Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 9669 ggr
Alexej
2013-03-13 17:47

Mink?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade ett gammal kort som jag tog av en mink? som hade kommit in genom kattluckan och satt under kylskåpet. Mina katter brydde sig inte alls men hunden tyckte det var spännande.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[Emma--]
2013-03-13 17:54
#1

Blicken säger 
"Oh shit"
"Det är inte som det ser ut" 
"Hur gick det här till?" 

Eller nåt sånt ;P

Aviendha
2013-03-13 17:58
#2

#1 Hahaha!

Jepp, helt klart en mink. Illrar har en bla en "banditmask" (i regel) som gör att man kan se skillnad på dem, även om de inte är lika tydliga på vilda illrar som på tama. Nyfikna rackare, mårddjuren.

Alexej
2013-03-13 18:37
#3

Här finns dte många minkfarmer omkring så jag antar att minken kom därifrån. Visste inte riktig hur jag skulle göra med den, för jag ville inte att den stannar hos mig. Så jag körde den till Skaras stadskant där det fanns soptunnor och en mängd gömställen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Aviendha
2013-03-13 18:53
#4

Jo, det finns ju det. 

Hade en liknande upplevelse i Skara själv, när en klasskompis ringer sent på kvällen och säger "du måste komma, det är en iller här, lös ute på gården!". Jag misstänkte ju mink, men tog med en transportbur och åkte dit. Väl där så såg jag att det antagligen var en mink, den gömde sig under en container.

För att se lite bättre och försäkra mig om att det verkligen var en mink (det var ju mörkt) så ställde jag ner transportburen bredvid containern, tänkte att den endera blir rädd och springer iväg, eller nyfiken och kommer närmare - i vilket fall tänkte jag att jag skulle få se den bättre. Men så klättrade den in innan vi kan stava till mink typ. 

Så, där stog vi med en transportbur med en väsande mink. Vi stängde luckan och åkte ut från stan och släppte den i skogen. Inne på kaplan är ingen bra plats för en mink hur som helst.

Niiinah92
2013-03-13 18:57
#5

#3 Om du nu antar att minken kommer från en minkfarm, hur kunde du då släppa ut den? Minkar födda i fångenskap klarar i de flesta fall inte av att finna föda själv utan svälter tillslut eller går till attack mot småhundar, kaniner etc. Om den kom in till dig, vad hindrar den från att söka sig in hos någon annan?

Alexej
2013-03-13 19:30
#6

#4 Kanske samma mink? Det var 2009

#5 Den minken såg väldigt välnärd och frisk ut. Men den var nyfiken och föjlde nog mina katter in genom kattluckan. Men den var rädd för mig. Vad tycker du jag borde ha gjort med minken?

Det finns nog väldigt många djur ute utan att man ser de. Inne i stan finns mängder av råttor. Jag bodde ett tag bakom en pizzeria och vi delade soptunnorna. Där fanns det hela tiden stora råttor trots att anticimex kom ofta.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[Björn.B]
2013-03-13 19:47
#7

Minken har varit ett stort problem för många sjöfåglar. Den hör inte hemma i vår natur.

VildaVittra
2013-03-13 19:52
#8

Den är ett problem för många av oss fjäderfäuppfödare också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
2013-03-13 20:04
#9

#8 Fast då kan man ha ingärdade hönsgårdar. Finns ju också andra djur som kan ta höns och andra fjäderfä.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Niiinah92
2013-03-13 20:11
#10

#6 Om den var välnärd är chansen stor att den precis rymt. Helt ärligt hade det bästa alternativet varit och tagit den till en av minkfarmarna i närheten men det är ju för jag tycker en snabb död är bättre än en långsam och plågsam död samt att man riskerar inte att andra djur kommer till skada. Hade det varit en förvildad katt hade du väl inte bara släppt ut den igen?

VildaVittra
2013-03-13 20:13
#11

#9 Och om man inte vill att ens höns ska leva i en betongbunker? Räven är inte fullt lika smidig som en mink, så där räcker isåfall ett stängsel, med minken måste man ha tak  och skulle den slinka in så dödar den allt för hönsen har inte en chans att komma undan när det är tak.

Stängsel och tak kan faktiskt skapa fler problem än dom löser.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
2013-03-13 20:18
#12

Det går inte att jämföra. Tänk om minken inte kom från en djurfarm? Bara för att den äter andra djur ska den inte dödas för det. Varför antar alla att vilda djur kommer att dö en långsam och plågsam död?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
2013-03-13 20:25
#13

För att vilddjur födda i det vilda har haft en mamma och eventuellt en pappa som lärt dom jaga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Alexej
2013-03-13 20:29
#14

Precis, och den här såg välnärd och pigg ut. Finns också minkar som födds ute. Läste att i Danmark födds 20% av alla minkar ute.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Niiinah92
2013-03-13 20:32
#15

#12 jo det går det eftersom du inte vet om den var vild eller född i fångenskap. Om den var, vilket är mest sannolikt, född i fångenskap så skickade du ut den i samma värld som du försöker hålla katterna borta ifrån, skillnaden är dock att katten inte på långa vägar blir lika farlig som en svältande mink. Det finns en anledning att inte ens djurskyddet anser det vara okej att släppa ut minkar, de klarar inte att konkurrera med exempevis räven och andra rovdjur i området. Som #7 säger, den här inte hemma här.

Alexej
2013-03-13 20:45
#16

Så jag skulle lämna in den på en minkfarm ifall den kom därifrån? Förebyggande? Kanske tar bort alla andra vilda djur också ifall de ska bli påkörda eller svälter på vintern? Håller inte.

Den hördes inte hemma i Sverige men nu finns de vilda.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2013-03-13 20:48
#17

Och här kan du läsa hur bra minkar klarar sig, också de frisläppta:

http://www.djurensbefrielsefront.com/default.php?subaction=showfull&id=1121872841&archive&start_from&ucat=1

Där står också att:

För det första måste vi konstatera att det i Sverige finns mer än en miljon minkar som är födda i frihet.

Tycker du fortfarande att jag borde ha lämnad in minken på minkfarmen för avlivning?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Niiinah92
2013-03-13 20:54
#18

#17 kan inte se deras källor till alla de där påståendena. Ang det du skrev om 20% i danmark så hittade jag denna

http://www2.dmu.dk/1_Nyt/2_presse/73_mink.asp

Ja absolut. vart har de hittat den siffran? forfarande, du vet inte om den var vild.

VildaVittra
2013-03-13 22:13
#19

#17 DBF brukar ju säga att alla kaninern de "befriar" får nya hem också, varför hittar man då djuren påkörda eller resterna av dem då?

Om alla fick hem, så hade de ju kunnat återbörda den lilla flickans kelkanin när de fick veta och överbevisades om att de tagit fel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[eskils]
2013-03-13 22:30
#20

Jag skulle nog ha gjort likadant som Alexej och Aviendha, släppt ut minken i skogen. Där hade den i alla fall en chans att få ett liv. På en minkfarm finns inget hopp om liv.

#10 Det går väl inte riktigt att jämföra minkar och katter. En katt som kommer inknallande i köket kan man hitta ett hem till, men vem har minkar som husdjur? Katter är tamdjur, fast en del av dem temporärt kan vara rädda/skygga/förvildade.

#7 och #15 Nej, minkar har nog inte funnits vilda i Sverige så länge, men nu finns de tydligen. Kanadagäss och signalkräftor fanns inte heller här för några decennier sedan, men nu finns de här.

Annons:
[Björn.B]
2013-03-14 09:42
#21

#20 Så våra Svenska arter skall utrotas för att minken ska få leva här? Vilka fler arter vill ni se bli utrotade?

 http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Frammande-arter-hot-mot-biologisk-mangfald/

[eskils]
2013-03-14 10:15
#22

#21 Ok, visste inte att det var så illa. Håller med om att vi bör försvara våra sjöfåglar och små däggdjur m.m. Konstigt att minken tagit sig ända ut i Stockholms ytterskärgård.

Och alltihop är minkfarmarnas fel. De borde betala skadestånd till samhället och genast lägga ner sin verksamhet.

Gronstedt
2013-03-14 10:20
#23

#22: Japp, minkar kan simma, och de kan gå på is. Och de kan ta sig igenom hönsnät och in i hönshus genom otroligt små öppningar, och väl inne gör de rent hus om de får lust.

gnagarlover
2013-03-14 10:26
#24
[Björn.B]
2013-03-14 11:27
#25

#22 Visst har minkfarmarna stort ansvar, men även dom som släpper ut minkarna måste använda huvudet och inse vad minkarna ställer till med i vår natur.

veggie4every1
2013-03-14 11:33
#26

Det hade kanske varit lämpligt att beakta dessa problem innan man förde in minkar i Sverige för att tjäna pengar på dom.  

Ändå är människan långt mer ansvarig för utrotning av djurarter än minkarna någonsin kommer att bli. Vi utrotar allt från 5-200 arter per dag.

Är det en bra ide att lägga ned minkfarmarna så att inte fler minkar rymmer? Eller är det bättre att vi dödar så många vilda minkar som möjligt? Runt 10.000 per år fäller väl jägarna nu. Människan brukar ju tycka det är en bra lösning att ta livet av djur vi anser inte önskvärda.

Vad tycker du är en bra lösning på problemet med minkarna Björn.B?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Björn.B]
2013-03-14 11:38
#27

#26 Nedläggning av minkfarmar är självklart viktigt, men även att folk inser att släppa ut djuren inte är rätt väg att gå.
Dessa människor som släpper ut minkarna är inte bättre själva och kan knappast vara en djurvän. Tycker du att minken hör hemma i Norden?

Annons:
VildaVittra
2013-03-14 11:39
#28

#26 Eller så kan en massa aktivister sluta att släppa ut minkarna levande i vår natur. Vill man nu slå till mot en pälsuppfödare, så kan man väl åtminstone avliva minkarna? DBF hade ju inga problem med att kväva flera tusen höns i Finland genom att stänga av ventilationen när hönseriet hade för svårpenetrerade dörrar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2013-03-14 12:04
#29

#27 Nej, den hör inte hemma i Norden. Men nu finns den här pga att människan vill utnyttja och tjäna pengar på den och då blir det konsekvenser av det utnyttjandet på minkarnas och andra arters bekostnad.

Jag håller med att minkutsläpp inte är en optimal lösning. Det är desperata åtgärder mot en industri som borde varit nedlagd för länge sedan.

Men de som är skyldiga till problemet med minkarna är de som förde in minkarna i Sverige och de som upprätthåller minkfarmningen idag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
2013-03-14 12:12
#30

Man blir inte av med pälsindustrin genom att tvinga uppfödarna att lägga ner här i Sverige, produktionen kommer då bara att flytta utomlands, förmodligen till länder utan en djurlagstiftning, då efterfrågan inte kommer att minska.

Vill man förändra är det konsumenten man ska förändra. Man kan styra dem mot att välja mer hållbara djurarter att ta sin päls ifrån tex kaniner, där hela djuret tas tillvara på. Päls är ett fantastiskt material, jag som hundförare skulle förfrysa händerna om jag hade andra vantar än det. Man släpper ju aldrig spannet, så man kan inte röra på händerna för att hålla dom varma.

Så det enklaste är att styra modet mot att använda kaniner, får och andra biprodukter i vår konsumtion.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aviendha
2013-03-14 12:33
#31

Minkutsläpp är inget jag på något vis ställer mig bakom, men att få mink i svensk fauna var oundvikligt när man väl bestämt sig för att importera djuren. Kanske hade dess spridning inte blivit lika stor om minkutsläpp inte skett, men minken hade fortfarande funnits och frodats.

Minkar rymmer. That's it. Minkfarmningen började här för ca 100 år sedan, och att släppa ut mink i befrielsesyfte är väl ändå inte en lika gammal sedvänja?

Sen att det är en vedervärdig hållning är en annan femma. Äger en bok om minkuppfödning som utgetts av pälsuppfödarbranchen i de nordiska länderna någonstans 1947 tror jag (den är nedpackad i flyttlåda, exaktare information om boken fås vid förfrågan senare) där man konstaterar att pälsbitning existerar och att den ledande orsaksteorin är en karg miljö. Det var 60 år sedan. Hållningssystemet är detsamma idag och burmåtten är bara marginellt ändrade.

Alexej
2013-03-14 12:37
#32

Men logiken stämmer inte riktigt. På Wikipedia står: Minken är ett ursprungligen nordamerikanskt djur, som finns från Alaska till Florida utom i den allra sydvästligaste, torra delen av USA.[1]

Där finns väl också sjöfåglar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Aviendha
2013-03-14 12:40
#33

Och, din poäng är..? Bara för att det finns sjöfågel i deras naturliga habitat så betyder det inte att våra sjöfåglar inte hotas av dem.

Dessutom, våra sjöfåglar har inte haft en predator som minken att anpassa sig och sitt beteende till, därför får minkens intrång så stora konsekvenser. Exemplen på hur nativa populationer slås ut när invasiva arter kommer är många.

[eskils]
2013-03-14 12:42
#34

Det kanske finns andra djur där som dödar minkar så de inte blir så många? Det är ju ett annat ekosystem.

Annons:
VildaVittra
2013-03-14 12:42
#35

En ensam mink reproducerar sig inte om den inte kan korsa sig med snarlika svenska arter och det är ju ytterst sällan flera rymmer på samma gång. Så jo, jag skulle nog säga att det är pga massutsläppningarna som vi har mink i den svenska faunan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
2013-03-14 12:58
#36

#33 Min poäng är att det kommer alltid finnas djur som är farliga för andra. För att förhindrar det borde man då utrota alla rovdjur.

Klarar Nordamerikas sjöfåglar minkar borde det också vara möjligt här. Läste att minkar jagas här också av utter och rävar.

På Svenska Jägerförbundssidan står angående sjöfåglar:

Under de senare decennierna har dock många populationer av sjöfågel i skärgården minskat också av andra faktorer än minkpredation. Till exempel spelar övergödning och förekomst av miljögifter in. På många håll har även mängden gynnsam häckningsbiotop minskat till följd av att betesmarker växer igen på skärgårdsöar sedan tamboskap inte längre betar där.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Björn.B]
2013-03-14 12:59
#37

#32 Minkens fiende i Nordamerika är varg, rovfåglar och lo. Även om havsörnen har sätts i skärgården ta simmande minkar så saknar den nästan helt fiende bland kobbar och skär och kan slå ut väldigt många häckande sjöfåglar.

Aviendha
2013-03-14 13:02
#38

#35 Nja, den första minken som siktades i naturen sågs samma år som den första farmen kom till landet, sägs det. Sedan skedde ju stora utsläpp vid andra världskriget, en del menar att det var foderbrist som gjorde att man släppte ut dem, andra att man släppte ut dem för att ha något att jaga. Exakt vad vet jag inte och det har väl mindre betydelse egentligen. Medvetna utsläpp har absolut påverkat och gjort stammen till vad den är idag, men även utan medvetna utsläpp så hade vi, på ca 100 år, fått tillräckligt många minkar som rymt för att de ska kunna föröka sig.

[eskils]
2013-03-14 13:04
#39

#30 Man blir inte av med pälsindustrin genom att tvinga uppfödarna att lägga ner här i Sverige, produktionen kommer då bara att flytta utomlands, förmodligen till länder utan en djurlagstiftning

Och bara för det ska vi ge upp tycker du? Ingen här kan väl göra så mycket åt problem i andra länder, men vi kan ta vårt ansvar för Sveriges fauna i alla fall. Gräv där du står.

Och vad har minkarna i svenska minkfarmer för glädje av den svenska djurlagstiftningen? Det lär ju vara rent horribla förhållanden som de tvingas leva under där.

Se för övrigt tråden "Slovenien tar ett stort steg…". Det är förändringar på gång i hela Europa, för att hantera djur med större respekt!

VildaVittra
2013-03-14 13:10
#40

#39 Gräv där jag står?

Om du läser hela inlägget så gav jag förslag på en mer effektiv metod på att komma tillrätta med pälsindustrin genom att minska efterfrågan på ex minkpäls, då jag är emot djurplågeri globalt. Minkar lider även om de pratar mandarin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aviendha
2013-03-14 13:12
#41

#36 Visst kommer det finnas ^^ 

Skillnaden är att om två arter lever i samma område så kommer de, om den ena prederar på den andra, att anpassa sig till varandra. A kommer utveckla beteenden för att skydda sig mot B, och B kommer försöka knäcka de skydd som A skapar. När sen C kommer in i bilden så är det svårt för A att göra något åt saken, eftersom det kommer som en överaskning. Att skifta beteenden är inte gjort i en handvändning.

Ibland hinner arter anpassa sig, ibland inte. Illrar är ansvariga för utrotandet av den marklevande papegojan kakapon på Nya Zeeland. Den finns numer kvar på illerfria öar, men det finns bara ett hundratal djurindivider kvar. De hade inte en chans mot illern, som inte är en inhemsk art där.

Annons:
[Björn.B]
2013-03-14 13:14
#42

#36 Minken är även en orsak, jag är med i skärgårdsstiftelsen där får man en bok och rapporter varje år hur det står till i Stockholms skärgård, minken har varit ett stort problem och jagas hårt av stiftelsen. Och man jobbar hårt med att se till att hålla öar som är fågelsyddsområden i bra skick.

Alexej
2013-03-14 13:20
#43

Det är ju alltid var man har sina intressen.

Många är för vargar men inte i den egna närheten.

Utekatter ska inte ta fåglar men gärna möss.

Älgar ska tillhöra faunan men inte framför min bil.

Bra med ägg men inte bra när tuppen golar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
2013-03-14 13:21
#44

#40 =Agera där du är, där du kan få effekt. Svårt att påverka t ex Kinas djurhållning härifrån.

Varför tror du inte det är en effektiv åtgärd att stänga minkfarmarna?? Det är ju därifrån minkarna kommer. Om ens bostad drabbas av översvämning är det väl en bra åtgärd att stänga av kranen som står och rinner?

 Jag tror faktiskt inte att efterfrågan är lika stor nu som förr. Även bland samhällsskikt som för 50-100 år sedan ansåg att en minkpäls var höjden av lycka och status finns det nog djurvänner nuförtiden.

Aviendha
2013-03-14 13:24
#45

#43 Etiska värderingar, nu igen ;)

Men det är ju alltid bra att veta vad man argumenterar för. Invasiva arter klassas som invasiva just för att de tillför en stor skada på det ekosystem som de drabbar.

Alexej
2013-03-14 13:24
#46

Jag ärvde en minkpäls, visste inte hur jag skulle göra. Gav den till Kupan. Fast idag hade jag nog grävt ner den.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Björn.B]
2013-03-14 13:30
#47

Denna artikel är från 2010 men ger en bild av hur problemet blir för sjöfåglar.

http://hn.se/nyheter/varberg/1.904659-har-minken-drivit-masarna-till-stan-

VildaVittra
2013-03-14 13:31
#48

#44 Om man tittar på pälsefterfrågan har den inte minskat. I det forna östblocket har efterfrågan faktiskt ökat, då deras ekonomi blivit bättre. Förut var det en lyxprodukt för ett mycket litet antal människor, men nu har fler råd med det.

Om man då skulle sätta på modellerna på modehusen i Paris fårskinnskappor, tror du då inte att de i Öst tids nog skulle följa efter? För som jag skrev, så är päls ett fantastiskt material som inte går att efterlikna.

Och vi kan påverka pälsproduktionen i Kina, vi kan tex köpa en fårskinnsfäll på Bondens marknad istället för på IKEA som importerar dessa fällar från just Kina och vi kan behålla pälsproduktionen här, där vi faktiskt kan påverka producenternas hållning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
veggie4every1
2013-03-14 13:38
#49

#46 Om man har päls i sin ägo så kan man skänka dessa till Djurrättsalliansen. De använder dessa i sina demonstrationer emot päls.

Då har pälsen gjort lite nytta ändå kanske, det hade minkarna velat tror jag🙂
#48 Jag är säker på att vi kan klara oss utmärkt utan djurens skinn eller päls.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
2013-03-14 13:40
#50

#49 Eller så kan man skänka dom till uteliggare till vintern.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2013-03-14 14:03
#51

#50 Ja visst, det kan man göra.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Alexej
2013-03-14 14:06
#52

#47 Men just i den artikeln ser du alla motsatser:

  • "Minken är ett rovdjur som tar död på allt och alla och jag blir så trött på det."

  • Viveka Strand, biolog på länsstyrelsen, säger att minken är ett stående problem eftersom den äter fåglar som häckar på marken.

– Men vi upplever inte att det är ett extra stort problem i år. Vi har skyddsjakt vid behov i reservaten. Börjar en mink komma in och kalasa på hotade fåglar då beordrar vi det. På Vendelsöarna har vi skjutit mer mink än normalt i år.

  • "Den är ett tamdjur som har rymt och har inga naturliga fiender."
  • Kalle Gustafsson på Naturum menar att minken kan vara en av orsakerna till att måsfåglarna lämnar kustlinjen, men att det finns fler.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
2013-03-14 14:20
#53

#52 Vilka motsägelser? (jag utgår ifrån att det var det du menade)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[eskils]
2013-03-14 14:41
#54

VildaVittra, du skriver i #40 att du är emot djurplågeri. Men av dina kommentarer i den här tråden får jag det bestämda intrycket att du tycker mer illa om djurrättsaktivister än om minkfarmer. Ingenstans säger du att minkfarmerna bör stängas eller tvingas hantera minkarna bättre.

Det ju pga att minkarna behandlas så illa där som djurrättsaktivisterna (som också är emot djurplågeri) i sin desperation släpper ut några av dem ibland.

Förstår inte hur du resonerar.

Niiinah92
2013-03-14 14:55
#55

#54 släpper ut några! De släpper inte ut några, de släpper ut om inte hundratals så tusentals minkar som oftast inte klarar första vintern. Två fel ger inte ett rätt, bara för att minknäringen kunde sett bättre ut betyder inte det att de som är emot det har rätt förstöra för andra och dessutom orsaka djuren mer lidande.

Minknäringe är påväg att avvecklas så sakterligen, få vill ta över när nuvarande generationen går i pension samt så hittas det på en massa löjliga ändring hela tiden som kostar minkfarmarna enorma summor pengar, pengar som kunde lagts på minkarna. 

Jag är inte för minkfarmer, raka motsattsen faktiskt, jag hoppas det kommer ett förbud istället för den de håller på med nu men för den sakens skull betyder inte det att det djurrättaktivisterna gör heller är rätt eller ens bättre än det minkfarmarna gör.

Annons:
VildaVittra
2013-03-14 14:59
#56

#54 Ja, jag är emot att begå olagligheter, däri ingår djurplågeri och stöld vilket många djurrättsaktivister ägnar sig åt.

Jag har skrivit hur man ska förändra efterfrågan på päls, då minkuppfödning är ett slöseri. Då jag även är en stor milövän, så ser jag på problemet från flera olika synvinklar. Jag ser inget etiskt fel i att slakta för päls, då djuren fullständigt struntar i varför det blir slaktat, men däremot ser jag den miljövinst vi skulle göra om pälsen kommer ifrån djur där vi även tagit tillvara på köttet.

Alla djurarter är lika mycket värda för mig…förutom myggor och fästingar dvs. ;)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[eskils]
2013-03-14 17:06
#57

#56 Vi har nog olika definition av ordet djurplågeri. För mig är ordet associerat med hjärta och moral, för dig handlar det tydligen bara om vad som står i lagboken. Så om djurplågeri vore tillåtet i lag antar jag att du skulle vara för det, eller åtminstone inte emot det.

Att försöka rädda ett plågat och avlivningshotat djurs liv tycker jag är en begriplig och respektabel handling, även om den bryter mot lagarna. Man får se till orsaken till lagbrottet och åtgärda den, dvs se till att minkarna behandlas bättre på farmarna. Nu lämnar jag den här diskussionen.

Dex
2013-03-14 17:46
#58

Vilda Vittra:"Alla djurarter är lika mycket värda för mig…"

Eller lika lite….

VildaVittra
2013-03-14 18:01
#59

#58 Nej, lika mycket. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
2013-03-14 18:06
#60

Förrymda minkar är ingen hit i vår natur. De verkar klara sig riktigt bra faktiskt. För bra många gånger. Har stött på dem ute i skärgården ibland och de är duktiga simmare. De rör sig som torpeder i vattnet. Ett elände med dessa dumheter som stavas minkpälsuppfödning. En företeelse som aldrig borde varit tillåten enligt min mening.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-03-14 19:21
#61

Bakgrunden till frisläppningen är ju inte att det ska bli fler minkar i Sverige utan utan deras befrielseaktioner hade nog inte många vetat hur minkar har det. Ingen hade sett bilder av minkfarmer och inte hade lagarna ändrats lite mer för att förbättra deras burhållning.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Björn.B]
2013-03-14 19:29
#62

#52 Kan du utveckla det där? Minken hör inte hemma här, även om sjöfåglarna även påverkas av andra orsaker är ju minken stor bov i det hela eller har jag fel?

Annons:
Cragan
2013-03-14 19:39
#63

#61 gissar på att kamera hade funkat bra med för att visa burar och hur trångt minkar lever

men utsläppen har ju även en funktion som dom där frisläppar nötter inte tänker på.

för varje frisläppt djur måste pälsfarmarn köpa in ett nytt så blir ju bara dubbelt upp då om man tycker att dom plågas till döds  dom fri släppta njuter ju inte direkt  full panik o svält är vad dom har o vänta  ett par klarar sig dock men inte speciellt många %

Niiinah92
2013-03-14 19:51
#64

#61 hade ingen aning om att man var tvungen att släppa ut minkarna för att kunna fota dem.

Upp till toppen
Annons: