Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 3113 ggr
nlinds
3/13/13, 3:44 PM

vad ska jag göra ?

Jag vet en som har en insmugglad hund från Ungern. Den har varit här många år, och jag frågade "om den nu är smugglad, vad säger du då när den ska till veterinären eller vaccineras?" "den har aldrig varit hos veterinären"

VAD SKA JAG GÖRA !!!
Tycker det klassas som djurplågeri , eller är jag för känslig ?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Katthemsmatten
3/13/13, 3:47 PM
#1

Frågan är kanske först och främst om hunden skulle behövt komma till veterinär för vård eller inte. Har den förnekats vård är det definitivt vanvård.

Medarbetare Hittekatter iFokus

nlinds
3/13/13, 3:49 PM
#2

dom har inte ens tagit den till veterinär för vaccination.
Detta är en tax och den är jätte gammal nu, hon fick den när vi var små. Fick reda på detta för ett kort tag sen.. Finns det något man kan göra?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Wellcraft
3/13/13, 3:51 PM
#3

Vissa väljer ju att inte vaccinera sina djur eller ens barn eftersom de anser något annat om vaccin än vi. Tycker att man bör acceptera det, så länge det inte handlar om snålhet.

Dock verkar det som att den personen ts pratar om ej gör det för att hålla hunden "hemlig" känns rätt fel, men vad skulle kunna hända med hunden om de vill säga polisen kommer på hundägaren med att ha en insmugglad hund?

Kände nämligen en som hade en insmugglad pitbull från USA, grannen polisanmälde och vad som hände hunden vet jag inte, men den försvann i alla fall.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

nlinds
3/13/13, 3:55 PM
#4

De åker inte in till vet för att hålla den hemlig. Hela familjen kommer ifrån Ungern men flyttade hit, när de åkte o hälsa på släktingar kom de tillbaka med en hund. Dom hade tydligen åkt bil dit och gömt hunden under sätet för att inte bli påkomna..

Blev illamående när jag hörde detta. Tycker alla hundar som ska importeras/adopteras från något annat land bör vaccineras och få pass hos veterinären så som det egentligen ska gå till

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Alexej
3/13/13, 3:58 PM
#5

Insmugglade hundar brukas avlivas annars blir det flera månader karantän som kostar väldigt mycket. Fast jag är inte insatt hur det är idag.

Tycker det är lite vansinnigt att smuggla in ett djur för det kan bära på många smittsamma sjukdomar.

Men den här hunden har varit länge nu i Sverige då är risken med sjukdomar nog liten. Men det finns märkningskrav för alla hundar fast en del hundar är inte registrerad.

En veterinär kollar inte om hunden är chippad och registrerad utan behandlar hunden. Så jag hoppas att hunden får vård trots att den är illegal i landet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

nlinds
3/13/13, 4:17 PM
#6

#5 Bra inlägg.
Jag tycker också det är fruktansvärt med illegalt smugglade djur.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
VildaVittra
3/13/13, 5:32 PM
#7

Är hunden gammal lär brottet med största sannolikhet vara preskriberat vid det här laget. Att hundar ska få vård om behovet uppstår är lagstadgat, dock står det inte att denna vård måste utföras av en veterinär.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aviendha
3/13/13, 6:04 PM
#8

#7 Fast det beror ju på typ av vård. Viss vård förutsätter ju veterinär.

VildaVittra
3/13/13, 6:08 PM
#9

#8 Komplicerade operativa ingrepp ja, men varför skulle jag som får exempelvis tömma bölder på människor, inte få göra det på mina djur?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aviendha
3/13/13, 6:31 PM
#10

#9 Beror på vad man definierar som "operativa ingrepp" eftersom det enligt djurskyddslagen krävs att man anlitar veterinär för sådant.  

Här hittar man föreskriften som reglerar operativa ingrepp.

Just bölder vette sjutton alltså, det kanske faller in under den fina formuleringen "annan behandling i syfte att förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom eller skada hos ett djur, om behandlingen kan orsaka lidande som inte är obetydligt" i djurskyddslagens 11 § om när veterinär eller djursjuk- hälsovård ska anlitas. Jag vet inte exakt vart gränsen dras.

(Lite enklare läsning finner man på SJV's hemsida).

Hur som haver, min poäng var bara att vissa typer av behandlingar är förbjudna för gemene man att utföra, och det går ju inte alltid att förutsäga vilken typ av vård ens djur kan komma att behöva.

VildaVittra
3/13/13, 6:57 PM
#11

Jag har sett veterinärer tömma bölder och de gör exakt som jag. Men som jag förstod det i texten så hade det varit olagligt med sprutorna jag gav min hund för 10 år sedan, dock var det för att veterinären kände mig och tyckte det var onödigt att jag skulle komma in varannan dag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aviendha
3/13/13, 7:09 PM
#12

Jo, alltså.. Att ge en subkutan injektion vätska i syfte att vätska upp djuret har jag extremt svårt att se att jag skulle misslyckas med. Och jag har suttit i bil i ilfart mitt i natten med uttorkat djur i famnen och vet hur sjukt fort det går för dem att torka ut, och hur illa det kan vara för dem. Men vad man kan och vad man får är ju inte alltid detsamma. Majoriteten av befolkningen har inte kompetensen nog att utföra det rätt och därför är det förbjudet. I fallet med bölderna så kan det väl vara så att det faller in under den typ av behandling/lindring som inte medför betydande lidande och därmed är undantaget behandlingsförbudet.

Alexej
3/14/13, 7:26 AM
#13

Att öppna en böld borde följer av antibiotika, antar jag. Skulle inte riskera att göra det själv.

Men subcutan behandling kan utföras när man är kunnig. Uppväskning, insulin osv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
VildaVittra
3/14/13, 9:25 AM
#14

#13 Vi använder på tok för mycket antibiotika av idag, med resistenta bakterier som följd. Även hundar har ett immunförsvar, något vi borde lära oss att lita på igen. Något som man istället kan ge är avmaskningstabletter, då en parasitinfektion sänker immunförsvarets effektivitetsgrad.

Bölder läker i regel av sig själv med tömning, renhållning samt eventuell avmaskning om hunden är frisk i övrigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fossingen
3/14/13, 11:05 AM
#15

Min kanin jag för många år sedan hade en böld som satt och frät i hakan som sedan opererades, han tilldelades antibiotika i två veckor och vi fick rengöra varje dag i bölden.

Efter antibiotikakuren var klar dog han kort därefter. Någon som har ett hum varför han dog när kuren var klar? Svagt immunförsvar m.m?


VildaVittra
3/14/13, 11:10 AM
#16

#15 Antibiotika kan slå de goda bakteriestammar människan/djuret har i matspjälkningssystemet. Utöver det så kan han ha fått fel antibiotika då det sällan tas en odling för att se vilken sort som är mest effektiv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fossingen
3/14/13, 11:14 AM
#17

#16 Okej. Tråkigt vad det i alla fall.

Han hade bara 50% chans att överleva.  Och att se hur ont han hade när man fick rengöra i såret, när vi fick öppna det om och om igen varenda dag och pillra skorport m.m. Hade jag vetat innan känslan och smärtan vi båda två fick stå ut hade jag avlivat han direkt istället..


Katthemsmatten
3/14/13, 11:29 AM
#18

#17 Ta inte illa upp, för jag förstår att du gjorde det du då trodde var bäst, men jag tycker att veterinären inte handlade etiskt. Om de tror på endast 50% chans till överlevnad tycker jag inte man ska rekommendera behandling. Speciellt inte som behandlingen är plågsam för djuret. Men det är lätt att vara efterklok.

Medarbetare Hittekatter iFokus

fossingen
3/14/13, 11:42 AM
#19

#18 Jag visste inte att den behandlingen skulle vara så smärtsam som den var. Hade jag vetat om de före hade jag avlivat på stört. Hon sa ju att den var 50% chans och att han kunde klara sig om det inte gått för långt, det hade inte nått in till käken så hon rekommenderade behandling, jag var visserligen yngre då men det lät som att behandlingen skulle vara effektiv enligt henne.

Men får en kanin en sådan böld igen så kommer jag välja avlining då jag inte kan stå ut och se ett djur lida..


Alexej
3/14/13, 12:45 PM
#20

#14 Risken med avmaskningsmedel är att djuren blir immuna mot medlet.

Nu rekommenderas avlivningstabletter bara när ett djur verkligen har mask, aldrig förebyggande eller regelbunden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
VildaVittra
3/14/13, 12:49 PM
#21

#20 Här trodde jag du tillhörde "no kill"-människorna och så rekommenderar du avlivning pga en parasitinfektion. 😃

Det är inte djuren som blir immuna, utan parasiterna. Man dör inte av en parasitinfektion (direkt i alla fall), vilket man kan göra av en bakterieinfektion.

En böld är faktiskt ett tecken på att immunförsvaret bekämpar något annat i kroppen, så då är det rekommendabelt att avmaska.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fossingen
3/14/13, 12:57 PM
#22

#21 Vill man inte avmaska i onödan köper man bara kolla masken. Haha, håller mer. Inte avlivar man väl ett djur med mask heller ;P


Katthemsmatten
3/14/13, 1:06 PM
#23

#22 Det finns ingen med huvudet rätt påskruvat som avlivar pga mask.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Honestyisdead
3/14/13, 2:17 PM
#24

Jag förmodar att #20 Syftar på avmaskningtabletter, inte tabletter som dödar själva husdjuret. eller snurrar jag till det nu?

Alexej
3/14/13, 2:22 PM
#25

Fattade först ingenting men nu:) Är nog för trött…

#21 Det stämmer så klart, parasiterna blir immuna mot avmakningsmedel och hjälper då inte djuren längre mot mask. Fast parasiter är väl också djur?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

fossingen
3/14/13, 4:37 PM
#26

#25 Jo men, rekommenderar du alltså avlivningstablett mot mask? 🤔


Upp till toppen
Annons: