Annons:
Etikettmyndigheter-i-media
Läst 3374 ggr
Katthemsmatten
3/19/13, 11:30 AM

Junselevargen - sanktionerat djurplågeri

Läste detta i DN idag.

"Junselevargen på väg norrut

Vargflytt.

Den så kallade Junselevargen stannade bara ett dygn i Stockholms län.

Hon släpptes under natten till fredagen mellan Rimbo och Edsbro. Redan på lördagen hade hon passerat länsgränsen. Hon går rakt norrut och befann sig på måndagseftermiddagen i de norra delarna av Tierps kommun.

Det är fjärde gången den finsk-ryska rödlätta tiken har flyttats med helikopter från ­renbetesland till mellersta Sverige.

– Normalt när vargar sövts behöver de ett till två dygn för att återhämta sig. Finsk-ryskan börjar gå direkt hon släpps, säger Magnus Kristoffersson på Naturvårdsverket till Svenska rovdjursföreningens hemsida."

Den arma tiken tillryggalägger alltså ett stort antal mil redan dygnet efter att hon varit nedsövd och flyttats. För mig säger det en hel del om hur stark hennes revirkänsla är och driften att komma hem. Beklagar samer, men ni får nog ta och flytta era renar eller acceptera att naturen har sin egen lag.

Fy för den lede för detta upprepade djurplågeri sanktionerat av Naturvårdsverket och bekostat med dina och mina skattemedel!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Afturelding
3/19/13, 12:55 PM
#1

Ja, det är verkligen inte okej nu, en eller två gånger kan man väll flytta en varg kanske, men inte fyra. Och tar hon sig från norra stockholm upp till oss nästan på en dag så är hon ju hemma på en gång i princip.

Dessutom kostar det så ofantligt mycket pengar att flytta henne hit och dit, hitills har hon kostat fyra miljoner (dock inkluderar det förlusten av de renar hon tagit).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Katthemsmatten
3/19/13, 12:59 PM
#2

Jag tror hon gick 8 mil nyvaknad ur nedsövningen. Stackarn!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Nilam
3/19/13, 3:49 PM
#3

Ger mig liknande känsla för hur de invandrare som tvingats bort från sina hemländer blir behandlade i Sverige. Denna varg vandrade till Sverige och etablerade ett revir, nu blir hon jagad, hotad, flyttad och anklagad. Låter bekant eller hur? Varför beter sig människor som att vi äger jodern vi går på? Vem har bestämt att vi har rätt att bete oss på detta vis? Vi säljer och köper bitar av mark och skog, som om vi faktiskt kunde äga naturen. Vi försöker konstant kontrollera skogens djurpopulation som om det vore upp till oss. Vi försöker hålla beståndet nere så att våran egen art kan fortsätta öka i population. Människan är en farlig och egoistisk art.

Katthemsmatten
3/19/13, 3:52 PM
#4

#3 Så sant, så sant.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Doglovers]
3/19/13, 4:58 PM
#5

Att det är ett djurplågeri har jag hela tiden sagt. Det var från början meningen att hon skulle få en kull valpar där uppe. Det var även planerat att ta valparna ifrån henne och där efter avliva henne då hon gjort sitt. Valparna skulle sedan planteras ut till andra revir. Vars egna valpar skulle avlivas.

Och jag ställer inte upp på denna vargkennel. Den är vidrig.

MEN det är inte bara naturvårdsverket som är inblandat. Även andra föreningar som sätter käppar i hjulen för naturvårdsverket. Det finns dom som hela tiden överklagar och överklagar och då slutade det så här. Så det får ni väl tacka Svenska Rovdjursföreningen.

På våra skattepengar…

db-2
3/19/13, 7:12 PM
#6

Förstår inte riktigt hur ni resonerar. Nu har man försökt rädda livet på henne genom omlokalisering. Kommer man knappast göra igen. Vad tror Ni samerna kommer att göra? Låta henne ta renar?

Annons:
OlleA
3/20/13, 7:13 AM
#8

En länk till er som anklagar bevarandesidan för att ligga bakom detta djurplågeri: http://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=46&oid=4113

Olle

Nilam
3/20/13, 8:41 AM
#9

#7 Bilderna som visar hennes sår bara timmar efter attacken är ju bara skrapsår. Min 1åriga dotter har rivit mig värre utan att ens försöka skada mig. Låter inte som att hon blev attackerad som ett byte, för då hade vargen gjort bra mycket mer skada än så. Fattar ingen hur kraftiga deras käkar är? Låter mer som att det handlade om lek/parning. Eventuellt en hona som var skendräktig/förlorat sina ungar och ville adoptera denna kvinna.

Vissa tror att djurs beteenden är så simpla. Som Cesar Milan som tror att alla hundar är aggressiva och försöka klättra i rang.
Snacka om "narrow minded".

"The wound was deep but wasn't bleeding badly" Hur går det ens ihop? Vilket j*vla uppblåst histora😂

Jag kan förstå att kvinnan var chockad, men att påstå att denna händelse var värre än att hennes dotter dog!? Då måste det vara något fel i huvudet på henne. Min dotter är mitt allt och jag heller skulle dö 100 gånger om än att se henne fara illa.

[Doglovers]
3/20/13, 6:24 PM
#10

#9 Vad ger dej rätten att påstå att hon har något fel i huvudet…😡

Att jag satte in länken var bara för att visa att vargen inte är så skygg alla gånger. Att den kan ge sej på folk även om den inte vill "äta upp" dom. Ett rovdjur är ett rovdjur. Som tänker instinktivt.

Och att jämföra med sina barn som rivs… med en varg…🤔Nja, vad har det med en attackerande varg att göra?

veggie4every1
3/20/13, 7:26 PM
#11

#9 Kvinnan i artikeln säger att hon tar lätt på attacken då hon varit med om mycket värre saker som att hennes dotter dog.

#10 Det står ju även att det här är en ovanlig incident.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lamina
3/20/13, 7:32 PM
#12

Citerar en av kommentarerna till artiklen, som jag tycker summerar ganska bra vad jag tror om det hela:

"I'm very skeptical of this woman's story. Obviously, she was attacked by some sort of canine, but I find it very hard to believe that it was a timber wolf, given that her injuries don't look that severe. None of the news articles seem to be researching her claims very thoroughly. Where are the mysterious witnesses from the other car? I guarantee that anyone who saw this happen would come forward to media and authorities! So, maybe, just maybe, she was attacked by a rabid wolf - would explain why she isn't dead, but doesn't explain why the witnesses aren't speaking up. Were they stopped to observe the animal acting peculiarly? Or is it just coincidence that they had car trouble (?) where this animal happened to be? Or were they stopped to foolishly feed a wolf/coyote by the side of the road? Maybe more likely that the canine attacker was in fact a large malamute-type dog belonging to the people in the stopped car… they let it out to pee, this woman stops, thinking the people are having car trouble (very unwise, by the way, she should have called for assistance for them from her cell, or from the next town, and stayed in her car), aggressive dog sees her approaching its humans and attacks her. She may actually believe it was a wolf. The people don't come forward because they don't want to get in trouble. Or, the whole highway story is made up, she was attacked by her own dog, or one belonging to a friend/family member. She needed medical attention, but didn't want to report the bite because the dog would possibly be ordered put down. Made up a story to explain the bite. The story is full of holes, and none of the journalists who covered it seem to have done any real fact-checking!"

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

veggie4every1
3/20/13, 10:16 PM
#13

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vallhund
3/21/13, 12:21 AM
#14

#8 Vad en varghatarsida påstår är ganska ointressant.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lamina
3/21/13, 12:37 AM
#15

#14 Hur har du tänkt kunna föra en vettig debatt om du inte ens är villig att läsa det folk länkar till? Du har ju uppenbarligen inte ens öppnat länken, eftersom du verkar tro att det handlar om en varghatarsida när det egentligen är en länk till Svenska Rovdjursföreningen.

Du kan ju åtminstonde öppna sidan innan du börjar uttala dig om dens relevans i diskussionen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

vallhund
3/21/13, 1:18 AM
#16

#15 ber ödmjukast om ursäkt.😞

Blandade ihop det med http://www.vargfakta.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Nilam
3/21/13, 9:50 AM
#17

#11 Då läste jag fel, missade "than" vilket gjorde om meningen till "My daughter died on May 13, 2010 that's more trauma to me what happened to me now" 😞

#10 Jag missuppfattade vad som stod, för man måste ju vara helt funtad om man tycker det är värre än att förlora sin dotter. Därför tog jag mig rätten att kalla henne så.

Och jag jämförde inte själva attacken med min dotter, jag jämförde såren. Om du läser ordentligt så skrev jag att jag försod att hon var chockad. Fast i skrivande stund menade jag skärrad, fel ord kom ut. Så jag är inte helt osympatisk till vad som hände henne, om det nu hände. Läs #12.
Det kunde som sagt varit en hund.

Nilam
3/21/13, 10:01 AM
#18

Fick äntligen videon att fungera, undrar varför de inte visade foton på de djupare såren istället🤔 De bilder som visas vid sidan av texten är vad jag kallade skrapsår, de anda var ju värre.

Jag står fortfarande vid att en attackerande varg hade gjort större skada.

[Doglovers]
3/21/13, 3:59 PM
#19

#16 Vargfakta är en ren faktasida om vargen. Och allt omkring den. Och så länge det finns källor till det dom skriver, så tror jag på det.

Jag informerade dom lite angående vargarna som rände runt här i byn. Det dom tog till sej var det som stog i tidningen. För så länge jag inte hade bevis så kunde dom inte sätta in det på deras sida. Vi filmade ju vargen när den kom fram när grabben visslade på den. Den var så nära som 4 meter. Bevisligen varg.  Filmen var i så dåligt skick att det knappt gick att se något eftersom det var mörkt. Vi fick till svar att dom knappt trodde oss.

Och jag blev lite imponerad av dom på vargfakta faktiskt. Att dom inte tog med det utan tog det med en nypa salt. Filmsnutten finns hos länsstyrelsen. På varje artikel finns en länk till källa längst ner.

#18 Har du någon gång lekt med en större hund? Himmel vad dom kan bita hårt. Och då är det bara lek ändå. Hade den här vargen visat allvar och varit ute efter att ha mat så hade den här tjejen aldrig varit levande efter attacken.

[Doglovers]
3/21/13, 4:09 PM
#20

#13 Måste säga att man blir imponerad av vargtiken. Envis fröken det där.

Men likt förb…. så fattar jag inte hur dom har mage att utsätta henne för allt hon får gå igenom.

Vill klargöra att jag gillar vargen. Men jag vill inte ha den här.

Annons:
vallhund
3/21/13, 4:19 PM
#21

#19 Där går våra åsikter isär.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Doglovers]
3/21/13, 4:22 PM
#22

#21 Jag vet😃

Och vet också att du har en hel del kunskap😉

vallhund
3/21/13, 4:27 PM
#23

#22 Ja i vissa frågor går våra åsikter isär! 😉

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Doglovers]
3/21/13, 4:33 PM
#24

#23 Kan man lugnt säga…😂

Nilam
3/21/13, 4:40 PM
#25

#19 Exakt vad jag säger! Hade vargen (om det nu var en varg) verkligen attackerat med syfte att döda så hade hon varit död nu. För mig visar händelsen att något helt annat pågick i vargen/hundens huvud. Klart man känner sympati för kvinnan, jag blev själv påhoppad av schäfer som barn.

Trots det älskar jag schäfrar och alla andra hundar, värt att nämnas.

E-l-vira
3/22/13, 9:23 PM
#26

Det sämsta, enligt mig, är att de bara gör att halvhjärtat försök att flytta på henne. I andra länder jobbar man som så att man flyttar vargen och sätter den i ett stort hägn i sitt nya område så att den på så sätt måste bilda ett nytt revir där, det är först när den känner sig hemma som man tar ner stängslet. Det kostar ju såklart en massa pengar, men kanske inte mer än de har lagt ut hitills på misslyckade försök…. Jag äär tyvärr inte så insatt, lever hon ensam där uppe? Annars borde man kanske flytta med någon flockmedlem. En varg vill ju knappast vara ensam.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

vallhund
3/23/13, 5:49 AM
#27

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: