Annons:
Etikettnamninsamlingar-petitioner
Läst 12222 ggr
Alexej
3/9/13, 10:01 AM

Protestlista

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till Namninsamlingen!

Varje år dödas tusentals friska, hemlösa katter slentrianmässigt på order av våra Länsstyrelser. Detta sker utan att katterna först har undersökts och bedömts på ett professionellt sätt. Som försvar hänvisas ofta till studier som - efter kontakt med forskarna - visat sig vara misstolkade av länsstyrelserna.

Bristen på relevant kunskap hos dessa myndigheter och oviljan att ta del av kunskap och relevant forskning om hemlösa katter är påtaglig.

Tjänstemännen, som får sina anställningar betalda av mina skattepengar tar således varje år - mot min vilja - tusentals beslut om att avliva katter som hade kunnat bli omplacerade om viljan att förbättra det skattefinansierade djurskyddsarbete hade funnits. Detta är inte acceptabelt!

Jag kräver härmed att Jordbruksverket ser till att ansvarig personal på såväl Länsstyrelserna som på de djurpensionat/katthem som inhyser de av myndigheterna omhändertagna katter har (eller får!) den utbildning som krävs, och som är baserad på rådande forskning, för att kunna ge hemlösa katter en rättvis och rättssäker bedömning. Bedömningen måste därtill göras på den plats där katten inackorderas efter omhändertagandet och inte på en veterinärklinik eller motsvarande, eftersom de flesta djur blir stressade av transporter och besök i främmande miljö.

Jag kräver också att Jordbruksverket kontaktar världens mest framstående forskare när det gäller hemlösa katter och hantering av dessa, Dr. Margaret R. Slater. Dr Slater föreläser i ämnet utomlands, och kan sannolikt bidra med lämpligt utbildningsmaterial till svenska myndigheter och djurpensionat/katthem.

Till namninsamlingen!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[_hsleiufhbtv]
3/9/13, 10:14 AM
#1

Jag skriver på!

VildaVittra
3/9/13, 10:25 AM
#2

Jag gör det inte då jag är emot djurplågeri och för etisk djurhållning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niiinah92
3/9/13, 10:38 AM
#3

Har skrivit på och delat så mycket jag kan, hoppas det sker en förändring.

Cragan
3/9/13, 10:39 AM
#4

håller med #2  

och vi kan ju inte rädda alla djur och att låta 20-30 katter bo permanent på ett katt hem det är djurplågeri då katter inte är flock djur och många sjukdomar kan drabba katterna o tvinga dem till att lida mer pga av att folk är så pass egoistiska att dom inte inser att dom tvingar djuren att leva stressade och lidande

Niiinah92
3/9/13, 10:46 AM
#5

#4 för det första handlar det inte bara om katter som lever länge på katthem, det handlar även om katter som inte hinner mer än fångas in förren de avlivas trots att det står hem beredda att ta emot katterna. För det andra, har du varit på ett katthem?? Det låter definitivt inte som det.

Cragan
3/9/13, 11:04 AM
#6

#5 finns det tusentals som sitter o väntar på en katt?  för isf undrar jag varför det är så svårt o sälja kattungar  om man vägrar o sälja sommar katter iaf

vad har du vart på för nå katt hem om katterna inte bli utsatta av varndra  inte sett ett endaste där dom inte blir utsatt för närkontakt

Annons:
Puma77
3/9/13, 11:29 AM
#7

Vi kan inte rädda alla men vi kan i alla fall försöka.
Jag har tagit mitt ansvar och givetvis skrivit på.

 

//Pia

[eskils]
3/9/13, 11:56 AM
#8

#4 vi kan ju inte rädda alla djur och att låta 20-30 katter bo permanent på ett katt hem det är djurplågeri då katter inte är flock djur och många sjukdomar kan drabba katterna

Nej vi kan inte rädda alla djur, vi kan inte heller stoppa svälten i alla länder på jorden. Men det är ingen anledning att ge upp som du tycks förespråka! Vi kan åtminstone göra något, rädda dem man kan rädda.

Inget katthem vill att katterna ska bo där permanent, man söker aktivt efter ett bra hem till varje katt. Det brukar gå väldigt bra, katten är ju det mest populära sällskapsdjuret av alla i Sverige.

Katterna mår inte alls dåligt av att vara tillsammans. När de levde ute valde de ofta hålla ihop, för att hålla värmen bättre osv. Ägda katter mår jättebra av att ha kompisar att leka med.

Ja, sjukdomar kan drabba vem som helst, även människor. Men det är ingen anledning att ta livet av någon "för han kan ju bli sjuk en dag"… De flesta sjukdomar kan botas.

Självklart har jag skrivit på och spridit namninsamlingslistan. 🌺

[_hsleiufhbtv]
3/9/13, 11:57 AM
#9

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

indra-bus
3/9/13, 12:05 PM
#10

Har redan skrivit.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Sara1214
3/9/13, 12:29 PM
#11

En fråga:) betalar man något om man skriver på? Vill gärna skriva! :D och såklart man inte kan rädda alla men det är som allt annat. Man kan inte göra så att alla människor inte är fattiga.. Men man kan i alla fall försöka och om många försöker kan det bli en stor förändring !

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

kattassen
3/9/13, 12:41 PM
#12

#11 Det kostar inget!

#0 Skrivit på sedan dag 1 🙂

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Sara1214
3/9/13, 12:45 PM
#13

Har skrivit på! Sen står det att jag ska kommentera ? Vad? :D

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Annons:
Puma77
3/9/13, 12:49 PM
#14

Man behöver inte kommentera om man inte vill annars kan man skriva vad man tycker.

 

//Pia

Lena
3/9/13, 3:08 PM
#15

#2 "Jag gör det inte då jag är emot djurplågeri och för etisk djurhållning".

Du väljer givetvis själv vilka namninsamlingar du vill skriva på. Kan dock inte begripa din kommentar? Djurplågeri vad grundar du det på? Etiskt - vad är det för etiskt med löpandeband avlivning av katter så som nu sker? Ser fram emot en uttömmande förklaring!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
3/9/13, 3:10 PM
#16

#13 Via denna länk kommer du till stället där du kan göra kommentarer om du vill.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
3/9/13, 3:23 PM
#17

Absolut kan du få en förklaring.

Jag har varit involverad i djurskydd under en vansinnigt massa år och min erfarenhet har lärt mig att vilda djur mår bäst som vilda alternativt som avlivade. För vad ger oss rätten att plocka dom ur deras habitat, stoppa in dom på härbärgen och där påtvinga dom att bli tama?

Vilda katter blir stressade av denna behandling och jag tycker att när man utsätter ett djur för stress så plågar man det.

Nu är ju det i vissa delar av landet ett problem med vilda katter. Då får man ställa sig frågan om man då ska kastrera dom (och då lever de kvar på platsen) eller om man ska skjuta av populationen.

Många ser ju då kastreringen som det mest etiska alternativet, vilket inte jag gör. Varför? För att finns det vilda katter på en plats, så signalerar det till människor runt om att det är ok att släppa ut katten de själva tröttnat på på platsen. Vad händer med den katten då? Den blir attackerad av de som har reviret så klart.

Jag växte upp i närheten av Huvudsta och dess kaninpopulation (på den tiden fanns den bara där och hade inte spridit sig än). Där var det just så att folk släppte ut sina kaniner som de inte ville ha kvar, just för "att det redan fanns kaniner där".

Det är inte plågeri att skjuta ett djur, om personen som skjuter är duktig. Pang och djuret är dött, till skillnad från de månader av stress en infångad vild katt får utstå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[eskils]
3/9/13, 3:37 PM
#18

#17 Jag har varit involverad i djurskydd under en vansinnigt massa år och min erfarenhet har lärt mig att vilda djur mår bäst som vilda alternativt som avlivade. För vad ger oss rätten att plocka dom ur deras habitat, stoppa in dom på härbärgen och där påtvinga dom att bli tama?

Vilda katter blir stressade av denna behandling och jag tycker att när man utsätter ett djur för stress så plågar man det.

Men om du nu har så stor erfarenhet av vilda djur så vet du väl att det bara finns en sorts vilda kattdjur i Sverige, och det är lokatten. Ingen här har såvitt jag vet föreslagit att man ska stoppa in lokatter på härbärgen. Det tror jag också skulle vara väldigt stressande för dem.

När man talar om katter menar man i allmänhet vanliga små tamkatter.

Puma77
3/9/13, 3:38 PM
#19

#17 Men snälla du det är förbjudet att plocka in Lokatter för att försöka få dem tama för det är den enda vilda katten vi har i vårt land.

 

//Pia

db-2
3/9/13, 3:44 PM
#20

#18/19

Är rätt övertygad om att Ni vet/förstår vad #17 avser. Men rent definitionsmässigt har Ni självklart rätt.

Annons:
VildaVittra
3/9/13, 3:48 PM
#21

Suck och stön. Vill diskutera eller enbart göra er lustiga? Jag skrev inte vildkatt, jag skrev vilda katter, dvs katter som inte är tama.

Katt=felis silvestris (catus), lokatt= lynx lynx

Inte ens samma släkte. Och lokatter är inte katter, de tillhör däremot familjen kattdjur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
3/9/13, 4:03 PM
#22

#17  För det första ska man inte jämföra dessa katter vi talar om här  med vilda djur. Som du säkert vet har vi bara en vildkattsart i Sverige vilket är Lokatten. Och det är inte Lokatter vi talar om nu utan tamkatter som har blivit /rädda/skygg/förvildade på grund av att de blivit hemlösa, vilket är en helt annan sak. 

Det finns enormt mycket forskning på området hemlösa katter. Främst i USA. Dessa forskare, som vi har kontakt med, anser inte alls att det är djurplågeri att ta sig ann en hemlös katt. Det handlar istället om kompetensen hos den som tar hand om katten, samt vilken miljö katten sätts i. Den stress du talar om behöver inte uppkomma om man hanterar katten på rätt sätt. 

Det du kallar vilda katter kan mycket väl vara tama katter som är rädda pga av de kommit ut i en främmande miljö. Dessa katter kommer att tina upp inom loppet av några veckor ja ibland handlar det om dagar - om de får de rätta förutsättningarna. Att visa ett skyggt beteende är inte detsamma som att det är en "vild katt". Vissa katter är vad vi brukar kalla förvildade. De har inte haft mänsklig kontakt alls. Dessa katter fungerar allra bäst i TNR-kolonier.

Du pratar om avskjutning som den bästa metoden att komma tillrätta med hemlösa katter. Ja det är ju en välbeprövad metod som vi känner väl till i det här landet för det är ju bara det som använts av myndigheterna år ut och år in i årtioenden. Har det fungerat tycker du? I så fall skulle antalet hemlösa katter ha minskat istället för ökat. Vi har aldrig haft så mycket hemlösa katter som vi har nu. 

Du förkastar TNR eftersom det enligt din mening signalerar till kattägarna att de kan dumpa sina katter i en sådan koloni. Jag kan dock lugnar dig på den punkten för det har inte alls varit något stort problem i de TNR kolonier som finns i landet eller i stora delar av övriga världen. Det har nästan inte förekommit alls faktiskt. Däremot har ett antal bortsprungna katter sällat sig till kolonierna och då snabbt identifierats av volontärerna och kommit tillbaka hem till sin ägare. Katter som annars skulle ha fortsatt vara hemlösa. Vitsen med TNR är annars att stabilisera en koloni genom att alla katter kastreras. De slutar föröka sig, slåss, revirmarkera och föra oväsen genom sitt ylande. De vaktar även sitt revir vilket håller andra nya katten stången. 

Din metod avskjutning  däremot har den effekten att de mest tama katterna faller offer för skyttens kulor medan de mer skygga/förvildade katterna klarar sig. Dessa katter kommer sedan att få bättre levnadsbetingelser då det är färre katter kvar på platsen. Något som får fart på förökningstakten. Inom ett år har kolonin fyllt på sig igen. Detta fenomen kallas för vacumeffekten. Katterna i kolonin blir mer och mer förvildade för varje avskjutnings raid som iscensätts. 

TNR är en mycket välbeprövad vetenskapligt förankrad metod som använts sedan 1970 talet över hela världen. Oavsett om man gillar katter eller ej borde man gilla metoden eftersom man blir av med problemet som okastrerade katter i en koloni ger upphov till.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Emma--]
3/9/13, 4:07 PM
#23

Jag skrev under för jag tycker att alla katter måste få en chans, och inte skjutas på plats mer eller mindre för att "katten beter sig vilt". 

Som jag skrev när det blev beslutat att katter på katthem skulle avlivas för att det var för skygga så hade antagligen mina katter kunnat bli bedömda på samma sätt med tanke på att katterna bara reagerade normalt när en/flera främmande personer kommer in och ska titta. 
Sen vet jag inte förstås om det fanns katter där som kanske inte skulle kunna anpassa sig och må bra runt människor, men jag tycker det behövs mer grund för att ta ett beslut om avlivning.

Lena
3/9/13, 4:12 PM
#24

#21 Anledning till att flera av oss tolkar dig som vi gör är  nog följande formulering: 

"min erfarenhet har lärt mig att vilda djur mår bäst som vilda alternativt som avlivade"

Här jämför du ju hemlösa katter med vilda djur (räv, björn, lokatt, varg, harar, djärv osv.) 

By the way hur ser du då på vildrehabilitering? Jag utgår ifrån att du är motståndare även till den företeelsen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
3/9/13, 4:17 PM
#25

Du är medveten om att förvildad är en synonym för vild? Och alla katter har inte haft ett hem, så då är de vilda.

Hur får ni tag i den vilda katten om ni inte använder bur? För senast jag kollade gillar inte vilda katter att bli inburade i fällor, dvs de blir stressade.

Sen vill jag att ni alla slutar att skriva att jag inte gillar katter. Varför har jag katter om jag inte gör det? Jag råkar bara ha en annan syn på djurens rätt än ni, det tycker jag ni borde respektera. Min erfarenhet av kastreringsprojekt är inte samma som din.

Avskjutning är effektivt, de katterna har ju inte förökat sig. Problemet är (och det man borde göra något åt istället) är att nya katter slängs ut.

Vad man borde lägga energi på istället är att verka för att djurkunskap förs in som obligatoriskt ämne i grundskolan, först då kommer man kunna förändra folks syn på djur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
3/9/13, 4:20 PM
#26

#24 Som jag skrev i en annan tråd idag, så kan man tumma på etiken  om djuret tillhör en rödlistad/utrotningshotad art och det skulle gagna artens fortlevnad om djuret behandlas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[eskils]
3/9/13, 4:23 PM
#27

#25 Vad tycker du om kastreringskampanjer för katter?

Annons:
VildaVittra
3/9/13, 4:28 PM
#28

#27 Vad har det med saken att göra? Förlåt, men vad sitter ni och läser in i mina svar? Har jag någonstans skrivit att jag tycker det är bra att folk låter sina katter bli vilda och föröka sig?

Självklart ska man kastrera sin katt om man ska ha den ute och man inte vill ha kattungar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[eskils]
3/9/13, 4:34 PM
#29

#28 Vad har det med saken att göra? Förlåt, men vad sitter ni och läser in i mina svar?

Jag frågar eftersom du tydligen är för avskjutning/avlivning av hemlösa katter och eftersom du skrev så här i #25:

Min erfarenhet av kastreringsprojekt är inte samma som din.

Backarödbo
3/9/13, 4:38 PM
#30

VildaVittra.

Citat från den Statliga Utredning om en Ny Djurskyddslag:

"…för att eliminera katter från vissa områden har avlivning skett med hjälp av metoder som jakt, förgiftning, fällor och introducerande av sjukdomar (Nogales 2004). /…/ man har funnit att det ofta krävs att flera olika metoder används. Några av de metoder som används har varit skjutning, infångning i olika typer av fällor, förgiftning med natriumfluoracetat eller spridning av kattpest (Feline panleucopaenia) (Brothers 1982, Muir 1982, Brothers et al. 1985, Domm & Messersmith 1990 , Short et al. 1997, Algar & Burrows 2004).”
Källa: SOU 2011:75

Försök till utrotning av katter har varit mest effektivt på öar mindre än 5km2. Det finns inte en enda studie att tillgå som bevittnar att försök till utrotning av förvildade katter på fastland har fungerat.

De metoderna som utredaren anför att man ofta kombinerar i försök att utrota katter på öar är inte bara inhumana och ineffektiva, de är också dyra. På den glest befolkade Ascension Island (färre än 1000 invånare, mindre än 34 kvadratmil) kostade en total utrotning år 2003 nästan 950 000 USD (uppräknat till 2009 års dollarvärde) (Martins et al.). En utrotning på Tuhua (stort sett obebodd ö, areal 4.9 kvadratmil) kostad e 78 591 USD. (Martins et al.).

Ansträngningar på Macquarie Island (47,3 kvadratmil, obebodd) visade sig bli speciellt dyr; 2,7 miljoner USD (2009) och hela räkningen är inte sammanräknad ännu. Rikoschetten i form av ökning av antal kaniner och gnagare tvingade ‘Federal and State governments” i Australien att allokera 24 miljoner AUD för att därefter inför a ett kanin-, rått- och musutrotningsprogram (Bergstrom et al.).
Källa: http://v2.goteborgskatthjalp.com/images/docsdownload/LitteraturgenomgangSOUdel2.pdf

Vi får anta att du, som anser att avlivning är den enda lösning när det gäller våra svenska förvildade katter, inte tror att en blandning av dessa metoder skulle vara effektiva på fastlandet som har helt andra dynamiska förhållanden? Vi får också hoppas att du anser att vissa av dessa metoder är inhumana.

VildaVittra
3/9/13, 4:39 PM
#31

#29 Ja? Där handlar det om TNR, dvs vilda kattpopulationer, inte någons utekatt och att det ska vara billigare under en period.

Eller vad var det du undrade?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
3/9/13, 4:58 PM
#32

#28 Du ger ju sken av att du inte tror på kastreringsprojekt därför får man lätt uppfattningen att du är emot kastrering. Du får gärna utveckla varför du inte gillar kastreringsprojekt. 

#25 "Du är medveten om att förvildad är en synonym för vild? Och alla katter har inte haft ett hem, så då är de vilda".

Förvildad enligt wikipedia: Förvildning är när en organism (växt, svamp eller djur) sprider sig till vilt tillstånd fråndomesticering. Förvildade organismer räknas vanligen som samma art som den tama arten.

När du är ute och inspekterar en samling hemlösa katter kan du aldrig veta om dessa katter har haft ett hem eller inte. Forskare i USA har försökt få fram metoder för att bedöma "skygghetsgraden" hos katter. De har dock gått bet på uppgiften. Katterna överraskar dem hela tiden. T.ex. visar det sig istället ganska ofta att katter som haft ett förvildat beteende istället var förrymda ägda katter. Ägda katter som lever som ensamkatter inomhus kan blir riktigt uppskrämda av att komma ut i det fria, då de varken är vana vid livet ute och alla intryck det för med sig eller med andra katter. Dessa katter kan även visa större stressnivåer när de kommer in på katthem än vad förvildade katter gör. Den sistnämnda målgruppen katter har stöd av att vara med andra katter vilket minskar stressen.

"Avskjutning är effektivt, de katterna har ju inte förökat sig". 

Det gäller ju att du har koll på läget så du inte skjuter en kattmamma som har ungar. Sedan gör du ju inget åt de kvarvarande katterna som du inte lyckas skjuta. (Vilket man gör när man arbetar med TNR) De lever som sagt kvar och förökar sig ändå mer. Du lurar dig själv om du tror att du är så effektiv i dina avskjutningsraider. Och om du har rätt och jag fel hur förklarar du att antalet hemlösa ökar istället för minskar. Avskjutning är ju inget nytt på fronten i våra land. 

Håller dock med dig om att information i alla former är en framgångsrik metod. Och en strängare lagstiftning som kräver kastrering och ID-märkning av katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
3/9/13, 5:13 PM
#33

#32 Jag har redan utvecklat denna fråga, du har till och med ställt följdfrågor om det, så du kan ju inte ha missat det direkt. ;)

Wikipedia är inte någon pålitlig källa, här har du ur min synonymordlista: vild- 1 fri, förvildad, otämjd.

Det är enkelt att undvika att skjuta kattor med ungar då de normalt sett inte löper vintertid i vilt tillstånd. Om man har stora problem med vilda katter så kan man gå ut till allmänheten att de ska hålla sin katt inne under den period avskjutningen sker.

Orsaken till att antalet katter ökar är tex att folk är emot avskjutningar och ska "rädda" dessa djur.

Sen ber jag er återigen att inte tolka in en massa jag inte skrivit. Påståenden som det här är vansinnigt onödigt: Du lurar dig själv om du tror att du är så effektiv i dina avskjutningsraider.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Backarödbo
3/9/13, 5:31 PM
#34

#33 Ser att du bekvämligt nog hoppat över mina "icke-wikipedianska" källor. Klistrar in de här i fall du har missat de.

Citat från den Statliga Utredning om en Ny Djurskyddslag:

"…för att eliminera katter från vissa områden har avlivning skett med hjälp av metoder som jakt, förgiftning, fällor och introducerande av sjukdomar (Nogales 2004). /…/ man har funnit att det ofta krävs att flera olika metoder används. Några av de metoder som används har varit skjutning, infångning i olika typer av fällor, förgiftning med natriumfluoracetat eller spridning av kattpest (Feline panleucopaenia) (Brothers 1982, Muir 1982, Brothers et al. 1985, Domm & Messersmith 1990 , Short et al. 1997, Algar & Burrows 2004).”
Källa: SOU 2011:75

Försök till utrotning av katter har varit mest effektivt på öar mindre än 5km2. Det finns inte en enda studie att tillgå som bevittnar att försök till utrotning av förvildade katter på fastland har fungerat.

De metoderna som utredaren anför att man ofta kombinerar i försök att utrota katter på öar är inte bara inhumana och ineffektiva, de är också dyra. På den glest befolkade Ascension Island (färre än 1000 invånare, mindre än 34 kvadratmil) kostade en total utrotning år 2003 nästan 950 000 USD (uppräknat till 2009 års dollarvärde) (Martins et al.). En utrotning på Tuhua (stort sett obebodd ö, areal 4.9 kvadratmil) kostad e 78 591 USD. (Martins et al.).

Ansträngningar på Macquarie Island (47,3 kvadratmil, obebodd) visade sig bli speciellt dyr; 2,7 miljoner USD (2009) och hela räkningen är inte sammanräknad ännu. Rikoschetten i form av ökning av antal kaniner och gnagare tvingade ‘Federal and State governments” i Australien att allokera 24 miljoner AUD för att därefter inför a ett kanin-, rått- och musutrotningsprogram (Bergstrom et al.).
Källa: http://v2.goteborgskatthjalp.com/images/docsdownload/LitteraturgenomgangSOUdel2.pdf

Vi får anta att du, som anser att avlivning är den enda lösning när det gäller våra svenska förvildade katter, inte tror att en blandning av dessa metoder skulle vara effektiva på fastlandet som har helt andra dynamiska förhållanden? Vi får också hoppas att du anser att vissa av dessa metoder är inhumana.

Annons:
Lena
3/9/13, 5:34 PM
#35

#33 Du har fortfarande inte svarat på min fråga varför du inte tror på/gillar kastreringskampanjer. Vi har pratat om TNR det har vi gjort men kastreringskampanjer är för mig ett mycket vidare begrepp än TNR. 

Vi har nog diamentralt olika osikter i det mesta du och jag. 😴

Att katter inte löper vintertid stämmer inte. Sverige är som du vet ett avlångt land. I södra delarna av landet löper katter och får ungar året runt. 

"Orsaken till att antalet katter ökar är tex att folk är emot avskjutningar och ska "rädda" dessa djur". 

Ha, ha - jasså det är vi ideella som är roten till allt ont nu. 🥳 Isses! Menar du på fullaste allvar att om myndigheterna får vara ifred och hålla på och skjuta hej vilt då kommer ni/de snart att lösa problemet. Du glömmer att vi ideella faktiskt tar hand om katterna istället för att döda dem, alternativt kastrera och TNRá katterna. 

"Sen ber jag er återigen att inte tolka in en massa jag inte skrivit. Påståenden som det här är vansinnigt onödigt: Du lurar dig själv om du tror att du är så effektiv i dina avskjutningsraider". 

Ja men det är ju det du skriver. Du menar ju gång på gång att avskjutning är lösningen på hittekattsproblematiken. Hur ska jag annars tolka de du skriver?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
3/9/13, 5:44 PM
#36

Du har fortfarande inte svarat på min fråga varför du inte tror på/gillar kastreringskampanjer.

Jo, det har jag då jag skrev att det är plågeri att stressa vilda katter.

Att katter inte löper vintertid stämmer inte.

Det ar jag inte skrivit heller. Detta var vad jag skrev: då de normalt sett inte löper vintertid i vilt tillstånd. Jag har då inte skrivit att det gäller ALLA kattor.

Ha, ha - jasså det är vi ideella som är roten till allt ont nu.

Återigen läser du saker som inte finns. Jag har inte skrivit att det är de ideella, utan om samhället i stort.

" Hur ska jag annars tolka de du skriver?

Som det är skrivet kanske?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Backarödbo
3/9/13, 6:00 PM
#37

VildaVitra. Några tankar kring att dina avlivningsteorier har noll vetenskapligt stöd vg utrotning av förvildade katter på fastland?

majvi
3/9/13, 6:03 PM
#38

Hur kan dödandet av katter höja statusen för katter mer än att TNR-projekt? Varför skulle folk sluta att överge sina katter om man vet att myndigheterna griper in och dödar katterna sen?

Avskjutning av katter har skett under en lång tid ,troligen mer än 50 år och det har inte fungerat.

Vid avskjutning av en koloni av katter brukar en del katter komma undan, de återvänder sedan ,förökar sig och några år senare är de så många att det är dags för ny avskjutning,Vilket också medför skadskjutna katter,kattungar som lämnas utan mamma och svälter ihjäl.Kattmammor får mjölkstockning när kattungarna dödats

Vid ett TNR-projekt är det engagerade människor som fångar in katterna och sedan ser efter dem.Är det katter som försvinner från platsen och kommer tillbaks efter flera månader, då finns kattmänniskorna där och kan fånga in även de katterna för kastrering.Många förvildade katter trivs även utmärkt inomhus,alla kanske inte vill sitta i knä men de njuter av maten, värmen,

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Sara1214
3/9/13, 6:08 PM
#39

Skrivit på!:D

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Lena
3/9/13, 6:15 PM
#40

#36 "det är plågeri att stressa vilda katter

Så du menat att hemlösa katter inte ska kastreras över huvud taget utan istället skjutas ihjäl?  😮Vilda katter skrev du ju tidigare var de katter som aldrig hade haft ett hem. 

Som jag också skrev är kastreringsprojekt ett mycket vidare begrepp än den kastrering som görs i samband med TNR. Det kan t.ex även vara projekt som riktar sig till ägda katter. Informationskampanjer mm.

När det gäller din syn att "vilda katter" inte inte ska kastreras undrar jag hur du skiljer katterna åt i en samling/koloni med hemlösa katter. Eller menar du att alla hemlösa katter är att betrakta som vilda? 

Läste du vad jag skrev här ovan? Här kommer en repris:

"När du är ute och inspekterar en samling hemlösa katter kan du aldrig veta om dessa katter har haft ett hem eller inte. Forskare i USA har försökt få fram metoder för att bedöma "skygghetsgraden" hos katter. De har dock gått bet på uppgiften. Katterna överraskar dem hela tiden. T.ex. visar det sig istället ganska ofta att katter som haft ett förvildat beteende istället var förrymda ägda katter. Ägda katter som lever som ensamkatter inomhus kan blir riktigt uppskrämda av att komma ut i det fria, då de varken är vana vid livet ute och alla intryck det för med sig eller med andra katter. Dessa katter kan även visa större stressnivåer när de kommer in på katthem än vad förvildade katter gör. Den sistnämnda målgruppen katter har stöd av att vara med andra katter vilket minskar stressen".

Med andra ord VildaVittra håller inte din åsikt! Det kan vara mer stressfullt för en helt tam katt att vara på katthem än vad som är fallet för en skygg katt som kommer från en koloni och är van vid andra katter samt med olika typer av stimuli. Att kastrera en katt kan vara stressfullt både för tama och dessa katter du kallar vilda. Det är dock mera stressfullt för katter att löpa, slåss, föda ungar etc. 

Sedan får du ursäkta mig att jag behöver fråga om vad du menar med det du skriver. Det är nämligen inte alls kristallklart för min del. 🤦‍♂️Måhända är jag ovanligt trögfattad till min natur!🤓

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
3/9/13, 6:17 PM
#41

Tackar er som skriver på, delar och stödjer namninsamlingen! ❤️

Och ni andra har er fria vilja att låta bli! Vi lever ju i ett demokratiskt land som tur är. 😇

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[eskils]
3/9/13, 6:22 PM
#42

#36 Nu försöker jag tolka det du skriver. 

Du tycker alltså att det är djurplågeri att fånga in en hemlös katt, låta kastrera den och därefter låta den leva ett lugnt, långt, friskt och lyckligt kattliv, inomhus eller utomhus beroende på vad som passar bäst.

Men du tycker inte att det är djurplågeri att skjuta med skjutvapen mot en katt. Ibland dör katten direkt, ibland inte. Katter kan ju röra sig rätt snabbt, som du vet.

Kallar du dig djurvän?

[Emma--]
3/9/13, 6:24 PM
#43

#42 Fast görs det rätt är det inte djurplågeri. Då blir frågan hellre om man anser att det är rätt eller inte att skjuta.

VildaVittra
3/9/13, 6:26 PM
#44

#43 Tack!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
3/9/13, 6:28 PM
#45

#43  För mig kan det inte vara rätt att döda ett djur som man istället kan låta leva. Vi måste värna om liv snarare än rätten att döda. 

Sedan är det inte säkert att det där skjutandet går så smidigt och bra alla gånger. Känner till extrema fall där katter avlivats med skjutvapen. Djurskyddsärenden. Oh ja det var en kommunskytt inblandad.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
3/9/13, 6:33 PM
#46

#45 Som 12 skott på 4 kattungar nere i Orrefors t.ex. :(

 

//Pia

[Emma--]
3/9/13, 6:36 PM
#47

#45 Nä det sa jag inget om, ville bara påpeka att det är inte djurplågeri när det görs rätt. :)

Ser lite olika åsikter här i tråden, och eftersom det handlar om katter blir det också starka åsikter och starka känslor och tyckte det var lite onödigt att det börjades ta upp frågan om djurvän bara för att det inte verkar vara en "accepterad" åsikt.

Som du ser har jag personligen skrivit under den här protesten för jag tycker allt går för snabbt och fel till och beslut om avlivning sker på för lösa grunder eller pga okunnighet bland de som tar besluten.

Lena
3/9/13, 6:47 PM
#48

#47 Mina åsikter handlar om de erfarenheter jag skaffat mig när det gäller olika djurskyddsärenden som handlar om katter. Brukar ju ägna mig åt att granska myndigheternas handlingar. Det har nämligen visat sig att det inte alltid är så lätt att skjuta katter på ett smidigt och okomplicerat sätt. Att det t.ex skulle vara helt stressfritt stämmer inte. Det har istället utvecklats till rena rama massakern i viss fall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[Emma--]
3/9/13, 6:56 PM
#49

#48 Ja det har jag inte svårt att tro på med tanke på hur många skräckhistorier man får höra. Bara att börja massavliva katter på samma ställe så dom sista katterna fått vara i närheten medans resten skjuts..

Men i grunden handlar det ju om att det ska vara ett snabbt och smärtfritt sätt och det tror jag nog dom flesta i normala fall utgår från när man funderar över det.

Backarödbo
3/9/13, 6:56 PM
#50

Hallå VildaVitra!  👋

Varför vägrar du bemöta det faktum att det helt saknas vetenskapligt stöd för din "lösning"? Det är t.o.m. bevisat att din lösning INTE fungerar på fastland.

[eskils]
3/9/13, 6:57 PM
#51

#47 Det var jag som undrade om VildaVittra betaraktar sig som djurvän, då h*n tydligen motsätter sig att man (på egen bekostnad) hjälper hemlösa katter till kastrering och ett långt, lugnt, friskt och lyckligt liv. Jag förstår inte att någon djurvän kan motsätta sig det.

Antog att alla här på sajten är djurvänner, men kanske har fattat fel.
Jag accepterar gärna olika åsikter om allt möjligt, men jag vill gärna förstå hur den andra personen tänker.

[Emma--]
3/9/13, 7:03 PM
#52

#51 Fast då låter det ju ganska dömt att få se sig som djurvän om man har motsatt åsikt, men jag kanske missförstod dig och då får jag be om ursäkt! :)

E-l-vira
3/9/13, 7:08 PM
#53

Ursäkta, men jag orkar inte läsa alla kommentarerna just nu (skulle egentligen lämna datorn, men då glömmer jag att kommentera det här senare).

Jag vill bara berätta om min erfarenhet. Jag och min sambo är jourhem just nu (för djurens chans, ta gärna en kik på deras sida) åt två katter. Katterna kom från en s.k. kattkoloni, de hade mask i magen, löss, öronskabb var undernärda och dåliga i magarna. Det första dygnet hos oss låg de som paralyserade under en säng i det rummet som tilldelades dem hos oss. De kommande dagarna (knappt en vecka) såg vi inte skymten av dem. De va mästare på att gömma sig. Hjälp, tänkte vi, vad har vi tagit oss till? Men efter den veckan började de komma fram när vi kom med maten, inte ända fram till oss såklart. Efteren till två veckor var de helt friska. Efter två månader hade de ökat 100 % i vikt och kunde ligga i våra knän och bli klappade. Nu var de redo för nya hem tänkte vi. De började ha tillgång till hela vårat hus men de gömde sig så fort det kom någon främmande, däremot lärde de sig väldigt snabbt att kunna samspela med hunden (den ena är kompis med honom medan den andra inte bryr sig om honom). Alla hade ju varnat oss för att vilda katter aldrig går att få tama o.s.v. och se, nu fick de ju det bekräftat! De kunde inte se katterna när de sov på våra magar om nätterna, de kunde inte se dem alls eftersom de alltid gömde sig! Men nu, äntligen, efter fyra månader hos oss, kan besökare som är lugna och inte för "på" få gosa med dem, vilken lycka :D Vi är så grymt stolta och katterna mår så himla bra! De riktigt vältrar sig i mys som för att ta igen det de har missat tidigare i sina liv. Veterinären har fastslagit deras ålder till minst tre år. Nu är det enda problemet att hitta hem till dem, två har varit intresserade men sedan inte hört av sig eller skaffat en kattunge istället. I andra delar av landet har organisationen lyckats mycket bättre med omplaceringar, men här står det still… Vi är i alla fall väldigt glada över att de nu kan få chansen till trygga liv i en kärleksfull familj :) De riktigt kritiska säger "solkskenshistoria, vilken tur ni hade" men jag vill inte tro på det, varför skulle dessa katter vara annorlunda? Och katter som aldrig kan bli tama kan väl i så fall få bli ladugårdskatter?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[eskils]
3/9/13, 7:17 PM
#54

#52 Helt ok, tror vi menar samma sak. I första hand ge katten ett bra liv. Om avlivning blir nödvändigt ska det ske så fort och smärtfritt som möjligt.

#53 Tack för att du delar med dig! En underbar berättelse! Har hört många liknande förut, men man blir lika glad varje gång.

Annons:
Lena
3/9/13, 9:04 PM
#56

#53 Det du berättar är en väldigt vanlig utveckling som dem som tar sig ann så kallade skygga katter får uppleva. Det är fantastiskt och kan nog bar förstås av oss som själva varit med om det. Om du läser inne på Hittekatter iFokus kan du se flera sådana här trevliga berättelser.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Cragan
3/9/13, 10:17 PM
#57

#55 kan du se skillnad på texten vilda katter o vildkatter är ju en viss skillnad där ;)

Lena
3/9/13, 11:35 PM
#58

#57 Den mest korrekta benämningen hade dock varit förvildade katter om vi nu ska märka ord. Grejen är att Lst har en förmåga att kalla alla katter förvildade eller vilda,  när det handlar om hemlösa katter. Då kan det bli riktigt galet eftersom benämningen är detsamma som dödsdomen för katterna. 

När det kommer till kritan är sällan katter förvildade i egentlig mening utan uppvisar olika grader av skygghet som sedan försvinner vid rätt bemötande. Men tar man död på alla katter får man aldrig chansen att upptäcka detta och kommer att stå kvar i tron att hemlösa katter är hopplösa fall. Och det där nyset om att katter utsätts för så mycket stress om man tar dem omhand att de istället mår bättre av att man dödar dem kommer bara från någon som inte har den typen av erfarenheter. Katter kan bli stressade men det är då kompetensen kommer in. Som forskarna säger handlar det om rätt bemötande och rätt miljö.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
3/9/13, 11:40 PM
#59

Har naturligtvis skrivit på protestlistan. Avgörande för mig är detta, citat fr #0:

"Varje år dödas tusentals friska, hemlösa katter slentrianmässigt på order av våra Länsstyrelser. Detta sker utan att katterna först har undersökts och bedömts på ett professionellt sätt. Som försvar hänvisas ofta till studier som - efter kontakt med forskarna - visat sig vara misstolkade av länsstyrelserna." [mina understrykningar]

Detta är utgångspunkten. Var och en som menar att avlivning av friska hemlösa katter är rätt - och därför inte vill signera protestlistan - måste visa ATT katter undersöks och bedöms på ett professionellt sätt och ATT aktuella studier stöder länsstyrelsernas avlivningspolicy vad gäller katter.

Inget annat.

Hänvisningar till att det finns för många (katter/djur/människor), el att döda katter/djur/människor inte lider är helt ointressant. Döden är oåterkallelig. Den berövar varje levande varelse möjligheten till ett gott liv. Det ska till goda grunder för det. Grunder som saknas enl vad jag utläser av #0. Och inte fått vederlagt. Tvärtom.

Lena
3/9/13, 11:41 PM
#60

Ytterligare en fråga till VildaVittra!

Du menar ju att du kan lösa hela landets problem med hemlösa katter genom att skjuta av dem. Jag skulle vilje veta vilket vetenskapligt stöd du har för dessa ideér? Sedan skulle jag vilja veta hur du tänkt att lägga upp det hela? Vem ska betala kalaset etc.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
3/10/13, 9:15 AM
#61

#60 Det vill jag också veta:)

Man hör det så ofta, skjut av alla hemlösa och då är problemet löst. Men det är alltid bara de tama/halvtama katter som kommer fram och de andra hinner få en massa nya kattungar under tiden.

Det är kastreringen vi måste satsa på. Får ner antalet katter, ägda katter, då minskar också antalet hemlösa katter.

Vad jag saknar är att Länsstyrelsen borde ge mycket oftare kastreringskrav istället för ett djurförbud. Jag ser det rätt ofta att katterna egentligen har det bra men är för många och okontrollerad men personen fick ändå djurförbud.

Låt den personen har kvar alla/en del katter men kastrerade.

I Tyskland finns det kattorganisationer som får statlig bidrag och som åker rund till bönderna, hjälper de att fånga in katterna, kastrerar alla och har koll sedan. Det skulle också behövas här. Det spårar ut för snabbt när folk inte kastrerar sina katter och sedan vet de inte hur de ska göra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
3/10/13, 10:20 AM
#62

#61 Instämmer helt och fullt!! En civiliserad och modern lösning som fungerar i praktiken!❤️🌺

Annons:
Lena
3/10/13, 10:25 AM
#63

I Nederländerna fanns det en fond som stod för kastreringen till den som hade klen inkomst. Det borde som sagt satsas mera på den typen va åtgärder. Hade kattägaren i Vargön kastrerat de två katter han fick behålla sedan förra gången det begav sig hade det som hände i Vargön aldrig hänt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Delfinen
3/10/13, 12:39 PM
#64

Har skrivit under och även delat på FB

Backarödbo
3/10/13, 12:43 PM
#65

VildaVittra har varit inne och kommenterat andra trådar idag och fortfarande vägrar svara på vår förfrågan i denna tråd så kan jag bara konstatera att h*n helt enkelt inte HAR något svar på det faktum att det helt saknas vetenskapligt stöd för den "lösning" h*n uppger, nämligen avlivning.  Som sagt, det är t.o.m. bevisat att "lösningen" INTE fungerar på fastland.

Cragan
3/10/13, 12:47 PM
#66

#65 eller så gör man tolkning att många i denna tråd verkar mer intreserade av att provocera vilda vittra till att svara på ett sådant sätt så det bryter mot reglerna

Sara1214
3/10/13, 12:54 PM
#67

Att skjuta katterna är Appsolut det,antagligen,snabbaste sättet och att man inte"orkar" göra något åt det. Istället så tycker vissa att det är "bäst" för katten. Men igentligen.. En frisk och hemlös katt skulle hellre vilja leva och bli kastrerad än att dö.. Hmm.. Ja, vem skulle inte vilja leva. Jag menar jag skulle hellre vilja leva än att dö. Man måste tänka på kattens bästa också. Om man kastrerar katterna så ökar dom inte men får fortsätta leva ett bra liv! (min åsikt)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Backarödbo
3/10/13, 12:54 PM
#68

#66 Vad menar du? VildaVittra anser att avlivning är lösningen för sveriges förvildade katter. Jag skulle gärna vilja se något vetenskaplig stöd för det. Inte minst pga att svensk djurskydd ska baseras på vetenskap och beprövat erfarenhet. Är det så konstigt att man efterlyser bevis på en "lösning" som innebär att tusentals djur dödas i onödan?

Vad skulle vara så provocerande i att efterlysa källor? Tror inte man bryter mot reglerna med att uppge källor :)

Lena
3/10/13, 12:55 PM
#69

#66 Nej så ligger det givetvis inte till. Hur kan du tro det? 😮

Däremot vill jag ha en förklaring till hur medlemmen ifråga menar att avskjutning kommer att lösa problemen på det sätt som vederbörande skriver. Det är ju en ganska stor sak som jag finner viktig att diskutera vidare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Alexej
3/10/13, 12:57 PM
#70

#66 nej, det tror jag inte;) Men jag skulle också vilja veta hur man tänker när man tror att avlivning är lösningen på problemet hemlösa katter. För det funkar inte, trots att många försökte.

I Göteborg finns ett bostadsområde med många hemlösa katter där fastighetskötare lät komma kommunskytten varje år för att skjuta av alla katter. Men det blev aldrig mindre. Nu är alla katter kastrerade där och inga nya kattungar tillkommer. De boende är nöjda och fick hjälp att kastrera de egna katter.

http://poseidon.goteborg.se/sv/Hyresgastsidor/I-Vara-kvarter/Artikelarkiv/Sa-har-jobbar-vi-med-forvildade-katter-i-Backa-Rod/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Cragan
3/10/13, 12:58 PM
#71

#68 vilda anser så vitt jag har förstått det att avlivning är det mest humana sättet (när det utförs korrekt) har inte kunnat tolkat den texten vilda har skrivit som att det är enda lösning

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
3/10/13, 2:00 PM
#73

Vi kan inte tvinga någon att delta i en diskussion längre. Tycker dock det var viktigt att medlemmen själv utvecklade sin åsikt i frågan så att vi inte missförstått något.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
3/10/13, 2:43 PM
#74

För dig som inte tycker det är okey med massavlivning enligt löpande bandsprincipen - missa inte namninsamlingen! 

Länk till protestlistan!

Just nu 2188 namn på listan!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Delfinen
3/10/13, 2:45 PM
#75

Härligt att så många skrivit under. Har skrivit under, delat på FB och även skrivit i några grupper på QX där jag är medlem, samt i min dagbok där.

Flaxa
3/10/13, 2:59 PM
#76

En fråga bara…varför riktar ni in er mot länsstyrelserna? Det är väl jordbruksverket som ger länsstyrelsen riktlinjer att gå efter…alltså borde det vara mot jordbruksverket ni främst bör rikta er?

Annons:
Alexej
3/10/13, 3:31 PM
#77

#76 För att just länsstyrelsen tolkar SVJ´s regler som de själva vill. Det finns LS som jobbar ihop med katthem och ger också skygga katter en chans medan andra beslutar avlivningar och gömmer sig bakom lagar som går att tolka som man vill.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
3/10/13, 3:33 PM
#78

#77 precis och i slutändan skyller de på varann.

 

//Pia

majvi
3/10/13, 3:55 PM
#79

När det gäller vildkatter så är Savannah katter och Bengalkatter nära släkt med dem, men sådana katter är tillåtna.

Den aveln innebär att vilda katter får bo i burar,källare och klorna tas bort.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Backarödbo
3/10/13, 3:57 PM
#80

# 78 En metod (i detta fall avlivning av förvildade katter)) som inte har någon vetenskaplig bevis alls på att den skulle fungera men däremot har bevisat sig inte fungera på fastland tycker jag knappast kan anses vara "det mest humana sättet" att hantera problematiken med hemlösa och förvildade katter när det finns andra metoder (som TNR) som har vetenskapligt stöd på att de fungerar.

Förutom att avlivning, som jag redan nämnt i flera inlägg, enbart har effekt som "utrotningsmedel" för den förvildade kattstammen när den används på mindre öar och då enbart genom en kombination av flera olika avlivningsmetoder (varav vissa är LÅNGT ifrån humana!) så finns det andra faktorer varför avlivning i praktiken inte har samma effekt som TNR:

- Avlivning minskar bara tillfälligt beståndet vilket gör att det skapas bättre förutsättningar för de kvarvarande katterna, vilket i sin tur resulterar i större överlevnadschanser för kattungarna som föds. En vetenskaplig studie på kattungar som föds hemlösa visar att upp till 48 % av kattungar yngre än 8 veckor och upp till 75 % av kattungar yngre än sex månader dör eller försvinner (Nutter, Jay and Stoskopf). Det är där en stor del av lidandet ligger, och detta lidande tas inte bort genom avlivning – istället övergår det till nya individer som föds i det utrymme som skapas av avlivningen. Knappast humant eller hur?

- Finns samma resurser kvar efter avlivning så kommer ofta antalet katter fyllas på med invandrande katter så länge resurserna räcker till fler katter (Scott et al.; Foley et al.; Neville and Remfry; Levy and Crawford; Slater 2001; Mahlow & Slater; Universities Federation for Animal Welfare). Till exempel så avlivades år 1999 på Prince Edward Island 1600 katter varav 75 % uppskattades vara förvildade. År 2002 va r populationen med förvildade katter fortfarande ett problem på ön (Gibson, Keizer and Golding).
- Avlivning förbättrar inte på något sätt livskvaliteten för de kvarvarande katterna, vilket TNR däremot gör. Katter inom TNR-kolonier har en bättre hälsa, utvandring av katter är obefintlig, katterna skapar mindre klagomål pga att könsrelater at beteende (löpning, revirmarkering, slagsmål mm) genom kastrering har tagits bort(Scott & Levy; Finkler and Terkel 2010;Wallace and Levy; Gibson, Keizer, and Golding; Hugh es and Slater; Nutter; Levy, Gale, and Gale). Vid avlivningsaktioner kvarstår dessa problem.

- Avlivningsaktioner blir i praktiken ofta motarbetade av omkringboende och andra som är engagerade i katterna (Centonze and Levy; Jongman and Karlen; Levy and Crawford;Gorman and Levy; Foley et al.; Levy et al.; Tennentet al.; Robertson).
http://v2.goteborgskatthjalp.com/images/docsdownload/LitteraturgenomgangSOUdel2.pdf

Lena
3/10/13, 4:05 PM
#81

#76 Insamlingen riktar sig både till Länsstyrelserna och Jordbruksverket. Det ser du om du läser texten till namninsamlingen. Vi kommer att sända protestlistan till Landbruksdepartementet, Jordbruksverket, samtliga Länsstyrelser och till Eskil Erlandsson.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
3/10/13, 9:03 PM
#82

33.Osaken till att kattantalet ökar är tex att folk är emot avskjutningar och ska "rädda" dessa djur.Skriver du!

När vi som är emot avskjutningar räddar dessa djur kastrerar vi dessa djur katter så de inte kan bli fler.Förstår du!

enbartmalin
3/10/13, 10:12 PM
#83

Håller med VildaVittra och kulle aldrig skriva på något sådant.

Hälsningar Malin

Annons:
Lena
3/10/13, 11:13 PM
#84

#83 Som sagt det avgör var och en hur den vill göra! Antingen skriver men på eller också låter man bli att göra det. 😉

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

enbartmalin
3/10/13, 11:48 PM
#85

Lena, Precis! :)
Vi djurvänner låter helt enkelt bli! :)

Hälsningar Malin

carlas
3/11/13, 12:33 AM
#86

#85 enbartmalin, vilka djur är det du är vän med, menar du? 🤔

Klart att vi djurvänner skriver på! :)

[Emma--]
3/11/13, 5:41 AM
#87

Att skriva under gör mig inte till en djurvän. Att låta bli gör mig heller inte till en djurvän. Det handlar bara kort och gott vad jag personligen tror i den här frågan.

exitingsvillemo
3/11/13, 5:42 AM
#88

Var drar man gränsen, för vilka djur som är ok att fånga in och kastrera? Vildkaniner tex finns i stora kolonier runt om i landet, ska dessa också fångas in och kastreras? Mår dessa också "bra" av att bli infångade, sövda och opererade? Är det noll tolerans mot avlivning av alla djur?

enbartmalin
3/11/13, 8:29 AM
#89

#86&87 I mitt inlägg har jag endast gjort vad som tidigare gjorts här inne.
Antytt att dom som inte delar min mening inte är djurvänner.

Men vänta nu.. Är det verkligen så det funkar?
Hmm.. Nej, det är nog inte det.

Hälsningar Malin

Backarödbo
3/11/13, 9:33 AM
#90

Efterlyser ff vetenskapliga källor till att avlivning skulle vara en fungerande metod på fastland. Huruvida ni titulerar er själva till djurvän eller inte är jag inte intresserad i.

Och ja exitingsvillemo, även för kolonier med förvildade kaniner används TNR. Också på grund att det är den metoden som har bäst resultat på fastland.

Annons:
Katthemsmatten
3/11/13, 10:46 AM
#91

#88 Att döma av hur avskjutning fungerar, dvs inte alls, av den kaninkoloni som sedan ca 40 år finns inom området Solna, Vasastaden, Kungsholmen kan jag säga att kastration skulle ge väsentligt bättre effekt. Kolonin blir större för varje år och och utbredning ökar därmed. Det som i begynnelsen var några få individer vid gränsen mellan Solna och Stockholm är nu ett stort problem där kaninerna drabbas hårt eftersom de lever i närheten av stora trafikleder. Allt kommunen gör är att försöka lösa problemet med avskjutning. Ett misslyckande som nu varat i ett 40-tal år.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Backarödbo
3/11/13, 11:56 AM
#92

#91 Skicka kommunen denna presentation! :)

Trap, Neuter, Return: A Case Study - House Rabbit Society
Andina
3/11/13, 12:03 PM
#93

En död katt mår inte!

Självklart har jag skrivit på listan och självklart vill jag att så många djur som möjligt ska räddas till ett bra och tryggt liv för att kunna må gott resten av sitt liv! 

Nå't annat handlar det inte om när man vill rädda herrelösa katter! Eller andra djur!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

brutt
3/11/13, 11:04 PM
#94

Jag skrev på med gott samvete!Vill jag inte medverka till att så många katter som möjligt dödas så vill jag inte.Vill inte heller se slakthus för katt som är lst och polis behjälpliga i utrotningsförsök av katt som inte faller i smaken pga plånboken.

Lena
3/12/13, 8:44 PM
#95

Nu har namninsamlingen fått drygt 2300 påsskrifter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rödis
3/13/13, 3:02 AM
#96

Undrar om det finns några fastslagna kriterier för vad "etisk djurhållning" innebär i dagens Sverige? Är det en tolkningsfråga eller finns det vissa accepterade/icke accepterde bestämmelser för vad god etik inom området innebär?

Tack för all fakta i ämnet förvildade katter, TNR o avskjutningar. Synd vi inte fått några vetenskapliga fakta som pekar mot varför avlivning skulle fungera bra eller bättre än alternativen, man vill ju gärna sätta sig in i olika alternativ o vad de innebär i praktiken. Svårt göra detta utan sådana rön. Känns ganska viktigt eftersom det handlar om så mångas liv eller inte liv när nu länstyrelserna ska försöka gå mot en harmonisering över hela landet.

Tänker att om någon av mina katter försvann… o av olika anledningar blev riktigt skygg, om än inte förvildad eftersom det tar någon/några generationer, så vill jag absolut inte att den fångas o stressas av lst-polis-uppstallningshem för att sedan mista sitt liv… hemska tanke! Vad sen katten själv skulle vilja… den är ju en egen individ, inte till för min skull enbart, eller?

Började fundera på det naturliga urvalet o hur vi människor totalhavererar den principen… på gott o ont… ska nog gå till kojs nu… har skrivit under!

Katthemsmatten
3/13/13, 10:52 AM
#97

Puttar för många fler underskrifter. Dela med vänner och bekanta!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[Doglovers]
3/13/13, 11:19 AM
#98

Jag har inte skrivit på och kommer heller inte göra det. Lite onödigt kanske att då kommentera tråden.

MEN jag har med egna ögon sett förvildade/vilda katter som folk vill göra tama, vilket slutat med att katttkrakarna levt bakom en soffa resten av sitt liv. Livrädd för allt.

Jag förstår ert arbete att vilja rädda alla katter, men ibland är det faktiskt mest barmhärtigt att låta den somna in. Hur mår en katt som ligger bakom soffan och spottar och fräser varje gång man försöker med lock och pock att få den att börja koppla av? Helt rätt är att försöka kastrera så många det bara går. Men när det inte går?

Katthemmen är proppfulla och när dom får förfrågan om ytterligare katter måste dom hela tiden tacka nej. Jourhem där dom hinner landa en stund för att sedan flytta till nästa ställe och börja om igen. Neej, jag är en stor djurvän och arbetar med djur dagligen men jag skulle nog inte utsätta dom för vad som helst.

Katthemsmatten
3/13/13, 11:39 AM
#99

#98 Var och en gör som den vill, men jag anser att du har fel. Jag arbetar som volontär med habituering av skygga katter och delar inte din uppfattning om att de kommer att ligga rädda bakom en soffa resten av sitt liv. Du kan som ett exempel gå in och läsa bland solkaterna på Stockholms Katthems hemsida där det är gott om vittnesmål om motsatsen.

Det den här protestlistan handlar om är lsts lättvindiga sätt att inte själva ta reda på om katterna är skygga/förvildade eller ej. Man har gått på en anhörigs utsaga där det dessutom har framkommit att hon kunnat gå förbi katterna på trappan. En katt som sitter kvar när den är i närheten av en människa är inte skygg!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Emma--]
3/13/13, 1:14 PM
#100

#98 Jag kan hålla med dig om att det ibland är bättre att dom får somna in, men jag skrev under listan ändå för jag tycker den bedömningen ska gå rätt till. Det är inget som går att besluta efter en titt, det är inget som egentligen är lätt att besluta när man inte lever med katten tycker jag. 

Jag vill alltså att beslutet om avlivning ska tas efter en rättvis bedömning. Tror annars många katter dör som egentligen skulle kunna må bra hos rätt familj.

Katthemsmatten
3/13/13, 1:19 PM
#101

#100 En katt i fälla och sedan forslad till en okänd miljö (och i detta fall fullt med hundar) har inte en chans att visa om den är fullt tam, litet rädd, något skygg eller utefödd. Dessutom gjordes bedömningen efter bara ett par tre dygn. Inte rättvist alltså.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Emma--]
3/13/13, 1:31 PM
#102

#101 Nä det måste ju ske i rätt miljö för det första. 
Sen tänker jag hela tiden på hur en skyggis som bodde hos min kompis var. I början såg man aldrig till katten, men då var den heller inte van med mig. Med sin familj så var ju katten framme och hade det bra, men litade ju inte direkt på vilken människa som helst. 
Den gjorde framsteg och vågade efter ett tag vara framme lite medans jag var där. Tillslut kunde dom börja hantera henne mer, och klippa klorna osv.

Den katten hade ju antagligen inte levt idag om den bedömdes så fort och i fel miljö. Och den var dessutom mest troligt född ute och hittades som kattunge (minns inte hur många veckor hon beräknades vara men lite äldre). Den katten hade antagligen gjort mer framsteg fortare om den bara hamnat i rätt hem först, men första hemmet var inte alls rätt hem för en skyggis och istället för att ta det lugnt med katten så var dom rädda för henne och behandlade henne utifrån det. Min vän var med när dom skulle ta över henne, och katten jagades och trycktes ner i buren. Annars kan jag tänka mig att när man hittar en sån ung katt så kanske katten inte hade behövt vara så skygg så länge ändå om hon hade hamnat hos min vän från början t.ex.

Nu har katten ett eget permanent hem och har en chans till ett bra liv. :)

Katthemsmatten
3/13/13, 1:40 PM
#103

#102 Du har så rätt. Visst hade det varit bättre för katten att från början hamna i en miljö med människor som visste hur de skulle bete sig. Nu skrämde katt och människor upp varandra. Skönt att höra att det slutade väl.

Betr. att katten är skeptisk till andra än familjen så är det ju inte bara skygga katter som kan reagera så. Min tama katt reagerar på samma sätt. Det tar längre stund för honom att acceptera nya människor hemma än det gör för skyggisen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Niiinah92
3/13/13, 2:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Den här damen hade inte levt idag om man gått efter filosofin, en skygg katt har det bättre som död. Tycker inte hon ser ut att lida över att vara vid liv………..

Annons:
Katthemsmatten
3/13/13, 3:36 PM
#105

#104 Hon ser väldigt lidande ut - NOT! 😃

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Emma--]
3/13/13, 5:00 PM
#106

#103 Jo är stolt över min vän som gav katten chansen :) 

Nä precis. Min ena katt gömmer sig fortfarande när sambons familj kommer hit, vet inte varför. Sen kan hon gömma sig annars också, tror det beror vem som är hit och hur många som är hit.

majvi
3/13/13, 7:06 PM
#107

Jag hade en katt som gömde sig inuti soffan så gott som hela tiden. Trodde jag, tills jag vaknade en natt ,smög till vardagsrummet med soffan och såg henne ligga på soffan.

jag jobbade heltid, var med och fångade in andra katter, sov,handlade..hon tillbringade inte alls så mycket tid under soffan som jag trott.Hon umgicks med de andra katterna och utforskade lägenheten.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Niiinah92
3/13/13, 7:22 PM
#108

#107 ja så är det ju. De bor sällan 24/7 under soffan hur skygga de än är, när man inte är hemma eller sover brukar de bli lite modigare. Hade varit intressant att se vad som sker när man inte är hemma, tror de överraskar 😉

Backarödbo
3/13/13, 7:55 PM
#109

#98 Håller med dig till fullo om att visa katter inte ska placeras inomhus, tät intill människor. För dessa katter finns dock Trap Neuter Return metoden, som i motstats till avlivning har vetenskaplig dokumenterad effekt, läs mina gärna mina tidigare inlägg ang. avlivning versus TNR.

Rödis
3/13/13, 9:04 PM
#110

Övervakningskamera #108!

Har en liten bön, eller ett förslag här. Vargökatterna… visst kan man säga att detta hemska drama ligger som grundorsak att denna petition blev till just nu!?

De båda överlevande katterna finns nu i jourhem  hos Trollhättans Djurhjälp & Pensionat. Den första döptes till Dockan, den andre har inget namn ännu men det läggs förslag på deras FB-sida just nu. Fram till kl 12 imorron torsdag har vi på oss. Jag önskar så att han får ett namn som påminner oss om vad som hände så han får bära vidare vår protest mot länstyrelsens agerande o att vi inte glömmer.

Kan ni hjälpa till med det?

Katthemsmatten
3/14/13, 9:35 AM
#111

Puttar för namngivning och för att ni signerar protestlistan. Glöm inte att bekräfta signaturen via den länk som kommer till din mail.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[eskils]
3/17/13, 12:03 PM
#112

Passa på att skriva på protestlistan, dela och sprid! Över 2 600 underskrifter nu och det stiger hela tiden. ❤️

Glöm inte att bekräfta signaturen via den länk som kommer till din mail.

Lena
3/17/13, 1:38 PM
#113

Ja nu är det 2634 namn på listan! Målet för dagen är 2700. 

#107 Precis som du skriver brukar skyggisar vara aktiva på natten första tiden. Inte så konstigt för det är ju så de levt sina liv när det varit på frifot. Katten är i grunden att nattaktivt djur. Man kan då lätt förledas att tro att de inte är aktiva alls, men så är det i regel inte.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
3/17/13, 4:51 PM
#114

Signera, bekräfta din underskrift via det mail du får och dela, dela, dela!!!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
3/18/13, 10:27 PM
#115

Det är ju jätteviktigt att vi jobbar på alla fronter för att lösa problemet med hemlösa katter, både för katters och människors skull. Att skriva på och sprida protestlistan är ett - och ett viktigt - sätt. Det kostar dessutom varken pengar eller ansträngning. Endast ett klick vid datorn. OCH, se där, en god insats! 🙂

Do it!

Har man fortsatta undringar om saken så är det bara att skriva dem här. Viktigt att hålla diskussionen igång också. Bara så kan vi gå framåt.

Höjd Tass 🐱

Katthemsmatten
3/19/13, 11:15 AM
#116

Håller med Carlas i #115. Det är viktigt att vi håller glöden vid liv och inte ger upp. Katter har rätt till ett värdigt liv!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[eskils]
3/19/13, 10:14 PM
#117

Skriv på listan och dela! Katter har rätt att bli respekterade!

Och glöm inte att bekräfta signaturen via den länk som kommer till din mail.

carlas
3/21/13, 6:14 PM
#118

Dags att föra namnlistan över 3000-gränsen tycker jag!

Ingen som glömmer vad saken gäller heller, väl?:

Jag kräver härmed att Jordbruksverket ser till att ansvarig personal på såväl Länsstyrelserna som på de djurpensionat/katthem som inhyser de av myndigheterna omhändertagna katterna har (eller får!) den utbildning som krävs, och som är baserad på rådande forskning, för att kunna ge hemlösa katter en rättvis och rättssäker bedömning. Bedömningen måste därtill göras på den plats där katten inackorderas efter omhändertagandet och inte på en veterinärklinik eller motsvarande, eftersom de flesta djur blir stressade av transporter och besök i främmande miljö. … **Till namninsamlingen!
**

Inga orimliga el kontroversiella krav med andra ord. Närmast pinsamt att de ska behöva ställas via en protestlista! Adekvat och relevant kunskap för arbetsuppgiften är i de allra flesta andra fall en självklarhet: ska gälla för länsstyrelser och deras förlängda armar i arbetet med hemlösa katter också, förstås. Så skriv på, sprid och dela! Bekräfta signaturen via den länk som kommer till uppgiven mailadress.

Annons:
Lena
3/21/13, 6:49 PM
#119

Tack till er som skriver under och delar! Nu är vi uppe i 2862 namn på listan. 

I de handlingar vi fick från Polisen igår gällande ett aktuellt kattärende i Vargön (Vänersborg) fanns anteckningar med som personalen på det aktuella Hundpensionatet hade skrivit.  (Hundpensionatet som förvarar katterna och bedömer deras status). De berättar där bland annat att de dragit en katt i nackskinnet för att tvinga ut den från den koja den satt i.  Katten blir tre dagar senare avlivad för att den var vild och rädd. Innan momentet med det hårdhänta handhavandet hade katten både gått att klappa och borsta. Alla dessa katter (19 i nuläget) hade väntande hem.

Här finns en annan berättelse om en dumpad katt som också sitter omhändertagen med risk för att avlivas. Detta trots att den är helt tam.

Det är något som är i grunden fel…..

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
3/22/13, 12:09 AM
#120

#119 Något alldeles i grunden fel, ja.

Och vi ska gå till botten med det …  Under tiden, alla, skriv på namninsamlingen, sprid och dela!

Katthemsmatten
3/22/13, 11:38 AM
#121

#119 Mycket fel! Och visst ska vi gå till botten med det hela för att inte fler ska drabbas.

Skriv på, bekräfta din signatur via länken som kommer till din mail och snälla dela med alla du kan komma på! Den svenska djurskyddslagen är inte ens bland de bästa i världen, oavsett vad minister Eskil yrar om.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Alayla]
3/22/13, 9:09 PM
#122

Jag skulle vilja se lite statistik på hur många katter som blir infångade, rehabiliterade OCH får ett BRA hem.

Hur många förvildade katter i Sverige finns det och hur många hem finns det i Sverige till dessa katter? Skulle tro att dessa siffror inte riktigt stämmer överens…

Vem ska ta sig an detta överskott av katter? Och behålla dem. Och inte redan ha ett för stort antal katter i sitt hem?

Vi måste vara realistiska. Det finns inte plats för alla katter! Det är en fin tanke att man ska rädda alla men det går inte. Har sett alldeles för många fall där människor är "snälla" och ska ta hand om/ rädda djur de egentligen inte har tid/plats eller råd till att ha.

Säg vad ni vill men EN DÖD KATT LIDER INTE

Ni som vill rädda all världens katter här inne får gärna förklara vart alla dessa rehabiliterade djur skall ta vägen:)

Fram tills dess håller jag med Pia Ström, dåvarande ordförande i Djurens vänner:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=2882053

/ Djurvän och kattägare

Lena
3/23/13, 12:53 AM
#123

#122 Det så kallade realistiska djurskyddet du förespråkar samt citatet "En död katt lider inte" brukar med automatik följas åt och sägas som ett mantra av dem som förespråkar avlivning som den förnämsta metoden för att lösa problemet med hemlösa katter. Ungefär som att säga amen i kyrkan. Och avlivning är också en gammal välbeprövad metod här i landet som använts år ut och år in utan att vi fått mindre antal hemlösa katter. Antalet har istället ökat. Det är nu därför dags att tänka om. Det är bara dårar som upprepar samma sak och tror att de ska få annorlunda resultat gång 1001 än de fick de andra 1000 gångerna. 

Som Sajtvärd för Hittekatter iFokus sedan 2006 har jag många, många, många, många exempel från våra medlemmar på katter som fått bra liv efter en start som hemlösa katter. Med tid, tålamod och tillit landar de flesta katter och får ett bra fortsatt liv. Med rätt kunskaper och förutsättningar är det inte alls förknippat med lidande för katten under tiden. 

Sedan finns metoden TNR: trap-neuter-return som är vetenskapligt  beprövad metod sedan 1970 talet, som används världen över för att stabilisera kattkolonier med förvildade katter. Metoden utgår från katternas egna behov och har visat sig vara mycket effektivare än avskjutning/avlivning. Man behöver inte vara kattälskare för att gilla metoden. 

Du vill ha statistik skriver du. När det gäller TNR finns det mycket statistik att hämta. (har den inte på fickan i skrivande stund men kan återkommar med detta)   När det gäller reslutat av omplacering finns inga nationella register utan det måste tas från varje enskilt katthem/förening. Sverige saknar även exakta siffror över antalet hemlösa katter. Uppskattningen är dock att det rör sig om 100.000 - 150.000 katter. Som du förstår går det inte heller att säga hur många av dessa som är förvildade. Först och främst måste vi veta vad som avses med begreppet förvildade. Det används nämligen ganska slarvigt. Förvildade katter är per definition en katt som levt utomhus utan någon form av mänsklig kontakt alls under sitt liv. En katt kan uppvisa ett förvildat beteende, men sedan den tagits omhand visa sig vara riktigt tam. En tam innekatt kan t.ex bli helt skräckslagen om den skulle komma ut av misstag och springa bort.  

Antalet möjliga hem till katter är ingen statiskt siffra. Genom information och nätverksarbete har flera och flera blivit intresserade av målgruppen hemlösa katter. Intresset växer sedan människor upplevt hur positivt det är att hjälpa en utsatt katt och följa dennes framsteg. Katter är nämligen suveräna på att visa sin tacksamhet mot sina välgörare. 

Om alla kattägare kastrerar och ID-märker sina katter (lagförslag på gång) och  TNR-metoden praktiseras för förvildade kattkolonier är det inte orealistiskt att kunna omplacera resterande katter. Vad om främst behövs är en annan syn på katter, en höjning av kattens status helt enkelt. Så länge slit och släng mentalitet får råda i form av löpande band avlivningar kommer vi inte komma framåt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
3/23/13, 3:27 AM
#124

#122 Du har fått ett utomordentligt klart svar i #123.

Vill ändå kommentera att det är respektlöst av dig att inte alls ta in sakargument i en diskussionstråd utan endast upprepa vad som redan vederlagts. I den länk du hänvisar till sägs:

- Katterna förökar sig och folk är arga och irriterade på dem. Det känns ok med avskjutning, säger Pia Ström till Nyheterna.

Vad som "känns ok" är i sig inget argument alls förstås, men om vi antar att syftet med avskjutningen/avlivningen är att eliminera kattpopulationen så är den anbefallda metoden bevisligen misslyckad. För detta, och för alternativa metoder att hantera problemet, kan du läsa i inlägg #30 + #34 + #38 + #40 + #50 + #58 + #68 + #69 +#70 + #80. (Kan ha missat ngt.)

Om vi alls ska komma vidare måste ändå sakargument bemötas. Och det görs inte med upprepanden av mantran (råkar gilla mantra men för helt annat syfte). Hänvisar i övrigt till Lenas svar i #123. Och ger dig erkännande för att du inrymmer fakticiteten i "alla dessa rehabiliterade djur". En del vägrar erkänna den möjligheten t o m. Och där finns endast döden som alternativ till ett gott liv … för då lider vi ju inte.😉

Det ska nog kunna ordna sig. Glöm inte att skriva på namninsamlingen, samt bekräfta. Alla katter som därmed ges chansen till "rehabilitering" och ett gott och långt liv, alldeles som ditt eget - förhoppningsvis! - tackar dig. 🙂

[Alayla]
3/23/13, 7:36 PM
#125

#123 Det finns inget förnärmt i avlivningar och det är inte heller något jag påstått. 

Jag tycker inte att man kan säga att avlivning är en gammal välbeprövad metod. Ja, det har gjorts men hur ofta och i vilken utsträckning? Ska det göras ska det göras ordentligt och hade det gjorts ordentligt och kontinuerligt är jag övertygad om att det hade gjort stor skillnad. Det stora problemet med dessa katter är att ingen riktigt vill ta ansvar och göra något åt problemet. 

Jag uppskattar inte att bli kallad för dåre, jag kallar inte er idioter för att ni inte tycker som jag. Det är det väldigt respektlöst och barnsligt att kasta glåpord. Skäms!

Jag har inte sagt någonting om att dessa katter inte kan rehabiliteras. Jag är övertygad om att de allra flesta kan bli rehabiliterade om det görs på rätt sätt av kunniga människor. Men dessa människor är lätträknade. Och dessa människor kan inte ta in alla katter. Jag har träffat flera som har alldeles för många katter i sina hem och tycker verkligen inte det är acceptabelt även om de tagit in katterna för att vara snälla. Jag anser att man endast ska rehabilitera ett djur om man kan garantera det djuret ett vettigt hem. I verkligheten sitter många av dessa infågade katter i burar, i väntan på ett hem som aldrig kommer för att sedan bli avlivade. Är det då inte mer barmhärtigt mot katten att bli skjuten knall fall? Fortsätt för all del att rädda katter som har goda chanser att få ett gott hem, t.ex kattungar. Men att stapla katter på hög, i väntan på ett eventuellt hem som ofta aldrig kommer - det är inte okej i mina ögon.

Jag känner till TNR-metoden. Tycker du verkligen att den är hållbar i längden? Ditt drömscenario innebär alltså att vårt samhälle ska fyllas av kastrerade otama katter? För ni kommer aldrig få tag på varenda katt, det kommer alltid att komma fler ungar och det kommer alltid kastas ut okastrerade katter. Eftersom katterna inte är tama får de alltså ingen vård när de blir sjuka. De kommer att frysa och de kommer att vara hungriga. Populationerna kommer att växa och spridas och tillsist har vi katter precis överallt, som sprider sjukdomar och som jagar iväg våra tama katter. 

Och ja, jag tycker om katter. Intressant att du inte kan föra en diskussion utan att spy glåpord runt dig…

 "Sverige saknar även exakta siffror över antalet hemlösa katter. Uppskattningen är dock att det rör sig om 100.000 - 150.000 katter"
Har du 100.000 - 150.000 hem till dessa katter? 100.000 - 150.000 otama, ofta sjuka eller nedsatta katter som kräver massa tid och energi för att de ska kunna bli friska och fungera som en normal katt. Samtidigt som du kan köra ut till närmsta bonde och få en söt och trevlig liten kattunge. Självklart finns det hem men jag ifrågasätter inte om de finns utan om de någonsin kommer att bli tillräckligt många.

Jag har en katt. En katt som betyder väldigt mycket för mig. Han kommer aldrig att säljas vidare eller bli avlivad om inte han skulle bli så pass sjuk att det skulle vara det rätta att göra. Han är både chipmärkt, öronmärkt och självklart kastrerad! Jag har INTE en slit och släng mentalitet! Jag tycker inte det är något kul att behöva avliva ett djur och jag  hatar definitivt inte katter. Jag har åsikten att om man inte kan garantera katterna ett bra och värdigt liv efter infångandet ska man inte fånga in dem. Och jag vill inte se ett samhälle fullt av miserabla, sjukdomsspridande katter. MIN åsikt är därför att dessa katter ska somna in. JAG kan förstå och till och med respektera de människor som inte tycker som jag. Jag trodde att grundkonceptet med ett forum var att faktiskt kunna diskutera och kunna läsa en annan människas åsikter utan att bli förbannad, gå till personangrepp och kalla dem för idioter. Vem vill ha ett forum där alla sitter och håller med varandra? Vad får man ut av ett sådant forum?

Annons:
[Alayla]
3/23/13, 7:48 PM
#126

#124

Jag skulle vilja kommentera hur otroligt respektlösa ni är mot alla som inte delar samma åsikt som er! Läs gärna mitt föregående inlägg, det är också väldigt klart.

Jag tycker att aspekten av att det finns många onda människor i världen som inte tycker om katter och som gärna skadar dom när de blir för många är ett väldigt gott argument. Det var dock inte därför jag la in länken i mitt inlägg. Anledningen till att jag la in länken är alla påhopp som går som en röd tråd genom denna diskussion. Tydligen kan man omöjligt vara djurvän och tycka om katter och samtidigt anse att avlivning är den mest skonsamma hanteringen av våra hemlösa katter. DÄRFÖR la jag upp en länk där en kvinna som till och med var ordförande i Djurens vänner - en organisation som kämpar för djurens rätt i samhället, tycker att "det känns okej" att göra avskjutningar. Inte för att hon är ond, inte för att hon hatar katter, utan för att det är vad hon tycker är rätt.

carlas
3/24/13, 12:15 AM
#127

#125 Nu vänder du dig inte till mig just här men jag ser inga glåpord i #123. Och nej, du känner inte till TNR(M)-metoden (se hänvisningar nedan, igen).

Citat #125: "Det stora problemet med dessa katter är att ingen riktigt vill ta ansvar och göra något åt problemet." Exakt. Det är just det vi arbetar för, att ta ansvar och göra ngt åt problemet. Och det är en huvudpoäng med protestlistan!

Citerar Lena #123:

Om alla kattägare kastrerar och ID-märker sina katter (lagförslag på gång) och TNR-metoden praktiseras för förvildade kattkolonier är det inte orealistiskt att kunna omplacera resterande katter. Vad om främst behövs är en annan syn på katter, en höjning av kattens status helt enkelt. Så länge slit och släng mentalitet får råda i form av löpande band avlivningar kommer vi inte komma framåt. 

I #125 hävdar du Alayla (citat): "Jag har INTE en slit och släng mentalitet!" Det har du säkert inte när det gäller din egen katt, men av vad du skriver här är det just den mentaliteten du förespråkar, och som du därmed bidrar till att sprida och befästa i samhället.

Du säger att (citat) "avlivningar … ska göras ordentligt och kontinuerligt"; avlivningar/avskjutningar av katter sker alltså enligt dig inte i tillräckligt stor utsträckning i vårt samhälle idag (el tidigare), men du menar att vi kan utvecklas på just detta område, att vi kan lära oss att bli mer effektiva just där. Du säger dig vara (citat) "övertygad om att de allra flesta [katter] kan bli rehabiliterade om det görs på rätt sätt av kunniga människor. Men dessa människor är lätträknade"; du menar därför att vi inte ska arbeta för att myndigheter och privatpersoner utvecklas på just detta område - så att vi blir (allt!) mindre lätträknade - du menar att vi inte kan lära el förändra människor och samhälle just där (det är annars en viktig poäng med protestlistan!); istället hävdar du att det är lämpligare för katten att (citat) bli skjuten knall fall. Du anser att (citat) "det kommer alltid att komma fler ungar och det kommer alltid kastas ut okastrerade katter"; samtidigt som vi enl din uppfattning också fortsättningsvis kommer att kunna (citat) "köra ut till närmsta bonde och få en söt och trevlig liten kattunge". Till sist, (citat): "Jag har åsikten att om man inte kan garantera katterna ett bra och värdigt liv efter infångandet ska man inte fånga in dem." Alltså avskjutning, "ordentligt och kontinuerligt".

Ergo. Vad är detta annat än en slit-och-släng mentalitet i form av löpande-band-avlivningar? Hur ska detta bidra till att höja kattens status menar du?, hur ska detta bidra till att förändra människors syn på och därmed hantering och behandling av katter, menar du?

Och hur är detta att ta ansvar och göra något åt problemet?

carlas
3/24/13, 12:54 AM
#128

#126 På tal om respektlöshet … Du skriver i #125 (citat): "Jag trodde att grundkonceptet med ett forum var att faktiskt kunna diskutera… " Det är just det jag åsyftar i #124 med orden "… det är respektlöst av dig att inte alls ta in sakargument i en diskussionstråd utan endast upprepa vad som redan vederlagts." Förstår du då? Det är inte att dela el inte dela åsikter, det är att diskutera dem.

Som sagt, nej faktiskt, du känner inte till TNR(M)-metoden. Nu är det ju så att protestlistan  - som vänder sig till jordbruksverk och länsstyrelser - anbefaller just utbildning, kunskap, baserad på rådande forskning, vad gäller hantering och bedömning av hemlösa och ev förvildade katter (se texten till petitionen i #0). Denna kan vi inte på ngt enkelt sätt förmedla här, i ett antal inlägg på ett forum, tyvärr! Men vi kan lämna referenser och länkar till åtminstone ngr viktiga områden, som t ex gällande avlivning som metod, vilken visat sig ineffektiv, och gällande TNR(M) som metod, vilken visat sig framgångsrik; finns även referenser till studier (och beprövad erfarenhet) som visar på framgångsrik socialisering och habituering av skygga resp förvildade katter.

En hel del av dessa referenser och länkar återfinns i de inlägg som jag refererar till i #124, nämligen inlägg #30 + #34 + #38 + #40 + #50 + #58 + #68 + #69 + #70 + #80. (Kan ha missat ngt.) Det är därför jag listade dem. Men de måste ju läsas för att det ska kunna bli en meningsfull diskussion. Eller diskussion alls. Vi som arbetar ideellt med hittekattsproblematiken har vanligen även heltidsjobb/studier och familj etc, och då blir svårt att hinna med, och faktiskt lite irriterande, att tvingas upprepa (även det mer elementära) gång på gång. Det hoppas jag att det kan finnas förståelse för.

Till sist, #126 - vad gäller Djurens Vänner - DÄR har du mycket att lära. Det är minst av allt "en organisation som kämpar för djurens rätt i samhället", som du säger. Det kommer belägg! Men nu ska jag sussa.😴

Glöm inte alla att skriva på namninsamlingen, och bekräfta via mail!🐱

majvi
3/24/13, 10:08 AM
#129

Många gånger när myndigheter har bestämt att katter ska avlivas har en skytt tillkallats och katter har skjutits direkt på plats utan infångning. Katter är inte alltid lätta måltavlor, flera har skadeskjutits och har dött senare av sina skador,kattungar har svultit ihjäl när mamman har dödats, kattmamman har fått mjölkstockning då ungarna har dödats.

Jag var med och hjälpte till med en stor koloni, det tog ett år innan alla katter hade kastrerats.En del katter hade blivit bortkörda av de andra katterna men när kolonin minskade kom de katterna tillbaks så småningom.

När myndigheterna fångar in katter brukar de hålla på ett tag , det finns katter som håller sig undan och de förökar sig och om några år är det  dags för avlivning igen.

Med tanke på mina skattepengar så är det en dyr metod i jämförelse med TNRM.

Här är exempel på kolonier där de istället för avskjutning jobbar med TNRM 

http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php/foervildade-katter-tnr/svenskatnr-projekt/145-tnr/tnr-projekt

En TNRM-koloni i USA

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[eskils]
3/24/13, 2:33 PM
#130

#125 Ursäkta, men nu höll jag på att ramla av stolen!! Så här skriver du till Lena: Intressant att du inte kan föra en diskussion utan att spy glåpord runt dig. 😮Om det är någon som kan föra en diskussion på ett sakligt, konstruktivt, engagerat och vänligt sätt så är det Lena, som har kämpat med framgång för de hemlösa katterna i så många år och bl a grundat och leder sajten hittekatter.ifokus! Har du Alayla läst vad hon skriver? Är du beredd att tänka om och lära dig nya saker, dvs ett av syftena med diskussionsforum?

Så här klokt skriver Lena i #123:

Antalet möjliga hem till katter är ingen statiskt siffra. Genom information och nätverksarbete har flera och flera blivit intresserade av målgruppen hemlösa katter. Intresset växer sedan människor upplevt hur positivt det är att hjälpa en utsatt katt och följa dennes framsteg. Katter är nämligen suveräna på att visa sin tacksamhet mot sina välgörare. 

Om alla kattägare kastrerar och ID-märker sina katter (lagförslag på gång) och  TNR-metoden praktiseras för förvildade kattkolonier är det inte orealistiskt att kunna omplacera resterande katter. Vad om främst behövs är en annan syn på katter, en höjning av kattens status helt enkelt.

Glöm inte alla att skriva på namninsamlingen, och bekräfta via mail!Katt

Lena
3/24/13, 4:34 PM
#131

#125 Du skriver: "Jag uppskattar inte att bli kallad för dåre, jag kallar inte er idioter för att ni inte tycker som jag. Det är det väldigt respektlöst och barnsligt att kasta glåpord. Skäms!"

Ser att du missuppfattar det jag skriver och tar det rent personligt. 

Så här skrev jag: "….avlivning är också en gammal välbeprövad metod här i landet som använts år ut och år in utan att vi fått mindre antal hemlösa katter. Antalet har istället ökat. Det är nu därför dags att tänka om. Det är bara dårar som upprepar samma sak och tror att de ska få annorlunda resultat gång 1001 än de fick de andra 1000 gångerna". 

Det  handlar inte om dig som person utan om en allmän företeelse i samhället. 

Citerar dig igen: "Intressant att du inte kan föra en diskussion utan att spy glåpord runt dig…"

Var menar du att jag har skrivit något glåpord? Blir lite nyfiken och ber dig att citera dessa för jag är inte medveten om jag använt mig av glåpord. 😮

I övrigt verkar det som att vi står mycket, mycket, mycket, mycket  långt ifrån varandra i det mesta när det gäller synen på hur man ska komma tillrätta med hittekattsproblematiken. Du får naturligtvis ha dina synpunkter, men du får acceptera att inte alla delar dem och att dina synpunkter blir bemötta och ifrågasatta. Det är ju vad som händer i ett diskussionsforum.

Du skriver så här om TNR: "Jag känner till TNR-metoden. Tycker du verkligen att den är hållbar i längden? Ditt drömscenario innebär alltså att vårt samhälle ska fyllas av kastrerade otama katter? För ni kommer aldrig få tag på varenda katt, det kommer alltid att komma fler ungar och det kommer alltid kastas ut okastrerade katter. Eftersom katterna inte är tama får de alltså ingen vård när de blir sjuka. De kommer att frysa och de kommer att vara hungriga. Populationerna kommer att växa och spridas och tillsist har vi katter precis överallt, som sprider sjukdomar och som jagar iväg våra tama katter". 

Ja TNR är hållbar i längden! Det är inte så att jag sitter här och dagdrömmer. Metoden är som jag försökt förklara väl beprövad i 40 år och praktiseras världen över. Det finns massor av forskning och dokumentation att ta del av.  TNR innebär inte att samhället kommer att fyllas av katter som inte redan finns. Däremot kommer de kolonier som finns att stabiliseras och antalet katter successivt minska genom naturlig avgång. Innan ett TNR-projekt startar har en noggrann planering ägt rum. TNR bygger på samarbete med fastighets- markägaren (utomlands är det ofta kommunen), en förening och volontärer anslutna till föreningen. Första steget är sedan att fånga in katterna som sedan undersöks av veterinär och blir kastrerade. Tama katter och kattungar tas omhand och omplaceras. Sjuka katter får behandling eller avlivas utifrån vad veterinären bedömer. Katter som bedöms förvildade återgår efter kastrering och vaccinering till kolonin. Katterna har sedan tillsyn av volontärerna som ser till att de har mat, isolerade kattkojor att vistas i, samt har kontroll över att det inte kommer några nya katter till kolonin. Nya katter fångas in och kastreras. Den sanitära olägenhet du ororar dig för försvinner eftersom katterna slutar urinmarkera efter kastreringen. Slagsmål, ylande upphör också. Så nej du har helt fel i det du skriver om TNR. Det du beskriver är istället en kattkoloni som inte omfattas av TNR. 

Citerar dig igen: "Jag anser att man endast ska rehabilitera ett djur om man kan garantera det djuret ett vettigt hem. I verkligheten sitter många av dessa infågade katter i burar, i väntan på ett hem som aldrig kommer för att sedan bli avlivade". 

Det där är inte den verklighet som jag känner till. Att förvara katt i bur är inte ens tillåtet enligt Djurskyddslagen. Katthemmen har idag relativt väl tilltagna minimimått på sina boxar. Dessutom används ofta jourhem till denna målgrupp katter. De katthem och privatpersoner som jag följer i deras arbete är mycket noga med vilket hem de omplacerar sina katter till. Många katter kommer med rätt förutsättningar dessutom att bli som vanliga katter. Det finns katthem som avlivar katter efter en viss tid om de inte fått ett permanent hem. Fler och fler katthem tar nu avstånd från all avlivning av friska katter och arbetar enligt NO-KILL.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
3/24/13, 4:50 PM
#132

Idag blev det över 3000 namn på listan! Just nu är det 3061 som skrivit under och bekräftat sin underskrift! ❤️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
3/24/13, 10:55 PM
#133

Men en proteslista kan aldrig får för många namn, så snälla, fortsätt signera (och bekräfta din signatur via länken som kommer till din mail) och be alla du känner att göra detsamma. Katterna är värda allt engagemang!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Backarödbo
3/25/13, 4:18 PM
#134

Alayla!  Det är möjligt att du har hört talas om TNR, men du kan inte säga att du förstått vad det innebär.

Samhället ska inte "fyllas av kastrerade otama katter". Katterna finns redan idag, i okastrerad form. TNR fyller alltså inte på antalet katter, tvärtom.

"För ni kommer aldrig få tag på varenda katt". Jag är själv volontär för ett flertal TNR kolonier i Göteborg där vi faktiskt 100% av kolonikatterna är kastrerade och där det inte föder några kattungar alls.
Faktum är (detta är vetenskapligt bekräftat) att beredskapen att fånga in katter för TNR är mycket större än för avlivning.

"Det kommer alltid att kastas ut okastrerade katter". Ska det betyda att man inte ska hjälpa de? Det är som att säga att man inte ska ha veterinärer för det finns ju alltid djur som inte får vård, eller att man inte ska ha kvinnojourer för det kommer alltid att finnas män som misshandlar kvinnor.

"Eftersom katterna inte är tama får de alltså ingen vård när de blir sjuka. " Fel. De katterna som behöver vård får det. Fast det är ganska ovanligt att TNR-katter behöver fångas in för vård. Som du kanske vet så är kastrerade katter överlag friskare än okastrerade katter.

"De kommer att frysa och de kommer att vara hungriga." Fel igen. TNR katter blir dagligen utfodrade och har isolerade kattkojor. Det finns en kul studie som visar att TNRkatter som utfodras på samma tidpunkter är enklare att utföra tillsyn över än t ex okastrerade ladugårdskatter.

Här har du en länk till en artikel om hur katter anpassar sig till kyla, skrivit tillsammans med Prof. Krister Sällvik från SLU:
http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php/foervildade-katter-tnr/tnr-mer/artiklar/626-hur-katter-anpassar-sig-till-kallt-klimat

"Populationerna kommer att växa och spridas och tillsist har vi katter precis överallt, som sprider sjukdomar och som jagar iväg våra tama katter." TNR-kolonier växer inte då katterna är kastrerade. Det finns stora vetenskapliga studier där det ingår tusentals TNRkatter som visar att dessa katter har en lika bra hälsa och en lika lång medellivslängd som vilket ägd utekatt som helst.

Vill du ha referenser till studier så är det bara att hojta till.

EDIT. Ser att du hejar på Djurens Vänners avlivningsmentalitet.
_"- Katterna förökar sig och folk är arga och irriterade på dem. Det känns ok med avskjutning, säger Pia Ström till Nyheterna."

_Det finns inte en enda studie som bevisar att avskjutning av katter på fastland har lett till en minskning av antalet hemlösa eller förvildade katter. Tvärtom, man har fastställd att avskjutning inte fungerar på fastland.

Titta på detta svenska TNR-projekt; här kan man snacka om att folk var irriterade på den stora gruppen förvildade katter som man har försökt bli av med genom avlivning i 10-tals år. Sedan 2011 drivs ett TNR-projekt i området. Detta har resulterat i att inga fler kattungar föds, att klagomålen har minskat rejält (pga att könsrelaterad beteende till stor del har försvunnit), att ett 20-tal katter har omplacerats, att det idag finns en stabil grupp med samma katter som är fina och friska och som har tillgång till mat och skydd: http://backakatterna.goteborgskatthjalp.com/

carlas
3/26/13, 12:03 AM
#135

Tack så jättemycket  #134 + #131 + #130 + #129 för att ni tog er tid att förtydliga och förklara. Var själv lite energilös och hänvisade bara till liknande svar som redan givits. Men det är galet. För trots allt är det bra att folk som t ex Alayla faktiskt frågar, och frågar om - för att vilja lära. Det finns så många som inte ens gör det. Och det kan aldrig vara fel att informera, tydligt och pedagogiskt, för människors och katters bästa. Hur många gånger som helst.❤️ Annars blir katter, och andra djur, fortsatt utsatta för människors okunnighet och myndigheters godtycke.

Glöm inte alla att skriva på namninsamlingen, och bekräfta via mail!Katt

Alexej
3/26/13, 8:38 AM
#136

#122 Pia Ström från DV Nässjö bekräftar bara igen deras moral och inställning mot katter. Det var DV Nässjö som bara ville ta in ungarna till en upphittad mamma men låta mamman vara kvar ute trots att ungarna var under 12 veckor och mamman så klart okastrerad. Hon var inget att ha för hon var skygg. Idag lever hon som knäkatt hos mig.

DV´s riksorganisationens fd ordförande Britt Lindström (DV Malmö) ansåg att katter på katthemmet ska avlivas efter 3 veckor för då var de inte förmedlingsbara och tog bara plats för andra katter.

Så mycket om DV´s kattkunskaper och kärleken till katter. De flesta organisationer inom DV räknar hellre pengar än att engagerar sig för lidande katter.

Som tur har många fattat att Djurens Vänner borde kalla sig för Djurens Ovänner. För man är ingen djurvän när man utan problem kan avliva en rädd katt, för mig i samma klass som Tysklands nazister.

Vi har 150 000 hemlösa katter men 9 miljoner människor så problemet borde inte finnas. Men problemet är inte alla hemlösa katter utan alla kattägare som har okastrerade utekatter. Vi räddar väldigt många hemlösa katter hela tiden men de fylls på genom alla ungar av okastrerade utekatter och oansvariga kattägare. Det är där vi måste jobba mer med då minskar också antalet hemlösa katter. Inte bara avlivar och fyller på med nya katter.

Tyvärr satsar många djurskyddsinspektörer också på fel ände genom att besluta avlivningar (och inte bara av skygga katter) utan också av tama, kattungar och dräktiga honor. Och det är ett tecken på en en osund slit-och släng mentalitet. En djurskyddsinspektör borde skydda ett djur men bara genom hjälp till ett bättre liv och inte genom att avliva ett djur i nöd.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
3/26/13, 11:25 AM
#137

#136 Bra rutet!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

indra-bus
3/26/13, 12:00 PM
#138

#129 Vilken härlig film. Glädje tårarna kom på blödiga mig..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

majvi
3/28/13, 8:22 PM
#139

Det handlar om kärlek

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Lena
3/28/13, 8:50 PM
#140

3274 namn - vi närmar oss 3300! Kanske redan ikväll!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Stallmima
3/30/13, 4:25 PM
#141

Har skrivit under  😃

Alexej
3/31/13, 11:35 AM
#142

3673 namn nu. Målet är 6000 namn:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
3/31/13, 6:57 PM
#143

Hjälp till att nå målet 6000 underskrifter!

Medarbetare Hittekatter iFokus

mallabralla
4/1/13, 3:50 PM
#144

jag har självfallet skrivit under och delat på FB, har även länkat inne på Perser iFokus ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

Katthemsmatten
4/2/13, 8:43 PM
#145

Hoppas fler gör som #144 - skrivit under, bekräftat (jätteviktigt att ni bekräftar via den länk som sänds till den uppgivna mailadressen, annars räknas inte signaturen) och delar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
4/3/13, 6:21 PM
#146

Nu är det bara 3 namn kvar till 4000!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
4/4/13, 1:11 PM
#147

Tycker mig sett en siffra straxt över 4000 nu, men vi fortsätter väl till 6000 (minst)?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
4/7/13, 9:18 AM
#148

4563 namn nu på listan. Men målet är 6000 :)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
4/7/13, 12:51 PM
#149

Vi närmar oss målet!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mallabralla
4/7/13, 12:54 PM
#150

#149

hur många är det uppe i?

Sajtvärd på Perser iFokus

Alexej
4/7/13, 3:04 PM
#151

#150 4573 :)

Namninsamlingen startades för knappt 4 veckor sedan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

mallabralla
4/7/13, 5:40 PM
#152

#151

Heja heja!

Sajtvärd på Perser iFokus

[eskils]
4/17/13, 12:03 PM
#153

Nu är det 5.277 underskrifter! Sprid och dela! 🌺

Annons:
[eskils]
4/27/13, 1:11 PM
#154

5.458 underskrifter har inkommit nu. Hjälp till att försvara katterna, skriv på och dela! Glöm inte att bekräfta via den länk som sänds i ett mail till den uppgivna mailadressen.

http://www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar

Trevlig helg och en ros till alla snälla djurvänner! 🌺

Katthemsmatten
4/29/13, 4:14 PM
#155

Puttar och hänvisar till instruktionerna i #154

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
5/11/13, 10:54 AM
#156

Tusen Tack till alla som skrivit under! :) 5773 namn på listan just nu! Namninsamlingen kommer att avslutas på Hittekattens Dag den 1/9. Tills dess hoppas vi ha mer än 6000 namn! 

Vill ni veta mera om bakgrunden till namninsamlingen fråga gärna i tråden eller via PM. 

Namninsamlingen började i anslutning till ett djurskyddsärende i Vargön (Vänersborg) där 19 katter avlivades trots att det fanns väntande hem till alla. Fallet i Vargön är dock långt ifrån det första eller enda i sitt slag. Katter dödas på det här sättet hela tiden.  Det görs för skattemedel som skulle kunnat användas bättre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
5/12/13, 9:02 PM
#157

Fantastiskt! Nog ska vi väl med gemensamma krafter kunna passera 6000 signaturer för att motverka länsstyrelsernas dödande?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Beafer
5/13/13, 11:22 AM
#158

Jag är väldigt kluven i den här frågan.

Finns det hem till alla katterna om man skulle försöka få dem tama?

Och vart drar man gränsen om dom är för rädda och skygga?

Jag har bara sett en koloni med "vildkatter". Det var i en by jag bodde i när jag var yngre. Skulle jag enbart utgå ifrån det jag såg där så skulle jag vara för avlivning av dessa katter.

Men som sagt, jag är kluven. Jag är emot avlivning av friska djur, om det finns en god chans för dom att må bra i ett nytt hem. Men jag har himla svårt att se gränsen för just "vildkatter."

Alexej
5/13/13, 1:11 PM
#159

#158 Du får läsa mer på hittekatter.ifokus:)

Där finns många aktiva som jobbar just med skygga katter och kattkolonier.

En utelevande katt måste vara rädd för att kunna överleva, det finns många faror där ute. Inte minst elaka människor. En katt som inte har byggd upp förtroende till människor har det inte lätt när den blir infångad men nästan alla katter blir hanterbara till slut. Men man måste vara kunnigt och ger katten den tiden den behöver.

Vi har ca 150 000 hemlösa katter i Sverige, det är inte många jämförd med andra länder och vi borde kunna ta in de allihopa om antalet inte skulle fyllas upp från kattägare som har okastrerade utekatter. För vi räddar väldigt många katter men hinner aldrig ikapp så länge inte kattägare tar sitt ansvar och kastrerar sina utekatter.

Vildkatter finns inte i Sverige utan bara hemlösa och förvildade huskatter. Gränsen mellan blygg, rädd, skygg eller förvildad är hårfina. Alla katter är olika och reagerar olika. Också katter från samma kull som har växt upp under samma förhållande reagerar olika. En katt som är väldigt fräsig i början kan vända snabbt och blir kelig. En annan gör inte många framsteg.

Ingen kan bedömma en nyinfångad katt hur den kommer att utvecklas. En tam förvildad katt kan vara fräsig i fällan, en förvildad katt så chockad att man kan klappa den utan att den reagerar. Jag har katter som var väldigt aggressiva i början men är nu värsta kelkatter.

Nästan alla katter kan bli tama eller habituerade. Katter som inte vill förmedlar vi som kastrerade stallkatter.

Fina bilder och berättelse av fd förvildade och skygga katter:

https://www.facebook.com/events/352593068106301/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
5/13/13, 8:37 PM
#160

#158 Problemet som vi vill åt med namninsamlingen är att våra myndigheterna gör det omöjligt för någon att ta hand om katterna sedan de väl fått ärendet på sitt bord. De ger katterna dödsdomen utan att ge dem chansen ens. 

I ett fall ur verkligheten våren 2013 dödades 19 av 21 katter trots att det fanns väntande hem till dem alla. Ideella krafter stod beredda att ta hand om katterna gratis, men myndigheterna tyckte det var bättre att låta ett hundpensionat fånga in katterna och sätta dem i burar i en vecka för att sedan dödas. Något som hundpanget tjänade bra med pengar på som du och jag fick betala med vår skattsedel. Har läst hundpangets anteckningar och den behandling katterna fick där var ingen läsning för svaga nerver. Tyvärr var fallet jag relaterar till inte någon engångsföreteelse. 

Som Sajtvärd sedan snart 7 år tillbaka för Hittekatter iFokus kan jag säga att "vi" med gemensamma krafter verk kan förflytta berg. Även de mest omöjliga fall brukar få en lösning. Det värsta hindret är dessvärre våra djurskyddsmyndigheter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
6/16/13, 2:17 PM
#161

6172 namn på listan: Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Vi tackar alla er som stödjer denna livsviktiga namninsamling!

Vi hade som mål att få minst 6000 namn på listan. Dit har vi kommit nu. Ju flera namn desto bättre, därför hoppas vi att ännu flera vill visa sitt stöd. Hjälp oss att dela namninsamlingen till alla du känner! Vi vill även påminna om att man måste aktivera sin underskrift via sin email.

Namninsamlingen kommer att pågå till och med Hittekattens Dag den 1/9 2013.

Under tiden som namninsamlingen pågår mister katter sina liv varje dag i djurskyddets namn. Även de omhändertagna katter som bedöms vara omplaceringsbara avlivas oftast. Detta då de endast får 14 dagar på sig. Om de inte omplacerats inom den tiden ska de enligt Länsstyrelsens beslut avlivas. Det är inte alla djurhem (oftast djurpensionat och liknade) som huserar djur på uppdrag av polisen (polisen verkställer myndighetens beslut) som lägger så mycket tid åt att hitta nya hem åt dessa katter/djur. De tjänar ju inga extra pengar på att katterna omplaceras.

Hemlösa katter brukar oftast bedömas som förvildade utan att Länsstyrelsen sett alla katterna. Beslutet kan fattas på uppgifter från den som anmält, grannar eller på att myndigheten sett några av katterna på håll. Ändå fattas i regel beslut om att alla katterna är förvildade och ska avlivas. I efterhand kan beslutet ibland omprövas om djurhemmet och dess veterinär bedömer att katten trots allt är så pass tam att den kan omplaceras. Katten måste då ha visat framfötterna inom några dagar. Max 7 dagar brukar det vara. En sådan omprövning av ett avlivningsbeslut är dock inte så vanlig.

Har du några frågor om namninsamlingen kontakt mig gärna via PM

Hittekatter.iFokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
6/19/13, 11:32 AM
#162

6371 namn på listan! Vi närmar oss 6400!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
6/19/13, 4:48 PM
#163

Puttar för ännu fler signaturer!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
7/7/13, 11:18 AM
#164

I skrivande stund har vi 6564 namn på listan!

Vi vill tacka alla som visat sitt stöd! Vi siktar nu vidare mot 7000 namn på listan innan namninsamlingen går i mål den 1/9 på Hittekattens dag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
7/8/13, 11:14 AM
#165

Håller tummarna för att det ska vara långt över 7000 på Hittekattens Dag!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
7/17/13, 6:44 PM
#166

NU: 6785 röster och 215 kvar till 7000!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
7/19/13, 1:49 PM
#167

Och ytterligare några har tillkommit sedan uppdateringen. 7.500 borde inte vara omöjligt före Hittekattens dag!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
carlas
8/13/13, 1:25 AM
#168

Nu har vi 7120 namn på listan! Och det är tacksamt med flera! Tack alla som stöder! 🐱

Vill passa på att infa om Hittekattens dag 1:a sept, och denna artikel med tråd på HiF http://hittekatter.ifokus.se/articles/52077ed6ce12c4584f0002c5-hittekattens-dag-den-1e-september?discussions-2 

Hittekattens Dag den 1:e september

Hittekattens dag firas första söndagen i september. Det är en tradition sedan 2005. Dagen när alla hittekatter och katthem får stå i centrum. I år infaller Hittekattens Dag den 1:e september. Dagen till ära avslutas den livsviktiga namninsamlingen SLUTA AVLIVA KATTER MED MINA SKATTEPENGAR! Det är även sista dagen att lämna in bidrag i vår fototävling "SOMMARKATT 2013". Köp gärna även ett eller flera Hittekattsband dagen till ära.

Till namninsamlingen!

Lena
8/17/13, 10:23 AM
#169

Nu går vi in i slutspurten! Bara 2 veckor kvar innan Hittekattens Dag när namninsamlingen kommer att avslutas. 

Just nu har vi 7134 namn på listan! Vi hoppas på flera namn innan den 1/9 är över. Hjälp oss genom att sprida till alla du känner. 

Tack till alla som visar sitt stöd! Hjärta

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
8/21/13, 6:28 PM
#170

Puttar för insamlingen. Bara 10 dagar kvar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Magi-cat
8/21/13, 7:11 PM
#171

Har självklart skrivit på! 🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

HellviHumle
8/22/13, 12:12 AM
#172

Vem eller vilka på länsstyrelsen, är det som fattar besluten om avlivning?

HH

Katthemsmatten
8/22/13, 10:07 AM
#173

Främst är det väl länsveterinären - som aldrig har sett de katter vederbörande skickar i döden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

HellviHumle
8/22/13, 10:44 AM
#174

Då måste det ju finnas nån på vägen, som skickar vidare till länsveterinären.

HH

Annons:
Katthemsmatten
8/22/13, 2:46 PM
#175

Någon inspektör får reda på att det finns friströvande katter, t ex, och skapar ett ärende där länsveterinären beslutar. Så har jag uppfattat gången.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
8/22/13, 11:04 PM
#176

Beslutet om avlivning brukar fattas redan innan katterna har fångats in. Innan men vet hur många individer det rör sig om eller hur katterna är. Man brukar dra till med att katterna är förvildade utifrån lösa antaganden. Sedan kan man i undantag ompröva avlivningsbeslutet. Länsveterinäreren som fattar beslutet träffat aldrig katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Magi-cat
8/23/13, 8:38 AM
#177

Så beslut om avlivning av okänt antal förvildade katter fattas innan katterna i fråga fångats in, hälsotillstånd bedömts och av person som själv aldrig sett dem?

Om det är så borde vem som helst höra hör helt absurt det låter!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lena
8/23/13, 7:13 PM
#178

#177 Exakt så går det till! För att sedan få Länsveterinären att ändra sitt beslut krävs det ganska mycket. 

I fallet med Vargöns katter omprövades avlivningsbeslutet för 2 av de 21 katterna som fångades in. Detta efter att en allmänpraktiserande veterinär, som anlitades av hundpensionatet som stallade katterna, bedömde dessa två till rädda men inte vilda till lynnet. De andra bedömdes vilda och fick sin dödsdom. De två katter som fick leva var mer paralyserade än de andra katterna som visade lite mer temperament. På hundpanget fick de utstå en hel del - bland annat drogs en katt ut i nackskinnet. Det är sådant som vi får betala skattepengar för.

I Vargöns fall tog Länsveterinären beslut om avlivning av som de trodde 10 katter. Av dessa hade man vid inspektionen sett några få på avstånd och i övrigt gått på den grannes uppgift som anmält katterna. Men tog såldes beslut på 10 katter som sedan visade sig bli 21. Dessa katter avlivades trots att det fanns kattvana hem till alla. Vi hade tom varit på möte hos Länsstyrelsen dagen innan 12 av dem dödades.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
8/23/13, 7:13 PM
#179

DEN LIVSVIKTIGA NAMNINSAMLINGEN: 9½ dagar kvar och 7673 namn på listan! http://www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Magi-cat
8/23/13, 7:25 PM
#180

#178😢

Skriv på! Skriv på!! 🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Katthemsmatten
8/25/13, 4:14 PM
#181

Bara en ynka vecka kvar! Om du inte redan signerat, gör det nu.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
8/25/13, 5:17 PM
#182

Just nu: 96 namn kvar till 8000!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
8/25/13, 5:38 PM
#183

Snart vid målet!

Medarbetare Hittekatter iFokus

HellviHumle
8/27/13, 7:01 PM
#184

#175 Så de, i en annan tråd, så förträffliga djurinspektörerna, är inte lika duktiga när det kommer till katter? 

HH

Katthemsmatten
8/28/13, 12:35 PM
#185

När det handlar om katter har de inte mycket att komma med. Dessvärre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
8/28/13, 11:30 PM
#186

#184 Djurskyddsinspektörerna verkar väl inte vara så förträffliga någonstans 😮

Och när det gäller katter är insikten och empatin noll. Katten är ju heller inte en prioriterad djurart, i något myndighetssammanhang - utan status och ekonomiskt irrelevant. Är katterna dessutom "ägarlösa" blir rättslösheten total (se igen #178 t ex.) Det är detta vi försöker komma åt med namninsamlingen, se:

"Bristen på relevant kunskap hos dessa myndigheter och oviljan att ta del av kunskap och relevant forskning om hemlösa katter är påtaglig."

Över 8000 namn nu, för katters rätt till ett värdigt liv! Skriv på du också. Och sprid! ❤️

Katthemsmatten
8/29/13, 10:23 AM
#187

Snälla, ge oss ännu fler signaturer. För katternas skull!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[lucke]
8/29/13, 1:57 PM
#188

Skrivit under👍

Annons:
Katthemsmatten
8/29/13, 4:37 PM
#189

Tack Lucke!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
8/29/13, 5:41 PM
#190

Just nu 8156 namn på listan! Vi hoppas på ännu flera tills den 1/9!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
8/29/13, 7:23 PM
#191

Ett par hundra signaturer till skulle inte skada.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
8/30/13, 6:55 PM
#192

Livsviktigt inför HITTEKATTENS DAG 1/9! Skriv under och dela till så många som möjligt! 8201 namn kan bli ännu flera!
http://www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
8/31/13, 11:27 AM
#193

Blev igår intervjuad av en journalist på SVT Västnytt som hade uppmärksammat Namninsamlingen. Idag är det en artikel om det påSVT Västnytts hemsida. Läs Här!

Tyvärr blev det fel i antalet hemlösa katter. Journalisten missade att antalet hemlösa är så stort som det faktiskt är. Nu blev 100.000 tals några hundra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
8/31/13, 4:14 PM
#194

#193 Nu har de rättat till felet i artikeln, lyckligtvis. Det är ju viktigt att allmänheten får klart för sig att det faktiskt finns hundratusentals katter som saknar ett hem i Sverige idag. Detta är ett resultat av att katternas ägare har övergivit dem, eller har låtit dem gå ute okastrerade, omärkta och oregistrerade. Ledsen

Nu är det 8.388 underskrifter på namninsamlingen. Snälla, skriv på och sprid om du inte redan gjort det! Imorgon är sista dagen. ❤️

Lena
8/31/13, 5:34 PM
#195

Namninsamlingen kommer att fortsätta även efter den 1/9. Det som händer nu är att beslutsfattarna och myndigheterna kommer att få ta del av namninsamlingen. Att den pågår, vilket syfte den har och hur stort gensvar den fått. Namnlistorna kommer även att skickas med. Sedan fortsätter vi och samla namn åtminstone till årsskiftet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
HellviHumle
8/31/13, 6:24 PM
#196

Det finns en jäkla massa vilda katter också. Oavsett var de kommer från. 

HH

Lena
8/31/13, 6:48 PM
#197

#196 Om du inte talar om Lokatt som är den enda vildkattsart vi har i Sverige finns det runt 150.000 hemlösa katter i landet. Katter som alla är tamkatter som oansvariga kattägare bär skulden till. Om folk bara hade vett att kastrera sina katter skulle problemet inte finnas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

HellviHumle
8/31/13, 8:47 PM
#198

Då rättar jag så att även du förstår vad jag menar. 
Det finns mängder med förvildade tamkatter i naturen. Katter som levat flera generationer i det fria. Det kallar jag för vildkatter. Kanske fel benämning, vad vet jag.

HH

Lena
8/31/13, 9:11 PM
#199

#198 Ja det är fel. De är inte vildkatter så som Lokatten är. Det du menar är förvildade katter. Vi har en del förvildade katter, men de flesta är inte det utan mera skygga/blyga katter som det går att socialisera till människor. Det kan dock vara svårt att avgöra innan man lärt känna katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
9/7/13, 11:35 AM
#200

Just nu 8701 namn på listan. I måndags informerades Landsbygsdepartementet och dess minister, Jordbruksverket och samtliga Länsstyrelser i landet om den pågående namninsamlingen. De fick även ta del av namnlistorna. Då var det 7575 namn på listan. Vi har inte fått några kommentarer så här långt. Bara några mottagningsbevis. Nu fortsätter namninsamlingen fram till årsskiftet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
9/14/13, 4:38 PM
#201

8778 namn just nu! Hjälp oss gärna att dela och sprida namninsamlingen som nu håller på året ut.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
9/22/13, 11:39 AM
#202

Just nu 9135 namn på listan och 865 kvar till 10.000! :) Hjärta

På facebook kan du följa namninsamlingen via evenemanget:Glöm inte den livsviktiga namninsamlingen. 

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[[Boris Sager]]
9/22/13, 12:25 PM
#203

Jag skriver under och jag anser inte att jag behöver förklara varför.

Jag har även skrivit under andra protestlistor ang. nedläggning av olika katthem, liksom andra myndighetsövergrepp mot friska tamdjur/djur. Snart har vi i Sverige tillåtelse att ha några djur alls.

Frånsett myndighetsutövningen i Michigan, U.S.A. ang. frigående grisar förra året och liberalare  lagar  för Pet shops där, har flertalet länder en helt annan lagtolkning av s.k. djurskydd än vad Sverige har.

Celia

Lena
9/27/13, 8:03 PM
#204

#203 Tusen Tack! 

Just nu: 9310 namn - 690 kvar till 10.000! Hjärta

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
9/28/13, 11:36 AM
#205

Det ska vi väl kunna överträffa??

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
10/6/13, 11:47 AM
#206

Lägesrapport: 9530 namn på listan - 470 kvar till 10.000! Det närmar sig. Tummen upp

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
10/7/13, 1:02 PM
#207

Puttar för att vi snart ska nå 10.000

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
10/7/13, 7:18 PM
#208

449 kvar till 10.000 är det nu!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
10/9/13, 11:29 AM
#209

Snart är vi där!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
10/11/13, 6:50 PM
#210

360 namn kvar till 10.000!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
10/14/13, 10:34 AM
#211

Och fler har tillkommit! 😃

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
10/14/13, 6:18 PM
#212

Ja nu är det bara 154 kvar till 10.000!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
10/15/13, 8:28 PM
#213

Ny lägesrapport: 9872 namn och bara 128 kvar till 10.000! Tack alla som stödjer namninsamlingen! Hjärta

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
10/16/13, 2:49 PM
#214

Fantastiskt! Jag tror vi kommer över 10.000 innan namninsamlingen är klar. Skrattar

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
11/30/13, 10:43 AM
#215

Nu är det Kattens Dag! Vi vill då passa på att påminna om namninsamlingen "Sluta Avliva Katter med Mina Skattepengar". Hedra katten på denna dag genom att värna om dess rätt till liv! Skriv under och sprid denna insamling som just nu har 10.849 underskrifter! Hjälp oss hålla grytan kokande! http://www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
12/2/13, 2:34 PM
#216

Nästan 11.000 personer som har förstått vikten av den här namninsamlingen!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
12/26/13, 10:35 AM
#217

11.155 namn på listan! Nu tar vi ett krafttag innan det blir dags för nästa kontakt med beslutsfattare, myndigheter och denna gång även med partierna i oppositionen. Det kommer att göras efter den 31/12. Eftersom det är valår 2014 kommer namninsamlingen sedan att pågår till Riksdagsvalet i september 2014.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
1/1/14, 1:03 PM
#218

11.368 namn just nu! Nu väntar det digra arbetet med att kontakta beslutsfattare, myndigheter och oppositionen för att uppdatera dem i namninsamlingen - vad som hänt sedan den 2/9. Och för oppositionen blir det första gången de informeras om den.  

Såg att Sluta avliva katter med mina skattepengar låg på 3:e plats av de namninsamlingar som fått flest underskrifter på Skrivunder.com under 2013. På 5:e plats totalt om man tar med alla namninsamlingar som förekommit där. Inte illa men vi hoppas det blir ändå bättre innan namninsamlingen går i mål den 14/9 2014. 

Fortsätt gärna att följa namninsamlingen Sluta Avliva Katter med Mina Skattepengar via det nya evenemanget:  https://www.facebook.com/events/1388616881392663/?context=create 
Att delta i evenemanget innebär att du fortsätter att följa hur det går för namninsamlingen. Hoppas vi ses där! Välkomna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
1/1/14, 8:30 PM
#219

Helt fantastiskt! Undrar när insamlingen når 12.000

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
1/5/14, 1:24 PM
#220

Nu är det 11.554 namn på listan. 

Den 2-3/1 kontaktades Beslutsfattare, Myndigheter, Alla Partier och Djurskyddet Sverige om namninsamlingen och fick namnlistorna på pdf-fil. Då var det 11.402 namn. 

Nu pågår insamlingen tom valdagen den 14/9 2014. Tack alla som hjälper oss sprida den!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2/25/14, 7:28 PM
#221

12.880 namn just nu och 120 kvar till 13.000! Tack alla som skriver under och delar namninsamlingen till andra! Hjärta

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2/26/14, 4:10 PM
#222

Undrar om vi kan nå 20.000 före valet?

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[Boris Sager]]
3/1/14, 4:07 PM
#223

Finns så många felaktigheter i länsstyrelsernas/polismyndigheters och tjänstemäns personliga uttryck för hat mot djur. Ssk tydligt i ett fall i Småland för några månader sedan, där jag var inblandad i brevväxling med berörd polismyndighet ang. en kvinnlig polis, där hon uttryckte sitt hat mot katter i klartext. 

Sådant anser jag inte acceptabelt och måste motarbetas  till varje pris.

Naturligtvis hjälper protestlistor.

Annons:
Lena
3/22/14, 10:46 AM
#224

Kan uppdatera namninsamlingen med att den nu har fått 15.278 namn på listan

Lägger in en text om namninsamlingen: 

En minut av din tid för en livsviktig fråga!

Visste du att många katter dödas helt i onödan på order av våra myndigheter och för våra skattepengar? Att det handlar om stora pengar som istället skulle kunna användas bättre och effektivare i arbetet med hemlösa katter. Pengar som går till inkomstbringande företag som fångar in, stallar upp och avlivar dessa katter. Ta ställning och kräv en förändring! Gör som 12.000 andra redan har gjort - Skriv under den livsviktiga namninsamlingen: "Sluta avliva katter med mina skattepengar".

Till Namninsamlingen

Namninsamlingen Sluta avliva katter med mina skattepengar har initierats av Hittekatter iFokus, Göteborgs Katthjälp och Föreningen Livbojen. En namninsamling för katters rätt att leva. Varje år dödas tusentals friska, hemlösa katter slentrianmässigt på order av våra Länsstyrelser och för våra skattepengar. Det sker även när katterna har väntande hem. 

Tyvärr visar det sig att nästan alla katter som omhändertagits efter beslut av landets länsstyrelser avlivas. Ca 90 % kommer inte levande ur ett omhändertagande. Under tiden som namninsamlingen pågår mister katter sina liv varje dag i djurskyddets namn. Även de omhändertagna katter som bedöms vara omplaceringsbara avlivas oftast. Detta då de endast får 7-10 dagar på sig. Om de inte omplacerats inom den tiden ska de enligt Länsstyrelsens beslut avlivas. 

Hemlösa katter brukar oftast bedömas som förvildade utan att Länsstyrelsen sett alla katterna. Beslutet kan fattas på uppgifter från den som anmält, grannar eller på att myndigheten sett några av katterna på håll. Ändå fattas i regel beslut om att alla katterna är förvildade och ska avlivas. I efterhand kan beslutet ibland omprövas om djurhemmet och dess veterinär bedömer att katten trots allt är så pass tam att den kan omplaceras. Katten måste då ha visat framfötterna inom några dagar. Max 7 dagar brukar det vara. En sådan omprövning av ett avlivningsbeslut är dock inte så vanlig.

Den rådande hanteringen kostar mycket pengar för oss skattebetalare, men har blivit en god inkomstkälla för de djurpensionat, skyttar och andra aktörer som har avtal med polisen. Ofta utan att ha särskilt mycket kunskaper om den här målgruppen katter. Kompetensen finns istället inom den ideella sektorn där eldsjälar skaffat sig mycket erfarenheter och kunskaper genom praktiskt arbete parat med studier av pågående forskning i ämnet hemlösa katter. Forskning som kommer från andra länder, främst USA, som har kommit mycket längre inom området hemlösa katter. 

Namninsamlingen startade den 3/3 2013 och kommer att avslutas på Valdagen den 14/9 2014. Beslutsfattare och myndigheter fick redan den 2/9 2013 ta del av namninsamlingen och namnlistorna. De blev sedan uppdaterade den 2/1 2014 när även oppositionen kopplades på. I skrivande stund är det 15.278 namn på listan. Vi hoppas det blir betydligt fler när namninsamlingen avslutas. Så många att beslutsfattarna inte kan negligera uppropet. Med din hjälp kan det blir verklighet. Tack för att du skrivit under och delar namninsamlingen till släkt, vänner och bekanta. Varje namn är viktigt!♥

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
3/23/14, 3:29 PM
#225

Och ytterligare namn har tillkommit! 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
3/28/14, 2:08 AM
#226

Viktig text i #224 igen.

Just nu 16.249 personer som förstår vikten av namninsamlingen. Underbart! Javisst måste den hjälpa. Och vi ska bli flera, och flera … Alla katter tackar! Hjälp till du också. DU behövs 💋

Katthemsmatten
3/28/14, 10:50 AM
#227

Hoppas vi kan nå 20.000 signaturer före valet!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
4/7/14, 10:10 PM
#228

Bra text i #224, apropå talet i den politiska debatten nu om att förbjuda vinster i välfärden. Det finns alltså vissa som gör sig en ekonomisk vinst av Länsstyrelsernas avlivningar av hemlösa katter!!!🤢🤮

Som sagt, vi behöver bli flera som protesterar. Hjälp till du också! Skriv på och sprid namninsamlingen. Just nu har 16.330 personer skrivit på. 🌺

Katthemsmatten
4/8/14, 10:02 AM
#229

16.330 är ett bra resultat - men med litet hjälp kan vi nå 20.000 före valet!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
8/17/14, 5:21 PM
#230

Nu gick vi upp över 18.000 underskrifter! 18.020 för att vara exakt!  Nu går namninsamlingen in i slutspurtfasen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
8/18/14, 11:04 AM
#231

Underbart! Och fortfarande några veckor kvar före valet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
8/28/14, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

19.326 underskrifter just nu och 674 kvar till 20.000!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
8/29/14, 11:46 AM
#233

Det är helt otroligt vilken fart insamlingen har tagit! Nu är det definitivt möjligt att nå 20.000 till valdagen Skrattar

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
8/30/14, 7:36 PM
#234

Just nu är det bara 147 tills det blir 20.000 namn på listan!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
8/31/14, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#235

Jippee! Där satt den!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
9/1/14, 11:44 AM
#236

Underbart! Tack alla som hjälpt till - ge inte upp utan fortsätt dela. Ju fler som signerar, ju större blir genomslagskraften.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Nelley
9/4/14, 3:46 PM
#237

Woho! :)

Annons:
Katthemsmatten
9/5/14, 11:06 AM
#238

Snälla, hjälp oss nå det magiska 21.000 underskrifter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
9/14/14, 11:27 AM
#239

12½ timmar kvar och 21.450 namn på listan! 

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: