av alla höns finns i ekologisk djurhållning, 60 % av hönorna finns i frigående system och 40 % i inredda burar.
Numera är det vanligast med golvhållna djur, cirka 65 procent av äggproduktionen (då ingår även mindre ekologiska gårdar), och cirka 35 procent består av inredda burar.
De största producenterna har närmare 400 000 höns som går fritt på golv, oftast fördelade på 10 000 till 30 000 djur i samma byggnad.

Frigående höns är inte problemfritt. När man håller höns inomhus i stora flockar uppstår risk för fjäderplockning och kannibalism. Genom att hönsen har kontakt med sin egen gödsel ökar också risken för spridning av parasiter och sjukdomar.  

Förklaring av märkningen på äggförpackningen och stämpeln på ägget hittar ni här:

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/broschyrer/Markning_honsagg.pdf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Frosstis
3/30/13, 4:23 PM
#1

Vet inte riktigt.. men i min familj är vi noga med att djuren haft det bra.. Äggpaketen är typ bruna, kollade i kylskåpet men det stor ingenting på det? Klass A ägg iallafall, är det bra eller dåligt??

Helst vill jag ha egna höns, vara vegetarian och vegan (förutom att äta egna djur och deras ägg), men min familj håller inte riktigt med mig..

IngaTrnqvist
3/30/13, 4:42 PM
#2
Alexej
3/30/13, 4:44 PM
#3

#1 Hittar inget om klassindelningen.

Här står mer om hur alla ägg ska vara stämplade: http://www.svenskaagg.se/?p=19893

S (små) 43-53 g
M (medelstora) 53-63 g
L (stora) 63-73 g
XL (mycket stora) över 73 g.

-----------------

Jag köper bara ekologiska. Använder ägg så sällan att då är det okej att de kostar mer. Och det känns bra att stöder ekologisk djurhållning.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Fillixa
3/30/13, 5:05 PM
#4

Livsmedelsverket säger så här om denna obligatoriska märkning av ägg:

De kvalitetsklasser som saluhålls till konsumenter är extra A

och A. Indelningen i klasser grundar sig på hur färska äggen

är, om de är tvättade eller ej, om de hållits vid temperatur

under +5°C samt om de konserverats på något sätt.

Ägg får betecknas som ”extra A” upp till nionde dagen efter värpning.

Genom att genomlysa äggen och mäta luftblåsans storlek, utseende hos

äggvita och äggula och förekomst av sprickor i skalet klassificeras äggen

antingen som klass A eller B. Klass A-ägg får inte ha förvarats vid

temperatur under +5°C eller ha konserverats. Tvättade ägg ska uppfylla

samma kvalitetskriterier som ägg av klass A. Klass B-ägg får endast

säljas till industrin.

Märkningen för klass A ägg med bokstaven A kan ingå i olika kombinationer,

som ”klass A”, ”färska klass A”. För tvättade ägg ska beteckningen

”tvättade ägg” anges på förpackningen, tillsammans med

”klass A”. För ägg av klass B kan bokstaven B förekomma i en cirkel.

Ägg av klass A ska vara klassificerade efter vikt.

Frosstis
3/30/13, 5:07 PM
#5

#4 Så är mina ägg bra eller dåliga?

Alexej
3/30/13, 5:24 PM
#6

Klass A är iaf äldre än 9 dagar. Fast jag undrar hur de gör i affären med ägg i Klass extra A= under 9 dagar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
VildaVittra
3/30/13, 7:59 PM
#7

#5 Var köper ni era ägg?

För vid "stalldörrsförsäljning" är äggen helt omärkta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Frosstis
3/30/13, 8:08 PM
#8

Coop

VildaVittra
3/30/13, 8:21 PM
#9

#8 Då ska de vara märkta, om det är ett flak satt märkningen på plasten. Vilka stämplar finns på äggen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Frosstis
3/30/13, 8:34 PM
#10

Kan gå och kolla..

Frosstis
3/30/13, 8:36 PM
#11

2SE619 , något sådant. Kanske skrev fel x) Men det var sånna stora L ägg stod det

Alexej
3/30/13, 8:46 PM
#12

Då är det ägg från frigående innehöns. Det med den bruna förpackningen är ganska lurigt, folk ska tro att där finns det miljövänliga äkta landägg i.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
3/30/13, 8:48 PM
#13

Frigående inomhus hos en svensk äggproducent med anläggningsnummer 619.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Frosstis
3/30/13, 8:48 PM
#14

Neej :( Jag vill att de ska kunna gå utomhus.. får köpa andra ägg då!

Fridaaaa
3/30/13, 8:50 PM
#15

Får av mamma. Hon tog över våra höns.

Annars köper jag ekologiska, kravmärkte ägg från höns som är frigående utomhus. Minns tyvärr ej märke

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
3/30/13, 8:51 PM
#16

#14 Då ska du köpa ägg märkta med 0 (ekologiska) eller 1 (frigående utomhus) innan SE.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Backarödbo
3/31/13, 12:35 PM
#17

Inga ägg för min del.

"Bara på Gimranäs Kläckeri utanför Herrljunga kasseras 4,5 miljoner nykläckta tuppkycklingar varje år."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=2761983

VildaVittra
3/31/13, 12:55 PM
#18

#17 Eller så stödjer man oss som kläcker själva och låter tuppkycklingarna nå slaktvikt innan de slaktas humant. 🙂 Då signalerar ni hur ni vill att hållningen ska vara.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Backarödbo
3/31/13, 3:21 PM
#19

#18 "och låter tuppkycklingarna nå slaktvikt innan de slaktas humant. Glad Då signalerar ni hur ni vill att hållningen ska vara."

För mig personligen fortfarande fel signal. Tuppkycklingar ses fortfarande som ett "biprodukt" av äggproduktion. Äter jag inga ägg, så  behövs inga tuppkycklingar dödas för min skull, varken som nyfödda eller när de nått "slaktvikt".

VildaVittra
3/31/13, 3:34 PM
#20

#19 Och de där katterna du värnar om käkar morötter då eller?

Alltså, ska vi ha köttätande sällskapsdjur så måste vi producera kött. Höns är miljövänligare än gris och nöt, så det är ju bra ur den synvinkeln att man väljer just höns.

Tuppar från värpraser når inte slaktvikt förrän efter 3-6 månader, till skillnad från broilers som gör det på lite mer än en månad. De har alltså fått ett avsevärt längre liv än det kött som finns i kattmaten.

Orsaken till att man slaktar tuppkycklingar av värpras är att de inte växer fort samt så blir det inte mycket kött på dom, så kilopriset blir ganska mycket högre.

Sen kan man inte ha hur många tuppar som helst per höna, de slåss och våldtar hönorna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Fridaaaa
3/31/13, 3:35 PM
#21

#19 Man kan omöjligt spara på många tuppar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lina Strindlund
3/31/13, 8:55 PM
#22

Vild vittra du har bra poänger!

Bäckarö-bo, du är bra som inte äter ägg!

Kom ihåg att ni båda är djurvänner, ni ska kriga på samma sida, inte mot varandra! 💔

Själv köper jag i princip aldrug ägg, men äter om någon bjuder OCH jag VET att de kommer fårn bra förhållanden. Tex. denna påsk fick min faster köpa från en familj hon kännerdär hönsen är en liten grupp som går utomhus och hon har sett hur de lever. Jag litar på att dessa höns har det bra så DE ÄGGEN åt jag. :)

Sen är det ju inte nyttigt med för mkt ägg i kosten, det är mycket KOLOESTEROL i ägg, tex. Och protein kan man få i sig på annat sätt. Vi har ofta överskott på protein här i sverige! Det kan (enligt rawfood-teorin) räcka med ett gäng bananer + en stor sallad med gröna bladgrönsaker per dag.

Sen måste, som vildvittra säger, katterna o hundarna vi lever med (många av oss) ha kött, och då vill iaf jag att det ska komma från djur som haft ett SKÖNT LIV,och slaktats humant!

Hejja hejja alla ni underbara DJURVÄNNER här! ❤️

och glad påsk för tusan! 🥳


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Alexej
3/31/13, 10:07 PM
#23

Men vi jobbar också för att antalet katter minskar och då minskar också behovet av kött till katter. För min del borde vi minska på alla djuravel, både på sällskapsdjur och slaktdjur.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Fridaaaa
4/1/13, 8:02 AM
#24

#22 Det beror på personen i fråga om det är nyttigt med mycket ägg eller inte pga kolesterol.
Ägg är bland det nyttigaste man kan äta! Och är bra t.ex när man tränar och är aktiv också.

Men håller med, man ska ej stödja de dåliga äggproduktionerna :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tesushie
4/1/13, 12:02 PM
#25

Jag köper ej ägg utan får från mormor som har ett höns hus med ständig möjlighet för dom att gå ut typ hus med stor hage om man säger så de får även gå fritt helt när de är hemma så ingen rymmer i väg

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Mapel
4/1/13, 8:27 PM
#26

Visste inte riktigt vilken jag skulle välja men blev tillslut alternativet köper ekologiska ägg. Jag äter nämligen aldrig ägg då jag inte tycker om ägg eller vill stödja industrin men jag köper ekologiska ägg till råttorna. :)

Lina Strindlund
4/2/13, 9:25 PM
#27

nyttigt, njaaae i liten mängd kanske ägg är nyttigt. Men tacka vet jag frukt och dadlar! 😃


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
Fridaaaa
4/2/13, 9:32 PM
#28

#27 jo ägg är nyttigt, sedan får du säga vad du vill :) för så är det, inget är så bra i för stor mängd ;) Frukt t.ex är inte bättre pga fruktsockret ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

veggie4every1
4/3/13, 12:47 PM
#29

#28 Det tycker inte jag att man ska påstå med en sådan stor säkerhet. Det finns studier som visar att ägg är skadligt för hjärtat. Man jämför skadorna med att röka 5 cigaretter per dag. Kolesterol är något vi människor bildar själva i liknelse med andra växtätare och behöver inte ta in något extra i kosten. Sedan är ju ägg givetvis packade med hormoner, så det är en hel del man får med på köpet utöver några vitaminer och mineraler och animaliskt protein och fett.

Men vill man börja äta kolesterolsänkande medicin i medelåldern så ska man fortsätta med sin höga kolesterolkonsumtion. Runt 60% av medelålders och äldre människor knaprar Simvastatin som medför en hel del biverkningar.

"The biggest selling drug in the world" beräknad försäljning 20 miljarder dollar. I Sverige en miljard kronor. Simvastatin ätes av 760.000 svenskar (enl Läkemedelsverket årsbok 2009)."

Klart det är nyttigt med ägg, så får man säga vad man vill….

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
4/3/13, 1:08 PM
#30

#29 Och vilka hormoner skulle det vara som finns i ägg?

Och du får gärna länka till information om att 60% äter simvastatin, jag måste uppenbarligen vårdat de andra 40 procenten, för det har jag totalt missat.

Ägg är nyttigt, äggvitan är ren protein, äggulan är som en mineraltablett. Så länge man faktiskt inte har kliniskt högt kolesterol så finns det ingen anledning att inte äta ägg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
4/3/13, 1:21 PM
#31

#30 Men det vet du väl att vissa speciellt veganer har problem med att ta till sig fakta som inte stämmer in med deras karta.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fagel-och-agg/Ar-det-farligt-att-ata-agg-pa-grund-av-det-hoga-kolesterolinnehallet/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
4/3/13, 2:42 PM
#32

#29 Ägg är nyttigt, det är inget jag hittar på.
Det är som bland annat #30 säger.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

veggie4every1
4/3/13, 6:45 PM
#33

Minns ni Dr Michael Greger? Jag talade om honom i den här tråden:

http://etiskdjurhallning.ifokus.se/discussions/513e4f43ce12c42f7b00259c-foda-upp-djur-till-kott?discussions-2

"Michael Greger, M.D., is an American physician, author, vegan and professional speaker. He is a graduate of the Cornell University School of Agriculture and the Tufts University School of Medicine. He became vegan in 1990.[1] He is currently the Director of Public Health and Animal Agriculture at the Humane Society of the United States. His books include Bird Flu: A Virus of Our Own Hatching and Carbophobia: The Scary Truth Behind America's Low Carb Craze.[2]

He appeared as an expert witness to testify about mad-cow disease when cattle producers sued Oprah Winfrey for libel

Sååå, är ni nyfikna på vad Dr Greger säger om ägg? Trodde väl det… 

http://nutritionfacts.org/2011/08/31/bad-egg/

#31 Ja men visst, så var det ju. Speciellt veganer har problem med det 😂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Silvestris
4/4/13, 12:44 PM
#34

När man talar om mat som nyttig eller onyttig finns det flera aspekter att ta hänsyn till. Ägg är ett formidabelt livsmedel som innehåller mängder av livsviktiga aminosyror, fettsyror, vitaminer och mineraler. Det är det livsmedel som har högst biologiskt värde av alla.

Det betyder inte nödvändigtvis att det är nyttigt att leva på bara ägg eller att äta 5 ägg om dagen.

Paprika och blåbär är också jättenyttiga då de innehåller mycket antioxidanter. Det betyder inte att du mår bra av att bara äta paprika och blåbär.

En sund kost kräver flera olika livsmedels som tillsammans ger en komplett näringsprofil.

Osv. osv. Det blir helt meningslöst att föra en onyanserad diskussion.

Jag äter gladeligen äggröra eller ett kokt ägg till frukosten på helgen och jag vet att alla mina värden (inkl. blodfetter) är alldeles utmärkta.

Annons:
veggie4every1
4/4/13, 2:18 PM
#35

#34 "Det betyder inte nödvändigtvis att det är nyttigt att leva på bara ägg eller att äta 5 ägg om dagen.

Paprika och blåbär är också jättenyttiga då de innehåller mycket antioxidanter. Det betyder inte att du mår bra av att bara äta paprika och blåbär."

Det utgår jag ifrån att alla begriper. Är det någon som påstått något sådant?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Fridaaaa
4/4/13, 2:21 PM
#36

#34 Nej det är ingen som har sagt att man enbart ska leva på det.
Men det är nyttigt att äta ihop med annan kost. Ingen mat är nyttig att enbart äta av 🙂
Men säger som #35. Logiskt att man ej kan leva på enbart en sak, även fast de är nyttiga 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Silvestris
4/4/13, 2:53 PM
#37

#35

Du tex. påstår att ägg är skadligt och uppenbarligen gick inte min poäng fram. Om ett livsmedel är nyttigt eller onyttigt handlar så gott som alltid om i vilken dos det intas.

Diskussionen hamnar på en oerhört låg nivå när man för den på ett så onyanserat sätt.

veggie4every1
4/4/13, 10:35 PM
#38

#37 Studier är gjorda om ett ägg per dag. Det är något som de allra flesta inte tycker är någon megados.
Men visst, man kanske kan äta ett par ägg i veckan och inte bli sjuk. En del kan säkert äta mer utan att bli sjuka. Det betyder dock inte att det är riskfritt.
Näringsrikt behöver inte heller vara samma sak som nyttigt.
Att ägg är något supernyttigt och helt riskfritt är inte nödvändigtvis korrekt.

Är nivån på diskussionen för låg för dig så får du väl höja den med dina berikande inlägg.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Fridaaaa
4/5/13, 7:11 AM
#39

#38 Alla studier stämmer inte. Finns studier som visar motsatsen.
Jag äter 1-3 ägg/dag i snitt, och mina värden ect är jättebra.

De som ligger i riskzoon är redan dem som har tendens eller har högt kolesterol bland annat redan.

Ägg är nyttigt och är ingen fara att äta dagligen…. 
Finns studier på det med 😉 Så är inget som säger att just dina studier stämmer 🙂

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=3&art=338

http://www.kronagg.se/Nyttigt%20aggvetande.aspx

http://www.svd.se/mat-och-vin/agg-bra-for-blodfetterna_7758428.svd

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Annamaja27]
4/5/13, 10:19 AM
#40

Har inga egna höns (vilket jag kryssade i) men köper från en som har. En liten hobby-besättning som är granne till mig.

veggie4every1
4/5/13, 1:13 PM
#41

#39 Harvard studien 2008 följde 20.000 läkare under 20 år. Så det är en stor omfattande studie. 2009 har vi kopplingen till diabetes.

I den första länken, en artikel, ser jag ingen info om vilken studie den avser. Missar jag något?

Den andra länken är från Kronägg. Nu skrattar jag snart ihjäl mig. Väldigt trovärdigt.

Den tredje länken visar på en studie som finansierats av den amerikanska äggindustrin….ok….

Förhöjda kolesterolvärden visar sig oftast i medelåldern eller äldre så det är lite för tidigt för dig ännu i alla fall. Men du kanske klarar dig, vem vet?

Men njaee, jag tror nog mer på Harvardstudierna ändå….😂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
VildaVittra
4/5/13, 1:25 PM
#42

#41 Och harvardstudien är sponsrad av…peta?

Länka gärna till studien och inte till denne lille läkares tolkning av den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
4/5/13, 1:55 PM
#43

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18195171?dopt=Citation

Ett ägg eller mer om dagen…ajabaja..🙂

Nej, Peta sponsrar nog inga Harvardstudier, de har nog egna pengar avsatta till det. Harvard är ju som du kanske vet ett stort berömt universitet…

Sen vet jag inte om man vill kalla Michael Greger för "lille".

Men han är inte stor och fet förstås, men så är han ju vegan också, säkert undernärd..hrmmm..😂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
4/5/13, 5:24 PM
#44

#43 Alla studier är på ett eller annat sätt sponsrade…till och med på Harvard.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
4/5/13, 5:47 PM
#45

#43 Jag har nu läst den.

Studien är alltså gjord på män i åldern 40-86 år gamla, med ett väldigt stressigt arbete. Det fanns inga indikatorer att 6 ägg i veckan skulle vara farligt, men helt plötsligt skulle det vara farligt med 7 ägg? Jag tror nog man hittar orsaken till deras sjukdom i:

1 Deras ålder

2 Deras kön

3 Deras arbete med konstant stress över att bli stämd (tror faktiskt jag sett en sådan avhandling).

Jag tror nog att om man gör en liknande studie på tomater kommer du få samma resultat.

Psst! Läser du studien så hittar du att även de var sponsrade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TheoA]
4/5/13, 6:05 PM
#46

Vi har egna höns. Dem går fritt på gården och i parken och käkar gräs på sommaren.

Silvestris
4/5/13, 6:19 PM
#47

#45

Dessutom ska man lägga till att vad studien fann var att det fanns ett samband mellan att äta 7 ägg eller fler i veckan och högt kolesterol. De utredde inte sambandet dvs. man kom inte fram till att äggen var orsaken till de höga värdena. Detta är alltid viktigt att tänka på.  

Dessutom är det möjligt att det finns andra livsstilsfaktorer som påverkar (de kontrollerade inte för allt). Det skulle kunna vara så att de som åt mycket ägg i stort åt en ensidig kost vilket i sig kan vara ett hälsoproblem. Eller att de åt väldigt fet mat.

veggie4every1
4/5/13, 10:39 PM
#48

Jag litar mer på de studierna än de som sponsrats av äggindustrierna.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
VildaVittra
4/5/13, 10:43 PM
#49

#48 Hur förklarar du då att 6 ägg i veckan var helt ofarligt? Samt tycker du att amerikanska män med ett stressigt arbete samt så pass hög ålder är ett genomsnitt av jordens totala befolkning?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
4/5/13, 10:55 PM
#50

#49 Det behöver jag inte förklara. Det är vad studierna visar.

Jag skulle vilja se studier som inte äggindustrin eller någon annan med koppling till animalieindustrin finansierat.

Jag har ju producerat fram Harvardstudien, så nu vill jag se era tillförlitliga studier.🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
4/5/13, 11:24 PM
#51

#50 "A Michigan State University analysis, reported a year later, analyzed the diets and blood-cholesterol data for more than 27,000 people—a representative cross-section of the U.S. population. It found that cholesterol was lower in people who ate more than four eggs per week than among people who eschewed eggs."

Det står alltså att kolesterolvärdena var lägre hos de som åt ägg än hos de som inte gjorde det.

Avhandlingen i fråga, eller ja, dess försättsblad, vill du läsa hela måste du köpa rättigheterna, för jag antar att du inte kan logga in via ditt forskningsinstitut:

http://www.jacn.org/content/19/suppl_5/540S.abstract?ijkey=c5d6b06c5663a0f6a0762064f5b3c1aa695a66eb&keytype2=tf_ipsecsha

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
4/5/13, 11:44 PM
#52

En studie av Egg nutrition center….

The ENC  (egg nutrition center) is funded by the American Egg Board

Tack, det räcker nu, jag har skrattkramp…😂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Silvestris
4/5/13, 11:46 PM
#53

#50

Nej, det är inte vad studien visar. Studien visar på ett samband. Inte att äggen är orsaken. Du måste lära dig skilja på samband och orsak/verkan. Man har helt vetenskapligt lyckats finna ett samband mellan ökande antal storkar i Danmark och ökande antal barn som föds också. Betyder det att det är storkarna som kommer med barnen?

Du håller inte en särskilt vetenskaplig inställning.

Amerikanska, medelålders, läkare av manligt kön är inte ett tvärsnitt av världens befolkning (att kvinnor inte togs med i studien är skamligt) i synnerhet med tanke på att det individuella svaret gentemot "kolesterolrik" mat kan variera pga. genetiska faktorer. Och som sagt, de visade på ett samband. Det kan betyda att äggen är orsaken men utan att utreda det djupare måste man vara öppen för att det kan finnas ett flertal confounding factors.

Här finns en review som inte stödjer din inställning. En till review.

Att äta stora mängder ägg har dock ingen påstått är nyttigt.

VildaVittra
4/5/13, 11:59 PM
#54

#52 Och du tror inte att din lilla underligt framtagna studie isåfall blev vinklad genom att National Heart, Lung, and Blood Institute ställde frågan: Kan ägg vara farligt?😂

Näää, så kan det ju inte vara…om det stämmer överens med din ideologi…..*fniss*

Tur att jag inte tillhör riskgruppen medelålders stressade män från USA, då hade jag bara fått äta 6 ägg i veckan, ett enda ytterligare och jag hade dött knall fall.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
4/6/13, 1:30 AM
#55

#54 Jag tror nog att National Heart Blood and Lung institute är mer tillförlitliga än The American Egg Board.

#53  Dr. Kritchevsky serves on the Egg Nutrition Council’s Scientific Advisory Board.

Maria Luz Fernandez research funded by ENC, vilket i sin tur är "funded by The American Egg Board…"

Det är ju tur att du håller en vetenskaplig inställning i alla fall då 😂

Det har varit underhållande, men ni behöver inte länka till fler studier kopplade till äggindustrin nu för min del i alla fall.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Upp till toppen
Annons: