Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 1610 ggr
Lena
2013-03-10 11:18

Djurskydd - Djurrätt! Förenligt eller ej?

Hur ser du på de två begreppen Djurskydd och Djurrätt? Är det möjligt att förena dem eller inte? Utveckla gärna dina synpunkter i tråden här nedan. Tänk på att hålla en god ton i inläggen och visa respekt även mot dem som tycker annorlunda.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Alexej
2013-03-10 11:22
#1

Läste just en bra beskrivning som uttrycker det jag känner:

15 skrivet av Delfinen

Djurrätt för mig är att alla djur har rätt att leva ett värdigt liv, bli respekterade, tas om hand om, ha ett värde, få vård och accepteras som den individ den är.

Djurskydd för mig är att det är människans skyldighet och ansvar att se till att det uppfylls.

Så djurrätt och djurskydd går hand i hand för mig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Delfinen
2013-03-10 11:26
#2

Blir lite full i skratt nu…..skrev precis i en annan tråd och ramlade strax efter in här och tänkte lämna en motivering med hänvisning till vad jag skrev i den förra tråden. Men ser att Alexej han lite före och redan har hänvisat till det inlägget jag tänkte hänvisa till. 🙂

VildaVittra
2013-03-10 11:28
#3

Jag fyllde i tveksamt, just för att de med andra åsikter så som jag, inte respekteras.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
2013-03-10 11:39
#4

#3 Det där med andra åsikter är svårt när det handlar om djurens liv och död. Vi kan diskutera och jag hoppas att många efter ett tag ändrar sina åsikter (så som jag gjorde). Inget måste ju vara för alltid.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Delfinen
2013-03-10 11:53
#7

Hur kan det räknas som förtal för att man beskriver en känsla?

[Moa-]
2013-03-10 11:54
#8

Tråkigt när det så snabbt försvinner massor av inlägg…

Lena
2013-03-10 11:55
#9

Jag tog bort en kommentar + svaren på denna då det var en olycklig formulering.  

#3 Det är givetvis tillåtet att ha vilka synpunkter man vill. Däremot får vi finna oss i att våra åsikter ifrågasätts och diskuteras. Det är ju lite det som är tanken i ett diskussionsforum. Vad vi måste bli bättre på är att skriva på ett sätt där vi inte går till personangrepp.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
2013-03-10 12:06
#11

#9 Ja tack, folk får gärna också bli bättre på att läsa det som står och inte lägga till en massa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
2013-03-10 12:10
#12

#9 Vi tar den diskussionen i en annan tråd. Det har ju inte direkt med ämnet i denna tråd att göra. Starta en ny med titeln "förstå varandra på forumet"

Välkommen dit så diskuterar vi detta där! 🙂

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Emma--]
2013-03-10 13:58
#13

Ja delvis går det, men det kan vara stor skillnad på djurskydd och djurrätt. 
Så tror det kan vara svårt att få ett forum med bra stämning när djurrätt får ta en större plats än djurskydd.

Jag hoppas förstås att det ska gå bra för jag har alltid gillat djurskydd-sidan och det har varit många intressanta diskussioner där även viss djurrätt varit med eftersom vi ofta sitter med våra åsikter om vad som är rätt för djuren och inte.

Djurskydd och djurrätt går ändå många gånger hand i hand, men också beroende på vem som skriver och diskuterar.  

Men båda bitarna är viktiga så jag hoppas det går bra :)

Annons:
exitingsvillemo
2013-03-11 06:06
#14

Jag tror det är svårt. Djurrätt är ett för luddigt begrepp där folk lägger in egna känslor och värderingar och där man oftast har svårt för att acceptera andra åsikter än sina egna. Det grundas inte alla gånger på fakta.

Denna sajt har gjort en mkt snabb övergång från just djurskydd till djurrättsfrågor

Katthemsmatten
2013-03-11 10:09
#15

#14 Jag har upplevt samma sak - att de som står för djurskydd inte öht vill ta till sig djurrätt och ffa inte diskutera saken. Att den nya sajtvärden har uttalatat att hon vill ha in mer djurrättsfrågor än tidigare innebär inte per se att det är en övergång från det ena till det andra. Det innebär att båda frågorna kommer att ges utrymme, vilket jag tycker är bra. I mångt och mycket går frågorna hand i hand.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Andina
2013-03-11 13:08
#16

För mig låter det helt horribelt att Djurrätt och Djurskydd inte skulle gå hand i hand! Det är för mig en självklarhet att om man verkar för Djurens rätt så verkar man även för Djurskydd.

D v s, om nu inte Djurskydd egentligen avser skydd MOT djur… vilket jag börjar tro mer och mer när jag läser om hur vårt "fina svenska djurskydd" jobbar…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

enbartmalin
2013-03-11 17:57
#17

Tveksamt
Dom flesta inom djurrätt är för extrema i sitt tänkande.

Hälsningar Malin

Lena
2013-03-11 19:22
#18

Jag är varken "djurrättare" eller "djurskyddare".  Däremot intresserad av frågorna. Kan inte säga att de djurrättare jag har mött varit extrema på något sätt. Om det skulle vara helt annorlunda på just den här sajten kan jag inte bedöma efter bara ett par dagar. Hur "djurskyddare" är har jag egentligen ingen aning om. Har liksom inte tänkt på det som en grupp på det sättet. Förutom vissa yrkesgrupper som arbetar med djurskydd i sitt yrke.  

Min uppfattning är dock att man inte kan dra alla människor över en kam. Det blir även fel att dela in människor i fack. Vi är ju trots allt alla individer. Vissa människor tar ställning aktivt medan andra låter sig styras av andra. Vi gör dock våra egna val. Själv har jag t.ex alltid gått min egen väg utifrån det jag har ansett varit rätt för mig och utifrån det jag tror på. Något man ibland får ompröva så man inte hamnar på helt vägar. 

Det brukar dock gå att ha igång även riktigt heta diskussioner om de som medverkar håller sig till spelreglerna - sakfrågan - och inte går till angrepp mot varandras personer.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

veggie4every1
2013-03-11 19:36
#19

Jag ser inget problem med att ge utrymme för båda på sajten. Då väljer man ju själv vad man vill diskutera. Ingen tvingas att diskutera djurrätt om man inte önskar.

I övrigt så är djurrätt och djurskydd två helt skilda begrepp.

Djurrätt står för ett avskaffande av djurutnyttjande och djurskydd står för ett fortsatt djurutnyttjande under "bra" förhållanden.

#17 Makthavarna bestämmer vad som anses extremt. Kvinnorättskämparna ansågs extrema, likaså slaverimotståndarna.

Vad som anses extremt idag är inte extremt i morgon. Tiderna förändras.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lena
2013-03-11 19:51
#20

#19 Lade just in detta citat från en artikel om djurrättens historia i en annan tråd. Lägger även in den här:

"En intressant observation är att många av pionjärerna inom djurskydds- och djurrättsrörelsen också var aktiva i arbetet mot slaveriet och inte minst för barns rätt och kvinnlig rösträtt".

Historiskt sätt var det inte den motsättning som det tycks ha blivit idag. Det verkade ha varit samma personer som jobbade för djurskydd  och djurrätt. De växte fram sida vida sida. Plus att de även kämpade för andra missförhållanden i samhället.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Silvestris
2013-03-11 20:09
#21

Jag tror att det ofta går att samarbeta, men ofta finns det stora ideologiska skillnader mellan "djurskyddare" och "djurrättare". Djurrättare tillskriver djuren absoluta rättigheter vilket inte nödvändigtvis djurskyddaren gör och då kan man hamna väldigt långt ifrån varandra. En klassisk skiljelinje är ju huruvida man anser att det är acceptabelt att avliva friska djur eller inte. En djurrättare som tillskriver djur rättigheten till liv går inte med på det, medan en djurskyddare som inte tillskriver djur sådana rättigheter utan snarare fokuserar på att djur ska leva goda liv inte alls behöver ha ett problem med att avliva friska djur.

Så ofta går det att samarbeta, men ibland blir det omöjligt pga. stora ideologiska skillnader.

Jag brukar idiotförklaras så fort jag förklarar att jag inte anser att djur har rättigheter eftersom djurrättare då felaktigt tillskriver mig åsikten att jag anser att det är okej att plåga djur.

Flaxa
2013-03-11 20:11
#22

#21 Väldigt bra formulerat! :)

Alexej
2013-03-11 20:35
#23

Är det någon som vet om det finns djurskyddsinspektörer som är djurrättare?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

veggie4every1
2013-03-11 23:57
#24

#21 Jag brukar idiotförklaras så fort jag förklarar att jag inte anser att djur har rättigheter eftersom djurrättare då felaktigt tillskriver mig åsikten att jag anser att det är okej att plåga djur.

Jag förstår att du inte tycker att det är ok att plåga djur. Jag vet dock hur det är att bli tillskriven åsikter och det är tråkigt.

Du har ju även rätt i ditt påstående. Djur har inga rättigheter.

Djur är våra ägodelar att köpa, sälja, tillverka saker av, äta, roa oss med och tjäna pengar på. Vi bestämmer över deras liv och över deras död.
Djur har ingen grundläggande rättighet att leva och ingen rättighet att bestämma över sitt egna liv.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Alexej
2013-03-12 06:57
#25

#24 Ja, där finns det en stor brist på respekt för andras liv!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2013-03-12 11:32
#26

#24 Fruktansvärt stor brist på respekt. Ungefär som i en del diktaturer där vi blir så upprörda över att människor utsätts för precis det som en del anser OK att utsätta djur för.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Backarödbo
2013-03-12 11:44
#27

Djurrätt och djurskydd kan inte gå hand i hand av en enkel anledning. Djurskydd upprätthåller djurförtryck, något som djurrätten tar helt avstånd från.

Djurskydd utgår ifrån att människan får utnyttja djur, dvs använda de, äta de, utföra tester på de etc, bara det sker på ett "humant sätt". Vad som anses vara "humant" har förändrats över tiden. Rent krasst kan man säga att burarna har blivit lite större och kedjorna lite längre.

Djurrätt utgår ifrån att djur har rätt till sina egna liv och att de inte finns till för att utnyttjas, dvs de är inte mat, kläder eller redskap.

Per-Anders Svärd, fd ordförande för Djurens Rätt, och Dr i Statsvetenskap, har skrivit en väldigt tänkvärd blogg om att djurskydd faktiskt upprätthåller djurförtrycket:
http://peranderssvard.blogspot.se/2008/03/djurfrtryck-utvas-i-djurskyddets-namn.html

Lägger in ett citat från blogginlägget här:
"I vår tid lever vi mitt i denna häpnadsväckande speciesistiska paradox:
Å ena sidan utnyttjas fler ickemänskliga djur mer intensivt än någonsin tidigare. Å andra sidan hävdar vi att samhället är mer djurvänligt än någonsin.

Hur ska vi förstå denna motsättning? I mina ögon är huvudproblemet den dominerande djurskyddsideologin och dess märkvärdiga förmåga att marginalisera djurrättsliga tankar. Djurskydd och djurrätt är nämligen inte alls samma sak. Tvärtom står de i skarp motsättning till varandra, både vad gäller etiska utgångspunkter och strategiska vägval för förändring.

Djurskyddstänkandet har sina rötter i Upplysningstidens utilitaristiska nyttofilosofi och kristna ideal om medkänsla. Dessa perspektiv var till en början progressiva eftersom de erkände andra djurs kapacitet för lidande och påtalade att djur förtjänar moralisk hänsyn. Under 1800-talet bildades också en lång rad djurskyddsföreningar med sådana ideal i botten.

Problemet var dock att djurskyddsideologins kritiska tanke förblev halvtänkt. Den ifrågasatte inte i grunden människors rätt att utnyttja djur, utan vände sig bara mot djurhållningens överdrifter – som förekomsten av ”onödig” grymhet och exceptionellt dåliga djurmiljöer.

Många människor som värnat om djurens rättigheter har ändå dragits till djurskyddsideologin för att den verkar erbjuda en pragmatisk väg till förändring. Genom att arbeta för ständiga reformer av djurhållningen sägs vi både kunna hjälpa djur som lider i nuet, och lägga grunden för ett framtida avskaffande av djurindustrierna.

Men detta tänkande kräver att vi bortser från att djurskyddsideologin är central för speciesismens reproduktion i vårt samhälle. Faktum är att nästan allt djurförtryck idag utövas i djurskyddets namn. Statliga lagar och företagens egna regler för djurhantering talar alla djurskyddets språk, samtidigt som de tillåter, möjliggör och legitimerar massivt förtryck. Under samma tid som djurskyddsideologin befästs i samhället har konsumtionen av djurprodukter ökat dramatiskt. Istället för att se djurskyddsideologin som potentiellt antispeciesistisk, vill jag hävda att speciesismen i vår tid oftare än något annat tar sig formen av djurskyddsideologi. Djurskyddet är speciesismens högsta och mest utvecklade stadium.

Den centrala poängen är att djurskyddstänkandet tillhandahåller precis de språkliga och ideologiska element som behövs för att desarmera den mer radikala djurrättskritiken. Framför allt framställer sig djurskyddet som en lockande helhetslösning på de problem som finns i djur-människa-relationen: Vi behöver inte alla bli veganer, utan det räcker med att vi motverkar ”onödigt lidande”. Vi är inte personligen skyldiga till andra djurs lidande, sådant beror bara på ”brister i tillsynen”. Vi behöver inte uppfatta kött som mord, utan det räcker med att arbeta för ”human slakt”. Vi behöver inte sjunka till rasisters och sexisters nivå när vi förtrycker djur, tvärtom kan vi dunka oss själva i ryggen och känna att vi är ”djurvänner”. Vi dödar inte oskyldiga, vi visar ”omsorg” mot de djur som är i ”människans tjänst” och ”vård”. Vi i Sverige har dessutom ”världens bästa djurskydd” – det är i andra länder och hos vissa invandrargrupper som problemet med ”djurplågeriet” ligger."

Annons:
kattassen
2013-03-12 13:10
#28

Som nybliven besökare på djurskydd.ifokus har jag försökt ta till mig de olika åsikterna om djurskydd och djurrätt. Märklig företeelse måste jag säga… Jag har arbetat för djurens väl och ve i 10 års tid och varit aktiv här på iFokus sedan 2007 ungefär. I min värld har jag alltid trott att djurskydd har varit för djurens bästa. Djurskydd en juridisk term och djurrätt har ideell betydelse. Jag har ansett i alla år att de båda måste gå hand i hand. Det måste finnas regler och lagar som skyddar våra djur eftersom människor har ett övertag i samhället över djuren. Att man sedan efter hand man arbetat med (som i mitt fall hemlösa katter) insett att lagar och regler inte alltid, de facto, är skapade ur djurens perspektiv utan likaledes där har människan använt sin makt att reglera beståndet av välkomna och icke välkomna individer. Det är skrämmande vilket jag dessutom fick stort belägg för när jag besökte denna sajt nyligen.

Djurskydd för mig är viktigt - men vägen dit kan ofta behöva ta en sväng via djurens perspektiv med all sin rätt att "vara". Att djurskydd behövs är för mig en självklarhet, men att vi står så långt från varandra i människosläktet är skrämmande.

Ett väl utarbetat djurskydd, med god forskning av nya rön och med kunnigt folk som arbetar på fältet som grund, är min förhoppning om framtiden. Att man ser djurskyddet även ur djurets perspektiv och inte enbart för egen vinnings skull. Etik och moral börjar bli bortglömda begrepp. Vart tog empatin vägen?

Djurskydd är ett bra namn på sajten - att vi tillsammans utgår från att djuren skall skyddas enligt lag. Men som sagt, vägen till det optimala tillvägagångssättet måste utgå från djuren och inte från människan

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Andina
2013-03-12 14:55
#29

Kattassen, dina ord är precis så som jag tänker, tycker och känner! 👍

Att skydda våra djur innebär för mig att se djur som Liv med rätt att Leva, ett värdigt liv. Att respektera Liv. Kan vi hantera djur och natur med respekt, då kan vi också hantera våra medmänniskor med respekt.
(Ibland kan det vara bra att fundera lite extra på vad Respekt egentligen betyder…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Magi-cat
2013-03-12 15:01
#30

#28, 29 Så tänkvärt och bra sagt! 🐶🐱

 ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[eskils]
2013-03-12 15:24
#31

Enligt min mening är djurskydd och djurrätt förenliga. Jag är inte så insatt men tror nog att de två tänkesätten överlappar varandra till stor del. Båda sidorna vill ju se till att djuren mår bra, eller hur? (Utom avlivningsfanatikerna förstås, för ett dött djur mår inte bra.)

Jag är varken vegan eller vegetarian, men tolererar och respekterar  andra som är det. Blir däremot väldigt upprörd och skriver gärna på protestlistor osv när djur behandlas illa. Några här kanske skulle klassa mig som "djurskyddare", men jag tänker inte lämna den här sajten i alla fall. Glad

Låt oss tolerera och respektera varandra!

Hesat
2013-03-12 16:48
#32

Jag ser ganska stora skillnader i begreppen men tycker att det finns plats för båda på ett diskussionsforum.

Enl. mig: 

Djurskydd är att med etiska värderingar/normer och juridiska verktyg värna om djur och deras välmående.

Djurrätt är att med moraliska principer tillskriva djur samma basala rättigheter som människan har.

Jag tycker att det finns bra förhållningssätt inom både djurskydd och djurrätt men att ytterligheterna bör hanteras varsamt (ex. "slentrianmässig avlivning" vs "totalt djurhållningsförbud").

Medarbetare - Halloween.ifokus

Backarödbo
2013-03-12 17:08
#33

Djurrätt har inte bara ideell betydelse! Det är för många människor en livsstil som sparar liv och för många djur anledningen till att de fortfarande lever!

Lika lite som "slavskydd" hade kunnat få slut på utnyttjande av människor kommer "djurskydd" att ta slut på utnyttjande av djur. Djurskydd förutsätter nämligen att djur ska få användas som bl a kött och kläder.

Samtidigt som vi säger att vi idag har bättre djurskydd än någonsin dödas det också fler djur än någonsin.
Som P.A. Svärd anför: Faktum är att nästan allt djurförtryck idag utövas i djurskyddets namn. Statliga lagar och företagens egna regler för djurhantering talar alla djurskyddets språk, samtidigt som de tillåter, möjliggör och legitimerar massivt förtryck. Under samma tid som djurskyddsideologin befästs i samhället har konsumtionen av djurprodukter ökat dramatiskt.

Backarödbo
2013-03-12 17:18
#34

#28 skriver "Att man sedan efter hand man arbetat med (som i mitt fall hemlösa katter) insett att lagar och regler inte alltid, de facto, är skapade ur djurens perspektiv utan likaledes där har människan använt sin makt att reglera beståndet av välkomna och icke välkomna individer."

Samma sak gäller djur som befinner sig i djurindustrin. Djurskyddslagen skyddar inte dessa djur, de skyddar djurindustrin. Lagen är utformat på så sätt att djurindustrin kan fortsätta, det ligger nämligen alldeles för stora ekonomiska risker i att ta fram en lag som verkligen skulle skydda djur.

Annons:
kattassen
2013-03-12 17:38
#35

#28 / #33

Skrev "ideell" men menade snarare "ideologi". Något ideellt är det inte tal om😉

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Upp till toppen
Annons: